Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:20

Ik heb mijn paarden ook met 3 en 4 beleerd, mijn twenter ga ik ook volgend jaar mee ana de slag denk ik. Ik beleer ze echt niet op die leeftijd omdat ik prestaties met ze wil bereiken. Zoveel paarden hebben we met 3 beleerd en die hoefde ook allemaal geen prestaties te leveren, enkeling daar gelaten.

Ja dat is zeker schrikbarend ik heb het nog nooit meegemaakt namelijk

Maythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:27

2.5 voor het longeren en zadelmak te beginnen maken, Iets ouder dan 3 om het te beginnen inrijden (lichtjes) en 4 a 5 jaar om het iedere dag te rijden en te beginnen opleiden.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:53

Het hangt ook van het paard af, of hij er al klaar voor is of niet.
Een shetlander, vorig jaar 3, maar je zag duidelijk dat ze er nog lang niet klaar voor was om te werken.
We hebben haar nog een jaartje op het land laten staan, en binnenkort ga ik haar beginnen met longeren en als dat allemaal goed gaat komt ze voor de kar.
Maar persoonlijk vind ik dus, het hangt van het paard af, niet dat je er op z'n 2e al op moet zitten, want daar ben ik echt tegen.
Liever te laat dan te vroeg.
Mensen heb eens geduld...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:59

Ik kan me herinneren dat mensen mij destijds zo vaak vroegen 'heb je er al op gezeten'? Mijn paard was toen nog maar 2 jaar en een slungel. Ik werd er op een gegeven moment echt pissig over, toen iemand zei dat de africhting van mijn paard te langzaam zou gaan (hij was toen bijna 4 Clown ), omdat ik er maandenlang niet opgezeten had. Waar bemoeien mensen zich mee en vooral, waarom die haast?????? Verward

Mensen hebben inderdaad geen geduld, echt verschrikkelijk.
Gelukkig was het MIJN paard en bepaalde IK en niet van dat soort ongeduldige zeurpieten Slapen . Hoe vaak ik heb aan moeten horen 'nou, ik zou nooit zo lang kunnen wachten!' Dan zei ik altijd: 'Dan moet je maar geen jong paard kopen, he!' Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:03

Dat relatief jonge paarden soms bij de slager belanden, ligt niet aan het beleren als driejarige maar aan de kwaliteit van die paarden. En eerlijk is eerlijk, als je ziet hoeveel OCD/OC-patienten en hoefkatrollijders er rondlopen in paardenland kun je eerder vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de paarden dan bij het feit dat ze te vroeg bereden zijn.
Trouwens, vroeger belandden kreupele paarden ook bij de slacht, nog ver voor ze vooral als rijpaard dienden. Een werkpaard wat niet goed ter been was belandde in de worst, een goeie kon twintig jaar mee. En zo is het nu niet veel anders.
Als ik een slappe dweil van een driejarige heb, gaat die weg. Omdat de kans groot is dat het nooit wat wordt.
Ik zal nu half Bokt wel over mij heen krijgen, maar zo denken de meesten er over die streven naar goede gebruikspaarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:11

suleilitha schreef:
Dat relatief jonge paarden soms bij de slager belanden, ligt niet aan het beleren als driejarige maar aan de kwaliteit van die paarden. En eerlijk is eerlijk, als je ziet hoeveel OCD/OC-patienten en hoefkatrollijders er rondlopen in paardenland kun je eerder vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de paarden dan bij het feit dat ze te vroeg bereden zijn.
Trouwens, vroeger belandden kreupele paarden ook bij de slacht, nog ver voor ze vooral als rijpaard dienden. Een werkpaard wat niet goed ter been was belandde in de worst, een goeie kon twintig jaar mee. En zo is het nu niet veel anders.
Als ik een slappe dweil van een driejarige heb, gaat die weg. Omdat de kans groot is dat het nooit wat wordt.
Ik zal nu half Bokt wel over mij heen krijgen, maar zo denken de meesten er over die streven naar goede gebruikspaarden.

Wat een onzin, suleilitha Verward!!! Ik heb verschillende DA's hierover gesproken, die toch ook wel verwijzen naar de manier van trainen tegenwoordig. Heb daar ook heel wat artikelen over gelezen trouwens. Ook dat is helaas toch echt een zeer belangrijke reden. Als jij per se je kop in het zand wilt steken, jammer Nors opkijken . Het is wel erg makkelijk om alles bij de paarden zelf neer te leggen en niet te kijken naar wat wij mensen die dieren aandoen.

En wat 'de meesten denken die streven naar goede ''gebruikspaarden''', tja, als je er zo mee omgaat, zegt mij dat al weer genoeg. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:16

Ik steek mijn kop niet in het zand. Ik kom uit een familie die altijd met paarden heeft gewerkt, en scharrel er zelf al meer dan 35 jaar tussen rond. Genoeg gezien, genoeg beleefd.
Een driejarig paard inrijden en ongeveer driekwart jaar later rustig aan starten op wedstrijd, daar moeten ze tegenkunnen. En daarmee doe je ze niks aan. De meeste jonkies die ik onder de kont heb gehad, vinden het geweldig om te mogen werken en je bent er verder zelf bij. Bovendien is het geen noodzaak om 10 uren in de week in het zadel te zitten. Een paar keer per week een half uurtje volstaat.
Verder is ieder paard, ook die van jou een gebruikspaard. Je hebt ze toch niet voor de kachel liggen voor de sier, kom op zeg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:26

@suleilitha, ik heb zo het vermoeden dat ik een heel ander type ben dan jij. Haha!
Jij doet net alsof het normaal is dat je een paard hebt voor eigen vermaak. Voor jou misschien, ik zie het hebben en houden van paarden een stuk ruimer. Ja

Ik vind het heel erg fijn om mijn paard een mooi paardenleven te geven (weidegang in een kudde, goede zorg, veel liefde) en ik heb het geluk dat ik inmiddels op hem kan rijden, al vind ik wandelen, grondwerken, tutten net zo geweldig eigenlijk. Zou ik nu te horen krijgen dat ik hem nooit meer mag berijden en heeft hij verder geen pijn, dan hou ik hem nog, gewoon lekker op het land. Onze band is heel hecht en ik zie in hem ongelofelijk veel interessante zaken, behalve een typisch gebruiksvoorwerp Clown . Ik zie in hem wel een dier waar ik verantwoordelijk voor ben voor de rest van zijn leven en waar ik zielsveel van hou. Lachen

Voor de sier? Pffff, nee, met dat soort onzin heb ik helemaal niets. Ik heb niets voor de sier, ik hou niet van materialistische 'kijk mij nou' bullshit en status e.d. Ik hou al meer dan 31 jaar van paarden (ik begon met rijden op mijn 6de), vooral van de band die je met ze kan krijgen, de dingen die je van ze kunt leren als je er voor open staat. Dat is nou mijn passie. Lovers

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:28

Met 2 1/2 kun je al beginnen met longeren. Bij 3 jaar zou ik beginnen met zadelmak maken, maar alleen als ze al goed longeerd.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:47

LADPR schreef:
pluklief schreef:
Mea, je haalt me de woorden uit de mond!

Ik vind zelf 5 jaar een mooie leeftijd, het lijkt of iedereen zo'n haast heeft maar er zijn zoveel meer leuke dingen te doen met je pony waarbij je ze niet echt hoeft te belasten.

Wat een onzin, dat jij er voor kiest om je paard pas met 5 jaar in te rijden prima. Maar dat wil dus echt niet zeggen dat mensen die het eerder doen niet goed bezig zijn of haast hebben.

Daar heb je gelijk in, maar kijk je ziet ze ook van 2,5 jaar en dan er al op. Ze mogen dan misschien al redelijk 'volwassen' zijn maar groeien doen ze nog. Iedereen moet zelf weten wat ze doen natuurlijk maar mijn mening is dat je beter wat langer kan wachten dan haast maken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:58

@ Nadya: ik sluit me bij je aan! Kort geleden moest ik kiezen tussen m'n huurpaarden (die ene tweejarige en een achtjarige, waar ik dus al op kon rijden). Kun je alles zeggen en beweren maar ik koos eigenlijk zonder probleem voor de tweejarige, gewoon omdat ik daar een superband mee heb! Lekker om een paard zomaar weg te doen omdat ie op z'n derde nog een 'slappe dweil' is. Komaan zeg, het is een dier, geen propje papier..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:10

Myour schreef:
@ Nadya: ik sluit me bij je aan! Kort geleden moest ik kiezen tussen m'n huurpaarden (die ene tweejarige en een achtjarige, waar ik dus al op kon rijden). Kun je alles zeggen en beweren maar ik koos eigenlijk zonder probleem voor de tweejarige, gewoon omdat ik daar een superband mee heb! Lekker om een paard zomaar weg te doen omdat ie op z'n derde nog een 'slappe dweil' is. Komaan zeg, het is een dier, geen propje papier..

Jij snapt het. Ja Lachen
Tja, ik kan dat ook niet begrijpen . Ik wilde bv graag endurance gaan doen in de toekomst, niet om te winnen, maar gewoon om samen te genieten van die tochten door de natuur. Leek me geweldig!!! Nou, mijn paard heeft dus een afwijking aan zijn achterbenen, waardoor hard trainen afgeraden wordt (wat toch wel belangrijk is bij endurance Knipoog ). Laat ik nou net een paar van die 'wedstrijdminded' mensen in mijn directe omgeving hebben. Prima hoor, ieder zijn ding, maar verplaats je nou eens even in mij als persoonlijkheid. Pling Sommigen kunnen dat gewoon niet, blijkbaar, want die komen met opmerkingen als 'nou, ik zou hem verkopen' of veel erger. Ze zien me al een jaar of 2 bezig met dit paard en iedereen die mij kent daar weet (of zou zo langzamerhand moeten weten!!) hoe diep dit ene paard bij mij zit. En dan zulke opmerkingen, omdat men maar niet kan begrijpen dat ik een paard niet zie als een gebruiksvoorwerp om mijn wensen waar te maken.

Even voor de duidelijkheid; ik heb het dus over mensen die mij goed kennen, he. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:55

En we gaan lekker off-topic haha.....
Elk zijn mening. Ik heb een paard om op te rijden en mocht hem iets overkomen waardoor hij bijvoorbeeld niet meer de sport in zou kunnen maar nog wel recreatief kunnen worden bereden zou ik nog eens nadenken, maar een paard als grasmaaier er op na houden, zal ik dus niet doen.
Een ander heeft daar weer een andere mening over en dat mag. Maar daarom maakt mijn opinie over de reden om er een paard op na te houden, mij nog geen onmens Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:58

suleilitha schreef:

Ik denk dat het een combi van factoren is; mijn paardenarts zei laatst:"Dankzij de consument die grote paarden wil van minimaal 1.75m krijg ik veel klandizie!"
Ik neem het in die zin de mensen kwalijk; laat die paarden lekker opgroeien als ze laatbloeiers zijn, neem de tijd! Knipoog

Zou kinderachtig zijn als half Bokt over je heen valt want in een aantal opzichten heb je gewoon gelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:01

Hmmm, 'onmens', dat zijn jouw eigen woorden, hoor Knipoog . Ik neem aan dat je goed voor je dieren zorgt en als je ze verkoopt, er een goed tehuis voor zoekt. Toch?

Ik zou het alleen fijn vinden als mensen zich ook kunnen voorstellen dat je je paard niet wegdoet, ook al kun je er niet mee doen, wat je misschien wel graag had gewild (rijden/wedstrijden). Ik wil zelf ook echt maar 1 paard, anders krijg ik problemen met mijn aandachtsverdeling (mijn issue Haha! ). Maar goed, vriendlief rijdt ook inmiddels en mijn dochter begint er ook naar te neigen, dus ik sluit meerdere paarden in de toekomst toch niet helemaal uit. Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:04

Eerst wilde ik koste wat het kost doorzetten; ervaring heeft me echter doen veranderen. Wees eerlijk naar je dier en naar jezelf; dan kom je het verst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:07

Ik ben het met je eens dat vooral de paarden van minimaal 1.75 vaak niet sterk zijn. En die moet je inderdaad wat later aan het werk zetten!!! Maar ik vind het onzinnig om een paard pas op zesjarige leeftijd in te rijden..... maar dat begrijp jij vast ook wel, Detour...
Een stokmaat van 1.70 vind ik mooi genoeg en dan heb je ook veelal een paard wat geslotener en compacter gebouwd is.

Nadya, als ik een paard verkoop wat niet voldoet aan mijn verwachtingen, vraag ik er nog altijd genoeg geld voor om zeker te weten dat het dier niet in de worst gaat, mits het om een gezond paard gaat. En verder zorg ik erg goed voor mijn dieren want doe je dat niet, dan hoef je ook geen prestaties te verwachten.
Vanavond heb ik les gehad met mijn vierjarig ruintje, daarna ben ik even bij de twenters wezen kijken. De beide meiden doen het erg goed. Het zijn late, ze zijn beide van juli 2006.
Omdat ik ze volgend jaar niet midden in de zomer van de wei naar huis ga halen, ga ik ze beleren rond oktober/november, wanneer ze naar huis komen en voor het weer te slecht wordt, 's nachts op stal komen.
Van de ene merrie heb ik het idee dat ze niet wordt wat ik graag zie, ik vind haar nu al te ouderwets en de gangen iets te lomp. (het wordt een ouderwets type fries)
Als ze uitgroeit zoals zich nu laat aanzien, ga ik haar wel beleren, onder zadel en aangespannen en daarna komt ze dan te koop. Maar we moeten eerst maar even afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:09

N.B. Mocht ik een paard wegdoen wegens gebreken, dan zorg ik er ook voor dat ze niet in de handel komen zodat ik een volgende eigenaar met die gebreken opzadel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:09

Klopt, 6 jaar vind ik ook overdreven, al zal het geen kwaad kunnen.
Mijn jaarling heeft een keer d'r bitje in gehad en als ze twee is mag ze van mij een wintecje op, puur om lekker traag aan het idee te wennen. gezien haar nuchterheid en bouw wil ik toch echt beginnen als ze drie is, hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:11

detour schreef:
Klopt, 6 jaar vind ik ook overdreven, al zal het geen kwaad kunnen.
Mijn jaarling heeft een keer d'r bitje in gehad en als ze twee is mag ze van mij een wintecje op, puur om lekker traag aan het idee te wennen. gezien haar nuchterheid en bouw wil ik toch echt beginnen als ze drie is, hoor! Knipoog

Is ook niks mis mee!!! Afgelopen winter deden wij de toen anderhalf jaar jonge paarden ook wel eens een shabrak op en gingen er even mee aan de wandel. Een bitje doe ik meestal als ze twee zijn, maar ik heb het ook wel eens eenmalig even bij een enter gedaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:13

Hmmmm, die van mij heeft nog nooit een bit in gehad bij mij. Haha!
Hij doet wel heel graag de leadrope in zijn mond. Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:15

Ben niet zo van het bitloos, maar da's een andere discussie. Knipoog
Esprit stopt alles in d'r mond, kan haar net zo goed het hele hoofdstel aanbieden! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:16

Er zijn ook mensen die met bitten rijden, Nadya. Ik ben ook niet zo van bitloos.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:16

Je moet eerlijk naar een paard kunnen kijken, de ene is er geestelijk veel eerder klaar voor, waarom dan niet langzaam wat aan de longe werken tot het lichaam er ook klaar voor is.

Maar wees dan wel eerlijk en luister naar het paard als individu, niet naar het paard als gebruiksvoorwerp.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:17

Ach, voor de Anky wannabees die rukken plukken lijkt het me wel een leuke lijfstraf op een renpaard in conditie, Suleilitha! Knipoog