Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
( dat was het toch, hoorde het een keer op een clinic ) Marije1984 schreef:Ik heb het idee dat er nogal licht over een jong paard wordt gedacht. Het duurt jaaaaaaaaaaaaren voordat je echt wat bereikt. Met een ouder en meer ervaren paard kan je gelijk beginnen, maar bij een jong paard kan je niet opstappen en mee gasgeven. Daar moet je voorzichtig mee zijn dat je ze niet overvraagd. Als ze aangeven dat ze het niet aankunnen ben je al te laat.
op een ouder getraint paard rij je zo mee weg om het zo maar te zeggen, maar bij een jonge gup mag je bij wijze van na 15 minuutjes alweer afstappen omdat ie genoeg heeft gedaan voor die dag... en dan heb je bijvoorbeeld nog niet veel meer gedaan dan te proberen om het beest gewoon te laten stappen in 1 tempo of gewoonweg recht te laten lopen... dat geslinger de hele tijd word je af en toe gewoon wanhopig van
_pasoura_ schreef:Ja,maar zo is niet iedereen.En niet iedereen is onervaren voor een jong beestje en ze kunnen wel iets meer dan 15 minuutjes stappen das ietswat overdreven.
erleyne schreef:ik had er pas een discussie over met mijn instructrice: in principe kan je een paard op elk commando iets leren doen ( mits je hem zelf niet in de weg zit ).Je kan hem leren achterwaarts te gaan door aan zijn oor te trekken, maar daarmee is het niet rijtechnisch correct.
ik zie het al helemaal voor me... rijden met je zelf verzonnen hulpen
nee de klassieke manier is gewoon het beste! zo word het iedereen wereldwijd aangeleerd en anders krijg je helemaal van die apparte paarden met gebruiksaanwijzing
Marije1984 schreef:Tja voor mij maakt dat weinig uit. De echt goede ruiters komen met elk paard goed uit de verf. Die winnen nog met een koe
maar goed op koeien schijn je ook goed te kunnen rijden, alleen zullen ze sneller beperkingen hebben vanwege hun bouw
).....