Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frederika

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:19

ik heb mijn paard ook zadelmak gemaakt met ongeveer 3 jaar. maar ik reed nog niet, ben met 3,5 jaar 2 a 3 keer in de week 15 min gaan rijden en later opgebouwd tot ongeveer een half uur, toen heeft ze weer 1,5 jaar stil gestaan, ik heb niet het idee gehad dat het te snel ging voor haar. verder geen lichamelijke klachten gehad, tot een maand of 3 geleden, ze is nu 7 jaar en had scheve bekken. ik vind met 2,5 erop niet verstandig

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:28

Frederika schreef:
ik heb mijn paard ook zadelmak gemaakt met ongeveer 3 jaar. maar ik reed nog niet, ben met 3,5 jaar 2 a 3 keer in de week 15 min gaan rijden en later opgebouwd tot ongeveer een half uur, toen heeft ze weer 1,5 jaar stil gestaan, ik heb niet het idee gehad dat het te snel ging voor haar. verder geen lichamelijke klachten gehad, tot een maand of 3 geleden, ze is nu 7 jaar en had scheve bekken. ik vind met 2,5 erop niet verstandig

Komt dat door het rijden?n Die scheve bekken?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:34

Die van mij is nu ruim 2,5 jaar, maar die longeer ik nog niet, hoor. Hij kan wel al prima cirkels in stap aan de leadrope lopen (ik doe freestyle grondwerk), maar longeren? Daar begin ik nog even niet aan. Veel te belastend en nog nergens voor nodig. Ik werk hem wel zo nu en dan 'los' in de longeerring, dan draagt hij niets en loopt cirkels d.m.v. mijn lichaamstaal. Gaat prima en dat doe ik altijd vrij kort. En binnenkort wil ik beginnen met werken aan de dubbele lange lijnen. Alles bitloos, gaat perfect. Hij vindt het leuk om te doen en leert al veel, zonder zwaar te trainen. Hij mag vooral nog lekker genieten van weidegang met zijn kuddegenootjes. Je kunt al zoveel doen zonder hem te belasten met longeren en/of ruitergewicht op zijn rug.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:39

komt meestal als het paard heeft vastgelegen, ik kwam erachter toen ze moeite kreeg met verzamelen, daar werdt ze onregelmatig door. ik denk niet dat het met rijden is gekomen, dan moet je je paard wel heel scheef rijden en met kracht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:42

Frederika schreef:
komt meestal als het paard heeft vastgelegen, ik kwam erachter toen ze moeite kreeg met verzamelen, daar werdt ze onregelmatig door. ik denk niet dat het met rijden is gekomen, dan moet je je paard wel heel scheef rijden en met kracht.

Beterschap voor je paard!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:27

even over niet inrijden en wel longeren
pas ook een gesprek met een kennisje gehad
die was er van overtuigd dat longeren geen kwaad kan met een 2,5 jaar
"want je belast je paard vrijwel niet , want je gaat er toch niet opzitten?"
heb haar toen uitgelegd dat longeren juist belastend is door de continue buiging en eenzijdige belasting ,
(ik heb het hier over ene half uur per dag flink longewerk, dus flink wat draf op hoog tempo, bijgezet en al , waarom ? omdat dit goed is voor haar paard??)
ach ja, volgend jaar is het de bedoling dat er weer een jong paard aangeschaft gaat worden ,
maar ik geloof dat ik hard mijn best moet gaan doen om een driejarige te vinden waar nog geen werk me gedaan is ....
ik wil er niet voor 3,5 aan beginnen
en na het zadelmak maken en de beginsels gaat ie weer fijn een half jaartje de wei op voordat ie in training mag
en training is bij mij om de dag een half uurtje licht werk gericht op balans, spierontwikkeling en uitharding ...

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:06

zo phoe phoe wat een taal gebruik, dank je wel nadya. gelukkig gaat het nu al wat beter, ze is 2 maanden terug gemanipuleerd(bekken+RSI gewricht recht gezet) we zijn het weer rustig aan het opbouwen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:19

ik vind dat zelf te vroeg (zoals de meeste mensen) , je gaat een kind van 2 toch ook niet al leren fietsen? Tong uitsteken

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:18

draumpje schreef:
even over niet inrijden en wel longeren
pas ook een gesprek met een kennisje gehad
die was er van overtuigd dat longeren geen kwaad kan met een 2,5 jaar
"want je belast je paard vrijwel niet , want je gaat er toch niet opzitten?"
heb haar toen uitgelegd dat longeren juist belastend is door de continue buiging en eenzijdige belasting ,
(ik heb het hier over ene half uur per dag flink longewerk, dus flink wat draf op hoog tempo, bijgezet en al , waarom ? omdat dit goed is voor haar paard??)

Maar je hebt natuurlijk longeren en longeren...Ik slinger die van mij ( overigens zonder touw ) twee keer in de week tien minuten over de halve hoefslag ( 20 x 20 meter )in stap en draf. Hij heeft niks aan, mag lopen zoals hij wil, als hij maar voorwaarts blijft. Dat vind ik best kunnen met een tweejarige. en als hij een keer aangallopeert, is dat ook geen ramp. Bijzetten vind ik echt not done, en ik longeer paarden sowieso niet langer dan 20 minuten ( ook niet als ze volwassen zijn ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:32

tjitseee schreef:
ik vind dat zelf te vroeg (zoals de meeste mensen) , je gaat een kind van 2 toch ook niet al leren fietsen? Tong uitsteken

Nou, meeste kinderen zitten met 2 al op een fietsje hoor Clown

Ik blijf erbij dat inrijden pas moet gebeuren als paarden 3 jaar zijn. Het is jammer dat sommige trainers vaak de paarden te vroeg inrijden. Ik rijd zelf western en heb eens een video gezien van een 2 jarige die een reining pattern aflegde, compleet met stops en spins. Dat arme dier hoorde nog lekker op de wei te staan met zijn vriendjes.

Maar wat vinden jullie dan van dit soort dingen. Het veulen op de foto is 36 uur oud en ze zijn hem aan het leren te wijken voor druk:
http://www.cmequineproducts.com/imageli ... 20Pressure
Persoonlijk vind ik dit soort dingen ook belachelijk, niet omdat het evt belastend zou zijn maar ik ben van mening dat een veulen van nog geen week oud bij zijn moeder hoort te zijn, 24 uur per dag en 7 dagen per week.

Het is jammer dat ik de andere link niet meer kan vinden, een hele tijd geleden heb ik nl foto's gezien op internet van een vrouw die een veulen opgezadeld had en erachter liep met 2 lange lijnen om het veulen door een of ander parcours te geleiden Gestoord . Ik zal even kijken of ik het nog terug kan vinden maar reken er maar niet op.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:48

Als je dan toch met je jonge paard wil bezig zijn kan je altijd al wat grondwerk doen.
Ik doe dit al met mijn paardje vanaf de leeftijd van 1,5 jaar en hij vind het geweldig. Niks belastends maar gewoon leuke spelletjes aan de hand op de wei en in de stal. bvb stappen over plastic, targetten van voorwerpen, stilstaan op commando, ... schriktraining van vreemde geluiden en voorwerpen, ...
Ondertussen is hij bijna 3 en heel erg in de hand. Ook een zadel en hoofdstel kent hij al en stappen en draven aan de longe zonder bijzet vind ik ook geen probleem.
Ik ga er pas op als hij 4 a 5 jaar is maar voor het zover is hebben we al heel wat lol gehad met andere dingen dan rijden!

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:08

een vriendin van mij die heeft een verzorgpaard. die was net 3 toen ze hem gingen inrijden en direct moest ze al elke dag een uur à anderhalfuur rijden. nu is hij vier en moet dat nu nog steeds. elke dag, meer dan een uur...

ik vind dit triest, heb me eigen vzpony's ook pas ingereden met 5 en 7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:21

Nou, 3 jaar is de minimumleeftijd hoor Knipoog Dat ze zo lang erop rijdt is wel wat anders, maar verder zou het kunnen (als ze niet zo lang erop zou zitten)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:10

Mijn paard was 3 toen ik haar kocht en nog blanco. Kon aan het halster lopen en voetjes geven, meer niet. Nu is ze sinds 3 weken onder het zadel. Ze is erg sterk, vooral achter, en kan het tot nu toe goed hebben. Ze wordt 10 minuten per keer gereden.

Over dat veulen: ik vind het zo dom niet(kon de link niet zien) om een veulen te laten wijken voor druk, daar heb je later veel profijt van . Ook het desensibiliseren van een veulen, dus aan de oren zitten, in de mond voelen ed is alleen maar slim.
Ik vond het achteraf knap lastig dat mijn paard nog niks had meegemaakt want ze is al goed sterk en dan valt het niet mee om ze te leren bijv een spuitplaats op te gaan. Verder was die van mij zo heerlijk "paard" en dominant dat ze me gewoon beet en trapte als het niet naar haar zin was. In dat soort gevallen is het toch handig als ze al wat geleerd hebben als veulen. En daar lijden ze niks van.
Een veulen met zadel vind ik absurd, maar om er zo eens een deken voor de grap op te leggen kan al veel schelen voor later.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:18

Er zit echt verschil in een paard dat van 2,5 jaar al wat conditietraining gedaan heeft en een paard die vanaf 3 een zadle op krijgt en ineens een uur p/d moet lopen.. da's zelfs slechter dan een 2,5 jarige een paar keer per week licht aanpakken.. en op driejarige leeftijd een uur trainen..

Wat een vreselijke foto om te zien Miss_Montana! Dat vind ik echt.. nouja, onbeschrijvelijk..
Hoeveel (weinig) verstand moet je van paarden hebben om zoiets te gaan doen..? Volgens mij heeft dat mens alleen nog maar cavia's verzorgt..
@Tiessie: dat is gewoon een dominantieprobleem door niet consequent te zijn.

Feivel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:50

Ik heb zelf een 2,5 jarig hengstje die we nu langzaam aan het beleren zijn. Hij wordt 2 á 3 x per week een beetje gelongeerd met zadeltje en hoofdstel (niet bijgezet) zo'n 10 tot 15 minuten per keer. Gewoon om hem eraan te laten wennen, verder staat hij iedere dag in de wei en komt hij als hij niet gelongeerd wordt nog eens in de stapmolen voor zijn conditie. Het paard is vanaf veulen altijd in de hand geweest en heeft superveel vertrouwen in de mens.
Afgelopen week zijn we begonnen met hangen op het zadel, nou geen enkel probleem hoor. Ik moet er alleen wel bij zeggen dat dit paardje eigenlijk qua bouw al "af" is, hij is mooi sterk en klein (meet maar 1.61). Wanneer het paard groot en slungelig is, zou ik er nog niet aan begonnen zijn. Je moet gewoon kijken hoe het paard gebouwd is en of hij voldoende vertrouwen heeft. Ik maak hem heel langzaam zadelmak en dan nog wordt hij maar 2 tot 3 keer in de week licht gereden, zo'n 15 minuten is dan lang genoeg. Ben wel van mening dat het makkelijker is wanneer het paard altijd in de hand is geweest dan wanneer je hem zo uit de wei plukt en hij nog aan mensen moet wennen. Dus dan zal het langer duren en moet je meer tijd nemen om een vertrouwensband op te bouwen.
Het wil voor mij trouwens absoluut niet zeggen dat mijn paard volgend jaar april mee moet op wedstrijden!!! Gewoon spelenderwijs laten leren met veel belonen kan geen kwaad hoor.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:05

Tja, laat ik beginnen met het feit dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid hierin heeft, wij zijn er echter van overtuigd dat je een paard eerst fysiek en mentaal de tijd moet geven. Hengsten komen met 3,5 naar binnen en worden in het jaar dat ze 4 worden vrij gewerkt, zadelmak gemaakt en dan langzaam aan beleerd. Houd in dat ze vaak pas 5 zijn als je er daadwekelijk mee aan het werk gaat. Merries komen met 4 uit de groep en dan is het verhaal idem, Leuk detail; onze 25 jarige lipizzaner merrie word nog elke dag met veel plezier gereden en loopt regelmatig shows.... ook eern voordeel; weinig last van puberebde paarden, ze hebben deze tijd immers al met hun soortgenoten kunnen uit stoeien.

groetjes Aletta, stal moravita

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:11

Voor iedereen die zich afvragen wat dat mens op de foto in hemelsnaam aan het doen is met dat veulen, hier een boekentip:

Imprint training of the newborn foal by Dr. Robert M. Miller
(a western horseman book isbn: 0-911647-22-8)

Heb er trouwens zelf geen ervaring mee. Nog nooit een pasgeboren veulen gehad!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:09

Ik vind het imprinten van veulens iets heel anders dat het inrijden/longeren van jonge paarden. Ik ben zelf ook een voorstander van imprinten op jonge leeftijd, ze dan lekker de wei op laten in een kudde en rond de 2 jaar licht grondwerk gaan doen en ze verder vooral in de kudde te laten. Doe ik ook met mijn jonge paard en ik zie uit naar het inrijden, omdat hij alles zo goed oppakt. Ik verwacht weinig problemen, eerlijk gezegd, hij is zo veranderd door het lichte grondwerk en het wandelen.

Verder heb ik alle geduld en ga er voorlopig niet opzitten. Dat kan zijn hele verdere leven nog als hij er groot genoeg voor is. En nogmaals, een 2,5 jarig paard wat er 'uitgegroeid' uitziet, is nog NIET uitgegroeid. Nog lang niet zelfs. Mijn paard was heel tenger rond 2 jaar, nu is 'ie ruim 2,5 en hij wordt al een stuk breder. Voel me nog niet geroepen om er straks op zijn 3e al op te zitten. We hebben alle tijd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:43

@sammie_44, dat ben ik gedeeltelijk met je eens maar ik merk dus aan mijn jonge paard dat ze soms echt geen omgangsvormen kent en zich dan naar mensen toe gewoonweg gedraagt alsof het paarden zijn. Als je dat op jongere leeftijd al kan corrigeren heb je er veel profijt van als ze groot en sterk zijn. Maar ik heb het hierbij natuurlijk niet over al op zeer jonge leeftijd inrijden maar spelenderwijs wat oefeningen/spelletjes doen waar ze al wat van leren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:53

Ach, als een paard vertrouwen heeft in de mens kun je alles met hem doen, daar hoef je echt geen veulen alles gelijk voor te leren wat je kunt bedenken...
Het kan zelfs zo zijn dat een angstig dier nog angstiger wordt als je allerlei dingen gaat opdringen, het ene paard is het andere niet.
Mensen moeten gewoon wat meer geduld hebben, ALLE paarden, van shet tot shire, zijn pas volgroeid als ze 8!! zijn...
Dat betekend dus dat je best wát mag belasten, maar rustig aan en niet voor hun 4e rijden.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:55

Mijn paard is met 2,5 jaar zadelmak gemaakt. En daarna terug de wei op gegaan en is pas weer met 5 jaar weer opgepakt. Nu had dit wel meer met zijn karakter te maken dan met het feit dat dit de bedoeling was hoor. Ik heb hem gekocht toen hij net 6 jaar was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:48

MirandaFuego schreef:
Ach, als een paard vertrouwen heeft in de mens kun je alles met hem doen,

Dat vertrouwen kun je hem alleen geven door op tijd aanwezig te zijn in zijn leven, en niet in de wei donderen en pas met 3/4 jaar eruit trekken, want dan krijg je toch echt een ander paard dan dat je er tijd mee besteed als het een veulen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:46

Nadya schreef:
Ik vind het imprinten van veulens iets heel anders dat het inrijden/longeren van jonge paarden. Ik ben zelf ook een voorstander van imprinten op jonge leeftijd, ze dan lekker de wei op laten in een kudde en rond de 2 jaar licht grondwerk gaan doen en ze verder vooral in de kudde te laten. Doe ik ook met mijn jonge paard en ik zie uit naar het inrijden, omdat hij alles zo goed oppakt. Ik verwacht weinig problemen, eerlijk gezegd, hij is zo veranderd door het lichte grondwerk en het wandelen.

Verder heb ik alle geduld en ga er voorlopig niet opzitten. Dat kan zijn hele verdere leven nog als hij er groot genoeg voor is. En nogmaals, een 2,5 jarig paard wat er 'uitgegroeid' uitziet, is nog NIET uitgegroeid. Nog lang niet zelfs. Mijn paard was heel tenger rond 2 jaar, nu is 'ie ruim 2,5 en hij wordt al een stuk breder. Voel me nog niet geroepen om er straks op zijn 3e al op te zitten. We hebben alle tijd.
Ik kan me erg goed in jouw zienswijze vinden, Nadya...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:47

iuk vind het gewoon nog niet kunne maar als je het doet zal je dat later nog wel merken Knipoog