Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tyrza schreef:Dat eerst de ruiter onder de loep moet worden genomen tijdens de les lijkt mij vrij logisch.
Citaat:Paard stond dagelijks in het land en dat kon Antoine meteen merken: probleempaarden moeten op stal omdat een stal veel rustiger voor ze is. Als je begint met het rechtrichten van zo'n paard, mag hij niet het land in, anders heeft het geen enkele zin.
Van het buitenlopen heeft een paard zoveel stress
dat het na het werk meteen weer gaat scheeflopen.
Betteke schreef:De instructeur waar ik les van heb (volgens de methode AdB) trekt zich niks van deze uitspraak aan. Mijn paard heeft daar in training gestaan (totaal vastgereden, met dank aan een gediplomeerde instructrice) in de winter en stond de halve dag of op het land of in de paddock. Het is dus niet zo dat mensen die volgens deze methode rijden alles blindelings opvolgen en zelf niet nadenken.
Antheman schreef:Tyrza schreef:Dat eerst de ruiter onder de loep moet worden genomen tijdens de les lijkt mij vrij logisch.
helemaal mee eens, daarom begrijp ik HC en Ara niet?
Cer schreef:Vwb de opmerking over dat mensen een paard als dat van Anky wileln rijden. Het lijkt mij raar dat een Anky of een AdB aangesproken kunnen worden op het rare kopieergedrag / modegrillen van mensen. Betekent dat dat zij dan moeten stoppen met wat ze doen? Lijkt mij niet....
Antheman schreef:Ik begrijp je HC, ben het ook wel met je eens.
Maar "ruitergericht" denken past er bij mij niet in. Uiteraard pak je de ruiter aan, om je paard beter te krijgen. Dat is alleen maar goed voor het paard.
AdB geeft ook veel les in NL, dus hij probeert wel degelijk begeleiding te regelen.
Arabesk schreef:Haal je dit nu niet een kleeeeiin beetje uit zn verband???Tuurlijk is het goed dat hij wat aan de manier van rijden van de ruiter doet. Maar wat mij zo tegenstaat is dat daarna het paard OP STAL moet. Dat begrijp ik niet![]()
Ook weer erg eenzijdig bekeken. Deze argumenten komen de zgn. naturals wel goed uit. Maar er zijn nog zat andere redenen te bedenken waarom een paard een deken of ijzers of stalrust krijgt. Maar daar wordt, handigerwijs, geen opmerking over gemaakt.Citaat:- Mijn paard krijgt een deken op, anders raakt hij zo bezweet en ben IK zo lang bezig met uitstappen
- Mijn paard krijgt een deken op, anders moet IK teveel poetsen
- Mijn paard krijgt ijzers onder, anders kan IK niet de wedstrijden rijden die IK wil rijden
- Mijn paard staat op stal, omdat IK aan het trainen ben
Citaat:Wie paardgericht denkt, zal soms dingen moeten laten en of zijn of haar verwachtingen en ambities naar beneden bijstellen, meer geduld hebben, maar het resultaat zal uiteindelijk hetzelfde zijn alleen de weg ernaar toe misschien langer.
Arabesk schreef:Antheman schreef:Ik begrijp je HC, ben het ook wel met je eens.
Maar "ruitergericht" denken past er bij mij niet in. Uiteraard pak je de ruiter aan, om je paard beter te krijgen. Dat is alleen maar goed voor het paard.
AdB geeft ook veel les in NL, dus hij probeert wel degelijk begeleiding te regelen.
Dat bedoel ik er niet mee.
Tuurlijk is het goed dat hij wat aan de manier van rijden van de ruiter doet. Maar wat mij zo tegenstaat is dat daarna het paard OP STAL moet. Dat begrijp ik niet
Ruitergericht denken is in mijn ogen een term voor beslissingen die genomen worden gedacht vanuit de ruiter en niet vanuit het paard.
Cer schreef:Ik heb al eerder gezegd dat ik na dit paard NOOIT meer een paard koop, zolang ik ze niet kan houden zoals ik perse wil. Maar dan vind ik het nu niet fair om betiteld te worden als iemand die nergens over nadenkt. En dat is wel wat ik ook uit eerdere discussies proef. Ik vind dat best wel egoistisch van anderen. Alleen maar van zichzelf zeggen dat ze het zo goed voor elkaar hebben en tegelijkertijd anderen de grond in stampen, terwijl die mensen ook hun best doen.
Antheman schreef:Ik vind AdB paardgericht denken. Hij "repareert" via de ruiter, het paard.
Arabesk schreef:Antheman schreef:Ik vind AdB paardgericht denken. Hij "repareert" via de ruiter, het paard.
Ja hier heb ik toch wel een beetje moeite mee. Ik zou liever kiezen voor grondwerk aan lange lijnen en niet een ruiter op t paard.