Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:01

Moderatoropmerking:
het is snel gegaan hier, dus wellicht een beetje mosterd na de maaltijd maar individuele gevallen bespreken kunnen jullie in het al genoemde topic. Hier de discussie graag algemeen houden, dat haalt het thema ook van het scherpst van de snede. Gelieve dus geen posts te plaatsen met foto's van jezelf te paard.

xSlvna graag op je postgedrag letten. Het zou me spijten om je een PB te moeten sturen, gezien de gevolgen daarvan. Blijf alsjeblieft aan de veilige kant van discussies.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:06

Als je paardrijdt ben je met twee, namelijk jij en je paard. Het moet voor beide werkbaar zijn vind ik.

Zelf vind ik het belangrijk om een gezonde BMI te hebben en zelf ook sportief bezig te zijn voordat ik op een paard stap. Dit kan wandelen zijn en/of een andere sport. Ik heb op dit moment overgewicht en zolang ik overgewicht heb stap ik op geen enkel paard. Ook niet op een shire.
Volgens mij heeft een paard namelijk meer last van iemand die 80 kilo weegt met overgewicht dan van een gespierde man die 80 op zijn weegschaal ziet staan.

Tevens moet je (overgewicht of niet) gewoon logisch nadenken en het juiste paard nemen. Als je zwaarder bent heb je een ander type paard nodig dan dat je minder weegt.

Eerlijkheid naar het paard toe vind ik het allerbelangrijkste. En als rijden niet gaat dan zijn er nog heel wat andere leuke dingen die je kunt doen samen met paarden.
Laatst bijgewerkt door Riel op 08-11-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:09

80 kg is 80 kg.
Ik geloof echt niet in nakomend vlees.
Ja bij obees misschien. Maar dat hoort niet op de paard.
Maar ik weeg dus 80 kg en als ik een filmpje van me kijk zie ik geen nakomend vet.
En ik kan je zeggen dat ik heel kritisch naar mezelf kijk.
Zoals de meeste denk ik wel doen als ze beeld materiaal van zichzelf zien.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:17

Ik hoop dat niemand mijn reactie persoonlijk opvat. Het is gewoon mijn ideaal :-). Zolang je zorgt dat je goed op je paardje past en het diertje niet hindert is er wat mij betreft niets aan de hand. Ik ben wel hard voor mezelf ma bon, daar heeft niemand anders last van. Wel vind ik het belangrijk dat mensen eerlijk blijven naar het paard toe en ik word er niet blij van wanneer mensen te zwaar zijn voor een dier en er toch opstappen, het dier niet goed trainen en dan te veel vragen, het dier dagenlang op stal laten staan, ...

Edit: typo + iets toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Riel op 08-11-15 20:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:21

Ik heb een klein beetje gelezen en dan met name op de eerste pagina. Het valt mij op dat veel mensen zoetsappig met zware mensen om willen gaan, Ik VIND alleen dat als die mensen op een paard gaan zitten ze dus ook niet echt rekening houden met het paard.
Ik heb laatst geschreven bij een jury en we zagen een aantal zware ruiters voorbij komen wat ik echt niet vond kunnen.
1 paard vond ik er ook slecht van lopen.
Persoonlijk als ik die jury was geweest had ik absoluut wat op de coupon gezet, en heus niet onvriendelijk.
Maar ik vind wel dat je mag aangeven dat zo'n ruiter een paard behoorlijk in de weg zit!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:23

Ik pakte het niet persoonlijk op. Althans niet negatief.
Maar ik merk gewoon geen nadeel bij mezelf in vergelijk dat ik 55 kg was.

Hard voor mezelf ben ik dagelijks. Maar dat alleen al om mijn werk vol te kunnen houden en het huis in orde.
Rijden staat op een laag pitje. En helaas lukt afvallen met een kapot lijf niet.
Maar daar heeft inderdaad een paard geen boodschap aan.
Maar ik denk dat met 80 kilo een passend paard geen hinder hoeft te hebben.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:19

Vraagje; Hoe rekenen jullie het maximaal gewicht wat de pony kan dragen uit bij een pony met overgewicht?

Ik neem aan dat je dan minder erop kan zetten omdat de pony ook nog zijn eigen overgewicht moet dragen.

Zouden jullie dan juist gaan rijden om je pony af te laten vallen, of pas erop stappen als hij afgevallen is (dmv longeren ofzo).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:24

Eens met _Dreamer. Een zadelmaat zegt niets over je kledingmaat. Ik pas makkelijk in een 17,5", maar voor mijn paardje had ik een 18" omdat die beter verdeeld lag op haar ronde rug.
En ik ben het ook zeer zeker eens met dat je eerlijk moet zijn en luisteren moet naar je paard, maar ook naar jezelf.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:00

bruintje123 schreef:

Maar ook die mensen willen rijden. Ik ken zo iemand. Wil wel afvallen, maar doet het alleen niet. Vindt zichzelf geen snoeper maar bakt wel de ene taart na de andere. Mensen beschikken vaak gewoon niet over zelfkennis.

brighteyes85

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:27

Afgelopen weekend op het eigenarensymposium geweest van de universiteitskliniek in Utrecht. Even gevraagd of problematiek bij paarden samenhangt met ruitergewicht. Antwoordt van de Arts is: JA, maar er wordt geen officieel standpunt ingenomen door de medische wereld omdat iedereen het plezier van het rijden wordt gegund

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:28

brighteyes85 schreef:
Antwoord van de Arts is: JA, maar er wordt geen officieel standpunt ingenomen door de medische wereld omdat iedereen het plezier van het rijden wordt gegund

Maar het plezier van de een gaat ten koste van de ander...... namelijk van het paard. En paarden hebben geen stem, die kunnen niet klagen. Dus kiezen we voor de weg van de minste weerstand, het plezier van de mens!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:34

Desiree schreef:
brighteyes85 schreef:
Antwoord van de Arts is: JA, maar er wordt geen officieel standpunt ingenomen door de medische wereld omdat iedereen het plezier van het rijden wordt gegund

Maar het plezier van de een gaat ten koste van de ander...... namelijk van het paard. En paarden hebben geen stem, die kunnen niet klagen. Dus kiezen we voor de weg van de minste weerstand, het plezier van de mens!

Paard kan inderdaad niet praten, maar kan wel aangeven dat het niet goed gaat. Eerste lezing ging over pijnherkenning bij paarden en daarin werd goed aangegeven dat het niet altijd de grote signalen zijn die op pijn duiden, maar dat de kleine signalen het begin zijn waar wij als eigenaar bewust van moeten zijn.
Op tijd gaan praten met DA, hoefsmid, zadelpasser, andere hulpverleners en instructeur en in een vroeg stadium de paarden de pijn besparen en ja dat betekend ook dat je niet met overgewicht op je paard moet gaan zitten en dan vragen om zware, belastende oefeningen te doen en dan boos worden als het paard in de staak gaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:49

Ja ruiter gewicht is nooit goed.
Ook geen 30 kilo.
De vraag zou beter zijn wanneer is ruiter gewicht teveel.
Nu heb je een lege vraag met idem antwoord.

Er is namelijk zoveel schadelijk.
Als slanke ruiters hun paarden heel houden en dikke niet dan heb je echt een feit. Maar nu nog genoeg ks, pees problemen enz bij slanke ruiters.
Want de vraag wat teveel is is niet beantwoord.

Overigens hebben paarden in de men sport duidelijk minder problemen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:00

Desiree schreef:
bruintje123 schreef:

Maar ook die mensen willen rijden. Ik ken zo iemand. Wil wel afvallen, maar doet het alleen niet. Vindt zichzelf geen snoeper maar bakt wel de ene taart na de andere. Mensen beschikken vaak gewoon niet over zelfkennis.

Dan zou ik zo'n persoon willen adviseren om niet OP een paard te klimmen, maar met een menwagen te gaan rijden tot diegene (op een andere wijze) dusdanig is afgevallen dat hij/zij wel gewoon OP een paard kan zitten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:03

Desiree schreef:
brighteyes85 schreef:

Helaas wel, inderdaad. Het dier is meestal de dupe van de acties van de mens. Punt is wel dat het niet uitmaakt of je nou 100 kilo of 50 kilo weegt: het gaat erom hoe je rijdt. Pees, been, rug, heup, hoofd/hals-problemen zijn allemaal doorgaans een teken dat eerdere signalen zijn genegeerd of niet zijn herkend.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:06

Ik was al bezig met een gezondere leefsfijl maar moet zeggen dat dit topic mij nog meer motiveert om wat kilo's kwijt te raken, heel fijn! :D

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 13:12

Misschien kan er een soort test bedacht worden waarbij er met behulp van een flexchair wordt gekeken naar èn het gewicht van de ruiter, èn de verdeling van dat gewicht over de paardenrug en dat er dan aan de hand van de resultaten advies gegeven kan worden over het al dan niet doorgaan met rijden...?

Dat mensen die zich onzeker voelen over hun gewicht zo kunnen testen of ze hun paard daadwerkelijk in de weg zitten of dat het wel meevalt...

Geen idee of dit nuttig/haalbaar is hoor, gewoon een hersenspinseltje... Denk ook niet dat iedere manege snel even een flexchair kan aanschaffen :$

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:15

Maar wat te doen met mensen die algemeen niet fair rijden.
Die heb je van 50 tot 100 kilo lijkt me.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 13:17

Bedoel je qua zit of in de mond trekken / overmatig aansporen etc.?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:22

Op veel fronten waardoor blessures kunnen ontstaan.
In de krul trekken. Zware bak. Te zware training waar paard fysiek of mentaal niet klaar voor is. Scheef rijden.
Niet kloppende huisvesting.
Er is zoveel wat een paard ongemak en zelfs blessures kan geven.
Te zwaar voor het betreffende paard is maar 1 stukje van alles.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 13:29

Klopt, is lastig om de problemen veroorzaakt door gewicht te isoleren...

Maar een test zou die problemen misschien wel kunnen voorkomen... De rest (die zeker niet minder ernstig is) is dan weer een ander verhaal/andere discussie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:35

Ondanks dat ik flex chair een mooi meet instrument vind.
Hoe meet je of het klopt bij een paard.

Iemand van 80 kilo kan perfect in balans zitten.
Maar op de Welsh van 120 maakt dat natuurlijk niet uit.
Dan blijft de vraag. Wanneer is iemand te zwaar voor zijn paard.

Dan ga je toch weer komen op signalen opvangen.
En kom je weer op mijn punt uit. Dat geldt voor elke ruiter. En de ene kan/wil dat beter dan de ander en is gewicht geen bepalende factor in betrekking tot blessures.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 13:41

Ergens eerder in het topic werd een onderzoek genoemd (in een link naar een artikel volgens mij), waarbij ze verschillende typen paarden een steeds hoger gewicht lieten dragen tot duidelijk werd dat de paarden door het gewicht gehinderd werden. De resultaten van zo'n onderzoek, maar dan uitgebreider, in combinatie met die van flexchair-testen van ruiters zouden een zeer goede leidraad vormen. Nuttig? Jazeker! Haalbaar? Probably not :(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:50

Van mij zou het mogen.

Zou ook best eens een test willen. Een gemeten test dan met een slanke ruiter op mijn paard en dan ik.

Er heeft voorheen wel eens een slanke ruiter opgezeten en daar liep hij duidelijk niet beter bij.
Maar heeft dat dan te maken met dat het paard mij kent en voor bij gewoon beter zijn best wil doen ondanks ongemak.
Of kan hij mijn 80 kilo gewoon goed aan zoals ik zelf denk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:00

bruintje123 schreef:
Van mij zou het mogen.

Zou ook best eens een test willen. Een gemeten test dan met een slanke ruiter op mijn paard en dan ik.

Er heeft voorheen wel eens een slanke ruiter opgezeten en daar liep hij duidelijk niet beter bij.
Maar heeft dat dan te maken met dat het paard mij kent en voor bij gewoon beter zijn best wil doen ondanks ongemak.
Of kan hij mijn 80 kilo gewoon goed aan zoals ik zelf denk.

Ik heb flexchair gedaan :D

ik kwam met mijn 86 kilo toen uitmuntend uit de test bij de flexchair (Saskia Heijkants),
super balans, coördinatie en ik zit recht op mijn paard!