horseyfries schreef:Arabesk schreef:
Wat een onzin dit zeg! Drie onwaarheden op een rijtje.
Veel van de 'naturals' hier op bokt zijn mensen die van jongs af aan paardrijden. Mensen scheppen graag een beeld van 'kneuzen die niet verder kwamen en een uitvlucht (NH) zoeken'. Een deel van de mensen komt inderdaad bij NH terecht omdat ze vastlopen, maar een nog groter deel gewoon uit interesse.
Tineke Bartels heeft afgelopen weekend ook een NH info dag gegeven.
Zij werkt samen met Emiel Voest. Zij lijkt me niet de minste op het gebied van dressuur!!!
Wat betreft bitloos: waarom zou je met een bit gaan rijden als het ook zonder kan? Wat is de toegevoegde waarde van een bit? De bereden politie van Houston rijdt trouwens bitloos (en ook ijzerloos)
Strasser en dierenmishandeling wordt ook steeds vaker in een adem genoemd. Wie de boeken van Strasser zelf gaat lezen, zal zijn mening bijstellen en zien wat werkelijke effecten zijn van haar methode.
Paarden die een jaar lang helse pijnen moeten doorstaan zijn spookverhalen die de ronde doen! Over alle paarden die weer gezond zijn en zijn geholpen met de Strasser methode worden meestal niet genoemd. Extreme standveranderingen worden als synoniem voor Strasser gebruikt. NIET WAAR!! Een doorsnee hoefsmid verandert de stand doorgaans extremer dan Strasser met haar methode. Er zijn wel gevallen bekend waarin extreem lange hielen werden ingekort, maar niet het bekende sprookje van 'een paard dat goed loopt en vervolgens een jaar lang kreupel moet lopen'.
In de meeste gevallen gaat het om ernstig kreupele paarden die worden binnengebracht op de kliniek en na drie maanden weer gezond op hun hoeven staan. In haar kliniek heeft ze rubber matten aangebracht zodat de paarden pijnloos kunnen bewegen.
Mij is in elk geval duidelijk dat de 'normal' wereld zich bedreigd voelt, waarom zouden ze anders zo fel reageren??? Rechtzaken en zwartmakerij naar alles dat naar natural riekt.
Ik zie het niet ook als 'normals' versus 'naturals' maar meer als 'ruitergericht' denken tegenover 'paardgericht' denken.
Er is een groot verschil tussen "van jongsafaan paardrijden" en ook werkelijk opgegroeid zijn tussen de paarden. De mensen die nu van jongsafaan rijden hebben dat meestal op een manege gedaan en dus de omgang en verzorging met de paarden een stuk minder meegekregen, vaak staat het paard/de pony al opgezadeld klaar en rijd je een uurtje rond in de bak waarna de volgende hem overpakt. Weet je dan veel van paarden? Het boerenverstand ontbreekt zal ik maar zeggen....
Weet je waarom Tineke Bartels samenwerkt met Emiel Voest? Omdat er zoveel mensen in haar trainingsweken zitten die niets van een paard snappen. Niet omdat Tineke Bartels nog moet leren van Emiel Voest hoe een paard in elkaar zit!
Ik vind bitloos rijden prima maar zolang je daarmee niet de wedstrijdsport in kan heeft het weinig zin om dat als voorbeeld te nemen van hoe het wel moet. Het is ook maar de vraag of je zo inderdaad de Grand Prix doorkomt want ik zie wel leuke foto's van piafjes zonder bit maar dat is nog iets anders dan een hele grand prix proef.
En één om over na te denken: een wedstrijdruiter kan alleen maar ver komen als hij paardgericht denkt!
Allemaal mee eens...
En die laatste zin om over na te denken: inderdaad!! En al die ruiters zijn compleet afhankelijk van de liefde van hun paard, de communicatie, de fitheid, het meewerken en de gezondheid. Alles staat of valt bij dat paard...