Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Frederika schreef:ik heb mijn paard ook zadelmak gemaakt met ongeveer 3 jaar. maar ik reed nog niet, ben met 3,5 jaar 2 a 3 keer in de week 15 min gaan rijden en later opgebouwd tot ongeveer een half uur, toen heeft ze weer 1,5 jaar stil gestaan, ik heb niet het idee gehad dat het te snel ging voor haar. verder geen lichamelijke klachten gehad, tot een maand of 3 geleden, ze is nu 7 jaar en had scheve bekken. ik vind met 2,5 erop niet verstandig
Frederika schreef:komt meestal als het paard heeft vastgelegen, ik kwam erachter toen ze moeite kreeg met verzamelen, daar werdt ze onregelmatig door. ik denk niet dat het met rijden is gekomen, dan moet je je paard wel heel scheef rijden en met kracht.
draumpje schreef:even over niet inrijden en wel longeren
pas ook een gesprek met een kennisje gehad
die was er van overtuigd dat longeren geen kwaad kan met een 2,5 jaar
"want je belast je paard vrijwel niet , want je gaat er toch niet opzitten?"
heb haar toen uitgelegd dat longeren juist belastend is door de continue buiging en eenzijdige belasting ,
(ik heb het hier over ene half uur per dag flink longewerk, dus flink wat draf op hoog tempo, bijgezet en al , waarom ? omdat dit goed is voor haar paard??)
tjitseee schreef:ik vind dat zelf te vroeg (zoals de meeste mensen) , je gaat een kind van 2 toch ook niet al leren fietsen?
MirandaFuego schreef:Ach, als een paard vertrouwen heeft in de mens kun je alles met hem doen,
Nadya schreef:Ik kan me erg goed in jouw zienswijze vinden, Nadya...Ik vind het imprinten van veulens iets heel anders dat het inrijden/longeren van jonge paarden. Ik ben zelf ook een voorstander van imprinten op jonge leeftijd, ze dan lekker de wei op laten in een kudde en rond de 2 jaar licht grondwerk gaan doen en ze verder vooral in de kudde te laten. Doe ik ook met mijn jonge paard en ik zie uit naar het inrijden, omdat hij alles zo goed oppakt. Ik verwacht weinig problemen, eerlijk gezegd, hij is zo veranderd door het lichte grondwerk en het wandelen.
Verder heb ik alle geduld en ga er voorlopig niet opzitten. Dat kan zijn hele verdere leven nog als hij er groot genoeg voor is. En nogmaals, een 2,5 jarig paard wat er 'uitgegroeid' uitziet, is nog NIET uitgegroeid. Nog lang niet zelfs. Mijn paard was heel tenger rond 2 jaar, nu is 'ie ruim 2,5 en hij wordt al een stuk breder. Voel me nog niet geroepen om er straks op zijn 3e al op te zitten. We hebben alle tijd.