rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HappyH

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 02:07

Maikeltje ik denk dat jij en ik toch iets anders verstaan onder een paard in balans. Ik ben het wel met je eens dat de balans en het evenwicht zich steeds moeten aanpassen aan de graad van de africhting. Vandaar ook dat ik het afkeur om met een paard dat scheef is oefeningen te doen die meer van zijn balans vragen. Zorg er eerst voor dat het paard wel in balans en rechtgericht is.
Ik ben het wel eens met je aanpak van eerst de basis bevestigen en dan verder gymnastiseren.

Je vraagt me hoe ik mijn paard rijd? Die vraag kan ik niet beantwoorden want ik heb geen eigen paard.
Je moet als ruiter goed reageren op de reacties van het paard. En weten waarom het paard moeite heeft met de buiging/stelling etc. Het laatste voorbeeld van een paard dat ik heb gereden is een paard dat door een val rechts makkelijker inboog (holle zijde). Dat is misschien geen goed voorbeeld omdat dat geen natuurlijke scheefheid is, maar als gevolg van een blessure. Dit voorbeeld heb ik echter nog redelijk in mijn hoofd. Je moet zo letten op wat een paard doet dat je beter een voorbeeld kunt verzinnen en daarop antwoorden, als zo uit je hoofd een praktijkvoorbeeld voor de geest halen.
Het paard boog rechts makkelijker in en hield de staart naar rechts. Daar heb ik in eerste instantie alleen maar mee gestapt rechte stukken en ruime wendingen, daarbij op de rechterhand goed begrenzen met het buitenbeen en buitenteugel, binnenbeen toestaan zodat de buik in die richting kan. Het tempo aanpassen (zodat het paard de passen goed af kan maken) en met impuls wat meer op de achterhand zetten. Goed opsluiten tussen twee teugels en twee benen, maar toestaan of begrenzen wanneer nodig. Op de linkerhand wil het paard slecht buigen, zorg voor een goede aanleuning en een paard op twee teugels(waarbij je geen noemenswaardige druk uitoefend en de binnenteugel passief is maar contact houdt.), drijven met het binnenbeen en ruimte geven met het buitenbeen, je buitenbeen lang maken zorgt ervoor dat het paard makkelijker kan wenden/buigen.
Door het paard recht te maken maak je de verkrampte spieren weer los, gecombineerd met balkjes stappen. Het blijft moeilijk precies te beschrijven wat je doet omdat dat echt gericht gaat op elke reactie die het paard geeft. Daar moet je constant je hulpen op aanpassen.

Lielle we hadden het toch over contrastelling?
Esperanza ik denk wel dat je een paard recht kunt richten alleen door hulpengeving. Met kracht kun je zoiets niet voor elkaar krijgen. Als je als ruiter alle signalen die het paard afgeeft interpreteerd en goed en snel kunt reageren sluit je de weg af waar het paard wil uitbreken of zich onttrekken. Juist dat zwakke been kun je trainen als je in staat bent een paard goed recht te richten. Juist door een paard in balans te rijden ontwikkel je van een scheef paard een rechtgericht paard.
De oefeningen die eerder beschreven waren kunnen een paard gymnastiseren maar in mijn ogen pas correct op het moment dat het paard en de ruiter daar aan toe zijn.
Je schrijft dat de achterhand meer uitzwaait als je de buik begrenst dat klopt i.m.o. niet tenzij je bijv. je been naar achteren plaatst. Doordat je de buik naar binnen drijft en met je binnenbeen toestaat gaat de buik naar binnen en spoort het paard. Ruiters die denken dat rechtrichten zich beperkt tot de paardenmond en aan de voorkant proberen recht te richten zullen hun paard ook in een s bocht rijden.

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:28

Nog lang niet alles gelzen maar ga dit topic toch maar in de gaten houden..
Ik zelf ben pasnet geintroduceerd in de wereld van het rechtrichten..
En heb in een korte tijd al zoveel bereikt met mijn paard dat ik vreselijk voor ben..
En niet alleen werkt het voor mijn paarden maar alle paarden waar ik op stap is dit een heerlijke manier om je paard los te maken en goed te laten lopen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:19

HappyH schreef:
Je rijdt een paard "recht"(gericht) door de wending en dus met stelling en buiging zoveel als nodig is volgens het verloop van de wending. Ik denk overigens dat de stelling en buiging uit het paard moeten komen en als ruiter moet je dat op de juiste manier begeleiden. Zeker niet door stelling te vragen met je binnenhand.

Citaat:
Ik begrijp nog steeds niet goed de functie van de stelling naar links, kan iemand mij dat uitleggen?

vandaar dat ik nu niet meer snap waarom je dus wel met contrastelling werkt :/

Overigens hoeft het niet per se je eigen paard te zijn, neem gewoon een voorbeeld uit de praktijk. Dus hoe richt je dat specifieke paard recht, met welke oefeningen hulpen etc, en tegen welke problemen loop je aan. Net zoals ik heb proberen toe te lichten, dat paard is ook niet van mij.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:45

Wil jij even uitleggen wat jij onder contrastelling verstaat?
Ik zorg ervoor dat de buik die teveel uitzwaait het beloop van de wending volgt. De hals gaat ook volgens het beloop van de wending. Dus in mijn ogen gebruik ik geen contrastelling.

Hoe ik een paard rechtricht heb ik nu al meermaals beschreven, ook aan de hand van een praktijk voorbeeld. Als jij niets met die informatie kunt spijt me dat, maar ik heb mijn best gedaan. Het paard uit het voorbeeld heb ik rechtgericht door veel rechte lijnen te rijden en grote wendingen of voltes. Als het paard sterk genoeg is en voldoende in balans kun je daar oefeningen aan toevoegen, die dan gewoon een gymnastisertende waarde hebben. De oefeningen zijn dan als beschreven in het proevenboekje, aan gepast aan het niveau van de combinatie.

Tegen welke problemen je aanloopt? Dat hangt weer volledig af van het paard en de manier waarop het paard reageert en waarom het paard een probleem heeft. Loopt het over een schouder weg, heeft het een draagprobleem of juist een strekprobleem etc.
Tegen welke problemen je als ruiter ook nog aan kunt lopen is dat je te traag bent in je reacties en het paard de mogelijkheid krijgt om zich ergens te onttrekken. Of als de dosering van je hulpen niet klopt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:49

Je licht niets toe, je komt met wat algemene termen. Als je nu eens met wat meer praktijkvoorbeelden komt, is een discussie een stuk zinvoller. Het blijven nu opmerkingen als "dat hangt weer volledig af van ... " etc. Dat is ook zo, maar daarom vraag ik nu juist om een concreet paard, met zijn concrete reacties. Maar kennelijk wil of snap je dat niet.

Lielle schreef:
HappyH schreef:
Vooral de buik begrenzen aan de buitenkant als je rechtsom gaat dus de linkerbuitenkant omdat die uitzwaait. Dat doe ik door mijn buitenbeen lang te maken en tegen de buik te leggen indien nodig drijven, tevens de buitenteugel erbij. De hals goed opsluiten tussen twee teugels. Omdat je "druk" geeft aan de buitenkant moet je met je binnenbeen toestaan zodat de buik ruimte krijgt om daarheen te gaan.

en dan heb je dus contrabuiging Pling
[quote]
bericht op blz hiervoor.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:52

HappyH schreef:
Ik zorg ervoor dat de buik die teveel uitzwaait het beloop van de wending volgt. De hals gaat ook volgens het beloop van de wending. Dus in mijn ogen gebruik ik geen contrastelling.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:55

Een buik die uitzwaait in een wending en die je begrenst? Dan heb je dus je paard verbogen. Als je de buik naar binnen duwt (beter gezegd, meer begrenst) en die binnen ruimte geeft, buigt hij dus om je buitenbeen.

Maar het blijft mij te theoretisch hier, ik ga wel weer gewoon paard rijden en erover praten met mensen die ook in de praktijk willen treden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:53

Is dit iets: Stel het paard naar buiten (contrastelling), zover dat er op beide teugels evenveel druk ontstaat en het paard de neiging heeft naar de hoefslag te lopen. Edit: Blijf op uw binnenzitbeenknobbel zitten, om te voorkomen dat het paard naar de hoefslag loopt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:10

En die contrastelling/buiging is afhankelijk van hoe scheef het paard is. Dus de ene keer zul je meer contrastelling/buiging moeten vragne als andere keer.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:37

Misschien begrijp ik de contrastelling verkeerd, maar kun je me uitleggen wat er dan gebeurd met de spieren etc. van het paard die voor de lengtebuiging moeten zorgen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:36

bij het vragen van contrastelling worden de lange spieren korter en dikker en de korte spieren worden meer uitgerekt. Hierdoor ontstaat er weer een vorm van balans. Ook werkt het heel goed voor het aannemen van de teugel op de losse kant. Soms kan je niet anders dan contra rijden omdat ie anders niet aanpakt.
Als voorbeeld mijn paard:
Als ik linker aanleuning vraag zal zij zich naar die kant volledig omkrullen. Dit omdat ze liever heeft dat ik die kant vast pak Toch vraag ik haar aan de linkerkant hoe gek ze zich ook maakt. Het kan dus zo zijn dat ik op de rechter hand rijd en dus met contrastelling rijd omdat ze niet nageeft op de linker teugel. Pas als ze die meepakt kan ik haar weer recht krijgen.
Je kan wel eindeloos blijven vragen aan de linkerkant om haar los te laten maar imo resulteerd dit vrijwel altijd in een paard dat achter de teugel loopt en dus niet nageeft. Dat is ook de reden dat ik bij een scheef paard altijd de zachte kant ga aanpakken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:54

Ja ik denk niet dat ik het beter kan omschrijven als het bovenstaande....

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:26

Ik sluit me volledig aan bij de post van Oosterhof!! Duidelijk geschreven!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:48

en dan nog even daarbij:
Waarom zou je dan op twee kanten contra rijden:
Feitelijk gebruik ik dus op de andere hand. (In mijn geval de linker hand) de eerder genoemde flitscontra om het paard zo af en toe even heel duidelijk te maken wat nou de bedoeling is met het lijf. Aan die kant loopt het paard dan vaak teveel in stelling en met de kont naar binnen. Door even kort contra te vragen twist het paard in zijn lijf en neemst druk op de linkerkant van de benen waardoor de balans wordt hersteld. Omdat het paard echter het liefst op de rechter hand leunt kan je dit niet te lang doen. Je moet hem daar net even in verrassen. Vandaar die flitscontra

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:22

oosterhoff
Dat betekend dus in jouw geval wel dat je met een paard met stelling tegengesteld aan de rijrichting rijdt? Juist daardoor lijkt het mij niet mogelijk dat het paard op de juiste manier de juiste spieren belast. Als een paard in balans is geeft het bijna automatisch na (tenminste als de ruiter goed begeleid). Ik ben het wel met je eens dat je aan de kant waar het paard zich wil onttrekken moet werken. Weet je ook de oorzaak waarom je paard niet loslaat?

Hoe zien jullie het volgende: als je een paard aan één kant begrensd moet je toestaan/ruimte geven aan de andere kant? Of doen jullie daar niet aan of op een andere manier?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:17

stelling tegengesteld aan de rijrichting: dat is nou contrastelling (contra betekend namelijk tegengesteld). Je rijd hem net zo lang in die stelling totdat hij nageeft en in balans loopt. Ofwel mijn paard geeft na als ie de juiste balans pakt en dan is die contra ook weg. In mijn geval is het nog niet altijd mogelijk mijn paard recht en in balans te laten lopen zonder dat zij in stelling loopt. Anders was het ook niet een te links gebogen paard en had ik hier ook niets te vertellen. Je werkt toe naar een balans zowel over de x as, als over de ij as ofwel: zowel over de rug als over de schouders. zolang die er niet is loop je dus in stelling. Omdat het paard links niet nageeft loopt het dus op de rechterhand in contrastelling en op de linkerhand met teveel stelling naar binnen. De correctie die zij maakt op de rechterhand gaat over het algemeen makkelijker omdat zij daar aanleuning heeft aan de bakrand (daarom rijd ik vaak op de binnenhoefslag). De correctie die zij moet maken op de linkerhand duurt vaak wat langer omdat ze dan gewoon naar binnen gaat vallen en kleine voltes tracht te maken. De oplossing hiervoor is voorwaarts rijden natuurlijk maar soms verdomt ze het gewoon of begrijpt ze het toch niet helemaal. Op dat moment zie je over het algemeen ook dat het bit door de mond heen gaat. Dat betekend dat zij dus wel aanpakt maar niet nageeft. Omdat je haar natuurlijk wel wil laten nageven (daar ben je namelijk mee aan het werk) pak je op dat moment de buiten (rechter) teugel erbij en pakt haar in een zo eerder genoemde flitscontra. Dus even naar recht om haar te laten voelen dat ze toch niet moet denken dat ze even dat bit kan vastpakken. Zodra ze dan nageeft pak je hem meteen weer over op de linkerteugel zodat de druk aan beide kanten gelijk is of in ieder geval niet meer druk staat op links dan op rechts.

(tjee lang verhaal... ik kan er bijna een boek over schrijven)

Het vragen van de stelling kan op twee manieren. Je kan met je hand langs de hals stelling vragen of met de hand van de hals af. Als ze echt niet wil vraag ik met de hand van de hals af. Als ze even "extra" moet nageven dan vraag ik met de hand langs de hals.

Over het toestaan en begrenzen.
Je begrensd een paard als hij wegloopt over de schouder of als het van voren teveel weg wil zonder van achter mee te komen.
De begrenzing die je vraag bij het weglopen naar voren is natuurlijk tweezijdig dus daar hebben we het niet over. De begrenzing bij het over de schouder wegvallen gebeurt eenzijdig. Als je op dat moment de andere kant ruimte geeft en het paard is wel nageeflijk zal het naar buiten kijken en contrastelling aannemen. Ik begrens dus met de buitenteugel maar zal daarbij nooit extra ruimte geven aan de binnenkant. Aan die kant houd ik normaal contact zoals het voor het wegvallen ook al was. Anders krijg je dus een soort van zaageffect of een contrastelling. Overigens gebruk ik bij het begrenzen eerder mijn bovenbeen dan een begrenzende hand.

Het begrenzen doe ik overigens altijd langs de hals en niet er vanaf. ( ik zag afgelopen utrechtse kampioenschappen een ruiter op een paard in de M2 dressuur lopen die werkelijk met de handen 20cm (als het niet meer was) van de hals af zat om het zwabberen en wegvallen te corrigeren. werkelijk geen gezicht en ik begrijp ook niet wat die in die baan te zoeken had. Totaal balansloos en niet in correcte aanleuning

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:26

HappyH schreef:
Hoe zien jullie het volgende: als je een paard aan één kant begrensd moet je toestaan/ruimte geven aan de andere kant? Of doen jullie daar niet aan of op een andere manier?

er staat nog een vraag aan jou open, ik heb nog steeds geen concreet voorbeeld van ene concreet paard gehoord, alleen algemene verhalen. Heb je afgelopen maand nog een niet rechtgericht paard gereden?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:52

Ik had er nog even over nagedacht. een paard dat je moet begrenzen aan de buitenkant heeft over het algemeen onvoldoende aanleuning aan de binnenaknt. Daardoor wordt het ruimtegeven zinloos.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:31

oosterhoff
Weet je waar ik nou een probleem mee heb? Men probeert een paard via contra stelling in balans te rijden. Waardoor je een paard eigenlijk uit balans haalt want het paard gebruikt niet de juiste spieren als het tegengesteld gesteld gaat aan de rijrichting en het paard is niet in balans als het niet volgens het beloop van de wending gaat. Hoe regelt het paard nu zijn balans? Voornamelijk door via het hoofd en de hals zichzelf "uit te balanceren". Wat doe je als ruiter als je in contrastelling rijdt? Je bepaald als ruiter hoe het paard zijn hoofd/halshouding heeft en ontneemt hem op die manier de mogelijkheid zijn balans te vinden. Vandaar dat ik contrastelling niet zinvol vindt om een paard recht te richten.
Ik ben het wel met je eens dat je moet werken aan het lengte en breedte evenwicht of de X en Yas zoals jij het noemt.
Een paard kan ook om andere redenen dan niet nageefelijk zijn links of rechts gebogen gaan. Ik denk de ontbrekende nageefelijkheid een gevolg en geen oorzaak is.
Als je het paardenlichaam aangeeft waar je naar toe wilt stelt het paard zich "vanzelf", zonder dat de ruiterhand dit invult.

Over het toestaan en begrenzen bedoelde ik eigenlijk met de benen. Als het paard over de schouder wegloopt (naar buiten) begrens je met de buitenteugel en het buitenbeen. Als je toestaat met het binnenbeen geef je het paard de ruimte om daarheen te gaan waar je hem hebben wilt en bij mij loopt het paard dan niet in contrastelling. Al moet je wel goed opletten dat je ervoor waakt dat het paard niet teveel naar binnen gaat dus even toestaan en weer gewoon verder rijden met normale hulpen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:00

Tja hoe zal ik het uitleggen....
Ik vraag geen contrastelling maar ik vraag aanleuning op de linker hand (bij mijn geval). hierdoor ontstaat door gebrek aan deze aanleuning een contrastelling. ik vraag dus niet mijn paard in die contra te lopen. Sterker nog ik vraag haar juist op dat moment om de andere kant op te stellen. Je gebruikt tenslotte niet je binnenteugel om te sturen maar vraagt met je buitenhand om aanleuning en je vraagt het paard deze buitenhand te volgen.
Door dat je aan die kant vraagt raakt het paard uit zijn verkeerde/scheve balans en moet het zichzelf corrigeren hierdoor komt het paard in de balans waar hij uiteindelijk in zal moeten lopen.

Dus:
De contrastelling is een gevolg van het vragen naar aanleuning en niet een oefening opzich.

Wat betreft het begrenzen. Ik denk dat dat op hetzelfde neerkomt als bij het gebruik van teugels. Ik houd mijn benen aangesloten zonder druk. begrens ik hem dan doe ik dat over het algemeen met een combinatie van heupen, onderbenen en bovenbenen. Hierbij zal ik dus niet het andere been afsteken dit heeft namelijk geen zin omdat er al geen druk aan die kant zit. het zou wat zijn als je constant dat been in spanning tegen je paard aan hebt liggen. Dan wordt het een heel vermoeiende sport. Het paard gaat dan namelijk aan het been kleven. Je hulpen worden dan tegen gesteld dan ga je niet aandrijven maar afdrijven. Gewoon in ontspanning en alleen begrenzen bij uitzwaaien. De plaats van je been bepaald dan de richting van de begrenzing. verder naar achter is achterkant om, verder naar voren is schouder naar binnen. Gebruik je op dat moment ook nog je heup dan zal het paard in de andere stelling moeten aannemen.

Ik ben overigens ook wel nieuwsgierig of je zelf paarden rijd die extraam scheef zijn. Of dat je er wel eens een gereden hebt.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:50

Laten we het er maar gewoon op houden dat wij de dingen anders aanpakken, maar als je paard er goed op reageert en er door verbetert, dan is het toch goed?
Ik denk dat als je in staat bent om het paard in balans te rijden dat je dan automatisch een nageefelijk paard hebt.
Als ik toestaan met de benen bedoel, bedoel ik niet dat ik ze dan afsteek. Constant met een been in spanning lijkt mij ook niets. Ik denk dat je het voor het paard makkelijker maakt als je communiceert met zijn evenwicht en daar op inspeelt.

Ik heb wel scheve paarden gereden geen hele extreme gevallen. Alleen rijdt het zo beroerd als een paard scheef is, dat ik er alles aan doe om het paard rechtgericht en in balans te rijden.
Wel heb ik een paard gereden dat het van heel ver heeft moeten halen (Hij viel zo om zo slecht was zijn achterhand). Hij had een ongelijke heup beweging en maakte met één achterbeen een kortere pas. Bovendien viel hij over de schouder weg en had hij nog meer dingen om zich te onttrekken. Hij stond bij mijn instructrice om te revalideren en dit heeft ze gedaan door het rijden in balans en recht te richten, waardoor zijn achterhand sterker kon worden. Het is echt mooi om mee te maken hoe een paard daardoor kan veranderen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:10

leuk voorbeeld! Hoe heb je dat dan gedaan? Want dat klinkt wel heel bekend Ja

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:42

En dat heb je helemaal gedaan met alleen je benen? In welk tempo reed je dan? hoe lang duurde het voor het paard weer goed was? Hield je je handel rechtop naast elkaar? Wat deed je met je gewicht? Druk op links/rechts of gelijke druk?
Wat bedoel je precies met toestaan met je benen? Wat doe je dan exact? en wat doe je precies met begrenzen met je benen? Doe je dat met je bovenbeen/onderbeen/spoortje/hak? Aan de voorkant of aan de achterkant van het lijf? blijf je dan precis recht zitten of druk je je heupen ook naar voren/achter?
Ik begin wel uiterst nieuwsgierig te worden.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:35

Ook weer door het paard steeds zo te corrigeren/begeleiden dat het recht is en in balans loopt. Toen ik daar op stal kwam waren ze al aan het revalideren. Dus ik ken hem niet van toen hij heel slecht was. Toen ik kwam kon er al op gereden worden. Veel balkjes stappen aan de hand. Stappen onder het zadel lange rechte stukken en grote wendingen. Toen hij sterk genoeg was draf erbij, ook lange rechte stukken en zien dat je hem recht houdt. Een paard in balans rijden daar wordt een paard sterk van, dan ontwikkelen de spieren op de juiste manier. Het tempo pas je aan aan het zwakkere been zodat die de kans krijgt om de passen goed af te maken.

Wat ik precies doe kan ik niet zo één twee drie omschrijven ten eerste omdat je waarschijnlijk meer doet dan bijv alleen toestaan. Het is een samenspel wat voor een gedeelte onbewust gebeurd. Even een voorbeeld iemand vroeg mij hoe je halt houdt op de zit. Toen zei ik: jezelf lang maken en ontspannen. Maar feitelijk doe je veel meer. Je maakt jezelf lang, kantelt je bekken iets, je spant de bilspieren wat aan, ontspannen, rustig uitademen. Dus precies omschrijven hoe je alles doet is niet eenvoudig. Vooral ook omdat je moet inspelen op de reactie die het paard geeft. Daar moet je je hulp weer op afstemmen.
Ik gebruik mijn benen en vooral mijn zit en probeer zo weinig mogelijk met de hand te doen. Nu ben ik als ruiter natuurlijk niet perfect en ook wel eens te laat met een reactie, maar in feite is rechtrichten een samenspel van reageren op wat het paard doet en hoe je dat op de juiste manier begeleidt. De hand houdt in princiepe alleen verbinding of heeft een begrenzende werking. Ik rijdt met diagonale hulpen bijv. binnenbeen - buitenteugel. In princiepe zit je recht boven het paard. Als een paard echter afwijkt van het ideaalbeeld kun je hem helpen door je zit aan te passen. Valt hij bijv naar binnen dan maak je je buitenbeen lang en geeft wat ruimte met het buitenbeen, je binnenbeen drijft. Je hebt iets meer gewicht op de buitenkant waardoor het voor het paard makkelijker wordt die kant op te gaan. Ik rijd zonder sporen en je drijft met de kuit niet met de hak. De ligging van je been hoeft op deze manier niet te veranderen. Bijv naar achteren leggen omdat het paard uitzwaait vind ik niet bevordelijk omdat dan de kans bestaat dat hij de achterhand naar binnen gooit. Ik speel wel wat met mijn heup houding als ik bijv een schijnovergang of overgang wil maken. Dan vang ik het paard op met de zit, maak je lang ontspannen wel genoeg been blijven geven. Als je zit niet voldoende werkt kun je je knieën wat meer tegen het zadel duwen.(Wel met een "lang onderbeen" anders raak je je zit kwijt). Is het zo een beetje duidelijk?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:47

Wel duidelijk maar nog erg algemeen.