Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:37

Dank voor je antwoord Simpelman. Ik begrijp nu wat je bedoelt. Tijdens het longeren met chambon zag ik in het begin ook hetzelfde vluchtgedrag. Ze wil dan heel erg versnellen ( en bokken, wegspringen en spoken) en nu kon ik vanaf de grond zien wat ze dan doet. Later toen ze meer ging ontspannen viel haar tempo ook een heel stuk terug en moest ik haar juist weer een beetje meer voorwaarts laten gaan, maar wel vanuit ontspanning.

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:14

Vandaag met elastiekje in de manen gereden. Fijn hulpmiddel. Eigenlijk is dat gevoel wanneer het elastiekje naar voren is het gevoel waar je steeds naar op zoek bent. Echt leuk hulpmiddel om het extra zichtbaar te maken, maar ook om het anderen uit te leggen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:18

Ik wil morgen wel even proberen om met losse Engelse neusriem te rijden. Mijn Duitse neusriem kan mijn hele hand bij tussen, dus op zich moet dat dan ook met Engelse, of zelfs zonder neusriem kunnen. Je verhaal klinkt plausibel Simpelman. Ik heb morgen net als vandaag geen camera man denk ik. Dat is wel jammer. Misschien kan ik nog wat regelen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:38

@ankem, ik heb er nu 2x mee gereden, heel fijn! Mijn paard pakt het enorm goed op en gaat met sprongen vooruit.

Ik heb ookhet filmpje van Will over 'the outside leg' gezien en nu ik daarzo de nadruk op leg loopt mn paard ook veel meer 'vanzelf' lijkt het. Wat een eye openers zijndat soort tips zeg!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:58

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het longeren op deze manier (in deze houding kan ze inmiddels vrij stabiel blijven lopen) dressuurmatig ook iets toevoegt? Heb het idee dat ze er wel mooi los van wordt, maar of er ook genoeg wordt aangespannen zo?

Afbeelding

Afbeelding
Zie nu dat linksonder twee keer dezelfde foto staat. Ach, het beeld is duidelijk denk ik. :))

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:04

Weer een leuk artikel in de hoefslag over aanleuning dacht ik... Tot dat ik deze foto zag ;(
Let vooral op het onderschrift.

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:10

'Soort van spaanse pas met de mond open.' Dat had er beter onder kunnen staan.

Nou ja. Wij moeten maar goed ons best doen hier, dan hebben ze over 10 jaar misschien wel een foto bij een artikel met dat onderwerp.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:28

Hier moest ik wel even op reageren. Dit paard kan de mond tenminste open doen. En als er kritiek is op haar rijden, dan heb je het volgens mij niet begrepen Als er iemand haar paard vriendelijk voorstelt op topniveau, dan is zij het wel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 16:34

Appelflapje schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het longeren op deze manier (in deze houding kan ze inmiddels vrij stabiel blijven lopen) dressuurmatig ook iets toevoegt?
Heb het idee dat ze er wel mooi los van wordt, maar of er ook genoeg wordt aangespannen zo?

Je paard heeft zo de vrije beschikking over zij lichaam en loopt verend als een atleet.
Bij het draven traint hij in deze houding de achterhand (die komt verder onder en drukt de massa naar voren omhoog), de buikspieren (als antagonist tov de rug), de rug (om de voorbenen vanuit een vrije schouder voorwaarts te laten swingen), de lendenen (om de voorhand op te lichten om de schouder vrijheid te geven).

Wanneer je geduld hebt en zo door traint zul je na een zekere tijd een ontspannen swingend paard krijgen dat het gevraagde gemakkelijk aankan en levert.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 20-06-15 16:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 16:38

vur schreef:
Hier moest ik wel even op reageren. Dit paard kan de mond tenminste open doen. En als er kritiek is op haar rijden, dan heb je het volgens mij niet begrepen Als er iemand haar paard vriendelijk voorstelt op topniveau, dan is zij het wel.

Over de amazone en haar rijden weet ik niets, maar alles dat je hier op de foto ziet is wat men in de KD niet wil zien.

Meet het hier aan af:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:52

Ik heb een vraag.
Aller eerst... ik rijd nog niet.
Ik wil het eerst naast het paard de rust en samenwerking voor elkaar hebben en daarna heeel langzaam onder het zadel beginnen.
Kort om... alles op zijn tijd.

Het gaat om n vluchtige friese merrie. Die geleerd is om op kracht gereden te worden.
Dat is ook de reden van n nieuwe start.

Ik longeer haar op de manier van de longeerhulp maar dan mrt elastiek.
Ik ben er achter dat als ze wordt vast gezet ook al is het met neus voor de loodlijn dat ze dan panniekkeerd en dan gaat haasten.
Met elastiek en kaptoom is dit honderd maal minder.

Ze stofzuigen doet ze super in stap en jawel vanuit de schoft. (Elastiek theorie pas ik ook toe met een longeersingel.).
In draf gaat ze wel.. maar knikkebolend.
Op en neer dus.
Ik stop direct met ontspanning.

Met elastiek kan ze ruim voor de loodlijn en vanaf de loodlijn heeft ze de elastiek ontspannen... zonder druk of spanning.

Maar ben ik op dr goede weg?

Kaptoom is even zwaar als het hoofdstel.

Daarnaast stappen we aan de hand uit met lange lijnen. Dit aan dr kaptoom.
Ze reageerd super. En sturen wordt ook steeds lichter. Halthouden op stem en lichte druk.

Ik heb het gevoel dat ik op de goede weg ben.
Heb geen beeld matheriaal.. helaas

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:55

En juist bijna alles wat daar staat (FEI reglement door Simpelman aangehaald), heeft zij al best goed voor elkaar. Dat zie je maar weinig op dat niveau. Het paard is altijd kalm en straalt veel harmonie uit in de proef. Geen geruk en gepluk van de amazone. Een paard dat lichtvoetig is in de voorhand en bergop loopt, dus niet met absolute oprichting. Of hoe wordt dat ook al weer genoemd? Geen achterbenen die meer doen dan de voorbenen, geen horizontaal lichaam met benen die trekkerig en kramperig als een beer op een gloeiend het plaat omhoog worden getrokken in bijv. De passage. Het enige verwijt dat gemaakt kan worden, is volgens mij dat de achterbenen te weinig actief zijn. Als je het paard ziet, dan lijkt hij daarvoor kracht te missen.
Kortom, ik denk dat wij hier allemaal aan deze combinatie nog wel een voorbeeld kunnen nemen. Ik kan in ieder geval veel meer voorbeelden noemen, die het veel slechter doen dan zij.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:57

vur schreef:

@vur: kan je het wel met mij/ons eens zijn dat dit zacht gezegd een slecht gekozen foto is bij dit artikel?

Ken de amazone verder niet. Deze foto is niet mijn ideaalbeeld.
Laatst bijgewerkt door Lante op 20-06-15 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:01

Ankem, ik heb nog nooit met een chambon gereden. Maar waarom zou je dat willen? Je handen kunnen de werking van de chambon prima overnemen. Beter zelfs. Mijn paard stretcht momenteel onder het zadel beter dan als ik longeer. Ik krijg trouwens het idee dat als ze zo heel laag in de stretch lopen (dus met de neus voor de ll en dan bijna het zand raken) een soort van powerjoga is. Ik vind het nog steeds heel gek aanvoelen en het kost mijn paard best wel moeite.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:30

Lante schreef:
vur schreef:

@vur: kan je het wel met mij/ons eens zijn dat dit zacht gezegd een slecht gekozen foto is bij dit artikel?

Ja zeker. :j

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:44

vur schreef:
Even heel snel: ben het hier helemaal mee eens! Is een ongelukkige foto van Tinne. Jammer dat die geplaatst is, ik vind die niet representatief voor haar fijne klassieke rijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:12

vur schreef:
Lante schreef:

Ja zeker. :j

Nou dan, ik zeg toch niks over de amazone (ken haar verder niet) maar dat ik deze FOTO weer zo ontzettend jammer vind bij het lezen van zo'n interessant artikel. Hij geeft juist niet weer waar het artikel over gaat...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 18:17

Ik denk @Starbreeze dat veel mensen zo gewend zijn aan dit soort foto's dat ze niet meer zien wat er aan schort.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:54

Kennelijk ja. Erg jammer. Eerlijk gezegd moest ik zelfs 2x kijken, ik meende eerst een soort vrijheidsdressuur te zien, zo doet mijn paard de Jambette en Spaande pas met dat been zo hoog.

En een paard kan op deze manier misschien wel vriendelijk zonder geruk en gepluk voorgesteld worden, maar dit is niet het beeld waar ik warm van wordt. Niet meer :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:02

Goh, en laatst werd er nog vol lof over een foto gesproken met een paard in piaffe inclusief o.a. een aangespannen onderhals, absoluut geen ongedwongen of harmonisch gezicht.
Dat noem ik meten met twee maten. Dat werd afgeschoven op een relatief onervaren paard dacht ik. :+

Vind het jammer dat het topic de pessimistische kant op gaat, ipv. positief te blijven en te kijken naar wat wel goed is. Of wanneer je kritiek hebt op een foto het in ieder geval te onderbouwen.
Een foute foto plaatsen zonder onderbouwing, leren we daar iets van? Het ging toch juist om het observeren en onderbouwen. Opbouwend ipv. afkrakend.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:05

Air schreef:
Goh, en laatst werd er nog vol lof over een foto gesproken met een paard in piaffe inclusief o.a. een aangespannen onderhals, absoluut geen ongedwongen of harmonisch gezicht.
Dat noem ik meten met twee maten. Dat werd afgeschoven op een relatief onervaren paard dacht ik. :+

Vind het jammer dat het topic de pessimistische kant op gaat, ipv. positief te blijven en te kijken naar wat wel goed is. Of wanneer je kritiek hebt op een foto het in ieder geval te onderbouwen.
Een foute foto plaatsen zonder onderbouwing, leren we daar iets van? Het ging toch juist om het observeren en onderbouwen. Opbouwend ipv. afkrakend.

@Air,

Kijk naar de geplaatste foto en probeer de intentie van het FEI artikel 401 te doorgronden en in je op te nemen.
Beoordeel voor ons dan de foto.

Overigens, iemand plaats een foto, daar komen reacties op, daar is dit topic toch voor.
En zo fout zal die foto toch niet zijn als hij over twee pagina's in de hoefslag afgebeeld staat?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:33

Het punt is dat de piaffe foto volgens u volledig correct was en aan bovenstaande is opeens ALLES fout.
Dat noem ik meten met twee maten. Naar mijn idee zijn beide foto's niet volledig correct namelijk. Beide voldoen niet aan alle 'eisen' van artikel 401 van de FEI. Maar dat betekend ook niet direct dat ze dan compleet fout zijn.

''En zo fout zal die foto toch niet zijn als hij over twee pagina's in de hoefslag afgebeeld staat?''
Als iemand opmerkt dat de amazone wel vriendelijk is, zegt diegene daarmee dan iets over de rest van het plaatje?
Ik heb het idee dat u er vanuit gaat dat de meesten hier onwetend zijn oid. Waarom anders zo'n sarcastische sneer?
Want ja, we zullen er vast vanuit gaan dat de foto correct is omdat ie in de Hoefslag staat :+ Ik schat iedereen hier toch hoger in... anders heb je denk ik ook al geen interesse in dit topic.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:41

Even tussendoor:

Voor de liefhebbers, verschillende houdingen op de zelfde lijn

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:48

Air schreef:
Het punt is dat de piaffe foto volgens u volledig correct was en aan bovenstaande is opeens ALLES fout.
Dat noem ik meten met twee maten. Naar mijn idee zijn beide foto's niet volledig correct namelijk. Beide voldoen niet aan alle 'eisen' van artikel 401 van de FEI. Maar dat betekend ook niet direct dat ze dan compleet fout zijn.

''En zo fout zal die foto toch niet zijn als hij over twee pagina's in de hoefslag afgebeeld staat?''
Als iemand opmerkt dat de amazone wel vriendelijk is, zegt diegene daarmee dan iets over de rest van het plaatje?
Ik heb het idee dat u er vanuit gaat dat de meesten hier onwetend zijn oid. Waarom anders zo'n sarcastische sneer?
Want ja, we zullen er vast vanuit gaan dat de foto correct is omdat ie in de Hoefslag staat :+ Ik schat iedereen hier toch hoger in... anders heb je denk ik ook al geen interesse in dit topic.

Ik meet altijd met dezelfde maat.
Wanneer je de genoemde twee foto's aan elkaar af wilt meten aan de hand van het FEI art, dan is die van de piaffe een goede benadering van perfectie (perfectie bestaat niet) en de Hoefslag foto absoluut niet.

De sacastische sneer zoals jij het noemt is geplaatst omdat er op dit topic heel veel mensen zijn die wél heel goed zien wat er mis is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:09

Dan zou ik die mensen eens uit willen nodigen om een paar proeven van haar te kijken op youtube en dan vertellen wat er allemaal wel goed aan is.