[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:41

Door de weeks reageer ik niet of nauwelijks, gewoon omdat ik werk en 2 paarden heb en dan snel even bijlees en soms kort reageer, gewoon niet meer tijd.
Denk dat dat bij meerderen zo is, nu is er geen bal op tv en zit ik uitgebreid te reageren.

(ga zometeen wat lekkers in elkaar flansen in de keuken ben ik dus weer foetsie)

Marinke, ach jury had op zich geen ongelijk, snap dus met protocol erbij de punten wel.
Als ik het echter had geweten dat ze zo jureerde had ik hem ook op rechte stukken zonder veertje gereden
dan had ik het probleem met de wendingen en takt verlies niet gehad.
Ach volgende keer gewoon overal veertje! Gaan gewoon vlammen, ooit!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:44

Kimberly520 wat een leuk paard heb je! :)
Mag ik vragen wat voor een het is? Lijkt me beetje Gelders namelijk!

Ik ga helemaal mee in het commentaar van Sjolvir, het ziet er al heel erg vriendelijk en ontspannen uit, geeft een fijn beeld. Maar nog wel erg op de voorhand en weinig activiteit van achteren uit. Probeer je paard actiever te krijgen in zijn achterhand zodat die meer gaat doen en beter onder het lichaam geplaatst gaat worden. Fijn om te lezen dat je vooral eerst kritisch bent naar je eigen houding, vind ik persoonlijk een goede en positieve insteek. Probeer vooral trots te gaan zitten, nu vind ik je soms een beetje inkakken (naar voren gebogen).

Destino, jammer dat je dat zo ondervind want dat is helemaal niet de bedoeling van niemand in dit topic volgens mij! ;) Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet altijd overal op reageer, wederom omdat ik ook genoeg andere dingen te doen heb en ik het qua tijd gewoon allemaal niet red dan. Maar als ik mensen oversla dan is dat absoluut niet persoonlijk bedoeld!!

Hahaha Sjolvir precies!! Jullie gaan er wel komen en enorm knalllen straks!! :D
Maar even een vraagje, niet aanvallend bedoeld hoor, maar je zegt dat je als van te voren wist dat ze zo jureerde je anders was gaan rijden. Waarom? Om meer punten te krijgen? Ik zie voor mijzelf wedstrijden eigenlijk als een verleng stuk van de training, op ander terrein (ok nu gaat dat voor jou niet helemaal op :P ), met wat meer drukte erom heen én een beoordeling van een 'vreemd' iemand. Op het moment ben jij (als ik het goed begrijp) in je training bezig om dat 'veertje' erin te krijgen in z'n gang. Dit lukt thuis in de normale training al wel heel goed maar op wedstrijd (waarschijnlijk door de drukte, veel dingen te zien, het feit dat je het zelf waarschijnlijk ook graag erg goed wil doen etc. etc. allemaal externe factoren die je rijden kunnen beïnvloeden) lukt dit dus nog niet helemaal. Geeft niet, komt vanzelf wel! :) Alleen als je dan weet dat er een bepaalde jury zit en je rijd dan ineens niet meer zoals in de training (hij mag weer 'gewoon' lopen i.p.v. er bv. eraan te 'trekken' (niet helemaal het juiste woord, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel?) om dat veertje in zijn lopen te krijgen), kan dat dan niet 'verwarrend' zijn voor je paard???

Absoluut niet aanvallend hoor, zie en hoor het meer om mij heen dat mensen gaan rijden naar hoe een jury beoordeeld. Maar is het eigenlijk niet gewoon beter om daar kort gezegd gewoon 'schijt' aan te hebben en te rijden zoals je op dat moment in de training ook rijd? Met het commentaar op de proef kun je dan vast en zeker alsnog wel wat mee, in jou geval dus o.a. een extra bevestiging van je eigen idee dat hij in de wendingen op dat moment dus niet met het veertje liep. ;)

Vat het a.u.b. niet persoonlijk of aanvallend op, bedoel het eigenlijk ook meer algemeen, hoe doen/zien anderen dit?
Maar je zei het zo mooi dat ik jou daardoor even als voorbeeld nam. ;)
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 13-04-13 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:48

Nou gelukkig maar, ben blij dat ik het dan toch even uitgesproken heb, dan is de lucht voor mij iig weer geklaard om het maar even zo te noemen, zal hetgeen wat ik plaatste nog wel opnieuw plaatsen, want ben nog steeds benieuwd naar jullie tips en meningen.

Marinke, heb jij niet toevallig in het topic van 16-20 ofzo gezeten vroeger? :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:50

Ik reken mezelf niet als vaste poster, maar ik merk niet echt dat ik wordt overgeslagen. Misschien heb je net pech?

Jammer van je punten, maar wel lekker dat je toch fijn gereden hebt Sjolvir!

Gisteren met Ebke weer buiten geweest (4e keer van het erf af in totaal). Buiten het enorm alerte en voorwaarts zijn heel braaf. Daarna in de bak bleef ze ook mooi rustig. Vandaag ook weer gereden. Ze is altijd zo heerlijk merrie als er anderen in de bak rijden :') ze begint in ieder geval steeds meer te snappen dat ik rust wil. Misschien heeft het iets te maken met dat we laatst op onze bek gingen (letterlijk :')). Ook nog even gesprongen aan het eind. We zitten nu op 70cm. Zo heerlijk om gelijk die oortjes naar voren te zien gaan zodra de hindernis opgebouwd wordt! Ze let ook gelijk beter op mij en gaat dan echt haar rug goed gebruiken. Al met al weer trots op mijn dametje.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:51

Nogmaals 2 dingen die ik eerste geplaatst heb:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben nog erg veel om aan te oefenen. Ik moet letten op mijn houding, zodra ze gaat verruimen en er komt meer power bij heb ik de neiging om mijn balans te verliezen en daardoor wat voorover te vallen, te zien op de 2e foto.
Verder loopt ze vaak niet actief genoeg, maar wel snel genoeg. Ik vind het erg lastig om haar actiever te laten lopen zonder dat dat het tempo hoger wordt. Verder zit ik te knoeien met mijn beugels, een gaatje korter zitten ze voor mijn gevoel vrij kort en op deze lengte zijn ze vrij lang voor mijn gevoel waardoor ik mijn hak niet goed kan uitdrukken.
Op de 1e foto loopt ze wat achter de LL, en zou ze haar achterhand er meer onder kunnen zetten. Vind hier haar hals houding verder wel fijn, niet te opgekropt. De tweede foto is meer bergopwaarts en actiever, maar door mijn eigen houding ziet het er gespannen uit. 3e foto was tijdens een les (ander moment dan de eerste 2 foto's) en hier vind ik haar wel fijn lopen.
We hebben om de week les en dan gaat het eigenlijk altijd beter dan wanneer we zelf oefenen, maar dat is denk ook wel logisch :j
Paardje is 15, een NRPS, ik rijd haar sinds begin december, maar door de vorst etc hebben we best een tijdje niets kunnen doen. Rijd haar 3 keer per week. Niveau hebben we beiden eigenlijk nog niet echt, we werken voornamelijk aan houding/zit in de les en het actieve lopen, van binnenbeen naar buitenteugel rijden etc.

En nog even een vraag van mij aan jullie.. :)
Ik ben afgelopen dagen bezig geweest met actieve overgangen rijden, alleen wordt mijn verzorgpaard daar snel dribbelig van, waardoor er spanning komt, ze haar nek omhoog brengt en haar rug weg drukt. Hoe kan ik haar dan het beste opvangen? Ze reageert niet op een ophouding en een volte rijden helpt ook niet echt.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:53

Sjolvir schreef:
Op wat voor niveau rijden jullie?
Ik gok het op B of L1 aangezien jullie lichtrijden in de proef en gezien de houding van je paard.
Hij is nog jong? (oke zij, maar dat ga ik nu nie tmeer overal veranderen ;) )

Kimberly520
[ Afbeelding ]

Amazone zit iets naar voren met boven lichaam.
Paard loopt achter de loodlijn met zijn hoofd en nek niet het hoogste punt.
Klinkt tegenstrijdig, maar allicht teugels iets korter en iets activer laten stappen.
Nu lijkt hij niet echt actief te stappen en met achterbeen door te komen.

[ Afbeelding ]
Paard lijkt wat te hangen op je hand, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, jij kan het weten, aangezien jij hem toen rond stuurde.
Neusje nu wel op de loodlijn, nek niet hoogste punt.
Hij loopt best wel op de voorhand en mag stuk actiever/meer impuls.
Jijzelf zit net in sta moment, dus dat is net zo'n gek momentje altijd op foto's, niets aan te doen.
Gezien het lichtrijden op deze foto, rij je een B of L1 proef?

[ Afbeelding ]
<3 Fijn dat je paard je hand durft mee te nemen en durft te zakken.
Hij komt wel meer op de voorhand, maar gezien de vorige foto's niet veel meer dan daar.
Ik ben heel blij dat jij een paard hebt dat je hand durft mee te nemen, wel ervoor waken toch contact te houden, halststrekken is niet hetzelfde als loslaten.

[ Afbeelding ]
Hier niet veel ove rhet lopen van je paard te zeggen, door de foto.
Let wel op dat je zelf recht boven je paard blijft zitten en niet een schouder iets meer optrekt dan de andere, dat is zonde.

Algehele beeld, vriendelijk gereden, paard nog niet in horizontaal evenwicht, durft wel hand van de ruiter te volgen en te zakken.
Geheel mag iets actiever (let op dat is niet gelijk aan sneller/harder gaan rijden).
Leuke combinatie voor de toekomst.

We rijden op B niveau, ze is 15 jaar.
Bedankt voor je antwoord hier ben ik veel mee :)
Op actiever rijden ben ik hard aan het oefenen en is ook al hard verbeterd.
Over het algemeen is het mijn fout dat ze soms wat op mijn handen hangt omdat ik niet bewegelijk blijf in mijn handen, ik heb soms de neiging om ze vast te houden waardoor ze gaat hangen op mijn handen.

Rechtzitten moet ik nog hard op oefenen, ik hang liever wat naar voren dit doe ik ook gewoon als ik niet aan het rijden ben.

_Marinke_ schreef:
Kimberly520 wat een leuk paard heb je! :)
Mag ik vragen wat voor een het is? Lijkt me beetje Gelders namelijk!

Ik ga helemaal mee in het commentaar van Sjolvir, het ziet er al heel erg vriendelijk en ontspannen uit, geeft een fijn beeld. Maar nog wel erg op de voorhand en weinig activiteit van achteren uit. Probeer je paard actiever te krijgen in zijn achterhand zodat die meer gaat doen en beter onder het lichaam geplaatst gaat worden. Fijn om te lezen dat je vooral eerst kritisch bent naar je eigen houding, vind ik persoonlijk een goede en positieve insteek. Probeer vooral trots te gaan zitten, nu vind ik je soms een beetje inkakken (naar voren gebogen).

Destino, jammer dat je dat zo ondervind want dat is helemaal niet de bedoeling van niemand in dit topic volgens mij! ;) Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet altijd overal op reageer, wederom omdat ik ook genoeg andere dingen te doen heb en ik het qua tijd gewoon allemaal niet red dan. Maar als ik mensen oversla dan is dat absoluut niet persoonlijk bedoeld!!

Dankje, het is een bwp.
Hier zijn we hard op aan het oefenen en eigenlijk als ik alles goed doe en deftig ga zitten werkt ze hard op de achterhand. Dit liet ze gisteren in de les helemaal zien :)
Nouja ik vind mijn houding absoluut niet goed, ik zit liever naar voren dit moet ik echt nog afleren.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:55

Sjolvir, ik ken je paard niet en samen met jou dus niet als combinatie, maar balen van die punten. Als je instructrice ze ook laag vond en daar eerlijk in is, dan is dat wel zonde!
Maar je hebt wel lekker geoefend? Begrijp dat je een angstig paard hebt, dan zijn dit soort momenten wel goed voor de ervaring :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:56

Destino schreef:
Nou gelukkig maar, ben blij dat ik het dan toch even uitgesproken heb, dan is de lucht voor mij iig weer geklaard om het maar even zo te noemen, zal hetgeen wat ik plaatste nog wel opnieuw plaatsen, want ben nog steeds benieuwd naar jullie tips en meningen.

Marinke, heb jij niet toevallig in het topic van 16-20 ofzo gezeten vroeger? :)

Heb ooit wel eens samen met jou in een HK-topic gezeten! :j
Weet dat je toen nog een behoorlijk groot bruin paard verzorgde!! ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:57

Destino schreef:
Heb sowieso een beetje het idee dat de mensen die niet tot de vaste kliek horen hier een beetje overgeslagen worden? :o
Jolien zei tegen mij na wat pb-contact dat nieuwe mensen gewoon mee mogen kletsen, maar ik heb het idee dat als ik wat typ er door de vaste groep posters niet echt naar gekeken wordt :o ?
Kan aan mij liggen hoor, misschien dat het niet toevallig steeds gebeurd is, maar dat viel mij gewoon op :j

Dat heb je mis hoor, hier is namelijk geen vaste kliek.
Vaste meelezers,ja, mensen die posten ja.
Maar iedereen word bekeken.En als het even kan word er op iedereen gereageerd.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:00

*duikt terug onder steen*

Balen Sjol. volgende keer beter!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:00

Destino schreef:
Sjolvir, ik ken je paard niet en samen met jou dus niet als combinatie, maar balen van die punten. Als je instructrice ze ook laag vond en daar eerlijk in is, dan is dat wel zonde!
Maar je hebt wel lekker geoefend? Begrijp dat je een angstig paard hebt, dan zijn dit soort momenten wel goed voor de ervaring :j

Noop angsthaas van een ruiter :D :')

Rent weer naar keuken, ik ruik iets!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:07

Destino schreef:
Heb sowieso een beetje het idee dat de mensen die niet tot de vaste kliek horen hier een beetje overgeslagen worden? :o
Jolien zei tegen mij na wat pb-contact dat nieuwe mensen gewoon mee mogen kletsen, maar ik heb het idee dat als ik wat typ er door de vaste groep posters niet echt naar gekeken wordt :o ?
Kan aan mij liggen hoor, misschien dat het niet toevallig steeds gebeurd is, maar dat viel mij gewoon op :j

dat heb ik nooit zo gemerkt eigenlijk; ik do e ook mn best om iedereen te antwoorden, maar dat lukt niet altijd (om alles na te lezen) gewoon blijven posten dus!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:08

Sjol, wat een heerlijk paard heb je! Gelukkig kun je dr om lachen.
Jammer dat ze daar een hoop spanningsvelden hadden.
Maar anderzijds, van dat soort dingen word je zelf ook makkelijker uiteindelijk.
Zonde, en enorm balen van je punten!

Cap of geen cap, dat is inderdaad. je eigen risico.

Kimberly520.
Ik vind dat je een heel leuk paard hebt.
Mag wat actiever, halsje mag wat meer gevallen zijn en haar neusje er wat meer uit.
Inderdaad, wat sjolvir ook zegt, terug met je bovenlichaam, vooruit kijken niet naar beneden.

Destino, Knap paard heb je! mooi fors dier, ook enorm sterk lijkt het?

ik vind het lastig rijtechnisch commentaar te geven, maar het lijkt of je zelf wat gespannen zit.
je benen mogen wat meer terug ipv afsteken.
Kijk uit dat je niet te veel stelling vraagt, je paardje kantelt lichtjes op delaatste foto (overigens de gene die er achter loopt staat er ook leuk op :D )

Als je paard zo dribbelig word, wat ergens logisch is, je activeert haar, maar je vangt de energie niet op.
Ik heb moeten leren negeren en gewoon verder rijden zoals je bezig was, een ophouding mag, maar ga niet lopen touwtrekken. Ze komen vanzelf terug in tempo

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:15

Amable schreef:
ik vind het een beetje apart dat in een topic over nagevelijk rijden geen commentaar gegeven wordt als je niet in bepaalde outfit op het paard zit, maar goed, dat is mijn mening. Maar, als dat dan een probleem is, zet dat dan in de openingspost, die heb ik doorgelezen om te kijken aan welke regels je post moet voldoen en daar staat niets over een cap dragen.

ik heb eigenlijk nooit opmerkingen over iemands outfit. cap moet je zelf weten op eigen terrein en met of zonder cap zal je rijden niet anders worden. anders is dat met schoeisel want met schoenen heb je gewoon minder "kuit" en minder stille benen dan met laarzen of stevige chaps (los van of iets veilig is of niet)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:17

Ze is inderdaad erg sterk, maar niet echt fors (wel een beetje dik :o ), het is ook nog een pony :)
Met benen terug ben ik aan het oefenen inderdaad, dat brengt wel wat spanning mee :j
De laatste foto is een volte of achtje is het te veel stelling voor een volte?
Dus in principe moet ik haar dan gewoon naar voren rijden?
Ze gaat dan namelijk wel compleet onder me vandaan lopen :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:21

Destino schreef:
En nog even een vraag van mij aan jullie.. :)
Ik ben afgelopen dagen bezig geweest met actieve overgangen rijden, alleen wordt mijn verzorgpaard daar snel dribbelig van, waardoor er spanning komt, ze haar nek omhoog brengt en haar rug weg drukt. Hoe kan ik haar dan het beste opvangen? Ze reageert niet op een ophouding en een volte rijden helpt ook niet echt.

da's moeilijk om van een afstand te zeggen; zelf ben ik ervoor op de volte te zetten als ze sterk worden, maar soms moet je ze ook wel es stevig terug zetten. je moet er in ieder geval voor zorgen dat ie gehoorzaam is (gas is gas; rem is rem; en hij moet jouw tempo lopen.)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:23

Bedankt voor de tip Babootje, zal het zaterdag ook eens voorleggen aan mijn instructrice.
Kijken wat zij zegt :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:26

Babootje schreef:
Amable schreef:
ik vind het een beetje apart dat in een topic over nagevelijk rijden geen commentaar gegeven wordt als je niet in bepaalde outfit op het paard zit, maar goed, dat is mijn mening. Maar, als dat dan een probleem is, zet dat dan in de openingspost, die heb ik doorgelezen om te kijken aan welke regels je post moet voldoen en daar staat niets over een cap dragen.

ik heb eigenlijk nooit opmerkingen over iemands outfit. cap moet je zelf weten op eigen terrein en met of zonder cap zal je rijden niet anders worden. anders is dat met schoeisel want met schoenen heb je gewoon minder "kuit" en minder stille benen dan met laarzen of stevige chaps (los van of iets veilig is of niet)

Nou precies, met of zonder cap maakt je rijden niet anders. Overigens is de broek die ik draag een jodhpurbroek, dat is dus gewoon een rijbroek, daaronder draag ik rijschoenen. Dus een correcte rijuitrusting maar idd minder bekend.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:42

i kom af en toe langs. Maar ik kijk vrij lang naar foto's en ben best druk. Dus soms vergeet ik te reageren of zijn jullie al zo veel verder dat ik het even laat. Maar iedereen verdiend een reactie, alleen reageer ook ik niet op foto's zonder Cap. Beschouw rijden zonder cap als zeer onverstandig en een slecht voorbeeld.

Destino:
Ik vind het een mooi paard. Maar ik zie dat je aan alle kanten bezig bent 'de power' te beheersen. Energie is fijn, maar niet als je er te krampachtig mee omgaat. Zet het om in iets positiefs. Achterwaarts of wijken zijn vaak oefeningen waarbij je de controle over de energie weer terug krijgt.

Ik zie dat ie een beetje kroppig word in z'n nek. Probeer daar niet in mee te gaan. Geef hem ruimte en rij dat gat tussen je hand en zijn mond dicht. Zodra jij terug mee gaat naar de kroppen dan word het een veel te eenzijdig contact.
Klinkt trouwens makkelijker gezegd dan gedaan he. Een heel goede oefening hiervoor is halthouden en dan door de stap aandraven. Zo hou je mooie controle over de beweging en hou je de achterhand er bij. Wanneer je nog meer controle over de beweging wil dan is achterwaarts daarbij ook heel geschikt.

Energie gebruiken na een aantal overgangen blijft een probleem voor veel mensen. Maar je stuurt er zelf op aan. Eigenlijk wil je dat, je wil meer activiteit. Maar je moet hem wel vertellen op welke plekken en manieren dat gebruikt mag. Dribbelen beschouw je als ongewenst, je wil dat hij netjes zijn stappen afmaakt. Maar vraag je af of hij dat kan. Zijn z'n spieren al sterk genoeg en is hij al gestretcht genoeg. Verder is altijd de vraag of jij hem faciliteert. Ik zeg vaak tegen mijn leerlingen, dribbelen vind ik niet erg. Laat hem dribbelen. Draaf daarna door en sluit hem weer terug naar de stap.
Je kunt hem helpen door de overgangen naar voren wat minder sterk te laten verlopen. Draaf eerst op stap tempo en ga daarna naar voren.Dat helpt jou om het te beheersen, maar leert hem ook minder te dribbelen.
Leuke oefening. Ga een slangevolte rijden met 4/5/6 bogen. Stap de rechte stukken, draaf de bochten.Dus voor elke bocht draaf je aan (denk aan je stelling). Na de bocht ga je stappen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:33

Veulen84, dat klopt inderdaad, ik probeer te voorkomen dat ze onder me uit gaat lopen, van mijn instructrice moet ik haar power gebruiken om haar te durven rijden, maar het kan goed zijn dat ik dat verkeerd doe nu :) .
Achterwaarts en wijken zijn dingen die ik nog niet goed kan, ik heb geen idee hoe ik dat correct uit moet voeren, zo ver zijn we in de les nog niet :o
Kan ik met het voorwaartse dat ze heeft het gat dichtrijden als ik haar meer ruimte geef? Daar ben ik trouwens al wel mee bezig nu, meer lengte in de hals, als ik verder geoefend heb dan laat ik iemand eens filmen/foto's maken :j
Dat halthouden en dan aandraven zal ik onthouden, we moeten nu weleens van stap naar galop, dat gaat beter dan vanuit draf naar galop, bij dat laatste gaat ze te hard en is nogal ongecontroleerd.
Ik denk dat ze misschien nog niet goed genoeg ontwikkeld is qua spieren, ze heeft een hele tijd stilgestaan en ik rijd haar pas 4 maanden, waarvan misschien de laatste 6 weken weer actief, omdat daarvoor de bak steeds bevroren was..
Het probleem is ook dat ze niet altijd goed terug komt, als ik haar wil laten stappen vanuit draf, reageert ze niet direct op zit en niet op een kleine ophouding (ook niet op stem trouwens), dus dan moet ik een hardere ophouding geven of een kleine volte rijden zodat ze al terug moet komen in tempo. Ga dit sowieso nog voorleggen aan mijn instructrice zaterdag :j
Die van die slangenvolte ga ik onthouden, dat is best een moeilijke oefening ook! :)

Toen het nog kouder was longeerde ik haar altijd 10 minuten voor het rijden omdat ze anders best wel heet was (en ik ben ook een angstige ruiter :o ). Hier is ze niet bijgezet of iets, maar zo draaft ze ook regelmatig als ik er op zit qua power :=
Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:11

Ze mag best vol power zijn. Maar ze heeft wel te gehoorzamen. Is ze voor die 4 maanden wel altijd gewoon door iemand gereden? Of is het een tijd geleden en moet ze graven in haar geheugen naar hoe het ook al weer moest?

Ik ben altijd vrij heftig in ho-halt programmeren. Begin daar op de grond al mee. Als ik ho zeg staat paard stil. Voor iedereen z'n veiligheid en plezier mag je daar best een punt van maken hoor. Als ze niet terug wil komen naar stap is er een betere oefening dan een volte. Dat is namelijk een kleine 8. Dus halve volte 10 meter E - X, dan hele volte X - B - X en dan halve volte X - E. Reageert ie de eerste keer niet, maak je de lussen van de 8 steeds kleiner.
Paarden die toch al loperig zijn, die weten heel goed hoe ze in de volte hard moeten en jou vast houden. De wisselende stelling van de 8 maakt dat ze wel los moeten geven. Dan kan jij je overgang rijden.

Je kunt met het voorwaartse wat je hebt zeker het gat dichtrijden. Maar ze zal dan sneller op de voorhand proberen te duiken. Ik zou proberen een paar passen te verzamelen (sluit je paard een beetje in elkaar). En dan gaan verruimen met iets meer halslengte. Zodra ze door-denderig word en op de voorhand gaat vallen, sluit je d'r terug naar die verzamelde draf.

Ze zal best wat spieren missen (de meeste paarden missen wel ergens spieren), en d'r balans zal niet perfect zijn. Maar dat is de uitdaging, daarom rijden we dressuur. Zodat we samen topfit kunnen worden, lekker samen zweten en steunen op moeilijke oefeningen ;)

Er is niks mis met lekker longeren voor het rijden. Paarden worden er meestal alleen maar losser van in het lijf en als het jou rust geeft. Iedereen heeft z'n eigen voorkeuren. Als ik mijn merrie rij dan galoppeer ik al snel. Meestal 5 minuten stappen rechts, 5 minuten links. Paar rondjes draf en dan gewoon galop (2 kanten op). Pas als ik dan het gevoel heb dat ze iets ontspant. Ja, dan ga ik pas iets rijden. Dat zit in mijn hoofd, ik verbeeld me dat ze er rustiger en meer los van komt. Dus doe ik dat. Maar ik ken mensen die sferen bij eerst 3/4 keer een bepaalde oefening (achterwaarts of schoudervoor) en dan pas draven en rijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 00:12

@destino, ik snap je bericht op de vorige pagina wel een beetje hoor! :j ik had dat gevoel in het begin ook. Ik ben eerst op reacties van anderen gaan letten, en kijken wat ze bedoelden, zo nu en dan eens vragen wat er bedoeld werd. Ik snap namelijk nogsteeds travers en renvers niet, maar heb wel uitleg gekregen. Is ook niet erg, ik heb het nooit gehad, en het komt vast ooit nog wel eens op mijn pad. Ik denk dat ik dat pas begrijp als ik het eens gedaan heb. Maar ik ben gebleven. Op een gegeven moment werden mijn reacties ook op gemerkt en zie nu! :D ik denk dat ik net 2 wk in het topic mee deed toen ik dit topic opende :=
Maar ik zou zeggen: blijf, geef tips, oordeel, praat mee, en vraag het als je iets niet snapt. :D

Verder, wel of geen cap... Ik heb altijd zo iets van: het is iemands eigen keus om wel of geen cap op te doen. Het is iemands eigen keus om wel of niet het goede schoeisel aan te trekken. Maar het is ook iemand zijn eigen keus om daar over te oordelen. :) Ik heb ook wel eens andere schoenen aan baar Gas. Maar dit zijn wel altijd schoenen waarbij mijn voeten niet door de beugels heen kunnen schieten. Verder eigenlijk altijd m'n chaps eroverheen. Tenzij ik zonder zadel rijd. :+ ik heb wel ALTIJD een cap op. Ok heb 1x gehad dat ik hem klaar had gelegd, Gaspard gezadeld had, en vrolijk aandraafde en erachter kwam dat het wel erg fris op mijn hoofd was! Ben toen afgestapt om mijn cap te halen:+

Goed, dan nu mijn stukje over gister (vrijdag).. Het ging helemaal niet lekker... Ik zat op een dravertje. Hier hing onweer in de lucht. Aangezien wij de 'moeilijkere' paarden rijden hadden we ons handen vol! Bokkende, rennende, en nog net geen vliegende paarden gingen door de bak. En ik maar zeuren tegen m'n instructrice dat ik hem maar niet rustig kreeg. Mijn instructrice haar reactie: ja de rest van de paarden gaat bokken, en jeppie gaat rennen. Elke bocht die ik in ging sprong hij aan in galop. En niet zo zachtjes ook. Nee echt HARD! En dan terug vallen in draf, met als gevolg dat ik voorover viel... Ik vind het normaal een heerlijk beestje om op te rijden, kan ook erg leuk lopen, maar ik was gewoon geïrriteerd omdat het gewoon niet lukte. Ik moest dan ook net zo lang door rijden totdat hij ontspande en daarna mocht ik pas gaan uitstappen. Ik ben daar wel blij mee want ik vind het belangrijk goed af te sluiten. Het gevolg was wel dat de les na mij een kwartier later begon.. :=

Ik ga morgen alle foto's enzo weer bekijken want heb vadaag de hele dag gewerkt. Sorry als er misschien rare woorden tussen zitten maar ik typ dit op mijn telefoon :=

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:01

Wat ben ik blij! :D

Ondanks dat we nog héél wat verbeter punten hebben gaan we wel op concours, niet om met de prijzen naar huis te komen absoluut niet maar om kilometers te maken en ontspanning te krijgen op vreemd terrein. :j

Nou goed, we komen daar aan, aller eerste keer buiten concours.. Ik kijk even beetje rond waar het secretariaat is, waar de dressuur ringen zijn, waar we los moeten rijden etc. en kom er achter dat ze spring- en dressuurruiters vrolijk bij elkaar in 1 gedeelte laten losrijden. :') Fijn, dat was dus een drukte van jewelste (6 dressuurringen + 1 parcour). Springruiters die overal door heen 'croste' (ruiters die de paarden wel netjes onder controle hadden maar ook ruiters die echt aan het rond racen waren en op 1 van de 2 hindernissen telkens op aan croste :+ ) en dressuurruiters die lekker arrogant zijn en iedereen de pas afsnijden. Het was een gekrioel niet normaal, van de bakregels leek ook totaal geen sprake. :+

In stap al moeite genoeg om iedereen een beetje te ontwijken een volte rijden hoefde je niet te proberen dan had je al 3 botsingen te pakken. :') Ook nog eens een aantal ruiters die eraf vielen (zowel in de dressuurring als in het parcours als op het inrijterrein). Dus het was 1 groot feest.... :=

Paardlief heeft me enorm doen verbazen hoe die daar rond liep, helemaal ontspannen en concentratie totaal bij mij. Er was zoveel te zien, zoveel dingen die er gebeurde, paarden die van alle kanten kwamen en hem van alle kanten passeerden. En hij liep zo fijn!! In stap zoveel mogelijk fijn geprobeerd los te werken en te schakelen, dit ging erg fijn! In draf kon ik wel is waar een paar fijne passen voorwaarts uit halen maar ook heel fijn terug nemen. Had ik nooit verwacht omdat dit toch wel een moeilijk punt is voor ons, ik was ook meer druk met om me heen kijken en zorgen dat we geen botsing kregen dan écht met rijden. En paardlief deed zo z'n best! :) Ook heel fijn kunnen doorzitten, jipieeeej!! *\o/*

Nou goed, de ring in.... Eerste keer op gras (nog nooit op gras of in een weiland gereden, losrijden was op zand in een buitenbak), toen ging die alleen wel meer kijken (terwijl er minder om hem heen gebeurde :') ) en zelf dingen doen. Wat resulteerde in dat we soms wat aan het slingeren waren en ik vond dat hij beter z'n aandacht bij mij mocht houden. Ook hadden we pech dat een hoek héél erg slecht was. Die was al helemaal verreden, geen blub, maar meer blub wat hard was. Hij verloor helemaal z'n balans als wij daar door heen moesten en deed na 2 keer die hoek door dan ook alles eraan om niet door die hoek te gaan en dus erg de binnen bocht te nemen. Pfff, vond ik niet leuk omdat hij dan de touwtjes te veel over neemt naar mijn zin... Maar goed, verder wel erg fijn gereden. Middendraf een beginnetje er uit kunnen rijden (kan nog meer, maar voorheen sloeg ik de middendraf over en ging het mij er alleen om dat hij een fijne aanleuning bleef behouden en ontspande). Niks geen verruiming eruit rijden of iets, ik wou eerder dat ie gewoon bij mij bleef en op mij lette. Nu was die er wel erg fijn bij en durfde ik dus wat meer eraan te rijden waardoor hij toch wel wat liet zien mét behoud van ontspanning! Hij kan nog veel meer, maar hier hadden we al 7'ens voor.. :D Het komt wel! Helaas ging het in de galop wel even mis, vóór de galop dat hij zich er al een beetje uit drukte en tegen mijn binnen been in ging lopen, mocht veel meer stelling en buiging en daardoor sprong die dus ook verkeerd aan... Gevolg een 4 en 3 te pakken maar wel weer een 7 voor de grote volte in galop.

Voor de rest veel 6'jes en ook wat 5'jes, algemeen beeld van de jury al wel vooruit gegaan (ze heeft ons ook gejureerd toen we de eerste keer op cc kwamen), maar mag nog meer impuls en op letten dat je overal stelling en buiging goed blijft behouden. Vooral het E afwenden en arbeids stap momentjes, die vind ik nog wel aardig lastig om én fijn terug te rijden naar de stap én fijn en goed de wending door te rijden. Dus dat werden al 5'jes...

Al met al toch erg tevreden 2 grote punten wat ik eerder echt niet voor elkaar kreeg nu wel kunnen doen waardoor ik al super happy was, ook nog hele fijne tips en commentaar van de jury gehad waar we zeker wat aan hebben bij de volgende (outdoor) wedstrijden. We hadden net geen winstpunt (177pnt) maar dat is ons doel ook bij lange na nog niet, ik ben erg tevreden en happy thuis gekomen en we hebben beide weer een bult geleerd dus geslaagd! :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:08

LoveUggs schreef:
Goed, dan nu mijn stukje over gister (vrijdag).. Het ging helemaal niet lekker... Ik zat op een dravertje. Hier hing onweer in de lucht. Aangezien wij de 'moeilijkere' paarden rijden hadden we ons handen vol! Bokkende, rennende, en nog net geen vliegende paarden gingen door de bak. En ik maar zeuren tegen m'n instructrice dat ik hem maar niet rustig kreeg. Mijn instructrice haar reactie: ja de rest van de paarden gaat bokken, en jeppie gaat rennen. Elke bocht die ik in ging sprong hij aan in galop. En niet zo zachtjes ook. Nee echt HARD! En dan terug vallen in draf, met als gevolg dat ik voorover viel... Ik vind het normaal een heerlijk beestje om op te rijden, kan ook erg leuk lopen, maar ik was gewoon geïrriteerd omdat het gewoon niet lukte. Ik moest dan ook net zo lang door rijden totdat hij ontspande en daarna mocht ik pas gaan uitstappen. Ik ben daar wel blij mee want ik vind het belangrijk goed af te sluiten. Het gevolg was wel dat de les na mij een kwartier later begon.. :=

Balen is dat dan hè, hier heeft het vrijdag nog wel even goed geonweerd...
Wel erg fijn dat je het alsnog goed hebt kunnen afsluiten! :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:10

Destino ik vind het lastig om je écht goede tips te geven, aangezien ik zelf ook wel een deel een beetje herken (vooral het hard willen gaan). Heb zelf ook best veel moeite om die voorwaartse drang om te zetten... Maar ik denk dat je aan het commentaar van Veulen84 wel erg veel hebt! Staan een paar hele fijne tips in imo.. ;)