Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:14

Eens Oji, maar volgens mij is dat juist wat Dresjoepie bedoelt (althans zoals ik het lees).
Ik denk dus ook niet dat er een echt "discussiepunt" is.
Ik vind ook dat de onderdelen uit het scala soms wat in elkaar kunnen overvloeien afhankelijk van bouw en talent en niet te vergeten het karakter van het paard. Dat lijkt jouw verhaal ook te onderstrepen. Dan kan de weg ernaar toe ook wat verschillen. En zul je tijdens je vorderingen soms ook weer even een stapje terug moeten.
Daarmee dus niet bedoeld dat je andersom aan het scala moet beginnen. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:24

knollentuin schreef:
Laten we dit nu geen ruzie worden zeg... Pol ik snap dat je de neiging hebt je instructeur te verdedigen maar je voelt je zo aangesproken dat je het erg persoonlijk opvat - zo komt t op mij over.
Ik ga zaterdag naar de masterclass em ik ben erg benieuwd naar helen lange hahnenberg, en naar Morgan lashley ( ook onze dierenarts en osteo) en haar verhaal over het laag trainen van paarden. Ik ben benieuwd of ze inhaken op de stretch hype van tegenwoordig en de gevolgen daarvan

Ben ook benieuwd naar je ervaring Knollentuin. En als de stretch niet aan de orde komt, kun je er altijd naar vragen toch? :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:38

Doe ik zeker, en ik vermoed nu al dat ze iets anders verstaat onder stretch dan wat ik voorbij zie komen
Het scala is in mijn idee ook geen volgorde van werken, het zijn handvatten, leiddraden en die tesamen komen tot het complete plaatje. Het een miet zonder t ander en andersom.
Volgens mij is wat oji schrijft precies wat dresjoepie wilde verduidelijken, tenminste zo las ik het, oji kan het alleen beter op papier zetten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:51

Het Scala is geen "volgorde van werken", maar niets werkt zonder dat de voorgaande stap in het Scala bevestigd is.
Geen aanleuning zonder losgelatenheid, geen Schwung zonder aanleuning en nageeflijkheid, geen recht richten zonder Schwung, geen verzameling zonder recht gericht te zijn.

Oprichting is niet hetzelfde als het hoog of laag instellen van de hals of het al dan niet verder onderbrengen van de achterbenen.
Oprichting komt, in jaren, voort vanuit de ontwikkeling van de romp en achterhand.
Het PAARD richt zich op, (het bouwt een aanspanning op vanuit de achterhand) niet de ruiter het paard.
Bij oprichting worden de passen korter en verhevener, de vering in de grote gewrichten neemt toe, het zweefmoment verlengt.
De ruiter krijgt het gevoel "in de achterhand te zakken", het paard groeit onder voor hem uit omhoog.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:05

Dat zeggen we toch simpelman?
Alles is met elkaar verbonden, geen Aanleuning zonder impuls kan er ook nog bij,
De oprichting hoort idd vanuit t paard te komen, vanuit de romp - schoft door gewrichtsbuiging in achterbeen een paard dat in oprichting loopt kan ook nog heel best de hals laten vallen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:18

Nee, je stelt de zaken zo voor dat minder ervaren ruiters de indruk zouden kunnen krijgen dat er géén orde in het systeeem is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:58

Nee, zo stel ik het niet. Alles werkt samen, zo stel ik het.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:06

En dat kan dus mensen op het verkeerde been zetten, alles werkt samen aan het eind van de africhting.
Eerst moeten alle fases van het Scala bevestigd worden.

Kijk om je heen en zie hoe graag de gemiddelde ruiter in het midden van de africhting begint, "alles werkt immers samen".
Eerst moeten losgelatenheid en tact op orde zijn, dan de aanleuning en de nageeflijkheid.

Van het rijden van de vaak opgevoerde schouder voor of binnenwaarts kan geen sprake zijn voor dat.

Ik zie dit forum als een mogelijkheid om mensen te helpen beter te begrijpen wat ze aan het doen zijn, niet om mijn persoonlijk gelijk te halen, dat zal me een worst wezen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:18

Maar Aanleuning komt uit impuls en een goede Aanleuning alleen vanuit rechtgericht zijn

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:28

Aanleuning kan zeker zonder rechtrichten.

Ik snap wat simpel man wilt zeggen. Ik lees jullie posts ook op die manier. Get komt over alsof je gaat werken aan de verzameling voordat je uberhaupt aanleuning hebt. Omdat het paard wel zijn hakken buigt maar niet over de rug loopt (extreem voorbeeld)

Na jullie uitleg snap ik dat jullie het zelfde bedoelen. Als leek (ik dus) lees het anders. Ik denk dat jullie heel goed weten wat jullie doen, knollention, pol, babootje, simpelman en de rest. Verschillen zijn niet te vermijden. Iedereen heeft een ander beest en andere ervaringen. Ik vind de discussie interessant omdat hierbij jullie persoonlijke visies duidelijk worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:41

knollentuin schreef:
Maar Aanleuning komt uit impuls en een goede Aanleuning alleen vanuit rechtgericht zijn

Aanleuning komt voort uit impuls in losgelatenheid en tact.
Hierbinnen kun je gaan buigen en recht stellen om een gelijkmatige aanleuning te verkrijgen.
Recht richten is niet hetzelfde als recht stellen.
Allemaal eerste fase.

Recht richten is nog 5 straten verder.
Dat is werken aan gelijkmatige spieropbouw en soeplesse aan beide zijden, nodig om een paard op twee achterbenen gellijk te krijgen om het te kunnen verzamelen.
(Anders valt het naar één kant)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:56

Wat zie ik nu?
@Simpelman weer teruggekeerd in diens eigen topic?

Ik blijf nu weer met interesse meelezen. Wellicht dat het nu dan weer wat kan gaan over waar dit topic eigenlijk voor bedoeld was, want ik vond de focus er af en toe wel een beetje af, eerlijk gezegd.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:56

Ik zet er wat foto's op van vandaag. Ze heeft 3 weken vakantie gehad op de wei. Was te merken aan de singel. :D Ging niet helemaal fijn, vooral mijn vriend met de camera was heel interessant haha.
Ook erg veel energie dus dat mocht ze er even lekker uit galopperen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:02

Twee zaken die er uit schieten:

Ligt je zadel recht op? Is middelpunt op het laagste punt.
Liggen en de voorste boven wrongen van je zadel niet op de schouderbladen?

Meer impuls proberen in te brengen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:08

Hier nog een foto van het uitrazen. Zadel lijkt achter de schouderbladen te liggen.
Afbeelding
Zal nog eens extra lettewn of het zadel recht ligt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:12

Het is ook het type paard maar ze gaat heel erg op de voorhand. Dit is het beeld waar mensen het over hebben die zeggen dat de stretch slechts is om lang te doen (denk ik)

Meer voorwaarts en impuls is de oplossing. Ik zie een paard dat niet voor het been is en niet voorwaarts is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:29

"De stretch" is gewoon een verkeerd woord.
Ten eerste geeft het ons het gevoel dat er iets opgerekt moet worden, terwijl het staat voor uitstrekken, ten tweede is het de helft van de oefening.

Voorwaarts neerwaarts was ten minste een halve eeuw de meest passende NL uitdrukking.
Of wel de hals strekken mét behoudt van voorwaartse impuls.

VOORWAARTS!
Altijd voorwaarts, zelfs in de halt en het achteruitgaan...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:37

Avanti: ik zie een paard wat in 2 delen loopt.. achterhand lijkt er niet bij..paard lijkt ook op de voorhand te lopen.. idd voorwaarts rijden!

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:40

Dank jullie, kan ik weer mee aan de slag!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:50

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:34

knollentuin schreef:
Doe ik zeker, en ik vermoed nu al dat ze iets anders verstaat onder stretch dan wat ik voorbij zie komen
Het scala is in mijn idee ook geen volgorde van werken, het zijn handvatten, leiddraden en die tesamen komen tot het complete plaatje. Het een miet zonder t ander en andersom.
Volgens mij is wat oji schrijft precies wat dresjoepie wilde verduidelijken, tenminste zo las ik het, oji kan het alleen beter op papier zetten.

Precies dit Oji is daar gwn veel beter in het verwoorden

laat ik ook even zeggen dat ik oprichting ook verwar met een hogere hals houding Ik weet hoe een echte oprichting hoort te voelen Maar daar is bij mijn jonge paard natuurlijk nog geen sprake van Maar ooit gaan we daar hopelijk wel komen :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:31

Simpelman schreef:
Recht richten is nog 5 straten verder.
Dat is werken aan gelijkmatige spieropbouw en soeplesse aan beide zijden, nodig om een paard op twee achterbenen gellijk te krijgen om het te kunnen verzamelen.
(Anders valt het naar één kant)

Maar met recht stellen ben je daar toch ook al een beetje mee bezig. Recht stellen heeft tot doel dat je paard recht spoort en tussen twee teugels en twee benen is. Met recht stellen, maak je toch al een beginnetje met recht richten. Het vloeit wat in elkaar over. Recht richten kan echter niet niet zonder dat je paard recht gesteld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:43

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:31

Avanti, mooi op weg.

Ook ik zie dat je zadel van voren lager ligt dan achteren, je zadel is zelf dus uit balans.
Ook ik krijg het idee, dat hij een cm of 5 te ver naar voren ligt.

Je halsstrekken is nog zo gek nog niet.
Paard komt al aardig naar beneden, maar vergeet zijn achterbenen.
Probeer kort en beheerst een paar passen naar voren en weer op zit terug.
Houd daarbij licht contact met de mond, zodat ze zacht gaat leunen.

"Je rijd naar voren, zo ver je kunt opvangen, en je kunt opvangen zo ver je naar voren kunt rijden." heeft iemand mij altijd verteld.

En... daar ga ik weer...

Pak af en toe ook eens balkjes mee, als je daar de mogelijkheid toe hebt.
Bij balkjes moeten de paarden hun achterbenen iets beter optillen dan gewoon van de grond.
Dit kost dus extra kracht, en deze kracht kan omgezet worden in spieren!
Doe dit kort.

Wissel ook lekker af met overgangen.
paar pasjes draf, aangalopperen, en voordat het paard uberhaupt gang heeft kunnen maken, rijdt je op zit alweer terug.
Ook daar leren ze van zitten, rug opbollen bij ontspanning en kracht maken.
Ook aandraven, je draaft aan, rijdt lekker naar voren dat je alleen lengte in pas voelt ipv sneller, en rijdt weer terug, maakt een schijn overgang naar draf, probeert de impuls te houden, en rijdt weer naar voren.

Doe dit niet te lang, en niet te vaak.
Paarden hebben een tijdje nodig om spieren aan te maken, net als wijzelf.

Stap ook lekker lang uit, en zo'n galoppade is ook niet slecht om alles even los te gooien.

Neem ook af en toe, als het kan, een sprongetje mee voor de afwisseling, en als je paard braaf genoeg is. Lekker mee naar buiten nemen.
Ook buiten kun je deze oefeningen gebruiken, om het sterker te maken, en je houd het leuk! Want je rijd in verschillende omgevingen.

Rijdt positief, en ook al gaat het niet lekker, denk positief! Dan gaat het de x er op nog beter!

(positieve dag vandaag!! *\o/* of misschien is deze beter. *\%/* )

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:37

Wat een leuke positieve post maralyn!!