Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
), omdat ik er maandenlang niet opgezeten had. Waar bemoeien mensen zich mee en vooral, waarom die haast??????
. Hoe vaak ik heb aan moeten horen 'nou, ik zou nooit zo lang kunnen wachten!' Dan zei ik altijd: 'Dan moet je maar geen jong paard kopen, he!'
suleilitha schreef:Dat relatief jonge paarden soms bij de slager belanden, ligt niet aan het beleren als driejarige maar aan de kwaliteit van die paarden. En eerlijk is eerlijk, als je ziet hoeveel OCD/OC-patienten en hoefkatrollijders er rondlopen in paardenland kun je eerder vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de paarden dan bij het feit dat ze te vroeg bereden zijn.
Trouwens, vroeger belandden kreupele paarden ook bij de slacht, nog ver voor ze vooral als rijpaard dienden. Een werkpaard wat niet goed ter been was belandde in de worst, een goeie kon twintig jaar mee. En zo is het nu niet veel anders.
Als ik een slappe dweil van een driejarige heb, gaat die weg. Omdat de kans groot is dat het nooit wat wordt.
Ik zal nu half Bokt wel over mij heen krijgen, maar zo denken de meesten er over die streven naar goede gebruikspaarden.
!!! Ik heb verschillende DA's hierover gesproken, die toch ook wel verwijzen naar de manier van trainen tegenwoordig. Heb daar ook heel wat artikelen over gelezen trouwens. Ook dat is helaas toch echt een zeer belangrijke reden. Als jij per se je kop in het zand wilt steken, jammer
. Het is wel erg makkelijk om alles bij de paarden zelf neer te leggen en niet te kijken naar wat wij mensen die dieren aandoen.
. Ik zie in hem wel een dier waar ik verantwoordelijk voor ben voor de rest van zijn leven en waar ik zielsveel van hou.
LADPR schreef:pluklief schreef:Mea, je haalt me de woorden uit de mond!
Ik vind zelf 5 jaar een mooie leeftijd, het lijkt of iedereen zo'n haast heeft maar er zijn zoveel meer leuke dingen te doen met je pony waarbij je ze niet echt hoeft te belasten.
Wat een onzin, dat jij er voor kiest om je paard pas met 5 jaar in te rijden prima. Maar dat wil dus echt niet zeggen dat mensen die het eerder doen niet goed bezig zijn of haast hebben.
Myour schreef:@ Nadya: ik sluit me bij je aan! Kort geleden moest ik kiezen tussen m'n huurpaarden (die ene tweejarige en een achtjarige, waar ik dus al op kon rijden). Kun je alles zeggen en beweren maar ik koos eigenlijk zonder probleem voor de tweejarige, gewoon omdat ik daar een superband mee heb! Lekker om een paard zomaar weg te doen omdat ie op z'n derde nog een 'slappe dweil' is. Komaan zeg, het is een dier, geen propje papier..
. Ik wilde bv graag endurance gaan doen in de toekomst, niet om te winnen, maar gewoon om samen te genieten van die tochten door de natuur. Leek me geweldig!!! Nou, mijn paard heeft dus een afwijking aan zijn achterbenen, waardoor hard trainen afgeraden wordt (wat toch wel belangrijk is bij endurance
). Laat ik nou net een paar van die 'wedstrijdminded' mensen in mijn directe omgeving hebben. Prima hoor, ieder zijn ding, maar verplaats je nou eens even in mij als persoonlijkheid.
Sommigen kunnen dat gewoon niet, blijkbaar, want die komen met opmerkingen als 'nou, ik zou hem verkopen' of veel erger. Ze zien me al een jaar of 2 bezig met dit paard en iedereen die mij kent daar weet (of zou zo langzamerhand moeten weten!!) hoe diep dit ene paard bij mij zit. En dan zulke opmerkingen, omdat men maar niet kan begrijpen dat ik een paard niet zie als een gebruiksvoorwerp om mijn wensen waar te maken.
suleilitha schreef:Dat relatief jonge paarden soms bij de slager belanden, ligt niet aan het beleren als driejarige maar aan de kwaliteit van die paarden. En eerlijk is eerlijk, als je ziet hoeveel OCD/OC-patienten en hoefkatrollijders er rondlopen in paardenland kun je eerder vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de paarden dan bij het feit dat ze te vroeg bereden zijn.
Trouwens, vroeger belandden kreupele paarden ook bij de slacht, nog ver voor ze vooral als rijpaard dienden. Een werkpaard wat niet goed ter been was belandde in de worst, een goeie kon twintig jaar mee. En zo is het nu niet veel anders.
Als ik een slappe dweil van een driejarige heb, gaat die weg. Omdat de kans groot is dat het nooit wat wordt.
Ik zal nu half Bokt wel over mij heen krijgen, maar zo denken de meesten er over die streven naar goede gebruikspaarden.
. Ik neem aan dat je goed voor je dieren zorgt en als je ze verkoopt, er een goed tehuis voor zoekt. Toch?
). Maar goed, vriendlief rijdt ook inmiddels en mijn dochter begint er ook naar te neigen, dus ik sluit meerdere paarden in de toekomst toch niet helemaal uit.
detour schreef:Klopt, 6 jaar vind ik ook overdreven, al zal het geen kwaad kunnen.
Mijn jaarling heeft een keer d'r bitje in gehad en als ze twee is mag ze van mij een wintecje op, puur om lekker traag aan het idee te wennen. gezien haar nuchterheid en bouw wil ik toch echt beginnen als ze drie is, hoor!