Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

MissJ

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:16

Natasha schreef:
SUPER hoe koel je je steeds blijft verdedigen.
Jij doet t met lachsmileys, klasse.
Daar wordt dan ook over gezeurd, maar ik kreeg eens van een mod te horen dat ik juist meer lachsmileys moest gebruiken, dat t verhaal dan anders over zou komen.
HET IS DUS NOOIT GOED

En dat is het ook niet, je kunt nooit iedereen tevreden stellen.

Ik kan heel wat leren van jouw omgang met kritiek, Kim.

Alles waar te voor staat is niet goed.

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:22

Bandida schreef:
libke schreef:
asjemenou ...weer zo ééntje die de oren als leidsels neemt zeker

Ik kan hier eigenlijk best om lachen. Misschien moet ik me voor het betere werk maar eens een ezel aanschaffen.

was ook een grapje hoor en met een ezel heb je gelijk het voordeel dat Sedalin niet zal hoeven enkel een wortel om hem voorwaarts te krijgen

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:23

We hebben mijn moeders paard moeten verdoven van de DA, toen die voor het eerst het land op ging. Ze heeft ernstige peesblessure en moet 3 maanden op het land. En normaal gesproken gaat ze de 1e keer gigantisch hard rennen. Nu ging ze minder hard, maar ging nog steeds.

Ik snap alleen iets niet, met een verdoving mag een paard toch meestal niet eten?

Voor de rest, ik heb wel vaker gehoord dat mensen hun paard verdoofde voor een buitenrit. Weet alleen niet wat ik ervan moet denken, daarvoor ken ik de mogelijke bijwerkingen niet.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:34

mobick schreef:
Ik heb ze wel voor minder naar de sedalin zien grijpen. Ik ben er zelf geen voorstander van maar ik ga ervanuit dat Kim best weet waar ze mee bezig is.
Daarnaast is dit een discussie waar je niet snel uitkomt, gezien ieders referentie-kader en de verschillen per paard!

_/-o_ met het gehele stukje meer dan eens

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:44

Na het lezen van het hele topic heb ik zelf ook een mening gevormd: ik vind het niet kunnen!
Omdat ik vindt dat je met buitenrijden het moet hebben van je techniek en je capaciteiten. Ik vindt het een makkelijke en laffe oplossing. Sedalin is een medicijn en hoort alleen gebruikt te worden om medische redenen en niet bij praktijkproblemen.
Als het probleem is dat het paard te sterk is, te vrolijk wordt bij bepaalde situaties zijn er nog tal van andere mogelijkheden om dit op te lossen. Bijvoorbeeld mee met een ervaren paard, ander bit etc.
Onnodig medicijngebruik belast bovendien onnodig de nier en leverfunctie!
Maar dit is mijn mening en ik heb respect voor degene die er andere over denken.

michelle16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:49

Indd Koop een hobbel paard dan stuiterd die niet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:52

michelle16 schreef:

3 posts en nu al zo'n intelligente post

Zo, het nivo begint nu dan toch nog drastisch te dalen

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 12:53

Zo'n klein zinnetje en dan 4 fouten. Op zich best knap hoor

Esperanza
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:10

Ik vind als zoiets doet dat je echt een gaatje in je hoofd hebt.....

Maar ja, jouw paard komt teminste nog buiten....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:02

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
zijn ongelukkigheid straalt ervan af

Los van het feit dat ik het een mooi paard vind kan ik hier alleen maar op zeggen dat ik zelf heel blij ben dat ik geen toegesnoerd schuimbekkend paard meer aan een martingaal heb lopen. Of hij hier gelukkig/ongelukkig kijkt zou ik niet kunnen zeggen, maar ik vind het geen mooi beeld.

My goodness.

Hier wordt ik even stil van hoor.
Als je niet kunt zien of een paard depressief is, onthou je dan van kritiek. Je kunt paarden op velerlei manieren bereiden, om alles af te wijzen alszijnde fout is wel kortzichtig hoor.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 15:03

Bereiden zeker, maar berijden ook

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:10

Zo ken ik dus een manege die hun paarden twee maal per dag volstopt met Bute. Alleen om de reden dan de paarden dan langer kunnen lopen en het langer vol houden.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:12

Billy schreef:

paardenbiefstuk

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 15:14

Ja, heerlijk, ff langs de slager zo
Maar dit natuurlijk geheel off topic.
2 maal per dag Bute wordt ook een dure hobby, en dat is weer een hele andere discussie

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:19

eens, maar het is toch erg dat mensen zo snel naar allerlei "paardenmiddelen" grijpen voor het minste geringste...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:33

michelle16 schreef:

Misschien eerst wat vaker komen bokken voor je bekende Bokkers bekritiseert Kim is een zeer ervaren ruiter nl

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:44

Arabesk schreef:
Billy schreef:

paardenbiefstuk

Ja ook zo Dan is die zin nog dubbel te interpreteren ook.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:51

Urielle schreef:
michelle16 schreef:

Misschien eerst wat vaker komen bokken voor je bekende Bokkers bekritiseert Kim is een zeer ervaren ruiter nl

Nou vindt je het erg dat ik DAT NIET SERIEUS NEEM?
Zo ervaren, je moet je paard sederen anders kun je geen buitenrit maken. Maak het nou, voor mij bestaat er geen excuus en met mij een hoop anderen.
Dat is mijn mening.

En los van mijn mening, ik denk dat het hele topic wel een beeld geeft over de ervaring van deze amazone.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:56

vind ik ook en bekend of niet bekend

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:35

avanoort schreef:
En los van mijn mening, ik denk dat het hele topic wel een beeld geeft over de ervaring van deze amazone.

Goh he, jij hebt een beeld van de ervaring die iemand heeft na het lezen van 1 topic. Dat is knap

chantella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:48

Ik vind het eigenlijk best moeilijk om een menig hierover te vormen.
Wat ik zo lees lijkt Kim mij een verstandige meid die best weet waar ze mee bezig is. En het is goed gegaan en eenmalig begrijp ik? Vind het alleen niet iets wat zomaar gedaan moet worden door een onervaren ruiter die even wil gaan buitenrijden met te wild paard en het dan maar ff ,,plat'' spuit. Maar heb totaal niet de indruk dat dit in dit geval zo was. Ik zou mijn paardje het niet geven voor een buitenritje, maar ik heb dan ook makkelijk praten met mijn ozo rustige volautomatische ijslander van 21 jaar

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:17

chantella schreef:
Wat ik zo lees lijkt Kim mij een verstandige meid die best weet waar ze mee bezig is.

Wat is de doelstelling, wat is de strategie, wat de taktiek, waar het plan van aanpak?
Zoals ik al eerder schreef dient werken met een opgefokt of gedrogeerd paard geen doel.
Zoals Pluvinel al schreef is trainen zonder helder doel of plan niet meer dan zinloos herhalen. In dit geval zelfs contra-productief.
Als het niet linksom gaat, waarom dan niet rechtsom geprobeerd? Het plan van aanpak is de onderste laag en de eerste die je kan veranderen.

Volwassen, verstandig, emotioneel evenwichtig, aardig en zelfs (al zou je dat anders kunnen denken in dit topic en vult ze het in míjn ogen volkomen niet-paardgericht in) betrokken bij het welzijn van haar paard. Genoeg moed ook.
Met WILL en GUTS zit het denk ik prima.
Ik denk echter dat ze in dit geval níet goed weet wat ze doet of moet doen; bij dit paard lijkt haar gereedschapskist niet van het juiste stuk gereedschap voorzien te zijn. Trainingmethodes zijn tools, geen rules.
Met het kennis/kunde/vaardigheid-deel van POWER zit het daarmee niet goed. Daar kan ze zelf wat aan doen gelukkig en daarmee hoeft ze alleen maar terug te vallen op haar WILL.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:54

Urielle schreef:
michelle16 schreef:

Dit mag in een dergelijke discussie niets uitmaken natuurlijk. Het gaat om de vraag "Buitenrijden met Sedalin?".
Het gaat er nìet om WIE dit heeft gedaan, en het doet er ook niet toe of deze persoon wel of geen bekende bokker is.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:10

HC, ben je nou helemaal een het ver-engelsen? Of is dit natural-taal?
Enfin, de boodschap komt bij mij na 3 keer lezen over maar het kan ook gewoon op zijn Nederlands toch?

Of het nou een bekende bokker/amazone is of niet mag niks uitmaken, al zou Anky het schrijven. Het gaat om het PRINCIPE, drogeren of niet voor een (1e) buitenrit.

Kim, ik hoop dat je snel een buitenrit maakt zonder sedalin en dan hier meldt hoe dat ging.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:20

HC ik vind jou verschrikkelijk omhoog gevallen overkomen.....je hebt nu al vier keer verschrikkelijk interessant zitten reageren opeen manier waarvan ik denk waar heb je het in godsnaam over en weet je het zelf nog wel, sorry.

Bandidi, even voor mezelf: een schuimend paard is toch een ontspannen paard?
Hou zelf ook niet van vastgesnoerd etc. maar als mijn paard tijdens het rijden lekker bezig was en begon te schuimen was ik altijd blij (ehmsz....was dit onterecht dan? )