Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:25

Dat eerst de ruiter onder de loep moet worden genomen tijdens de les lijkt mij vrij logisch.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:26

Tyrza schreef:
Dat eerst de ruiter onder de loep moet worden genomen tijdens de les lijkt mij vrij logisch.

helemaal mee eens, daarom begrijp ik HC en Ara niet?

Tweetypaard

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:20

[Via een ander forum kwam ik terecht bij dit over antoine de bodt, uit een verslag over een clinic:

Citaat:
Paard stond dagelijks in het land en dat kon Antoine meteen merken: probleempaarden moeten op stal omdat een stal veel rustiger voor ze is. Als je begint met het rechtrichten van zo'n paard, mag hij niet het land in, anders heeft het geen enkele zin.
Van het buitenlopen heeft een paard zoveel stress

dat het na het werk meteen weer gaat scheeflopen.

Dit is mijn eind voor het respect voor AdB
Ik verwees altijd naar zijn site, vanaf nu niet meer
[/quote]

Stap 1 lijkt mij verifieeren of dat een letterlijke uitspraak van AdB is of gewoon weer een voorbeeld van perceptie van iemand die het zelf niet goed op het netvlies heeft.

HC
[/quote]

Het klopt wat er geschreven wordt. AdB heeft idd afgelopen zondag op een clinic gezegt dat je beter een paard op stal kan laten staan, dan heeft hij rust. In de wei lopen ze alleen spanning op.

Ben het niet eens met zijn uitspraakt, maar hij heeft dit wel gezegt.
[/quote]
[/quote]

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:03

De instructeur waar ik les van heb (volgens de methode AdB) trekt zich niks van deze uitspraak aan. Mijn paard heeft daar in training gestaan (totaal vastgereden , met dank aan een gediplomeerde instructrice) in de winter en stond de halve dag of op het land of in de paddock. Het is dus niet zo dat mensen die volgens deze methode rijden alles blindelings opvolgen en zelf niet nadenken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:59

Betteke schreef:
De instructeur waar ik les van heb (volgens de methode AdB) trekt zich niks van deze uitspraak aan. Mijn paard heeft daar in training gestaan (totaal vastgereden , met dank aan een gediplomeerde instructrice) in de winter en stond de halve dag of op het land of in de paddock. Het is dus niet zo dat mensen die volgens deze methode rijden alles blindelings opvolgen en zelf niet nadenken.

Nee gelukkig niet, er staan al zoveel paarden 23 uur per dag op stal..

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:47

Overigens staan Antoine zijn paarden overdag ook gewoon op de wei.

Gr. Pien

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:56

@HC: Gooi dan een vracht keien in de wei? Ik geloof nooit dat de pensionhouder daar blij van wordt. Ik ben niet in de positie dat ik een eigen weide heb, waar ik mee kan doen wat ik wil.

Vwb de opmerking over dat mensen een paard als dat van Anky wileln rijden. Het lijkt mij raar dat een Anky of een AdB aangesproken kunnen worden op het rare kopieergedrag / modegrillen van mensen. Betekent dat dat zij dan moeten stoppen met wat ze doen? Lijkt mij niet....

Over 'gezond verstand' bestaan verschillende opvattingen. Ik heb het idee dat men "je verdiepen in de stof van zowel de kant als waar je voor bent als waar je tegen bent" opvat als 'als het niet volledig natural is, dan is het niet goed'. Zo ben ik niet voor 24 uur per dag buiten staan, en heeft mijn paard gewon een deken op als het koud wordt. Ja, dat is MIJN gezonde verstand als ik MIJN paard bekijk. En niemand kan me daarvan af praten. Proefondervindelijk uitgevonden dat dat het beste is, voor dit individue.

En vooralsnog kan je hier uitspraken van AdB moeilijk in de juiste context plaatsen, dus daar kan je weinig conclusies aan verbinden, denk ik?

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:02

Antheman schreef:
Tyrza schreef:

helemaal mee eens, daarom begrijp ik HC en Ara niet?

Jee, ik schrijf dat zo klaar als wat lijkt me...

Die ruiter moet zelfs ZONDER paard onder de loep genomen worden en het paard zonder ruiter.
Het stadium echter waarin Tyrza iemand onder de loep neemt is niet het stadium waarvan ik vind dat een ruiter onder de loep genomen moet worden. Tyrza kijkt denk ik doorgaans naar gevorderden terwijl ik het over puur fundamentele dingen heb die mensen overslaan door gelijk met teugels in handen op een paard te gaan zitten. Dat komen ze, hun paard, dan jaren later keihard tegen en valt dan niet echt op te lossen. Dan moeten ze namelijk en paard en vooral zichzelf eerst tot reflexen geworden dingen ontleren.
Daar kan geen AdB of andere begeleider wat aan doen omdat het terug thuis allemaal weer op de ingesleten reflexen terugvalt. Daarom is het paard daar een maand neerzetten ook zinloos, zelfs een beetje oneerlijk. Dat is hetzelfde als een zeevogel van olie schoonmaken en dan weer in diezelfde vieze zee teruggooien.

Ik denk dat de ruiter die daadwerkelijk WIL en bereid is het doorgaans echte probleem aan te pakken er helemaal uit komt. Ja, je moet het wel DOEN maar dat is niet zo complex. Vraagt wel inzet en doorzetten, geen verschuilen achter smoezen, maar complex is het niet.

Hoe het een en ander biomechanisch bij het paard werkt is ook weinig raadselachtigs aan. Niet dat ik het begrijp, maar dat dingen voor MIJ, nog, een raadsel zijn is niet hetzelfde als dat het een raadsel IS.
Het boek van Nancy Nicholson bijvoorbeeld is eindelijk beschikbaar en geeft denk ik 99,99% van de ruiters meer antwoorden dan ze aan vragen hebben.
Nu nog iemand vinden die het helemaal snapt en me op sommige stukken een zetje geeft naar de praktijk. Vandaar mijn interesse in AdB doch hij lijkt me die persoon niet, LIJKT, want ik hou nog steeds de mogelijkheid open dat Ik niet goed begrijp wat hij bedoelt.

@Cer, een vracht keien ja. Of dit wel of niet kan is punt twee en verandert niets aan wat goed zou zijn. Verandert niets aan het antwoord op hoe en waarom.
Natuurlijk zitten veel mensen op een rijdende trein, zit eigenlijk iedereen op een rijdende trein, doch als je de feiten niet helder hebt kan je niet beslissen wat te doen op het volgende station.
Kijk naar Morrie hier op Bokt. Die zou nooit een paard meer gekocht hebben als ze toen geweten had wat ze nu weet, maar ze heeft dat paard wel, kan dat niet ontdoen en bij verkoop gaat hij waarschijnlijk in de worst dus ze doet wat ze kan en leert al doende. Zulke ervaringen heb ik ook, net als iedereen en wat je leert geeft je een KANS.
Onwetendheid is een reden, geen excuus.

HC

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:07

Ik begrijp je HC, ben het ook wel met je eens.

Maar "ruitergericht" denken past er bij mij niet in. Uiteraard pak je de ruiter aan, om je paard beter te krijgen. Dat is alleen maar goed voor het paard.

AdB geeft ook veel les in NL, dus hij probeert wel degelijk begeleiding te regelen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:08

Dat het niet verandert aan wat goed is, geef ik je gelijk in. Maar ik denk dat je mensen die doen wat ze kunnen, binnen hun grenzen, niet moet omschrijven als mensen die niet doen wat ze kunnen, niet goed geinformeerd zijn, en niets voor zn paard over heeft.

Overigens... Morrie is niet de enige. Ik heb mijn paard nu 17 jaar, ik kocht haar toen ik 15 was. Denk jij dat ik toen goed kon overzien wat de toekomst brengen zou? Over hoe de denkwijze ivm het houden van paarden zouden veranderen, ook voor mezelf?

Ik heb al eerder gezegd dat ik na dit paard NOOIT meer een paard koop, zolang ik ze niet kan houden zoals ik perse wil. Maar dan vind ik het nu niet fair om betiteld te worden als iemand die nergens over nadenkt. En dat is wel wat ik ook uit eerdere discussies proef. Ik vind dat best wel egoistisch van anderen. Alleen maar van zichzelf zeggen dat ze het zo goed voor elkaar hebben en tegelijkertijd anderen de grond in stampen, terwijl die mensen ook hun best doen.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:15

Cer schreef:
Vwb de opmerking over dat mensen een paard als dat van Anky wileln rijden. Het lijkt mij raar dat een Anky of een AdB aangesproken kunnen worden op het rare kopieergedrag / modegrillen van mensen. Betekent dat dat zij dan moeten stoppen met wat ze doen? Lijkt mij niet....

...en mij wel.
Dat is een deel van de verantwoordlijkheid als boegbeeld. Niet alleen de inkomsten uit het me-too, ook het nadenken over de nadelige gevolgen van de voorbeeld-functie.
Het is nota bene inmiddels breed geaccepteerd door zelfs diegenen die er niet principieel tegen zijn dat LDR alleen voor een paar zeldzame experts is.

Zo zijn verschillende films en computerspelletjes niet voor alle leeftijden.
Zo heeft Lucky Luke in de latere strips een strootje in de mond.
Zo staat er onder veel reclame-spotjes dat niemand dit thuis kan,mag doen.
Anky (of wie ook) kan helaas niet met een waarschuwing MIJN TRAININGSMETHODE KAN DE GEZONDHEID VAN HET PAARD SCHADEN rond gaan rijden of wel? of DO NOT TRY THIS AT HOME?

Ik kan veilig wheelies maken, stoppies, burn-outs maar vind het volkomen terecht dat dit verboden is en zal het mijn zoon NOOIT laten zien dat ik dit met een motorfiets kan. Zelfs fotos daarvan niet.

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-06-06 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:16

Antheman schreef:

Maar "ruitergericht" denken past er bij mij niet in. Uiteraard pak je de ruiter aan, om je paard beter te krijgen. Dat is alleen maar goed voor het paard.

AdB geeft ook veel les in NL, dus hij probeert wel degelijk begeleiding te regelen.

Dat bedoel ik er niet mee.

Tuurlijk is het goed dat hij wat aan de manier van rijden van de ruiter doet. Maar wat mij zo tegenstaat is dat daarna het paard OP STAL moet. Dat begrijp ik niet

Ruitergericht denken is in mijn ogen een term voor beslissingen die genomen worden gedacht vanuit de ruiter en niet vanuit het paard. Voorbeeld:

- Mijn paard krijgt een deken op, anders raakt hij zo bezweet en ben IK zo lang bezig met uitstappen
- Mijn paard krijgt een deken op, anders moet IK teveel poetsen
- Mijn paard krijgt ijzers onder, anders kan IK niet de wedstrijden rijden die IK wil rijden
- Mijn paard staat op stal, omdat IK aan het trainen ben

Wie paardgericht denkt, zal soms dingen moeten laten en of zijn of haar verwachtingen en ambities naar beneden bijstellen, meer geduld hebben, maar het resultaat zal uiteindelijk hetzelfde zijn alleen de weg ernaar toe misschien langer.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:19

Arabesk schreef:
Tuurlijk is het goed dat hij wat aan de manier van rijden van de ruiter doet. Maar wat mij zo tegenstaat is dat daarna het paard OP STAL moet. Dat begrijp ik niet
Haal je dit nu niet een kleeeeiin beetje uit zn verband???

Citaat:
- Mijn paard krijgt een deken op, anders raakt hij zo bezweet en ben IK zo lang bezig met uitstappen
- Mijn paard krijgt een deken op, anders moet IK teveel poetsen
- Mijn paard krijgt ijzers onder, anders kan IK niet de wedstrijden rijden die IK wil rijden
- Mijn paard staat op stal, omdat IK aan het trainen ben
Ook weer erg eenzijdig bekeken. Deze argumenten komen de zgn. naturals wel goed uit. Maar er zijn nog zat andere redenen te bedenken waarom een paard een deken of ijzers of stalrust krijgt. Maar daar wordt, handigerwijs, geen opmerking over gemaakt.

Citaat:
Wie paardgericht denkt, zal soms dingen moeten laten en of zijn of haar verwachtingen en ambities naar beneden bijstellen, meer geduld hebben, maar het resultaat zal uiteindelijk hetzelfde zijn alleen de weg ernaar toe misschien langer.

Als je goed paardgericht denkt, iig in de training, dan is de weg ernaar korter en duurzamer.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:24

ben het er helemaal mee eens arabesk

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:25

Oh, ik hoor net dat Antione De Bodt in Augustus pas bij ons komt
Dat duurt dus nog een hele poos, maar ik ga het hele lesje filmen (45 min.) en dan als dit topic nog loopt vertel ik julli mijn ervaring, en kijk ik wel of ik de film kan verkleinen en ergens kan uploaden.
Hou dit topic wel bij

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:28

Arabesk schreef:
Antheman schreef:

Dat bedoel ik er niet mee.

Ruitergericht denken is in mijn ogen een term voor beslissingen die genomen worden gedacht vanuit de ruiter en niet vanuit het paard.

Als het paard direct op de weide in zijn oude gewoontes valt, begrijp ik best dat tijdens de training stalrust wordt aanbevolen- Sterker nog ,als ik daar zou zijn, dan zou ik het nog doen ook. Want het gaat maar om een paar dagen.

Ik vind AdB paardgericht denken. Hij "repareert" via de ruiter, het paard.
Het paard is er tenslotte niet bij gebaad om scheef te blijven lopen. Sterker nog ,hoe langer dit duurt, hoe eerder het paard echt kapot is.
Het gaat om het paard, en dat wordt de ruiter bereikt.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:34

Cer schreef:
Ik heb al eerder gezegd dat ik na dit paard NOOIT meer een paard koop, zolang ik ze niet kan houden zoals ik perse wil. Maar dan vind ik het nu niet fair om betiteld te worden als iemand die nergens over nadenkt. En dat is wel wat ik ook uit eerdere discussies proef. Ik vind dat best wel egoistisch van anderen. Alleen maar van zichzelf zeggen dat ze het zo goed voor elkaar hebben en tegelijkertijd anderen de grond in stampen, terwijl die mensen ook hun best doen.

Tja, en daar raak je een heel actueel en veel voorkomend punt. Veel mensen lezen opmerkingen over hoe het ZOU moeten of - kunnen als persoonlijke kritiek.
Dat is alleen terecht wanneer ze dit al wisten toen ze de betreffende beslissing namen en dan nog HUN emotie, HUN probleem, niet dat van de boodschapper.
Los het op of niet maar geef de boodschapper niet de schuld.

Zoals ik al HEEL vaak en net weer schreef is onwetendheid wel een reden doch geen excuus.
Daarbij weet je niet wat je niet weet, doch zodra je het wel weet en een beslismoment onbenut voorbij laat gaan mag (moet) je dit jezelf verwijten en niet een ander die de vinger op dat punt legt.

Ik WEET dat ik leer van bijvoorbeeld studeren op boeken en dan lees dat ik sommige dingen fout doe. Dan ben ik blij met de uitleg van de auteur en ga proberen of ik er wat mee kan. Vaak kan het niet of kan ik het niet.
Ik noch mijn paarden schieten er wat mee op als ik het dan van me af gooi en het boek verbrand. Of het binnen de mogelijkheden ligt om er gelijk wat mee te doen is wat anders. Dat is die rijdende trein, DIE is niemand te verwijten, dat is een reden. Op het volgende station niet op de trein waarvan je weet dat je die moet hebben overstappen en dan boos worden op de perronchef die het bordje ophoudt waar die trein heen gaat geeft echter geen pas. Dat is beiden JEZELF verwijtbaar gedrag.

HC

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:38

Oh ja, nou, ik denk dat de boodschapper ook wel wat aan zn boodschap mag doen hoor. Communiceren is altijd nog twee richting verkeer..

Je gaf eerder aan dat je niet begrijpt dat AdB wel aanslaat, terwijl een meneer die jij noemde, niet aanslaat. Of tenminste, uiteindelijk begreep je het wel, AdB maakt er hapklare brok van voor de mensen. Hij doet zn best het uit te leggen, zodat het te snappen is.

Vraag ik me af wat beter werkt. Iemand die wel mensen dingen uitlegt, zonder ze naar boeken te verwijzen en daarmee door het land trekt en veel gehoor krijgt. Of iemand die naar zelfonderzoek verwijst, en zich afvraagt waarom hij geen gehoor krijgt. En welke paarden zijn beter af? Die van de mensen die onderricht krijgen, of die van de mensen die afhaken omdat het onderzoek te ingewikkeld is en dus op oude voet verder gaan. Al dan niet verwijtbaar.... ?

Niet iedereen is namelijk even goed onderlegt als het op studie aankomt. Buiten dat ik persoonlijk boeken ook niet klakkeloos aanneem.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:43

Antheman schreef:

Ja hier heb ik toch wel een beetje moeite mee. Ik zou liever kiezen voor grondwerk aan lange lijnen en niet een ruiter op t paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:45

Cer, waarom zet jij je zo tegen naturals af of tegen mij? Wat maakt het nu uit wat die, of ik, wel of niet vinden? Er is geen zwart-witte scheiding tussen wel-niet zogenaamd natural of wie, wat ook.
Ik woon in een bergdal in andalucia en dat is mijn rijdende trein. Nodig me uit en ik geef graag een lezing. Het alternatief is een website maken.

Als jij daadwerkelijk je best doet op basis van wat je weet is dat goed genoeg. Ja, en morgen weet je meer. Heb je wellicht een kans het NOG beter te doen. Fantastisch.

HC

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:45

Toch vind ik dat arabesk doorslaat

Je kunt een paard, paard laten, ook al heeft hij een deken of ijzers.

Mijn sportpaard, ook toen hij Z liep, liep gewoon in een groep paarden buiten.
Ook in de winter, ook in de regen.
Gewoon de hele dag.
snacht's idd op stal.
Maar laat ik het idee hebben dat hij dat niet erg vind

tuurlijk zit daar gewenning bij, maar toen hij 24 uur buiten stond, met een schuilstal, ging hij snacht's op stal liggen.
Voelde hij zich blijkbaar toch veilig.
Moet ik de deur van de stal maar dichttrekken, want je hoort niet op stal te slapen?

Ijzers, ja ik vind het wel veilig als ik schroeven in kan draaien
Veel goedkoper als het iet hoefde, maar ik heb al eens een schuiver met hem gemaakt toen hij geen ijzers had.
Gelukkig had hij niks, ik alleen maar een gebroken teen, maar had voor beide anders kunnen zijn.
Doe je dan ijzers om een paard te verkloten, of juist hem veilig te stellen?

Dekens
Ja, ik vind het zelf makkelijk, idd geen zieke paarden omdat ze lang zijn
Heel toevallig hebben de naturals daar nooit last van, nou ik ken die paarden wel.
En ja, mijn paard heeft met koud weer duidelijk last van zijn rugspieren als ik hem zonder deken buiten donder na het rijden.
Dekentje op en hij is daar niet meer gevoelig
Plaag ik hem dan?
Of mag ik in de winter niet meer rijden?
Iets wat mijn paard altijd leuk vind?

Rechtrichten, waar eigenlijk dit topic over gaat
Dat leert elke goed instructie je
Dat er veel slechte zijn is erg spijtig
Maar ik kan nog steeds niet snappen, ook niet na de uitleg hier, hoe je een paard recht in zijn lijf krijgt, door hem in de hals opzij te trekken.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:50

misschien moeten we even een apart topic paardgericht <-> ruitergericht denken openen

hier gaat het over AdB

(Wat betreft dekens ik kan je wel even een aardig Engelstalig stuk aanreiken dat gaat over wat een deken doet met een paard. Over ijzers en het effect daarvan zie mijn onderschrift.)

(Ik sla niet door, ik zet dingen scherp neer hier, om mensen aan het denken te zetten. Mensen die mij IRL hebben gezien weten wel dat ik geen extremist ben. Maar typen kost nou eenmaal meer tijd dan praten, dus zet ik vaak scherp kritische dingen neer. )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:55

Ik heb paard natuurlijk genoeg gelezen
heel leuke dingen daar, maar ook heel veel onzin, gedraait naar wat goed uitkwam voor wat doorgeslagen typjes

En ik heb altijd sportpaarden met ijzers gereden
Bij hun lag de leeftijd heel wat hoger dan 7 (dat getal 7 komt overigens niet van sportpaarden, maar paarden in NL, tel daar dus de jaarlinghengsten van de belzen enz, die naar de slacht gaan bij)
En deze paarden hebben nooit last van hun benen gehad door de ijzers.

Mijn eigen paard heeft ook geen last van de ijzers.
Dus ja, doorgeslagen omdat jezelf ieder die anders denkt wilt bekeren, ook al hebben die mensen honderden paarden gereden die geen last hadden van de ijzers
doorgeslagen omdat een paard ook paard kan zijn, al loopt hij in de sport, ook al heeft hij een deken
Als je dat niet wilt zien, ben je erg zwart wit.
En niet open, zoals je wat berichten terug plaatst

maar idd, dit hoort hier niet.
Maak maar vlug een ander topic op natural (waar ik niet zal verschijnen)

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:02

Arabesk schreef:
Antheman schreef:

Ja hier heb ik toch wel een beetje moeite mee. Ik zou liever kiezen voor grondwerk aan lange lijnen en niet een ruiter op t paard.

Ik weet niet of hij hiermee werkt. Mijn lesgeefster in elk geval wel.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:04

Runningkawa ik heb je een pm gestuurd met een Engelstalig stuk over dekens en hoe dat is voor een paard.

Laten we het hier verder over AdB hebben