Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:30

Cer schreef:
De handhouding bij de doorsnee dressuur heb ik nooit goed begrepen, vooral niet in t scholingstraject.. Maar als een paard zo stofzuigt, is het op de achterhand zetten uiteindelijk een kwestie van..motor aan? Of wat? (Even gechargeerd)

Mijn paard laat ik niet meer zo stofzuigen. Ik wil eigenlijk dat ze haar hals horizontaal houdt. Als ze te ver naar beneden duikt, dus met de neus in de grond, dan vraag ik of ze een heel klein beetje voorwaarts wil, dus of ze iets ruimere passen wil gaan nemen. Vaak komt het hoofd en de hals dan weer iets te ver omhoog, maar dan gaan we gewoon weer opnieuw beginnen, met vragen, begeleiden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 10:06

Cer schreef:
De handhouding bij de doorsnee dressuur heb ik nooit goed begrepen, vooral niet in t scholingstraject.. Maar als een paard zo stofzuigt, is het op de achterhand zetten uiteindelijk een kwestie van..motor aan? Of wat? (Even gechargeerd)

Denk nog even aan de laatste video van de Arabier.
Hier hebben we:
een ruiter in balans die in staat is onafhankelijke hulpen te geven
dit is een basisgegeven, wanneer dit niet op orde is heeft het geen zin het paard lastig te vallen met andere dingen dan proberen te "overleven" onder de ruiter.
een paard in losgelatenheid
tact
vertrouwen
er is communicatie

er is nog geen stabiele aanleuning
deze moet nu eerst bevestigd worden, die stabiele aanleuning ontstaat wanneer de balans van het paard verbetert, de balans verbetert doordat het paard sterker wordt, kost tijd
werken op voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes, MET stelling en buiging, essentieel
overgangen rijden vanuit zit en benen, met impuls, stap> draf, nog niet andersom
veel verschillende dingen doen tijdens buitenritten, weinig in de rijbaan
altijd aan een contactteugel, het paard neemt aanleuning, het gaat zijn eigen houding ontwikkelen, deze is om te beginnen verschillend voor ieder paard namelijk afhankelijk van zijn bouw, en temperament

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 10:14

[***] schreef:
Mijn paard laat ik niet meer zo stofzuigen. Ik wil eigenlijk dat ze haar hals horizontaal houdt.
Als ze te ver naar beneden duikt, dus met de neus in de grond, dan vraag ik of ze een heel klein beetje voorwaarts wil, dus of ze iets ruimere passen wil gaan nemen.
Vaak komt het hoofd en de hals dan weer iets te ver omhoog, maar dan gaan we gewoon weer opnieuw beginnen, met vragen, begeleiden.

Wanneer je paard "stofzuigt" en je drijft hem voorwaarts dan komt de hals iets omhoog en de neus naar voren, je hebt contact, je hand biedt dan zacht en soepel weerstand tegen de druk die je paard ontwikkeld.
Je vraagt hier nageeflijkheid, wanneer je paard nageeft, dan blijft het in de laatste aangeboden houding, dan geeft de ruiter ook na en nodigt het paard uit het bit weer op te zoeken, dat is 1 cm voor het "nageefpunt", zo is het paard altijd voor de loodlijn.
De nagevende hand, ik hoop dat dit begrijpelijk is....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:48

Ik vind er eigenlijk helemaal niks aan, aan die vrouw op die Arabier. Ik zie een ruiter die vrijwel niet inwerkt met haar zit, ze zit met een holle rug, en ze komt met haar ellebogen geregeld achter de ll komt (=terugwerkende hand) verder zie ik ook echt het nut niet van je handen zo hoog en wijd houden. Daardoor kun je geen correcties geven om de schouder te begrenzen en recht voor de achterkant te krijgen.

Ze heeft geen controle over het tempo van het paard, wat niet zo gek is in deze fase, maar ze werkt daar ook niet aan. Door sneller of langzamer licht te rijden en dus meer gebruik te maken van je zit kun je meer controle over het tempo en de paslengte krijgen. Het paard is erg loperig.

Ze verkrijgt zo geen aanleuning, want het paard is enkel bezig het bit te ontwijken ipv het aan te nemen. Dat zie je doordat de teugels soms helemaal los komen en dat hij er op sommige momenten echt tegenaan loopt. Imo krijg je zo geen mooie stille lichte constante verbinding. Een paard als dit zou ik in deze fase nooit zo laten duiken. Zo kiepen ze alleen maar naar voren, je ziet het rug en achterbeengebruik dan ook niet verbeteren bij dit paard. Hij haar alleen maar kop naar beneden, kontje omhoog. Dan kan ook niet anders want er is geen verbinding. Ik zou zo'n paard niet verder laten zakken dan oren op schofthoogte, daar de verbinding en balans te krijgen, tempocontrole en van daar uit gaan schakelen en variëren in hh-houding.

Op deze manier te rijden bereik je alleen maar dat ze weliswaar gaan stofzuigen, maar zodra je van daar uit wilt gaan schakelen, of iets anders van het paard gaat verlangen, is het paard weer weg. Ik zou niet gelukkig worden van zo'n manier van rijden, en ik vind het ook niet effectief. ik vind het erg op ADB lijken en daar ben ik ook niet van gecharmeerd, heb daar maar weinig goeds van zien komen. Maar goed, het is maar wat je doel is met je paard en ieder zijn meug.... Ik denk dat je op deze manier een paard niet bergop, mooi onder je door met een swingende rug, op het achterbeen aan het lopen krijgt.

terpentijn schreef:
Er zijn erg veel ruiters die de handen juist enorm laag houden, en dat als vriendelijk beschouwen

Dat is het andere uiterste. je kunt ze gewoon op de plek recht boven de schoft houden en als je onafhankelijk kunt zitten dan kun je van daaruit gewoon begrenzen en nageven waar nodig met kleine bewegingen. De bandbreedte waarbinnen zij met haar handen werkt slaat nergens op.

Cer schreef:
Maar als een paard zo stofzuigt, is het op de achterhand zetten uiteindelijk een kwestie van..motor aan? Of wat? (Even gechargeerd)

Als de kop naar beneden gaat en de kont omhoog, dan krijg je van daaruit nooit de motor aan. Enkel wanneer je het paard kunt laten zakken vanuit een schoft die omhoog is, en daarvoor moet je een paard met je been naar je hand toe kunnen rijden en de energie van het paard gaan reguleren en dus ook of het met meer afdruk gaat lopen (niet harder maar meer verheven) door aan de voorkant de extra energie die je met je been opwekt op te vangen. En dan kan alleen als je een goede constante verbinding hebt en het paard het verschil begrijpt tussen terug komen in tempo en nageven.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:04

Terp: volg je uitleg mbt hogere handplaatsing, en ook de goede kanten hiervan in trainingsverloop.
Reden genoeg om je paard regelmatig zelfstandig op deze manier zijn balans te laten opzoeken.
Er wordt in de "normale" trainingen niet altijd positief gekeken naar deze manier van rijden helaas.
Wel vindt ik dit paardje telang neus in de grond hebben in draf voor zijn balans, is nuttig als beloning en oprekken maar zie zelf hals liever wat meer horizontaal in draf.

Demian23:
Citaat:
Ze corrigeert het paard absoluut niet maar volgt zijn hoofd. Doet hij zijn hoofd omhoog, dan volgen haar handen de mond mee omhoog. Het paard mag gaan met zijn hoofd waar hij wil. Ik zie nergens dat ze het paard corrigeert.
toch kan ik me hier niet in vinden, als je bv ook het stukje pakt van 2,34 -> 2,44 zie ik dat ze net zolang vraagt met binnenhand tot paardje nek laat vallen, daarbij wordt bit door de wijde handhouding aardig naar binnengetrokken.
Op 2,44 duikt paardje als reactie bitje te diep. :z

Ben wel met je eens dat je met deze handplaatsing veel fijner kunt meevolgen en het contact lichter is dan in de lagere handhouding.
Dat is echter mijn eigen tekortkoming nog, niet die van paard.
In lang-laag kan ik met teugels tussen de vingers volgend rijden, veel meer op zit en stem doen en ga automatisch beter en dieper in zadel zitten.

Probleem bij ons huidige paardje is dat dit:
Citaat:
Gaat mijn paard zijn hoofd omhoog, dan volg ik omhoog met zijn mond mee en dan zoekt hij direct weer de ontspanning beneden op.
nog niet fijn gaat en paardje net zoals op video nog de signalen moet krijgen dat ie effe geen kameel mag zijn.
Geef ik die signalen niet of te laat, blijft ze kameel, bouwt meer spanning en meer kijkerig.
De signalen wordt wel steeds zachter en minder frequent , zeker stem helpt ons daarbij in attent maken maar vooral in belonen, heb geduld hierin.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:09

Jasmijn, wat bedoel je pecies hiermee:
Citaat:
Op deze manier te rijden bereik je alleen maar dat ze weliswaar gaan stofzuigen, maar zodra je van daar uit wilt gaan schakelen, of iets anders van het paard gaat verlangen, is het paard weer weg.
?

josien_m_

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:34

Het valt mij op dat veel commentaar gericht is op wat de ruiter zelf liever ziet of doet of wil toestaan of waar die het hoofd wil hebben. Wat ik zie is een ruiter die soms vraagt, volgt en een paard wat mag zoeken en ervaren. Voor mij zou dat prima zijn. Er is geen probleem, niets hoeft dus opgelost. Leuk om te zien en afwachten hoe dit verder gaat. Het paard vindt op een gegeven moment zijn houding, zijn kracht neemt toe. Dan kan een volgende stap worden gezet.
Wat is trouwens de reden om zo over een paard te praten: stofzuigeren, kameel, het klinkt mij zo onrespectvol in de oren!

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:10

jasmijn78 schreef:
Ik vind er eigenlijk helemaal niks aan, aan die vrouw op die Arabier. Ik zie een ruiter die vrijwel niet inwerkt met haar zit, ze zit met een holle rug, en ze komt met haar ellebogen geregeld achter de ll komt (=terugwerkende hand) verder zie ik ook echt het nut niet van je handen zo hoog en wijd houden. Daardoor kun je geen correcties geven om de schouder te begrenzen en recht voor de achterkant te krijgen.

Ze heeft geen controle over het tempo van het paard, wat niet zo gek is in deze fase, maar ze werkt daar ook niet aan. Door sneller of langzamer licht te rijden en dus meer gebruik te maken van je zit kun je meer controle over het tempo en de paslengte krijgen. Het paard is erg loperig.

Ze verkrijgt zo geen aanleuning, want het paard is enkel bezig het bit te ontwijken ipv het aan te nemen. Dat zie je doordat de teugels soms helemaal los komen en dat hij er op sommige momenten echt tegenaan loopt. Imo krijg je zo geen mooie stille lichte constante verbinding. Een paard als dit zou ik in deze fase nooit zo laten duiken. Zo kiepen ze alleen maar naar voren, je ziet het rug en achterbeengebruik dan ook niet verbeteren bij dit paard. Hij haar alleen maar kop naar beneden, kontje omhoog. Dan kan ook niet anders want er is geen verbinding. Ik zou zo'n paard niet verder laten zakken dan oren op schofthoogte, daar de verbinding en balans te krijgen, tempocontrole en van daar uit gaan schakelen en variëren in hh-houding.

Op deze manier te rijden bereik je alleen maar dat ze weliswaar gaan stofzuigen, maar zodra je van daar uit wilt gaan schakelen, of iets anders van het paard gaat verlangen, is het paard weer weg. Ik zou niet gelukkig worden van zo'n manier van rijden, en ik vind het ook niet effectief. ik vind het erg op ADB lijken en daar ben ik ook niet van gecharmeerd, heb daar maar weinig goeds van zien komen. Maar goed, het is maar wat je doel is met je paard en ieder zijn meug.... Ik denk dat je op deze manier een paard niet bergop, mooi onder je door met een swingende rug, op het achterbeen aan het lopen krijgt.

terpentijn schreef:
Er zijn erg veel ruiters die de handen juist enorm laag houden, en dat als vriendelijk beschouwen

Dat is het andere uiterste. je kunt ze gewoon op de plek recht boven de schoft houden en als je onafhankelijk kunt zitten dan kun je van daaruit gewoon begrenzen en nageven waar nodig met kleine bewegingen. De bandbreedte waarbinnen zij met haar handen werkt slaat nergens op.

Cer schreef:
Maar als een paard zo stofzuigt, is het op de achterhand zetten uiteindelijk een kwestie van..motor aan? Of wat? (Even gechargeerd)

Als de kop naar beneden gaat en de kont omhoog, dan krijg je van daaruit nooit de motor aan. Enkel wanneer je het paard kunt laten zakken vanuit een schoft die omhoog is, en daarvoor moet je een paard met je been naar je hand toe kunnen rijden en de energie van het paard gaan reguleren en dus ook of het met meer afdruk gaat lopen (niet harder maar meer verheven) door aan de voorkant de extra energie die je met je been opwekt op te vangen. En dan kan alleen als je een goede constante verbinding hebt en het paard het verschil begrijpt tussen terug komen in tempo en nageven.

Eens!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:20

Simpelman schreef:
Ik rijd alle oefeningen op de grond.
mhh, ben aardig grijs ipv blond, maar hier kan u niet volgen gezien topic.
Lees hierin: Werken aan de lange teugel

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:04

De dame in de laatste video is bezig op een heel bekwame, lichte, subtiele, vriendelijke manier haar paard te laten begrijpen dat het zich los kan laten en ontspannen te blijven.
Het paard is nog lang niet bevestigd en heeft nog moeite met het handhaven van zijn evenwicht, dat veroorzaakt spanning.
Het krijgt hier duidelijk de gelegenheid zijn evenwicht te zoeken, het wordt er telkens slechts naar terug geleid.
Dit is één van de belangrijkste fasen van de basis africhting, het hervinden van het eigen evenwicht onder de ruiter.

Er is nog geen sprake van stabiele aanleuning, die kan pas groeien wanneer evenwicht, tact en losgelatenheid zijn bevestigd.
In dit stadium dénk je zelfs niet aan "de achterhand er onder rijden".

Het hoog of laag dragen van het hoofd heeft geen enkele invloed op de gewichtsverdeling tussen voor en achterhand. Pure mechanica.
Een paard komt meer op de achterhand wanneer het zich ontspant (los laat) in de bovenlijn, de buikspieren in de beweging aanspant, buigt in de knieën en het zweefmoment verlengt. (voorwaarts-impuls)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:06

Citaat:
jasmijn78 Ik vind er eigenlijk helemaal niks aan, aan die vrouw op die Arabier.

Op deze manier te rijden bereik je alleen maar dat ze weliswaar gaan stofzuigen, maar zodra je van daar uit wilt gaan schakelen, of iets anders van het paard gaat verlangen, is het paard weer weg. Ik zou niet gelukkig worden van zo'n manier van rijden, en ik vind het ook niet effectief.

You hate it or you love it. Het is een bepaalde manier van trainen en dat spreekt je aan of het spreekt je niet aan. Vanuit het stretchen wordt de bovenlijn (hoofd tot de billen) getraind en sterk gemaakt zodat wij er op kunnen zitten (zie de twee eerder geplaatste filmpjes). Zeker voor de moderne paarden (langere ruggen dan in the old days) een must. Het is niet iets nieuws. De Duitser en de Fransen deden dit al eeuwen geleden toen de paarden moderner werden gefokt (langere ruggen) en zij ons moesten gaan dragen. Ik denk dat er wel genoeg filmpjes zijn langsgekomen waarin wordt uitgelegd waarom we op deze manier zouden moeten trainen. Hier nog eentje....
https://www.youtube.com/watch?v=vqK1t5LViks

Maar je staat ervoor open of niet. Net als de Anky-aanhangers. you hate it or you love it.

Ik en mijn paard worden zeer zeker gelukkig van deze manier van rijden. Mijn dierenarts/chiropractor heeft me dit zelfs aangeraden. Ik kreeg hem met een zere bovenlijn en aanleuningsproblemen. Ik heb drie maanden op deze manier getraind en hij heeft zich enorm ontwikkeld in zijn rugbespiering en en heeft een sterkte in de achterhand ontwikkeld. De dierenarts vond hem enorm snel ontwikkeld. En ik train nu rustig door op deze manier. En ja, je bent 2 jaar bezig voordat je zover bent dat je aan verzameling kan gaan denken. Maar ik ben ervan overtuigd dat je op deze manier wel je paard gezond en gelukkig houdt. Ik wil er daarom ook graag meer van leren en ervaringen delen in dit topic.

https://www.thedigitalhorse.com/2014/10 ... n-the-bit/
Laatst bijgewerkt door damian23 op 29-11-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:13

Peetstap schreef:
toch kan ik me hier niet in vinden, als je bv ook het stukje pakt van 2,34 -> 2,44 zie ik dat ze net zolang vraagt met binnenhand tot paardje nek laat vallen, daarbij wordt bit door de wijde handhouding aardig naar binnengetrokken.
Op 2,44 duikt paardje als reactie bitje te diep. :z

Nu geef ik eerlijk toe dat ik me pas sinds april in deze manier van trainen heb verdiept. Maar ik zie echt niet dat ze hem zwaar corrigeert :o? . Ik zie wel een paard wat heel erg aan het zoeken is en daardoor af en toe tegen het bit aanloopt en de ruiter probeert dat zo goed mogelijk met haar handen te volgen. Maar misschien zie jij wel dat "flexen" waar Simpelmen het een paar pagina's eerder over heeft gehad.

Ik herken dit wel. Mijn paard had in het begin ook moeite met het vinden van zijn evenwicht. Hij is een tijd met een slof gereden en gebruikte die dus om in evenwicht te blijven. En toen moest hij op eigen benen gaan lopen en dat vond hij erg moeilijk. Vaak kwam hij dan omhoog met zijn hoofd, struikelde vaak om zijn evenwicht weer terug te krijgen en dan is het een kwestie van volgen met je handen,. Hij loopt nu gelukkig op eigen benen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:24

Ze helpt hem op de lichtst mogelijke manier terug te komen naar ontspanning en evenwicht.
Ze probeert dat zoveel mogelijk te doen door in te werken op de relatief soepele ongevoelige mondhoeken i.p.v. op de lagen.
Dit is Franse Klassieke Dressuur, zoeken naar lichtheid.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:43

Fijn filmpje van die arabier. Sowieso leuke filmpjes van die Will Faeber.
Dit is naar mijn mening het enige waar je nu aan kunt werken met deze arabier. Een zacht, stabiel contact geven en wachten totdat hij constanter kan ontspannen (met contact). Heel mooi om te zijn dus ook dat ze maar aan één ding tegelijk werkt. Heel duidelijk voor het paard. Het paard heeft alle ruimte om iets anders te doen, maar het juiste is net iets makkelijker en het onjuiste net iets moeilijker.
Commentaar op de manier van lopen van deze arabier (meer op de achterhand??) is mijn inziens nutteloos, in dat stadium is dit paard nog lang niet.

Er zijn natuurlijk altijd wel opmerkingen te maken, ik ben het bijv. ook niet altijd eens met de hoeveelheid lang en laag en ook niet met veel biomechanische opmerkingen :D maar in de basis ziet dit er prettig uit.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 16:15

Who's perfect.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:52

Peetstap schreef:
Jasmijn, wat bedoel je pecies hiermee:

Omdat het paard het bit slechts aan het ontwijken is, is er geen sprake van aanleuning of echt contact. Zodra zij dan een overgang wil maken zal het paard onmiddellijk het hoofd weer omhoog gooien vanuit die (stofzuig) positie. Of als een duikboot ter aarde storen in de overgang, dan kan ook. Het zal zo iig nooit een gedragen overgang of tempowisseling worden.

damian23 schreef:
Vanuit het stretchen wordt de bovenlijn (hoofd tot de billen) getraind en sterk gemaakt zodat wij er op kunnen zitten (zie de twee eerder geplaatste filmpjes).

Er wordt niets gestretcht, want als het hoofd naar beneden gaat, gaat de kont omhoog. Op deze manier krijg je nooit de aanspanning die nodig is om te stretchen. Dus als dat je doel is, moet je niet zo gaan rijden. Als je doel is om je paard met zijn neus over de grond te laten gaan, dan moet je vooral wel zo rijden. Gymnastisch gezien zie ik er de toegevoegde waarde er niet van.

damian23 schreef:
Ik en mijn paard worden zeer zeker gelukkig van deze manier van rijden.

Gelukkig is een ding, maar wat heb je er mee bereikt? Kun je ons een stukje mooie verzameling laten zien? Want dat is toch waar we naar toe willen in de dressuur? We willen toch allemaal een paard wat mooi bergop en losgelaten beweegt? Als jij rijdt zoals de amazone op dat filmpje dan betwijfel ik of je dat voor elkaar krijgt. Maar misschien bewijs jij het tegendeel?

damian23 schreef:
En ja, je bent 2 jaar bezig voordat je zover bent dat je aan verzameling kan gaan denken.

Al zou je 20 jaar zo rijden, dan zie ik het er nog niet van komen. Zeker niet als je net als de amazone in het filmpje met zo'n holle rug en terugwerkende hand/ellebogen werkt. Als je op deze manier zit, dan zal het paard nooit mooi bergop onder je door gaan lopen omdat je gewicht met zo'n holle rug dan teveel te ver naar voren in het zadel komt. Als zij het paard van achter naar voren wil gaan rijden dan zou zij haar bekken veel meer moeten kantelen.

Simpelman schreef:
Who's perfect.

Niemand, maar het filmpje wordt hier als 'goed' voorbeeld aangehaald. En ik vind het geen goed voorbeeld van een mooi stukje basisdressuur. De amazone zit niet goed, het paard duikt op de voorhand, ze heeft geen controle over het tempo en hetgeen wat ze onderneemt om het paard rijtechnisch te verbeteren is niet effectief en op sommige punten zelfs contra-productief.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:26

Het filmpje geeft toch duidelijk aan dat het paard in een fase van correctieve basistraining is.

Als alles al geweldig ging (ook met de amazone) waren ze niet in deze trainingsfase terechtgekomen.

Jasmijn schrijft idd goed, met name goed duidelijk, maar ook erg venijnig (en niet erg opbouwend).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:36

terpentijn schreef:
Jasmijn schrijft idd goed, met name goed duidelijk, maar ook erg venijnig (en niet erg opbouwend).

Het is niet venijnig bedoeld. Als ik zeg dat ik benieuwd ben of iemand daar wel resultaat mee behaald, dan ben ik daar oprecht benieuwd naar :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:49

Citaat:
Gelukkig is een ding, maar wat heb je er mee bereikt? Kun je ons een stukje mooie verzameling laten zien? Want dat is toch waar we naar toe willen in de dressuur? We willen toch allemaal een paard wat mooi bergop en losgelaten beweegt? Als jij rijdt zoals de amazone op dat filmpje dan betwijfel ik of je dat voor elkaar krijgt. Maar misschien bewijs jij het tegendeel?

Wat ik heb bereikt? Waarschijnlijk helemaal niks in jouw ogen. Ik ben zelfs nog nooit een wedstrijd gereden en zal dat waarschijnlijk ook nooit gaan doen. Moet dat dan? Voor mezelf heb ik bereikt dat mijn paard met een rugprobleem door slecht rijden weer gezond is. En daar ben ik trots op!! En aan verzameling is hij nog lang niet toe. Dat kan hij overigens prima. Rem aan de voorkant erop, gas geven en hij laat een partij spectaculair werk zien. Net als de meeste paarden in de wedstrijdring. Maar dat is dus niet wat ik wil. Ik wil niet dat hij in een gedwongen frame loopt. Ik wil het anders.

Gelukkig heb ik een instructeur die ook niks geeft om wedstrijden en zich richt op mij en mijn paard en niet op de punten. Heeft ook alles al meegemaakt en gezien. De mensen uit het filmpje hebben diverse afgedankte paarden opnieuw opgeleid en weer tot gezonde, vrolijke paarden gereden. Beiden een zilveren medaille gewonnen en op het hoogste niveau gereden. Will zelfs op een paard die naar de slacht zou gaan.

Ik vind jou post totaal niks bijdragen en je beledigd mensen. Jij jouw manier van rijden, ik de mijne maar laat anderen in hun waarde.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:55

Het is het woord "resultaat"waar ik bedenkingen bij heb. Want dat ligt voor iedere combinatie- afhankelijk van fase en mogelijkheden - natuurlijk anders. Over wat voor type resultaat hebben we het dan? Ja, het correct gaande paard... maar daar heeft ieder zo zijn eigen beeld van, blijkt steeds weer.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden... maar waar ligt dat Rome dan nu precies? Ook dat is voor ieder verschillend.

Ook is er nooit 1 oefening of 1 rij/trainstijltje dat "resultaten" afwerpt, het is en blijft allemaal maatwerk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:01

jasmijn78 schreef:
Het is niet venijnig bedoeld. Als ik zeg dat ik benieuwd ben of iemand daar wel resultaat mee behaald, dan ben ik daar oprecht benieuwd naar :)

Het komt wel heel venijnig en beledigend over. En ik heb het idee dat je je er niet eens in hebt verdiept. Het stretchen is echt niks nieuws. Dat deden de klassiekers de vorige eeuwen al. Dat deden ze vast niet als het werkte. Moet je de filmpjes van Arttoride maar kijken. Dan zie je wat hiermee wordt bereikt. Die mevrouw rijdt ook andere paarden op een hoog niveau.

Halverwege het filmpje laat de mevrouw een prachtig stukje verzameling zien.
https://www.youtube.com/watch?v=lLfF0c22VWA

https://www.youtube.com/watch?v=0RjFQb_lFdQ

Mijn dierenarts (chiropractor) heeft mij deze manier van rijden geadviseerd.
https://www.youtube.com/watch?v=FwK1pPFHoLw

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:04

terpentijn schreef:
Het is het woord "resultaat"waar ik bedenkingen bij heb. Want dat ligt voor iedere combinatie- afhankelijk van fase en mogelijkheden - natuurlijk anders. Over wat voor type resultaat hebben we het dan? Ja, het correct gaande paard... maar daar heeft ieder zo zijn eigen beeld van, blijkt steeds weer.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden... maar waar ligt dat Rome dan nu precies? Ook dat is voor ieder verschillend.

Ook is er nooit 1 oefening of 1 rij/trainstijltje dat "resultaten" afwerpt, het is en blijft allemaal maatwerk.

Inderdaad. Iedereen heeft andere doelen. Ik geef niks om wedstrijden of om punten. Ik wil gewoon leuk rijden op een manier die ik fijn vind en mijn paard gezond blijft. Lichamelijk en tussen de oren. Dat heb ik in deze manier gevonden.

En als andere een andere afslag naar Rome nemen of een ander beeld hebben hoe Rome er uit ziet, prima! Maar ik vind dit soort reacties gewoon beledigend.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:06

sanne83 schreef:
Er zijn natuurlijk altijd wel opmerkingen te maken, ik ben het bijv. ook niet altijd eens met de hoeveelheid lang en laag en ook niet met veel biomechanische opmerkingen :D maar in de basis ziet dit er prettig uit.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat je hiermee bedoeld? Zou jij meer afwisselen tussen lang&laag en wat meer bovenin?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:08

Trek het je niet aan, ben ik al lang geleden mee opgehouden.
Resultatenrijders zijn nu eenmaal uit op snelle resultaten, dat hou je toch. Idd vind ik wel dat je ieder in z''n eigen waarde zou moeten te laten, no matter wat voor "niveau" of manier van aanpak.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:27

damian23 schreef:
En ik heb het idee dat je je er niet eens in hebt verdiept. Het stretchen is echt niks nieuws. Dat deden de klassiekers de vorige eeuwen al.

Dat weet ik dat het niets nieuws is. Maar ik zie het niet gebeuren op het filmpje. Als je van mening verschilt, wil dat niet meteen zeggen dat een ander zich er niet in verdiept heeft. Het komt wel vaker voor dat twee mensen naar hetzelfde kijken en toch wat anders zien.

damian23 schreef:
Inderdaad. Iedereen heeft andere doelen. Ik geef niks om wedstrijden of om punten.

Ik begrijp niet waar 'wedstrijden en punten' ineens vandaan komen? Ik heb toch nergens gezegd dat zus of zo rijden meer punten oplevert? Ik heb onderbouwd aangegeven waarom ik denk dat die wijze van rijden gymnastisch gezien imo weinig resultaat oplevert. Bovendien heb ik al ruim 2 jaar geen wedstrijdring meer van de binnenkant gezien, en op heel korte termijn gaat dat ook niet gebeuren.

damian23 schreef:
Maar ik vind dit soort reacties gewoon beledigend.

Tsja, op een openbaar discussieforum kun je wel eens treffen dat mensen het inhoudelijk niet met je eens zijn :(:) Jammer dat je dat als beledigend ervaart.

.