Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:03

Ach, dhr Balkenhol gaf ook nooit echt onzichtbare hulpen, om maar een voorbeeld te noemen.

Natuurlijk moet de africhting zo zijn, dat de hulpen onzichtbaar gegeven moeten worden. Het mag immers niet ten koste gaan van de harmonie van de combinatie.

Maar als de hulpen efficient worden gegeven (ik praat even in het algemeen) maar de zit niet uit het boekje is, vind ik persoonlijk dat dit niet echt een ramp is.

Trouwens... als er eentje onzichtbare hulpen en een correcte, stille zit heeft is het Anky wel

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:05

andafries schreef:
Wordt bij het rijden van LDR ook gelet op houding en zit van de ruiter . Persoonlijk vindt ik dat enkele vooraanstaande LDR ruiters/amazone's ontzettend achter in het zadel zitten . En daarmee de bewegingen van het paard niet goed volgen . Ook de hulpen vindt ik vrij grof bij enkele van die ruiters zie je ontzettend veel inwerking van zowel been als hand . Ik doel nu op die filmpjes van alano vooral de trance-kur beide combinatie's zag je ook nog ontzettend veel spanning , kwam mede door de muziek maar toch .Deze muziek is gaaf in de disco maar ik geloof niet dat die paarden het ook zo gaaf vonden maar dat even terzijde.

Ik heb altijd geleerd om de hulpen zodanig te geven dat het publiek niet kan zien wat je doet. Tenminste dat probeer ik dan maar . Dat hoeft tegenwoordig zeker niet meer ???????

je hebt zeker gelijk! maar dat komt wel door de muziek en de lichten dat de paarden zo zijn...ik vind het er in de normale kür gewoon meestal ontspannen uitzien....
de hulpen zijn op het filmpje idd groter....misschien omdat hij dan zeker weet dat het paard doet wat er gevraagd word met zulke spanning in het lichaam? (vind het trouwens niet echt leuk voor het paard dat hij zo loopt te stressen door al die dingen....)

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:41

Even wat losse vragen/opmerking, want het is al laat...

- Horseyfries, waarom moet bij een paard dat GP loopt nog zo nadrukkelijk en overdreven worden getest of die nog nageeft? Dat paard moet toch al vanaf minstens trainingsniveau M netjes nageven? Dat zou er zo langzamerhand wel ingebakken moeten zijn.

- Tyrza: over die zichtbare hulpen: Wat is nou toch altijd het nut van het naar voren halen van een voorbeeld van een "klassieke" ruiter, enkel om te zeggen "zie je wel, die doet het ook niet goed!". Hoe maakt dat de fouten van anderen beter? Over de zit van Anky: die is zeker niet meer zo perfect Vaak met afgestoken benen, vaak naar voren gestoken ook. Gal is helemaal een ramp met z'n tenen naar buiten en elke stap spoorgebruik .

Subtiele hulpen worden bijna niet meer gegeven in de wedstrijdsport: Dat je bij een jong paard die net de wissels leert wat duidelijker zichtbaar de hulp geeft dat is logisch. Maar een paard dat GP loopt, daar zou de ruiter toch niet zulke overdreven gewichts- en beenhulpen meer nodig moeten hebben

Zelfde voor de galop pirouette.
von Neindorff schreef:
Hat zum Beispiel der Reiter noch bei ersten Pirouette-Übungen de Pferdes die Hände voll, so muss er nüchtern wissen: Bei so übermaßiger Zügelanlehnung is dies Pferd für Pirouetten noch nicht reif. Hierüber lasse man sich auch nicht dadurch täuschen, dass man auf Spitzenturnieren Pferde dieser Art sieht.
Als je inderdaad eens kijkt naar de gemiddelde galop pirouette van onze "toppers", kan je alleen concluderen dat deze paarden "für Pirouetten noch nicht reif" zijn. Dat vind ik best triest, zeker als je bedenkt dat de meeste van deze paarden "extra goed nagevelijk" worden gemaakt middels LDR.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:53

Tyrza ik vindt toch echt dat Balkenhol kleinere hulpen geeft dan Gal .
Inderdaad Anky geeft kleine hulpen zij heeft ook een super ruitergevoel maar ik denk dat ze klassiek ook aan de top was gekomen of nog wel beter . Voorbeelden Kyra Kirklund , Christine Stuckelberger , Annemarie Keyzer , Reiner Klimke . Klassieke voorbeelden allen een correcte zit met onzichtbare hulpen.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:56

Q Dat noemt men tegenwoordig ook arbeids pirouette oftewel om de middenhand. Trouwens ik ben het helemaal met je eens.

Karl66

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:57

Het al dan niet geven van subtiele hulpen heeft niks met LDR te maken, je ziet zowel bij klassiek als bij LDR ruiters met grotere of kleinere hulpen.

Nog even over dat paarden steeds vroeger klaargestoomd moeten worden, Ahlerig onder Dr. Klimke won op zijn 7e al 9 GP wedstrijden.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 00:06

Subtiele hulpen heeft wel degelijk iets met dressuur te maken en het feit is er dat veel LDR ruiters/amazone's vrij lomp op hun paard zitten naar mijn mening wordt dat ook steeds erger.
Waar heb je dat gevonden van Dr Klimke ???

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 00:16

Citaat:
Nou... mijn welgemeende excuses... maarreuh... mag ik geen mening hebben over wat ik wel of niet vriendelijk vind? Ik geef voorbeelden, zoals jullie die ook geven.

Ik heb nog geen voorbeeld gegeven! Ik oordeel ook niet over LDR, ook niet over klassiek, daarvoor ben ik op dit punt teveel leek!! (en dat geef ik ruiterlijk toe!!!) Maar ik weet wel wanneer er appels met peren vergeleken worden, en ik vind nu niet echt dat je steeplechase met LDR of klassieke dressuur kunt vergelijken!! Als daar een discussie over geopend wordt zal hij snel stilvallen ben ik bang! Maar als jij geen kritiek wilt hou ik me wel stil, (mag ik het nog wel volgen???)

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 01:17

andafries schreef:
Subtiele hulpen heeft wel degelijk iets met dressuur te maken en het feit is er dat veel LDR ruiters/amazone's vrij lomp op hun paard zitten naar mijn mening wordt dat ook steeds erger.
Waar heb je dat gevonden van Dr Klimke ???

Natuurlijk heeft het met dressuur te maken maar niet met het feit of iemand al dan niet LDR rijdt. Er wordt nu de indruk gewekt LDR=lompe hulpen, klassiek=verfijnde hulpen en dat is gewoon onzin.

Klimke schrijft het zelf in zijn boek over de basisafrichting van het jonge paard.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:25

QQQQ schreef:
Even wat losse vragen/opmerking, want het is al laat...

- Horseyfries, waarom moet bij een paard dat GP loopt nog zo nadrukkelijk en overdreven worden getest of die nog nageeft? Dat paard moet toch al vanaf minstens trainingsniveau M netjes nageven? Dat zou er zo langzamerhand wel ingebakken moeten zijn.

- Tyrza: over die zichtbare hulpen: Wat is nou toch altijd het nut van het naar voren halen van een voorbeeld van een "klassieke" ruiter, enkel om te zeggen "zie je wel, die doet het ook niet goed!". Hoe maakt dat de fouten van anderen beter? Over de zit van Anky: die is zeker niet meer zo perfect Vaak met afgestoken benen, vaak naar voren gestoken ook. Gal is helemaal een ramp met z'n tenen naar buiten en elke stap spoorgebruik .

Subtiele hulpen worden bijna niet meer gegeven in de wedstrijdsport: Dat je bij een jong paard die net de wissels leert wat duidelijker zichtbaar de hulp geeft dat is logisch. Maar een paard dat GP loopt, daar zou de ruiter toch niet zulke overdreven gewichts- en beenhulpen meer nodig moeten hebben

Zelfde voor de galop pirouette.
von Neindorff schreef:
Hat zum Beispiel der Reiter noch bei ersten Pirouette-Übungen de Pferdes die Hände voll, so muss er nüchtern wissen: Bei so übermaßiger Zügelanlehnung is dies Pferd für Pirouetten noch nicht reif. Hierüber lasse man sich auch nicht dadurch täuschen, dass man auf Spitzenturnieren Pferde dieser Art sieht.

Als je inderdaad eens kijkt naar de gemiddelde galop pirouette van onze "toppers", kan je alleen concluderen dat deze paarden "für Pirouetten noch nicht reif" zijn. Dat vind ik best triest, zeker als je bedenkt dat de meeste van deze paarden "extra goed nagevelijk" worden gemaakt middels LDR.

Q, je hebt "nageeflijk" zoals dat klassiek wordt bedoeld en dat kan je in de B al voor elkaar hebben, maar nageeflijk in het LDR systeem wil zeggen dat je je paard in alle mogelijke oefeningen in alle mogelijke houdingen zou kunnen instellen en het zich daarin overal loslaat en nergens blokkeert en dat is iets wat je constant moet blijven testen, de "ultieme nageeflijkheid" zeg maar.

Ik zie trouwens vaak heel mooie pirouettes van onze toppers, die worden na een groot kampioenschap ook nabesproken op het Global dressage forum met alle toptrainers en juryleden van over de hele wereld evenals alle andere oefeningen van de Grand Prix en dan zie je toch hele mooie dingen voorbij komen hoor, waar ook klassiek geschoolde mensen hun vingers bij aflikken!

Er wordt hier weer steeds "uit de oude doos gehaald", dat had een bekende Engelse dressuurruiter ook gedaan voor het GD forum en een filmpje gemaakt met alle toppers uit het verleden erop. Het was echt om te janken hoe er gereden werd, en achteraf vertelde hij dat dit nou al die mannen waren waarvan iedereen riep dat het toen veel beter was en dat ze zulke onzichtbare hulpen hadden.
Mijn oma riep ook altijd dat het vroeger beter was maar ik denk dat als ze terug moest dat het haar ook vies zou tegenvallen.....

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:29

Horseyfries waar geeft dat paard na op die foto met Imke , Leg eens uit .

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:30

Moet het paard in klassieke rijstijl dan niet in alle oefeningen nageven ?

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:11

sérieus.. waar máken jullie je druk over! we kunnen hier gaan zitten discussieren tot dat je een ons weegt maar het gaat de rijstijl van de genoemde personen zéker niet veranderen hoor!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:29

Andafries, op de foto kun je zien dat de bovenhalsspier is aangespannen tot het schouderblad aan toe (de boog is duidelijk zichtbaar). Daaraan kun je zien dat hij zich helemaal loslaat, het is één van de punten waar je vanaf de kant naar kunt kijken om te zien of het goed is. Paarden die wel nageven in de kaken maar niet door hun hele lijf hebben wel een boog in het eerste gedeelte van hun hals, maar dan stopt die boog en zie je als het ware een kuil voor het schouderblad.
Nageven in klassieke rijstijl gaat net iets minder ver daarin, sommige paarden zullen inderdaad wel zover nageven maar dat wordt niet gecontroleerd terwijl bij LDR dat stukje eraan toe gevoegd wordt dat ook dat nog gecontroleerd wordt. Nog afgezien van het feit dat er ook veel andere dingen anders zijn zoals niet drijven terwijl je terugrijdt (klassiek het zgn. met je been naar je hand toe blijven rijden).

Dresslover: je druk maken wil zeggen dat je nadenkt en van nadenken wordt je zeker niet dommer, dus dat heeft altijd een positief effect.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:43

QQQQ schreef:

Ach, ik noem een voorbeeld zoals ook Edward als voorbeeld wordt genoemt. NIets meer, niets minder. Ik heb nog meer in dat stukje gezet, maar dat wordt kennelijk over het hoofd gezien

Citaat:
Tyrza ik vindt toch echt dat Balkenhol kleinere hulpen geeft dan Gal .
Inderdaad Anky geeft kleine hulpen zij heeft ook een super ruitergevoel maar ik denk dat ze klassiek ook aan de top was gekomen of nog wel beter . Voorbeelden Kyra Kirklund , Christine Stuckelberger , Annemarie Keyzer , Reiner Klimke . Klassieke voorbeelden allen een correcte zit met onzichtbare hulpen.

Wellicht... we zullen het nooit weten En idd, veel klassieke voorbeelden en zo moet het ook zijn. We moeten dit ook nooit uit het oog verliezen, want klassiek is ook niet fout.

Citaat:
Dat noemt men tegenwoordig ook arbeids pirouette oftewel om de middenhand. Trouwens ik ben het helemaal met je eens.

Ik weet niet wat je onder arbeidspirouette verstaat, maar die wordt niet om de middenhand gereden. Ik heb vandeweek de kuren van JA gezien, en de pirouettes vielen me helemaal niet tegen. Hoogstens een te grote pirouette, maar dan nog moeten we niet vergeten hoe de rest van de uitvoering eruit ziet. Als de inzet, de sprong, aanleuning en het eruit rijden gewoon goed is, kan je alsnog een 7 of 8 krijgen.

Citaat:
Ik heb nog geen voorbeeld gegeven! Ik oordeel ook niet over LDR, ook niet over klassiek, daarvoor ben ik op dit punt teveel leek!! (en dat geef ik ruiterlijk toe!!!) Maar ik weet wel wanneer er appels met peren vergeleken worden, en ik vind nu niet echt dat je steeplechase met LDR of klassieke dressuur kunt vergelijken!! Als daar een discussie over geopend wordt zal hij snel stilvallen ben ik bang! Maar als jij geen kritiek wilt hou ik me wel stil, (mag ik het nog wel volgen???)

Ik vergelijk de methode niet, ik vergelijk wat ik niet prettig vind om te zien. NIets meer, niet minder. Ik kan prima tegen kritiek, alleen de toon die gezet wordt vind ik niet gepast aangezien we een gezonde discussie voeren. Toch?

Goed, voor zover mijn pauze, ik ga weer fijn verder rijden. Heerlijk weer trouwens!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 13:58

ik ben het wel met tyrza eens.. en kom op zeg, gaan we nou commentaar leveren op onze topruiters en hun methodes..? en hen de grond in trappen..?! we zouden ze juist beter moeten ondersteunen en er achter moeten staan wat ze doen.. dat zou best eens kunnen helpen bij het ontstaan van nog betere prestaties.

Kijk naar FC groningen ( om maar een klein voorbeeld te noemen) hun prestaties vallen en staan met het medeleven en eerbetoon van het publiek, hun fans. Zo als die fans bijv. groningen ondersteunen en toejuichen, zo zouden wij onze topruiters moeten ondersteunen en toejuichen, door simpelweg achter ze te staan.

En tuurlijk heeft groningen niks met de dressuusport en hun methodes te maken, maar het duid wel aan hoe het publiek kan zorgen voor goede of juist slechte sfeer, die de prestaties beinvloeden..

En of wij diezelfde methode gebruiken is ons eigen zaak, maar ik vind het niet reeel om onze topruiters ermee de grond in te trappen. En zielig voor de paarden..? Kommop zeg, hebben jullie er wel een idee van hoeveel Anky , Edward etc. om hun paarden geven..? de grooms en dure hoefsmeden, tandartsen en dierenartsten die ze betalen om hun paarden soms alleen maar te controleren op gezonheid van alles..? hoeveel tijd ze erin steken om die paarden gelukkig te maken, de dure stallencomplexen etc. Nou dat vind ik niet zielig hoor..!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:04

een paard geeft er ook echt om of die in een dure of goedkope stal staat ... ze doen alles aan hun paarden omdat die dieren miljoenen waard zijn ..je ziet zoveel mensen die alles aan hun paard geven behalve liefde en je ziet mensen die de verzorging doen met het minimale maar wel liefde aan die paarden schenken ....

even on topic.... Als je een paard door oefeningen en een klein ik herhaal een klein beetje dwang naar beneden kunt krijgen zodat je LDR rijd is het toch niet mis ... Het is alleen het toppunt van elastisch

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:42

horseyfries schreef:
Q, je hebt "nageeflijk" zoals dat klassiek wordt bedoeld en dat kan je in de B al voor elkaar hebben, maar nageeflijk in het LDR systeem wil zeggen dat je je paard in alle mogelijke oefeningen in alle mogelijke houdingen zou kunnen instellen en het zich daarin overal loslaat en nergens blokkeert en dat is iets wat je constant moet blijven testen, de "ultieme nageeflijkheid" zeg maar.
Een paard is nagevelijk, of is het niet. "Ultieme nageeflijkheid" betekend dan ook niet veel. Er wordt ook maar één soort nageeflijkheid gevraagd in de proeven.

Hooguit kan je denken aan nageeflijkheid met steeds minder teugelgebruik, tot aan de "nageeflijkheid op het gewicht van de teugel". Dat is de ultieme nageeflijkheid. Die bereik je ZEKER NIET met LDR (tenminste, die ultieme aanleuning heb ik nog nooit terug kunnen zien bij onze LDR toppers )
horseyfries schreef:
Andafries, op de foto kun je zien dat de bovenhalsspier is aangespannen tot het schouderblad aan toe (de boog is duidelijk zichtbaar). Daaraan kun je zien dat hij zich helemaal loslaat, het is één van de punten waar je vanaf de kant naar kunt kijken om te zien of het goed is.
horseyfries schreef:
Het toppunt van discussie?? Jezelf tegenspreken!

horseyfries schreef:
Paarden die wel nageven in de kaken maar niet door hun hele lijf hebben wel een boog in het eerste gedeelte van hun hals, maar dan stopt die boog en zie je als het ware een kuil voor het schouderblad.
Dat is een kwestie van spieropbouw. Als deze spier zwaarder is zie je 'm meer of minder doorlopen. In de LDR positie zal je 'm meestal wel zien, want hij wordt naar buiten geduwt in die houding.
horseyfries schreef:
Nageven in klassieke rijstijl gaat net iets minder ver daarin, sommige paarden zullen inderdaad wel zover nageven maar dat wordt niet gecontroleerd terwijl bij LDR dat stukje eraan toe gevoegd wordt dat ook dat nog gecontroleerd wordt. Nog afgezien van het feit dat er ook veel andere dingen anders zijn zoals niet drijven terwijl je terugrijdt (klassiek het zgn. met je been naar je hand toe blijven rijden).
In klassiek mag je ook best met je zit naar de hand toe drijven hoor, en als een paard actief genoeg vanzelf de overgang in gaat, hoef je niet onnodig bij te drijven hoor.
Juist ZONDER LDR zie je hoe goed of slecht het paard zich geeft, want elke reactie op iets afleidends, merk je direct terwijl het LDR gereden paard de kans niet zal krijgen om zich aan de "aanleuning" te onttrekken. Overgave dus, maar geen vrijwillige of edelmoedige.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:15

QQQQ schreef:
Juist ZONDER LDR zie je hoe goed of slecht het paard zich geeft, want elke reactie op iets afleidends, merk je direct terwijl het LDR gereden paard de kans niet zal krijgen om zich aan de "aanleuning" te onttrekken. Overgave dus, maar geen vrijwillige of edelmoedige.

Kijk, wat een kenner!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 09:16

shadowflower schreef:
een paard geeft er ook echt om of die in een dure of goedkope stal staat ... ze doen alles aan hun paarden omdat die dieren miljoenen waard zijn ..je ziet zoveel mensen die alles aan hun paard geven behalve liefde en je ziet mensen die de verzorging doen met het minimale maar wel liefde aan die paarden schenken ....

even on topic.... Als je een paard door oefeningen en een klein ik herhaal een klein beetje dwang naar beneden kunt krijgen zodat je LDR rijd is het toch niet mis ... Het is alleen het toppunt van elastisch

De paarden glimmen altijd als spiegels en lopen (bijna altijd) met de oren naar voren of opzij (geconcentreerd) ze lijken de LDR methode dus niet zo erg te vinden.. Daarbij zijn paarden als salinero en lingh behoorlijk hevige paarden die er, mochten ze er iets op tegen hebben, ook wel hevig tegen de draad in zouden gaan in de ring..

En dat deze paarden niet zouden kunnen ontkomen aan de druk van de stang is echter onzin, want de paarde zijn veeel sterker en trekken zich er met gemak uit als ze echt boos zouden worden..

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:57

Justarman schreef:
De paarden glimmen altijd als spiegels en lopen (bijna altijd) met de oren naar voren of opzij (geconcentreerd) ze lijken de LDR methode dus niet zo erg te vinden.. Daarbij zijn paarden als salinero en lingh behoorlijk hevige paarden die er, mochten ze er iets op tegen hebben, ook wel hevig tegen de draad in zouden gaan in de ring..
Dat ze zo glimmen is mede te danken aan de hard poetsende grooms.
Verder zijn paarden gewoontedieren, dus als ze het gewend zijn, blijven ze niet protesteren.

Virgil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:45

QQQQ schreef:
Verder zijn paarden gewoontedieren, dus als ze het gewend zijn, blijven ze niet protesteren.
Dat is waar, maar het resultaat geldt voor beide methoden en is daarom nietszeggend.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:30

Q, dat de juiste halsspieren zijn aangespannen wil toch niet zeggen dat hij niet nageeflijk kan zijn? Ook bij klassiek wordt onder "zich loslaten" verstaan dat alle hulpen doorkomen, beetje vreemd dat jij als kenner daarvan blijkbaar dat niet weet. Misschien iets te snel gereageerd?

Als het inderdaad een kwestie van spieropbouw zou zijn dan zou je deze spier niet a la minute te voorschijn kunnen toveren als je het paard op de juiste manier rijdt, een spier opbouwen duurt wel wat langer dan een paar minuten.

In klassiek mag je ook best met je zit naar je hand toedrijven maar zelfs dat doe je niet in LDR, je leert een paard dan uit zichzelf vanuit het achterbeen naar voren te blijven gaan en denken. Je bent alleen maar "mee" met je zit. Dat verbaasde me ook altijd enigszins aan klassiek, aan de ene kant is de beste drijvende zit een stille zit en aan de andere kant zou je actief mee moeten drijven naar de hand toe, beetje dubbel.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:34

Karl66 schreef:
Schangah, ook LDR is al honderden jaren oud, maar komt alleen uit een andere klassieke stroming. Kijk bijvoorbeeld naar het Cadre Noir uit Frankrijk die op basis van de principes van Baucher rijden.

Baucher ontwikkelde zijn principes omdat hij met volbloeden werkte, die qua bouw veel meer met de huidige sportpaarden overeenkomen dan de barokke paarden waar volgens de principes van Steinbrecht mee gereden wordt.

Volgens mij wordt er maar in één soort topic over die meegaande sportpaarden gesproken en dat is in topics over LDR. Verder is met het er over het algemeen wel over eens dat de meeste topsportpaarden juist niet de gemakkelijkste karakters hebben (ik zou zeggen lees alle topics over Jazz-nakomelingen eens) en de ruiter alleen respect geven als ze het ook krijgen.

Het is in ieder geval goed te horen dat de gemiddelde leeftijd van een sportpaard in een half jaar tijd met twee jaar gestegen is van 6 naar 8. Ik ben al heel lang op zoek naar informatie over die gemiddelde leeftijd, dus ik ben heel nieuwsgierig waar jij die informatie vandaan hebt.

De methode van Baucher is zeer omstreden!!!!!
In 1852 schreef Louis Seeger ( Leerling van Max van Weyrothers en oprichter van de eerste privé-rijschool in Berlijn) een boek met de titel Herr Baucher und seine Kunsten. Een boek met een waarschuwing aan Duitse ruiters tegen de Franse “Reitmeisters”die zoveel onheil hebben aangericht!!!!!! En dat de gemiddelde leeftijd met twee jaar dus naar 6 jaar naar beneden is gegaan dan is dat zeer treurig. Nog een waarschuwing om eens goed na te gaan denken !!!!
Laatst bijgewerkt door Schangah op 29-04-06 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:42

Omdat de meeste klassieke ruiters volgens Steinbrecht rijden, in Frankrijk waar men veel meer volgens Baucher rijdt is hij dan ook niet omstreden.