Ik vind er eigenlijk helemaal niks aan, aan die vrouw op die Arabier. Ik zie een ruiter die vrijwel niet inwerkt met haar zit, ze zit met een holle rug, en ze komt met haar ellebogen geregeld achter de ll komt (=terugwerkende hand) verder zie ik ook echt het nut niet van je handen zo hoog en wijd houden. Daardoor kun je geen correcties geven om de schouder te begrenzen en recht voor de achterkant te krijgen.
Ze heeft geen controle over het tempo van het paard, wat niet zo gek is in deze fase, maar ze werkt daar ook niet aan. Door sneller of langzamer licht te rijden en dus meer gebruik te maken van je zit kun je meer controle over het tempo en de paslengte krijgen. Het paard is erg loperig.
Ze verkrijgt zo geen aanleuning, want het paard is enkel bezig het bit te ontwijken ipv het aan te nemen. Dat zie je doordat de teugels soms helemaal los komen en dat hij er op sommige momenten echt tegenaan loopt. Imo krijg je zo geen mooie stille lichte constante verbinding. Een paard als dit zou ik in deze fase nooit zo laten duiken. Zo kiepen ze alleen maar naar voren, je ziet het rug en achterbeengebruik dan ook niet verbeteren bij dit paard. Hij haar alleen maar kop naar beneden, kontje omhoog. Dan kan ook niet anders want er is geen verbinding. Ik zou zo'n paard niet verder laten zakken dan oren op schofthoogte, daar de verbinding en balans te krijgen, tempocontrole en van daar uit gaan schakelen en variëren in hh-houding.
Op deze manier te rijden bereik je alleen maar dat ze weliswaar gaan stofzuigen, maar zodra je van daar uit wilt gaan schakelen, of iets anders van het paard gaat verlangen, is het paard weer weg. Ik zou niet gelukkig worden van zo'n manier van rijden, en ik vind het ook niet effectief. ik vind het erg op ADB lijken en daar ben ik ook niet van gecharmeerd, heb daar maar weinig goeds van zien komen. Maar goed, het is maar wat je doel is met je paard en ieder zijn meug.... Ik denk dat je op deze manier een paard niet bergop, mooi onder je door met een swingende rug, op het achterbeen aan het lopen krijgt.
terpentijn schreef:Er zijn erg veel ruiters die de handen juist enorm laag houden, en dat als vriendelijk beschouwen
Dat is het andere uiterste. je kunt ze gewoon op de plek recht boven de schoft houden en als je onafhankelijk kunt zitten dan kun je van daaruit gewoon begrenzen en nageven waar nodig met kleine bewegingen. De bandbreedte waarbinnen zij met haar handen werkt slaat nergens op.
Cer schreef:Maar als een paard zo stofzuigt, is het op de achterhand zetten uiteindelijk een kwestie van..motor aan? Of wat? (Even gechargeerd)
Als de kop naar beneden gaat en de kont omhoog, dan krijg je van daaruit nooit de motor aan. Enkel wanneer je het paard kunt laten zakken vanuit een schoft die omhoog is, en daarvoor moet je een paard met je been naar je hand toe kunnen rijden en de energie van het paard gaan reguleren en dus ook of het met meer afdruk gaat lopen (niet harder maar meer verheven) door aan de voorkant de extra energie die je met je been opwekt op te vangen. En dan kan alleen als je een goede constante verbinding hebt en het paard het verschil begrijpt tussen terug komen in tempo en nageven.