Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:43

Schemerdier schreef:
@elnienjo maar op wat voor wei stonden ze dan?
Als je echt denkt dat je paard graag op stal staat, dan creeër je toch verschillende open stallen/schuilhokken op je weide en dan zullen ze daar toch wel in gaan staan?

Als je denkt dat je paard zich verveelt op zijn weide, dan creëer je meer afwisseling.

Voor de zoveelste keer, ik pleit niet voor een lap gras. Juist niet!

En als je grond te nat is in de weide, dan draineer je, of is je grond niet geschikt om een paard op te houden.

Nu moet je me eens vertellen welk paard daar ook nog allemaal nee tegen zou zeggen? Natuurlijk pas je je 'wei' ik zou misschien beter zeggen 'hele grote paddock paradise' aan aan wat je specifieke paard wil: meer of minder gras, meer of minder schuilhokken, voldoende afwisseling dat beweging stimuleert.

Je brengt het alsof mensen dat allemaal even in een keer uit hun hoed kunnen toveren. Schuilhokken moet je een vergunning voor aanvragen, welke niet altijd wordt gegeven. Draineren is leuk, maar erg prijzig, ook afhankelijk van het perceel vanzelf, daar moet je net even geld voor hebben liggen. Klei valt amper tegen te draineren trouwens. Je zegt me iets te gemakkelijk, creeer dit even en koop dat even.
De meeste grond kan je prima een paard ophouden, maar misschien niet 24/7 en soms in de winter helemaal niet. Dan kan je beter een paddock erbij hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:48

Schemerdier schreef:
Nu moet je me eens vertellen welk paard daar ook nog allemaal nee tegen zou zeggen? Natuurlijk pas je je 'wei' ik zou misschien beter zeggen 'hele grote paddock paradise' aan aan wat je specifieke paard wil: meer of minder gras, meer of minder schuilhokken, voldoende afwisseling dat beweging stimuleert.

Deze is ook gewoon grappig.... welk paard wil nu niet 'meer gras'? Ik heb ze niet hier.
Maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt de paarden wat dat betreft de vrije keus te geven :+ .

Het is de symbiose waar oij het over heeft, je doet het samen en je moet ook een beetje op ze passen. Dat is wat anders dan je altijd aan te passen aan de wensen van je paard. Onze ervaring is dat de meeste paarden goed gedijen op reinheid, rust en regelmaat - in combinatie met een gevarieerd bestaan. Dat creëren wij voor ze. En ze doen het goed, zijn vrolijk, hebben het zichtbaar naar de zin. Ik probeer rekening te houden met de verschillen tussen de paarden, maar in mijn kleine kudde van 6 gaat de kudde voor alles. Dus met deze hitte staan ze overdag op stal. En dan ook allemaal. Dus niks rekening houden met individuele verschillen, want ze krijsen de hele boel bij elkaar.

Het blijft schipperen en het houdt ook een keer op. Er verandert niet zo veel als ik er nog 3 uren, 3 dagen of 3 maanden over na ga denken. Daar merken mijn paarden ook niks van.

De ethiek die aan mijn handelen ten grondslag ligt, de filosofie die ik aanhang, de intentie die ik heb; het is allemaal belangrijk. Maar uiteindelijk is mijn handelen, wat ik doe en het resultaat daarvan het enige wat telt voor mijn paarden.

De grondslag voor mijn handelen ligt in dit soort artikelen: https://www.paardenkamp.nl/kennisbank/v ... e%20houden.
(waarbij ik wel wil opmerken dat ik Dierendonck de laatste tijd wat té genuandeerd vind als het gaat om dierenwelzijn - maar dit is wel een mooi gebalanceerd artikel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:50

fransje23 schreef:
Als je heel eerlijk bent hoeveel vullen de wensen van hun paard in naar hun eigen voorkeur? Natuurlijk schrijft iedereen op Bokt dat hun paard het zo het liefste heeft maar uiteindelijk is het voorstellingsvermogen van de eigenaar de beperkende factor. Naast financieel middelen.

Buiten je referentiekader denken is nu eenmaal moeilijk.

Ik neem aan dat jij dan wel buiten je referentiekader denkt? Jij hebt geen beperkt voorstellingsvermogen en hebt niets naar je eigen voorkeur aangepast?
Hoe houd jij je paard dan?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:02

Mindim schreef:
Je brengt het alsof mensen dat allemaal even in een keer uit hun hoed kunnen toveren. Schuilhokken moet je een vergunning voor aanvragen, welke niet altijd wordt gegeven. Draineren is leuk, maar erg prijzig, ook afhankelijk van het perceel vanzelf, daar moet je net even geld voor hebben liggen. Klei valt amper tegen te draineren trouwens. Je zegt me iets te gemakkelijk, creeer dit even en koop dat even.
De meeste grond kan je prima een paard ophouden, maar misschien niet 24/7 en soms in de winter helemaal niet. Dan kan je beter een paddock erbij hebben.

Dit vind ik prima paarden houden in mijn referentiekader dat je een paard basisbehoefte kunt voorzien.
Ligt dan nog een beetje aan hoe die paddock eruit zit, maar dat is met een weide enz ook.

Maar je hoort wel eens mensen in het midden agrarisch gebied klagen, ik mag geen schuilstal, ik mag niet verharden, ik mag geen....vul maar in.
En dan nog het liefste er achteraan klagen dat dat de gemeente zijn schuld is.

Ja halloooo dat had je ook eerder kunnen bedenken. Dat mag in Nederland nu eenmaal niet, dus grote tijden van het jaar is dat niet geschikt voor paarden.
Vervolgens worden ze er wel ingegooid en zeggen ze, ja ik mag nu eenmaal niet anders daar.
Maar daar heeft een paard geen boodschap aan.
Dan zeg ik heel hard, dan geen paard.
Je gaat ook geen dolfijnen houden in je zwembad in de tuin.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:05

Mindim schreef:
fransje23 schreef:
Als je heel eerlijk bent hoeveel vullen de wensen van hun paard in naar hun eigen voorkeur? Natuurlijk schrijft iedereen op Bokt dat hun paard het zo het liefste heeft maar uiteindelijk is het voorstellingsvermogen van de eigenaar de beperkende factor. Naast financieel middelen.

Buiten je referentiekader denken is nu eenmaal moeilijk.

Ik neem aan dat jij dan wel buiten je referentiekader denkt? Jij hebt geen beperkt voorstellingsvermogen en hebt niets naar je eigen voorkeur aangepast?
Hoe houd jij je paard dan?

Nee hoor, ik heb dezelfde beperking. Ben tenslotte ook gewoon een mens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:14

_Penotti schreef:
Dit vind ik prima paarden houden in mijn referentiekader dat je een paard basisbehoefte kunt voorzien.
Ligt dan nog een beetje aan hoe die paddock eruit zit, maar dat is met een weide enz ook.

Maar je hoort wel eens mensen in het midden agrarisch gebied klagen, ik mag geen schuilstal, ik mag niet verharden, ik mag geen....vul maar in.

Ja halloooo dat had je ook eerder kunnen bedenken. Dat mag in Nederland nu eenmaal niet, dus grote tijden van het jaar is dat niet geschikt voor paarden.
Vervolgens worden ze er wel ingegooid en zeggen ze, ja ik mag nu eenmaal niet anders daar.

Eens, als je de boel zelf in beheer hebt en je mag geen schuilstal, bak, paddock of verharding aanleggen, dan zou ik op dat stuk ook geen paard houden.
Op de klei gingen ze overdag in de gedraineerde bak in de winter, maar dat is ook weer niet goed volgens sommigen. Weet je, je doet het volgens anderen toch nooit goed, dus ik kijk maar naar mijn paard. Had ik het liever anders gehad voor hem? Jazeker, maar dat gaat niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:32

Mindim schreef:
Schemerdier schreef:
@elnienjo maar op wat voor wei stonden ze dan?
Als je echt denkt dat je paard graag op stal staat, dan creeër je toch verschillende open stallen/schuilhokken op je weide en dan zullen ze daar toch wel in gaan staan?

Als je denkt dat je paard zich verveelt op zijn weide, dan creëer je meer afwisseling.

Voor de zoveelste keer, ik pleit niet voor een lap gras. Juist niet!

En als je grond te nat is in de weide, dan draineer je, of is je grond niet geschikt om een paard op te houden.

Nee, ik zeg niet dat het makkelijk is. Ik zeg dat als je daar om de een of andere reden niet voor kan zorgen, je je moet afvragen of het houden van je paard dan wel ethisch is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:44

Schemerdier schreef:
Nee, ik zeg niet dat het makkelijk is. Ik zeg dat als je daar om de een of andere reden niet voor kan zorgen, je je moet afvragen of het houden van je paard dan wel ethisch is.

Maar wat bedoel je daar dan mee, of iets 'ethisch' is? En waarom is dat belangrijk? Wil je voldoen aan de basisbehoeften van het paard, wil je zo dicht mogelijk bij de natuur blijven, ... ??

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:45

Ik zou zeggen, lees eens mijn berichten terug :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:47

Schemerdier schreef:

Dus bepaal jij voor een ander wat ethisch is en wat niet blijkbaar, op basis van jouw referentiekader.
Terwijl je in mijn ogen zou moeten uitgaan van het paard.
Ik vind bijvoorbeeld dat mensen die paarden zorg (i.c. de dierenarts) onthouden, met slecht hanarchement rijden of anderszins het management rond het paard niet in orde hebben niet ethisch bezig zijn.
Ik kom nog regelmatig topic tegen op bokt waarbij ik echt op mijn handen moet zitten. Die paarden staan dan wel 24/7 buiten met schuilstal, dat dan weer wel....

josien_m_

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:52

"ethisch" is niet hetzelfde als goed of slecht! Iedereen handelt naar zijn of haar eigen ethische standaard. Die standaard ben je je niet altijd van bewust, maar bepaalt wel je handelen. En ja, door verschillende opvattingen te hebben kunnen handelingen die de één ethisch juist vindt, door een ander als onethisch worden gezien.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:55

@babootje
Nee ik geef mijn mening over wat ik zelf ethisch vind, wat mijn bezwaren zijn, en aan welke voorwaarden voldaan zou moeten zijn voor ik het oke vind om er toch op te rijden.

Iedereen moet doen wat hij zelf ethisch vindt. Alleen jammer dat een paard er zich moet bij neerleggen en niet zelf de keuze heeft.

Ik weet niet of je mijn berichten hebt gelezen, maar natuurlijk vind ik een dierenarts en goed tuig noodzakelijk!
Nog eens in het kort: wat ik ethisch vind is dat eerst aan alle behoeften van het paard voldaan zou moeten zijn (diverse omgeving, een 'weide' die beweging uitlokt, 24/24 beweging op ondergrond die dat toelaat,voldoende schuilmogelijkheden, eten, drinken, verzorging, dierenarts) vooraleer je erover denkt om erop te kruipen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:06

Schemerdier schreef:
@babootje
Nee ik geef mijn mening over wat ik zelf ethisch vind, wat mijn bezwaren zijn, en aan welke voorwaarden voldaan zou moeten zijn voor ik het oke vind om er toch op te rijden.

Iedereen moet doen wat hij zelf ethisch vindt. Alleen jammer dat een paard er zich moet bij neerleggen en niet zelf de keuze heeft.

Ik weet niet of je mijn berichten hebt gelezen, maar natuurlijk vind ik een dierenarts en goed tuig noodzakelijk!
Nog eens in het kort: wat ik ethisch vind is dat eerst aan alle behoeften van het paard voldaan zou moeten zijn (diverse omgeving, een 'weide' die beweging uitlokt, 24/24 beweging op ondergrond die dat toelaat,voldoende schuilmogelijkheden, eten, drinken, verzorging, dierenarts) vooraleer je erover denkt om erop te kruipen.

Vertaal dat naar de behoefte van veel mensen en je zou al die mensen 'n huis op minimaal 2000m2 moeten kunnen geven, maar zo werkt het nu eenmaal niet in 'n overbevolkt land.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:07

Oplossing: minder kinderen krijgen :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:16

Schemerdier schreef:
@babootje

Ik vind het prima dat jij dat zo vindt. Maar dat maakt het nog niet waar. Die toevoeging dat je het jammer vindt dat het paard er zich bij moet neerleggen en niet zelf de keuze heeft, vind ik dan weer zo jammer, want met dat soort uitspraken probeer je nog steeds jouw ethische waarden op te dringen aan een ander.
Niet niet alleen aan een ander maar ook nog eens aan het paard. Jij bepaalt net zo goed zijn keuze zonder het hem te vragen door m 24/24 op de wei te zetten.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:49

_Penotti schreef:
Mindim schreef:

Eens, dan geen paard. Net als geen hond houden als je hele dag werkt of een varken in huis houden. Ik heb pas paarden aangeschaft toen ik ze financieel kon veroorloven om ze een goed leven te bieden. Dat lukte niet in randstad. Pas na verhuizing naar zuiden met huis met grond de optie gekregen. Veel jaar voor moeten werken en veel voor moeten laten, maar is het waard

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:10

_Penotti schreef:
Ik denk dat een paard wel bepaalde basisbehoeftes heeft.
En ik vind zeker dat je daar als eigenaar aan moet voldoen.
Meestal komen er dan 101 smoesjes waarom dat niet kan in die woonplaats.
En dan ben ik het wel met schemerdier eens, dan geen paard.

@sott
En ik denk dus dat je dat wel kunt weten.
Echt, dat voel je, je weet het in je ziel, daar voel je dat.
Ik kan het niet anders uit leggen.

Snap je ook dat anderen, ik bijv, geen enkele waarde hechten wat mensen met paarden voelen of in hun ziel weten, omdat dat totaal niet overeen komt met wat ik zelf zie gebeuren?

Hoe staven jullie je eigen inschattingsvermogen over paarden? Ben ik wel benieuwd naar.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:23

Schemerdier schreef:

Ik snap het, maar dit is een vreemd gebruik van het begrip 'ethisch. Dit lijkt meer op jouw moraal, jouw normen - en dan ook nog wel zeer strikt omschreven. Zoals Josien terecht opmerkt; ethisch is niet hetzelfde als goed of slecht, er zijn verschillende ethische standaarden. En 'ethisch' heeft sowieso veel verschillende betekenissen. Misschien moeten we de ethiek er maar een beetje buiten laten :-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:31

Kendra schreef:
Schemerdier schreef:

Ik snap het, maar dit is een vreemd gebruik van het begrip 'ethisch. Dit lijkt meer op jouw moraal, jouw normen - en dan ook nog wel zeer strikt omschreven. Zoals Josien terecht opmerkt; ethisch is niet hetzelfde als goed of slecht, er zijn verschillende ethische standaarden. En 'ethisch' heeft sowieso veel verschillende betekenissen. Misschien moeten we de ethiek er maar een beetje buiten laten :-).

Het topic heet ethiek en paardensport :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:32

Ethiek is toch juist filosoferen over moraal?
Dat niet iedereen hetzelfde moraal heeft, is onvermijdelijk en hoeft ook niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:34

Die supergrote glooiende weide met natuurlijk stromende beekjes, grote niet giftige bomen en meerdere ruime schuilstallen met windbreekgaas, voldoende gevarieerd gras en een lekkere zandplek om te rollen, en ook individuele stallen. En dan een stabiele kudde met paarden in alle leeftijden, ook veulens <3
Ja daar wil ik mijn paarden ook wel zetten, wie niet?
Helaas heb ik die plek nog niet ontdekt en ook niet het geld om het aan te leggen.
Daarbij komt dat het best ingewikkeld kan zijn als je meerdere paarden hebt met uiteenlopende behoeftes, die je toch samen in een kudde wil laten lopen.
(Voor mezelf heb ik trouwens ook zo'n droomscenario qua huisvesting, met helaas dezelfde beperkingen _O-)
Dan kun je stellen dat je dan beter geen paard kunt nemen, maar stel dat ik het daar mee eens zou zijn, hoe doe je dat dan als je al een paard hebt?

Ik moet wel zeggen dat het gedoe met pensionstallen, die naar mijn maatstaven geen van allen voldoen, wel één van de redenen is dat ik wellicht nooit meer een nieuw paard neem. Maar mijn paard is een survivor en wordt (gelukkig!) heel oud. En daarnaast zal ik altijd soort van paarden eigenaar zijn omdat mijn vriend nooit zonder paarden zal zijn. Dus ik blijf voorlopig wel met het vraagstuk geconfronteerd :)

Oja, paarden aan huis is ook niet per definitie de oplossing. Ik hoor hier 2000m2, maar met die afmeting kun je werkelijk niets.

Enige wat je dus kunt doen is je eisenpakket bijstellen. En ieder bepaald voor zich waar dan de prioriteiten liggen.
Daarbij denk ik dat het goed is als er een wettelijk kader is voor wat de minimale eisen zijn.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-08-20 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:39

Marie_Anne schreef:
Het topic heet ethiek en paardensport :+

_/-\o_ _/-\o_
Anders geformuleerd: laten we in ieder geval helder omschrijven wat we bedoelen.
Wat mij betreft is het interessanter om over onderliggende ideeën/opvattingen te praten, bv het uitgangspunt van oij dat we in symbiose leven met paarden vs. de opvatting van een aantal anderen hier dat we paarden vooral zo 'natuurlijk' mogelijk moeten houden. Dus; dat normen verschillen is natuurlijk waar, maar waarom is het bv. voor Schemerdier zo belangrijk dat aan de voorwaarden die zij beschrijft wordt voldaan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:47

Vorig jaar ben ik in Mongolie geweest. Het Mongoolse paard is nog half wild en zorgt het grootste deel van het jaar zelf voor zn natje en zn droogje. Het is onderdeel van een kudde, deze kudde is in eigendom van een herdersfamile. Deze familie fokt en traint de dieren, maar heeft een duidelijk andere verstandhouding met de paarden als dat wij met onze paarden hebben.

De paarden zijn relatief klein en erg hard. Hebben goede hoeven. De paarden zien duidelijk voordelen aan deze relatie met de mens. Met temperaturen zoals nu zag je bijvoorbeeld hele kuddes paarden dicht bij wegen staan: wegen = viaducten of aquaducten = een beetje schaduw in een verder schaduwloos landschap.

Een dergelijk paard zou het echter hier in het westen niet overleven. De bodem is te zacht, het voer is te rijk en er is niet genoeg mogelijkheid om te bewegen zoals zij gewend zijn.
Andersom zouden onze westerse, veel meer gedomesticeerde paarden het in Mongolie ook niet lang uithouden. De voedselbehoefte loopt al zo ver uiteen dat een warmbloed dat niet trekt.

Ons gedomesticeerde westerse paard staat al zo ver af van de natuur dat ze het daar niet meer makkelijk overleven zonder hulp van de mens.

Dus als mens de taak om er voor te zorgen dat je huisdier (of dat nu een kat/paard/hond/cavia is) zich zo prettig mogelijk voelt in de omstandigheden ter plaatse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:52

@apple, klopt dat onze paarden het zeker niet zouden overleven in Mongolië.
Maar, wat vind je er dan van dat onze paarden zo ver van hun natuur afstaan? Dat is niet vanzelf gegaan.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:01

brokjes schreef:
Ethiek is toch juist filosoferen over moraal?
Dat niet iedereen hetzelfde moraal heeft, is onvermijdelijk en hoeft ook niet.

Ts? Zou je antwoord willen geven op een vraag van mij aan jou?

Als ik je berichten een beetje goed gelezen heb, dus correct me if I am wrong, maak ik daar dus uit op dat jij het hebben en houden van paarden dus niet goed vind omdat de paarden geen vrijheid meer hebben en geen vrijheid om hun eigen beslissingen te nemen. En dat jouw oplossing hier voor dus het uitstervingsbeleid is. Niet meer fokken en wat er nog rondloopt, zo goed mogelijk verzorgen tot dat er niets meer over is.

Mag ik vragen hoe je dat verkoopt aan jezelf? Die grote tegenstrijdigheid? Aan de ene kant de paarden vrijheid/zelf recht/vrijheid in besluiten willen geven, om aan de andere kant juist voor god te willen spelen door ze dan maar uit te laten sterven?

Ik stel het wellicht wat kort door de bocht, maar zo komt het op mij over en ik zou daar oprecht antwoord op willen hebben als je dat wilt uitleggen.