DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:04

horseyfries schreef:
Arabesk schreef:

Wat een onzin dit zeg! Drie onwaarheden op een rijtje.

Veel van de 'naturals' hier op bokt zijn mensen die van jongs af aan paardrijden. Mensen scheppen graag een beeld van 'kneuzen die niet verder kwamen en een uitvlucht (NH) zoeken'. Een deel van de mensen komt inderdaad bij NH terecht omdat ze vastlopen, maar een nog groter deel gewoon uit interesse.

Tineke Bartels heeft afgelopen weekend ook een NH info dag gegeven.

Zij werkt samen met Emiel Voest. Zij lijkt me niet de minste op het gebied van dressuur!!!

Wat betreft bitloos: waarom zou je met een bit gaan rijden als het ook zonder kan? Wat is de toegevoegde waarde van een bit? De bereden politie van Houston rijdt trouwens bitloos (en ook ijzerloos)

Strasser en dierenmishandeling wordt ook steeds vaker in een adem genoemd. Wie de boeken van Strasser zelf gaat lezen, zal zijn mening bijstellen en zien wat werkelijke effecten zijn van haar methode.

Paarden die een jaar lang helse pijnen moeten doorstaan zijn spookverhalen die de ronde doen! Over alle paarden die weer gezond zijn en zijn geholpen met de Strasser methode worden meestal niet genoemd. Extreme standveranderingen worden als synoniem voor Strasser gebruikt. NIET WAAR!! Een doorsnee hoefsmid verandert de stand doorgaans extremer dan Strasser met haar methode. Er zijn wel gevallen bekend waarin extreem lange hielen werden ingekort, maar niet het bekende sprookje van 'een paard dat goed loopt en vervolgens een jaar lang kreupel moet lopen'.

In de meeste gevallen gaat het om ernstig kreupele paarden die worden binnengebracht op de kliniek en na drie maanden weer gezond op hun hoeven staan. In haar kliniek heeft ze rubber matten aangebracht zodat de paarden pijnloos kunnen bewegen.

Mij is in elk geval duidelijk dat de 'normal' wereld zich bedreigd voelt, waarom zouden ze anders zo fel reageren??? Rechtzaken en zwartmakerij naar alles dat naar natural riekt.

Ik zie het niet ook als 'normals' versus 'naturals' maar meer als 'ruitergericht' denken tegenover 'paardgericht' denken.

Er is een groot verschil tussen "van jongsafaan paardrijden" en ook werkelijk opgegroeid zijn tussen de paarden. De mensen die nu van jongsafaan rijden hebben dat meestal op een manege gedaan en dus de omgang en verzorging met de paarden een stuk minder meegekregen, vaak staat het paard/de pony al opgezadeld klaar en rijd je een uurtje rond in de bak waarna de volgende hem overpakt. Weet je dan veel van paarden? Het boerenverstand ontbreekt zal ik maar zeggen....

Weet je waarom Tineke Bartels samenwerkt met Emiel Voest? Omdat er zoveel mensen in haar trainingsweken zitten die niets van een paard snappen. Niet omdat Tineke Bartels nog moet leren van Emiel Voest hoe een paard in elkaar zit!

Ik vind bitloos rijden prima maar zolang je daarmee niet de wedstrijdsport in kan heeft het weinig zin om dat als voorbeeld te nemen van hoe het wel moet. Het is ook maar de vraag of je zo inderdaad de Grand Prix doorkomt want ik zie wel leuke foto's van piafjes zonder bit maar dat is nog iets anders dan een hele grand prix proef.

En één om over na te denken: een wedstrijdruiter kan alleen maar ver komen als hij paardgericht denkt!

Allemaal mee eens...

En die laatste zin om over na te denken: inderdaad!! En al die ruiters zijn compleet afhankelijk van de liefde van hun paard, de communicatie, de fitheid, het meewerken en de gezondheid. Alles staat of valt bij dat paard...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:06

VValar schreef:
jjs schreef:
Even offtopic: ik prefereer een meedenkend paard die zelf meekijkt dan een 'befehl ist befehl'-paard...

Dus mijn paard hoeft ook niet mee te denken wanneer we op een ander paard afstormen. Hij moet luisteren naar de ruiter op zijn rug en pas stoppen wanneer jij dat zegt.

Heb geen idee hoe jij anders in vredesnaam correct en veilig op je paard kan rijden, in welke dicipline dan ook.

Met dat laatste ben ik het niet eens. In het springen en zeker in de cross wil ik een paard dat meedenkt en mijn stommiteiten voor me oplost (zie mijn avatar bv ) want anders wordt het echt gevaarlijk.

Het "befehl is befehl" paard zou niet mijn keuze zijn, een beetje gezond verstand is erg welkom. Neemt niet weg dat ik ook wel eens - met een niet LDR gereden paard maar juist opgericht in de middengalop - een frontale botsing heb gehad met een shetlander met klein kindje erop

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:08

Citaat:
Veel van de 'naturals' hier op bokt zijn mensen die van jongs af aan paardrijden. Mensen scheppen graag een beeld van 'kneuzen die niet verder kwamen en een uitvlucht (NH) zoeken'. Een deel van de mensen komt inderdaad bij NH terecht omdat ze vastlopen, maar een nog groter deel gewoon uit interesse.

Dit denk ik niet. Wel dat men vaak te ver van de natuur afstaat en daarom NH erg belangrijk is en ook populair is/wordt .
Ookal loop je van jongs afaan op de manege, het paard zien en z'n taal begrijpen, dat moet je willen, dat komt niet vanzelf.

Vroeger als klein meisje heb ik uren in het land gezeten en gekeken naar de paarden. Op 1 of andere manier kan ik goed omgaan met moeilijke paarden/pony's. (op de grond-niet het rijden, dus angstig tegenover mensen of dingen)

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:09

Mireille1970 schreef:
VValar schreef:
Mijn paarden mogen echt niet mee denken met mij, dat wordt een regelrechte ramp in de dressuurring.

Ben ik het helemaal mee eens. En dat heeft alles te maken met vertrouwen en communicatie.

Over vertrouwen en communicatie gesproken...

Jullie hebben het over eenrichtingsverkeer. Dat is geen vertrouwen en ook geen communicatie.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:12

Het paard luistert naar de hulpen. Hulpen is spreken en ernaar luisteren betekent dat er communicatie is, waarbij de ruiter de opdrachtgever is.
Als het paard ook luistert in enge situaties betekent dat dat het paard de ruiter vertrouwt: als jij zegt dat het goed is zal het wel goed zijn....
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 19-06-06 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:15

Ik denk dat eigen initiatief in de dressuurring (een paard dat gaat meedenken of zelfs voor je uit denken) inderdaad niet de bedoeling is, en dat heeft gewoon met gehoorzaamheid te maken. In springen en crossen is meedenken wel gewenst, zoals ik al hiervoor aangaf.

En idd, een luisterend paard in enge situaties is het ultieme voorbeeld van vertrouwen, "baas, als jij het zegt, zal het wel goed zijn".

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:17

Lielle schreef:
Met dat laatste ben ik het niet eens. In het springen en zeker in de cross wil ik een paard dat meedenkt en mijn stommiteiten voor me oplost (zie mijn avatar bv ) want anders wordt het echt gevaarlijk.

Het "befehl is befehl" paard zou niet mijn keuze zijn, een beetje gezond verstand is erg welkom.

Met springen werkt het denk ik net iets anders omdat je wilt dat je paard mee telt met jou en je eventueel 'red' uit moeilijke situaties. Dat laatste telt voor de dressuur overigens ook. Maar ook dit kan alleen voort komen uit een paard die volledig aan jouw hulpen staat. Als je paard een vreemde hindernis ziet staan, wil jij ook liever niet dat hij alvast mee denkt om er niet over heen te gaan. Hij moet naar jouw hulpen luisteren.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:18

Lielle schreef:
En idd, een luisterend paard in enge situaties is het ultieme voorbeeld van vertrouwen, "baas, als jij het zegt, zal het wel goed zijn".

Precies

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:20

Lielle schreef:
Ik denk dat eigen initiatief in de dressuurring (een paard dat gaat meedenken of zelfs voor je uit denken) inderdaad niet de bedoeling is, en dat heeft gewoon met gehoorzaamheid te maken. In springen en crossen is meedenken wel gewenst, zoals ik al hiervoor aangaf.

Mee eens, maar een paard wat domweg tegen een ander paard aanloopt omdat de baas hem daartegen aan stuurt???

Dat is geen vertrouwen, dat is murw, onderdrukt en verslagen. Liever een vrije geest dan geen geest.

Over paardgericht bezig zijn gesproken...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:21

jjs schreef:
jjs schreef:

Over vertrouwen en communicatie gesproken...

Jullie hebben het over eenrichtingsverkeer. Dat is geen vertrouwen en ook geen communicatie.

Jullie? Het was mijn tekst...

Maar goed als je het niet wil lezen.... Weet je: een jaar terug heb ik hier al zo vaak over gediscussieert op bokt. Niet omdat ik dat nou zo leuk vind. Maar omdat de tegenhangers zo asociaal fel op de aanhangers reageren en ze steeds weer voor dierenbeul uitmaakten.

Maar je kan al je ervaring en praktijk neerpennen, je inzetten, de mensen laten inzien dat het aan de mens ligt, niet aan een systeem etc etc

Men wil het niet lezen en niet inzien.

Jammer dat ik zo mijn best heb gedaan. Heel veel succes en plezier verder met deze oeverloze discussie. Weet je discussieren is leuk maar een kruisverhoor vol onwaarheden is erg oneerlijk.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:22

VValar schreef:
Met springen werkt het denk ik net iets anders omdat je wilt dat je paard mee telt met jou en je eventueel 'red' uit moeilijke situaties. Dat laatste telt voor de dressuur overigens ook. Maar ook dit kan alleen voort komen uit een paard die volledig aan jouw hulpen staat. Als je paard een vreemde hindernis ziet staan, wil jij ook liever niet dat hij alvast mee denkt om er niet over heen te gaan. Hij moet naar jouw hulpen luisteren.

Dat ben ik met je eens. Ik zit niet op eigen initiatief te wachten zolang ik hem gewoon netjes bij de sprong breng, maar als ik loop te kl*ten, ben ik erg blij als me eruit redt.

Het grootste vertrouwen zie ik nog altijd bij de eventing paarden die de meest indrukwekkende hindernissen springen, gewoon omdat hun ruiter zegt dat dat kan.

JJS, ooit zelf meegemaakt dat je zo geconcentreerd was dat je iets toaal over het hoofd ziet? Ik wel, en mijn paard ook. Ik reed met losrijden een pony'tje overhoop dat me tegemoet kwam op de hoefslag waar ik een middengalop reed. Ik zag die pony op het laatste moment en wist erlangs te schampen, maar mijn paard had hem gewoon echt niet gezien, omdat hij op mij gericht was.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:23

jjs schreef:
Lielle schreef:

Mee eens, maar een paard wat domweg tegen een ander paard aanloopt omdat de baas hem daartegen aan stuurt???

Dat is geen vertrouwen, dat is murw, onderdrukt en verslagen. Liever een vrije geest dan geen geest.

Over paardgericht bezig zijn gesproken...

Dat maak jij er weer van. Je kunt ook gewoon paardgericht denken en onderkennen dat een paard een blinde vlek aan de voorkant heeft, ook als hij opgericht loopt, en dat een paard dus zo gemakkelijk tegen een ander paard aan kan lopen omdat hij hem niet gezien heeft.
Loop jij nooit eens per ongeluk bijna tegen iemand op omdat je niet uit je doppen keek? Ben jij ook murw onderdrukt en verslagen?

jirina

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:57

"Dat de hele wereldtop en juryleden allemaal juist de lossigheid, balans en tact van de LDR gereden paarden waarderen en dat Anky voor haar rijden soms een tien krijgt juist omdat ze haar paarden zo van de hand af heeft.
Waar jij die harde hand ziet is me sowieso een raadsel, iemand die met een harde hand rijdt kan niet LDR rijden."

Pff..
"XENOPHON – De strijd tegen de dwaalsporen van het paardrijden

Wij zijn zeer bezorgd: het werken met paarden in het internationaal wedstrijdencircuit druist vaak in tegen het welzijn van het dier. Steeds vaker berichten de media over technieken bij opleiding en training die zorgwekkend zijn volgens de dierenbescherming. Vele juryleden negeren geldende beginselen van de klassieke paardrijkunst en daardoor de internationaal geldende regels van de Internationale Paardensportvereniging (FEI): zij geven de voorkeur aan de technische perfectie van het in gecontroleerde spanning gereden paard in plaats van de vrijheid van een goed opgeleid paard. Jonge paarden te gehaast oefeningen vanwege commerciële redenen aangeleerd. Het paard verkommert tot een product en wordt gereden als een broodwinning.

Men hoeft de klassieke paardrijkunst niet opnieuw uit te vinden. Eeuwenlang is zij precies beproefd en doordacht. Zij leeft tot de dag van vandaag voort in de Richtlijnen voor Rijden en Mennen van de Duitse Paardensportvereniging (FN) en geldt ook op het internationaal niveau van de FEI. Wij zeggen duidelijk en ondubbelzinnig dat de klassieke paardrijkunst weliswaar een bepaalde individuele speelruimte toelaat, maar er zijn geen alternatieven.

Degene die deze oeroude schat aan kennis en ervaring negeert en probeert met foefjes en technische trucs snel twijfelachtige doelen te bereiken, handelt onverantwoordelijk: tegen de gezondheid van het paard, tegen de esthetische beginselen en tegen het internationale reglement in.
De oprichters van Xenophon:

Zij zetten zich in voor de klassieke paardrijcultuur: de oprichters en voorzitters van de vereniging voor behoud en bevordering van de klassieke paardrijcultuur met de naam XENOPHON. Sinds de oprichtingsvergadering van september 2005 wordt deze jonge vereniging bijna overstelpt met lidmaatschapsaanvragen uit de hele wereld.

* Hans-Heinrich Isenbart (Kirchlinteln/GER)
* Christine Stückelberger (Bern/SUI)
* Klaus, Judith und Annabel Balkenhol (Rosendahl/GER)
* Dr. Gerhard Heuschmann (Warendorf/GER)
* Anja Beran (Bidingen/GER)
* Prof. Dr. Kurt Mrkwicka (Wien/AUS)
* Oberst a.D. Kurd Albrecht v. Ziegner (Mechtersen/GER)
* Ingrid Klimke (Münster/GER)
* PD Dr. Volkmar Nüssler (Bidingen/GER)
* Dr. Joachim Bösche (Braunschweig/GER)
* Stefanie Martens (München/GER)
* Isabella Sonntag (Schondorf/GER)
* Dr. Astrid von Velsen-Zerweck (Warendorf/GER) "
Met vriendelijke groet
Jirina

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:11

Is dit offtopic??????? hahahahahahahaha

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:14

Heel goed initiatief lijkt me!!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:15

Pffff to you to!

Dit zegt niet meer dan dat er mensen zijn die de klassieke rijkunst willen behouden. Prima, mogen ze gerust, laat ze vooral lekker met zijn allen een vereniging vormen. Maar uiteindelijk gaat het erom dat ook andere methodes niet verboden zijn en de stelling dat het tegen de gezondheid van het paard indruist, is nooit aangetoond!
Sterker nog, Gerhard Heuschman was een spreker op één van de eerdere Global Dressage Forums en die heeft toen zelf gezegd dat juist het gebruiken van een heel hoge hoofdpositie in de competities bij jonge paarden vaak kissing spines veroorzaakten en dat het veel gezonder was om ze ronder en dieper te rijden dan zo hoog.
Ik vraag me dan ook af of wat hierboven beschreven staat wel over LDR gaat en niet over de competities voor jonge paarden waarin de jonge paarden al onnatuurlijk hoog worden ingesteld op vier, vijf jarige leeftijd.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:16

Het zou goed zijn als er minimum leeftijden komen voor de verschillende klasses net als met endurance

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:17

Die zijn er, kun je nalezen in het KNHS reglement.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:18

Citaat:
Het zou goed zijn als er minimum leeftijden komen voor de verschillende klasses net als met endurance

Die zijn er??? Wat bedoel je?

Het is alleen zo dat momenteel in Duitsland in de jonge paarden competities paarden door de jury bovenaan gezet worden die al lopen als een Grand Prix paard, en niet als een jong paard, waardoor gestimuleerd wordt ze al op die manier te trainen.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 19-06-06 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:19

Minmumleeftijden, zie de opmerking van Arabesk voor mij.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:20

Daar reageerde ik op....

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:23

Nou snap ik het niet. Er zijn minimumleeftijden voor de klassen, uit mijn hoofd is dat:
B: 3, vanaf 1 april
L: 4, vanaf 1 april
M: 5, vanaf 1 april
Z: 6, vanaf 1 april
en daar boven weet ik het zo niet.

L:

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:26

horseyfries schreef:
Pffff to you to!

Dit zegt niet meer dan dat er mensen zijn die de klassieke rijkunst willen behouden. Prima, mogen ze gerust, laat ze vooral lekker met zijn allen een vereniging vormen. Maar uiteindelijk gaat het erom dat ook andere methodes niet verboden zijn en de stelling dat het tegen de gezondheid van het paard indruist, is nooit aangetoond!
Sterker nog, Gerhard Heuschman was een spreker op één van de eerdere Global Dressage Forums en die heeft toen zelf gezegd dat juist het gebruiken van een heel hoge hoofdpositie in de competities bij jonge paarden vaak kissing spines veroorzaakten en dat het veel gezonder was om ze ronder en dieper te rijden dan zo hoog.
Ik vraag me dan ook af of wat hierboven beschreven staat wel over LDR gaat en niet over de competities voor jonge paarden waarin de jonge paarden al onnatuurlijk hoog worden ingesteld op vier, vijf jarige leeftijd.

Vandaar ook mijn vraag of ze leuk iets offtopics had neergezet...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:28

Vraag aan Jirina:

Waarom reageer je uberhaupt in een topic als deze als je een draver met platvoeten hebt die een stang in heeft van heb ik jou daar om alleen een spaanse pas tevoorschijn te toveren (kunstje).

Wat rij je zelf en wat is jouw dressuurambitie?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:28

Lielle, ik heb mijn bericht aangepast, begrijp je het nu?

Mireille: inderdaad, nergens in die tekst staat dat dit over LDR gaat.