Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:36

Ja dat is een hele doeie erleyne! Maar ook op je eigen paard is het heel belangrijk dat je niet op de automatische piloot gaat rijden, dat zal voor een keer niet erg zijn. Probeer ook op je eigen paard elke stap te voelen. Is hij regelmatig, geef ik de hulp goed, krijg ik de juiste reactie van de hulp, loopt hij en de juiste lente buiging, hoe is het tempo, geeft hij na, loopt hij over de rug, is hij gespannen. Ik probeer daar altijd mee bezig te zijn. Dat zal de ene keer beter gaan de andere keer, maar ik merk het vrijwel dirct als ik 1 keer op de automatische piloot heb gereden. Hij is dan de dag erna minder fijn te rijden.
Ik probeer mijn paard zo te rijden dat hij de volgende keer dat ik erop stap fijner is en beter is. Dit lukt niet altijd, maar ik ben er wel mee bezig.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:37

Klopt JW. maar met een jong paard heb je dat ook, maar met het risico dat hij de foute hulp als een juiste hulp ervaart. Dat risico heb je met een ervaren paard niet/minder

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:43

Ik wilde even benadrukken dat ik soms ruiters zie waar het paard meer talent heeft dan de ruiter en dat ze daardoor vaak winnen met wedstrijden. Ik vind dat je als ruiter je paard naar de top moet rijden en niet andersom. natuurlijk is t iets wat je samen doet en je leert andersom van je paard ook veel. Maar je begrijpt wat ik bedoel... Sommige hebben nou eenmaal meer te besteden dan anderen waardoor ze een beter paard hebben terwijl een andere ruiter misschien een minder paard heeft maar zelf meer talent heeft...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:44

Tja voor mij maakt dat weinig uit. De echt goede ruiters komen met elk paard goed uit de verf. Die winnen nog met een koe

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:46

@Marije: ik had er pas een discussie over met mijn instructrice: in principe kan je een paard op elk commando iets leren doen ( mits je hem zelf niet in de weg zit ).Je kan hem leren achterwaarts te gaan door aan zijn oor te trekken, maar daarmee is het niet rijtechnisch correct. de hulpen uit de dressuur zijn gebaseerd op het natuurlijke bewegingspatroon van een paard. Die zullen in principe het beste resultaat geven, maar als je dit niet gewend bent te voelen, weet je ook niet waar je naar moet streven.
Overigens werk ik ook op die manier hoor: elke stap tact, impuls en losheid willen voelen ( dat lukt natuurlijk bijna nooit, maar is een mooi streven ).

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:56

JA dat klopt, maar een nadeel van een hulp anders aanleren is als je het beesie ooit wil verkopen. Je kan een paard op elk commondo wel wat leren. Aanspringen door zijn oor aan te raken bijv. Het is alleen niet gewenst. Klopt heb je helemaal gelijk aan

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:06

Zo zie je trouwens wel de raarste dingen. bij ons op stal staat een paard die travers doet als je je binnenbeen achter de singel legt, met de beenligging precies verkeerd om een vliegende galopwissel doet etc. Hij doet het, daar is ook alles mee gezegd. Rijtechnisch is het echt niet om aan te zien. Dan vertrouw ik toch maar op de 'klassieke' hulpen. Hoewel Anky haar paarden ook allemaal aanleert om op de toon 'prrrr' achteruit te gaan Haha! ( dat was het toch, hoorde het een keer op een clinic )

Hartjesdief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:58

Ik zou zelf een jong paardje kopen,omdat mij dat leuker lijkt,omdat je dan nog beter een sterke band op kunt bouwen.Ik ben het er niet helemaal mee eens van dat ingeprogrammeerde paarden,want als jij het niet doet doet je paard het ook niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:38

Ja ik vindt het agrument 'het lijkt mij leuker' nu niet echt doorslaggevend. Iedereen lijkt dat wel leuk, maar je moet het wel even kunnen. Het is niet stap op en hij doet wel wat ik zeg. 9 van de 10 snapt hij niet wat je bedoelt en dan moet jij aan een onervaren paard gaan uitleggen wat de bedoeling is. Veel succes.

Ik heb het idee dat er nogal licht over een jong paard wordt gedacht. Het duurt jaaaaaaaaaaaaren voordat je echt wat bereikt. Met een ouder en meer ervaren paard kan je gelijk beginnen, maar bij een jong paard kan je niet opstappen en mee gasgeven. Daar moet je voorzichtig mee zijn dat je ze niet overvraagd. Als ze aangeven dat ze het niet aankunnen ben je al te laat.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:46

Marije1984 schreef:
Ik heb het idee dat er nogal licht over een jong paard wordt gedacht. Het duurt jaaaaaaaaaaaaren voordat je echt wat bereikt. Met een ouder en meer ervaren paard kan je gelijk beginnen, maar bij een jong paard kan je niet opstappen en mee gasgeven. Daar moet je voorzichtig mee zijn dat je ze niet overvraagd. Als ze aangeven dat ze het niet aankunnen ben je al te laat.

bij jonge paarden moet je idd veel meer nadenken over je rijden vind ik... een goed getraint paard met goede conditie vind ik persoonlijk een stuk fijner om mee te beginnen dan een jong ding met weinig bespiering enzo Ach gut op een ouder getraint paard rij je zo mee weg om het zo maar te zeggen, maar bij een jonge gup mag je bij wijze van na 15 minuutjes alweer afstappen omdat ie genoeg heeft gedaan voor die dag... en dan heb je bijvoorbeeld nog niet veel meer gedaan dan te proberen om het beest gewoon te laten stappen in 1 tempo of gewoonweg recht te laten lopen... dat geslinger de hele tijd word je af en toe gewoon wanhopig van Clown

Hartjesdief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:28

Ja,maar zo is niet iedereen.En niet iedereen is onervaren voor een jong beestje en ze kunnen wel iets meer dan 15 minuutjes stappen das ietswat overdreven.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:28

_pasoura_ schreef:
Ja,maar zo is niet iedereen.En niet iedereen is onervaren voor een jong beestje en ze kunnen wel iets meer dan 15 minuutjes stappen das ietswat overdreven.

hoe zijn anderen dan? of sloeg dat niet op mijn post? Blond
tuurlijk is niet iedereen onervaren voor een jong beest, maar er kruipen over het algemeen echt te veel mensen op beestjes die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn...

en ik vind 15 minuten voor de eerste keren echt voldoende... een pony/paard die helemaal groen is en dus niet gewend is een last op zijn rug te dragen moet daar toch ook echt aan wennen... het lijkt misschien super weinig, maar naar mijn mening kun je beter te voorzichtig zijn met zulke arbeid met zo'n jong ding dan dat je em overvraagt... hoe goede conditie ze aan de longe ook hebben, zodra ze onder de man moeten lopen is dat toch echt anders Ach gut

erleyne schreef:
ik had er pas een discussie over met mijn instructrice: in principe kan je een paard op elk commando iets leren doen ( mits je hem zelf niet in de weg zit ).Je kan hem leren achterwaarts te gaan door aan zijn oor te trekken, maar daarmee is het niet rijtechnisch correct.

Clown ik zie het al helemaal voor me... rijden met je zelf verzonnen hulpen Haha! nee de klassieke manier is gewoon het beste! zo word het iedereen wereldwijd aangeleerd en anders krijg je helemaal van die apparte paarden met gebruiksaanwijzing Ach gut

Marije1984 schreef:
Tja voor mij maakt dat weinig uit. De echt goede ruiters komen met elk paard goed uit de verf. Die winnen nog met een koe

ik denk toch dat je bijvoorbeeld anky niet op een koe kan krijgen Vork Clown maar goed op koeien schijn je ook goed te kunnen rijden, alleen zullen ze sneller beperkingen hebben vanwege hun bouw Ach gut

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:28

Interesant topic lotje!

Ik vind het ook een grotere uitdaging en een grotere prestatie om zelf op te leiden.
Het is ook absoluut, zeker voor minder ervaren ruiters, een kans als je een doorgereden paard kan rijden. Voor de meeste van ons is meestal niet te betalen of hebben niet het geluk deze te mogen rijden.

Het is leuk als je prijzen haalt en dit is natuurlijk makkelijker met een ervaren paard. Toch moet je goed kunnen rijden, ook met een ervaren paard.
Een jong paard met een goede ruiter zal verder komen dan een 'klaargestoomd' paard (in de positieve zin van het woord Knipoog).....

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 09:27

Dankjewel Piennemien Lachen

Wij hebben het toevallig van de week nog over dit onderwerp gehad Knipoog

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:46

Inderdaad Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:12

Persoonlijk liever een jong dier, ze halen je het bloed onder je nagels uit van tijd maar op het einde heb je het wel zelf klaar gespeelt en kan je écht trots zijn op het dier. Ik kan me niet voorstellen dat je trots op jezelf kan zijn doordat je iets klaargespeelt hebt op de kap van een ander.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:05

ik heb nu ook een kant en klare...mazzel dat ik hem op stal heb......

paard heeft hoog in de sport gesprongen....

de bedoeling is met deze te gaan springen..zodat ik er van kan leren......

en misch. later nog eens 1 van mn jonge paarden op te leiden.......

veel mensen denken dat ze kunnen africhten , maar er zijn er maar weinig die het echt kunnen.....

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:10

ik heb nu zelf een 3 jarige ruin (1.63 cm).
ik heb liever en kant en klaar paardje want daar leer ik veel dingen van.
maar ik wil aan de ene kant een jong paard wat ik nu heb.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:38

Oud topic, slotje Knipoog