Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:04

gigelo schreef:
Altijd zonder, en waarom? geen zin in een zweethoofd.... stom he?

Wat wil je nu horen? "Ja, vooral gezien je onderschrift"? Wil ik best voor je neerzetten, hoor Extreme duivel

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:07

ik rijd altijd met cap. het is gewoon veiliger en ik voel me er lekkerder bij. anders is het zo leeg.

Ynto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:48

Altijd met Cap..

Veel veiliger. Je weet nooit wat een paard kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:50

Altijd met, heb een zeer goede ventilerende cap dus last van een zweethoofd heb ik niet Haha!

Waarom? Tsjah heb gewoon nog geen goede reden gezien om zonder te rijden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:03

ik rijd altijd met cap, hoewel ik moet bekennen het vanavond niet gedaan te hebben aangezien ik hem thuis was vergeten. Maar ik vind het gewoon veiliger met.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:08

Manege is het verplicht, begrijpelijk ook en geen problemen mee. Jonge paarden heb ik ook een cap op. Maar op een paard dat ik ken 'heel fout' zonder.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:12

Altijd met cap Ja
Wel zo veilig en ben het ondertussen zo gewoon dat zonder gewoon onwennig zou voelen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:15

Dat mensen hun hoofd (of de rest Knipoog ) wel of niet willen beschermen snap ik nu wel (na -tig pagina's!)

Naar aanleiding van een paar topics op bokt omtrent de regelwijziging bij de Wran (capverplichting tijdens westernwedstrijden) vraag ik me het volgende af;

Waarom is het verplicht in de maneges / tijdens lessen / wedstrijden?

Als ik letsel overhou na een wedstrijd / les / o.i.d, wordt de schade dan door mijn ziektekosten verzekeraar (want natuurlijk betaald die mijn kosten wel als ik in het ziekenhuis ben beland, óók als ik zonder cap van m'n paard val!) verhaald op de manege-eigenaar, wedstrijd organisator ofzo??

Ben heel benieuwd!

(Als het ergens anders moet staan moet het mod-team het maar verplaatsen, ik weet t niet, sorry!)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:18

sflj schreef:
Dat mensen hun hoofd (of de rest Knipoog ) wel of niet willen beschermen snap ik nu wel (na -tig pagina's!)

Naar aanleiding van een paar topics op bokt omtrent de regelwijziging bij de Wran (capverplichting tijdens westernwedstrijden) vraag ik me het volgende af;

Als ik letsel overhou na een wedstrijd / les / o.i.d, wordt de schade dan door mijn ziektekosten verzekeraar (want natuurlijk betaald die mijn kosten wel als ik in het ziekenhuis ben beland, óók als ik zonder cap van m'n paard val!) verhaald op de manege-eigenaar, wedstrijd organisator ofzo??

Ben heel benieuwd!

(Als het ergens anders moet staan moet het mod-team het maar verplaatsen, ik weet t niet, sorry!)

Normaal moet dit voor de verzekering van de manege. Stel je bent zelf niet verzekerd dan is de manege dit dikwijls voor jou. Maar als je nou geen cap ophebt dan komen veel verzekeringen niet tussen. Daarom dat het verplicht is denk ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:31

sflj schreef:

Je ziektenkosten worden inderdaad gewoon vergoed door je eigen verzekering. Dat klopt helemaal. Maar wanneer je bij een bedrijf (manege) rijdt onder hun toezicht en er gebeurd onverhoopt iets, dan moet dat bedrijf aantoonbaar maatregelen hebben genomen om ongelukken te voorkomen, c.q. de gevolgen van het ongeluk binnen de perken te houden. Wanneer de manege niets heeft gedaan op dat vlak, dan kan jouw ziektenkostenverzekering bij de manege kosten terug gaan claimen. Verder kan er dan ook geclaimd worden voor arbeidsongeschiktheid (tijdelijke of permanente), dus een manege zal inderdaad wat extra regels moeten opstellen (meestal in overleg met hun verzekering) en ook in de gaten houden welke ruiter ze op welk paard kunnen zetten.
Dit geldt ook voor organiseren van evenementen (wedstrijden, clinics, demo's, etc.)

OLisaa_Freak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:22

Ik rij Altijd met cap.. het is een te groot risico om zonder te rijden hoe lief ze ook zijn Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:57

Is dat echt zo, Waratje?
Ik weet wel dat dat wordt beweerd maar is dat wel eens gebeurd?
En wat als ik er in m'n eigen rijbak afdonder dan? Of in t bos? Wordt dan Staatsbosbeheer aansprakelijk gesteld? Of komen er bij de ingang van het bos, aan t begin van de ruiterpaden ook bordjes met 'cap verplicht?'
en op straat? Moet dan de politie er op toezien dat ik een cap draag? Want als mij iets overkomt, wie wordt er dan aansprakelijk gesteld en moet betalen??

Ik ben erg voor 'eigen risico' dus!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:16

Ik draag altijd een cap! Ik durf zelfs niet zonder cap op het paard stappen, dan voel ik mij heel onveilig.
@sflj, ik ben ook voor eigen risico

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:06

sflj schreef:
Is dat echt zo, Waratje?
Ik weet wel dat dat wordt beweerd maar is dat wel eens gebeurd?
En wat als ik er in m'n eigen rijbak afdonder dan? Of in t bos? Wordt dan Staatsbosbeheer aansprakelijk gesteld? Of komen er bij de ingang van het bos, aan t begin van de ruiterpaden ook bordjes met 'cap verplicht?'
en op straat? Moet dan de politie er op toezien dat ik een cap draag? Want als mij iets overkomt, wie wordt er dan aansprakelijk gesteld en moet betalen??

Ik ben erg voor 'eigen risico' dus!

Als je er in je eigen rijbak afdondert is dat je eigen probleem. Bos idem dito. Punt is dat een manege als bedrijf verantwoordelijkheden heeft naar haar klanten en van die klanten (leerlingen) kun je niet verwachten dat ze alle risico's overzien. Daar zijn ze tenslotte leerling voor.
En als een professional in de paarden een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft afgesloten (wat als zelfstandig ondernemer heel verstandig is), kan die verzekering ook bepaalde eisen stellen.
En nee, de cap is wettelijk niet verplicht in Nederland, dus als jij zelf kiest voor zonder cap rijden dan kan dat gewoon. Uitzondering is wanneer je onder de verantwoordelijkheid van een ander valt en die de cap wel verplicht (ouders, lesgeefmens, etc.)

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:41

Ik reed eerst meestal zonder cap. Maar de laatste tijd ben ik toch wat verstandiger geworden en zet tegenwoord me butsmuts maar op. Vork

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:40

En als je thuis in de bak zonder cap rijd en je valt van je paard en breekt dan een been of arm

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:11

Ik rijd altijd met cap..
Gewoon omdat ik al zo vaak op mijn hoofd ben gevallen, en als ik dan geen cap op had, had ik dat waarschijnlijk nu niet zo heel blij meer na kunnen vertellen..
Maar voordat ik zo vaak op mijn hoofd was gevallen, reed ik altijd zonder cap...
Ik vind het eigen keuze

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:38

Normaal zonder doch soms met. Gister een raid en als het dan toch verplicht is zet ik ook gelijk een helm op waar ik wat aan héb.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UBEU6U8.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHCGZG7F.jpg

Verschillende vallers trouwens door het complexe terrein. Die ruiters hadden hun helm nodig doch beter wat meer in rijvaardigheid kunnen investeren, want wat werd er abominabel slecht gereden zeg en dat voor een internationaal startveld.

hc

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:41

Ik rij in manege lessen, daar is het zowiezo verplicht,
alleen bij een vriendin rij ik heeeel soms een ritje zonder cap,
maar niet. En dan met de gedachte van er zal toch niet zoveel
gebeuren. (Heel fout, i know Knipoog)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:06

Ik rij altijd met. Het voelt heel erg leeg en ongewoon zonder ('ik mis wat') en je weet inderdaad nooit wat een paard kan doen. Bovendien zie je er toch niet op je best uit als je op een paard zit, dus kan die cap er ook nog wel bij. Ik let nooit op iemands kapsel als ik aan het rijden ben. Ik denk dan alleen maar: 'Hee, die heeft haar cap niet op, wat dom.' Tong uitsteken.
Een cap hoort gewoon bij het paardrijden! En eigenlijk vind ik dat het daarom zelfs nog wel mooi staat...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:09

Sheran schreef:
Ik denk dan alleen maar: 'Hee, die heeft haar cap niet op, wat dom.' Tong uitsteken.

Dat denk ík nu als ik iemand zonder rijvaardigheid buiten zie rijden. Met of zonder cap....

hc

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:44

Ik rij altijd met cap, ook de makkelijkere paarden en de weinig inspannende lessen/buitenritten. Dit omdat je nooit weet wat er kan gebeuren, je paard kan nog zo braaf zijn, ook hij kan een keer grandioos struikelen oid..

marloes_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:55

met cap ik zelf voel me dan veiliger en het is bij ons op stal verplicht met cap te rijden.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:24

Ik draag met rijden altijd een cap. Mijn klanten zijn dat ook verplicht; in de polisvoorwaarden van mijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is de volgende clausule opgenomen: "Niet verzekerd is de aansprakelijkheid die enig verband houdt met het niet dragen van een cap of veiligheidshoofddeksel".

lovemontii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:15

bij ons is het verplicht te rijden met cap, maar daarnaast doe ik het zelf ook uit veiligheid! je weet maar nooit wat er zou kunnen gebeuren..