Joolien schreef:furioso schreef:Hey allemaal, ik ga ook even een poging wagen en mijn paard en ik er ook opzetten
De foto's zijn van december en ondertussen zit er weer een positievere verandering in ons rijden (moet nog foto's laten maken)
[ Afbeelding ]
Hier komt hij te hoog in de hals en geeft dan een valse knik ? Wel vind ik zijn benen goed
Mijn houding mag natuurlijk vééél beter ! Ik zit erg naar voor en ik mag mijn handen meer meegeven en niet naar mijn paard kijken
[ Afbeelding ]
Mijn beugels mogen langer (dit is inmiddels gebeurt) en jaa weer dat ik rechter mag zitten en paard zijn benen vind ik goed, hij mag zakken met zijn hoofd want nu loopt hij nog wat opgekropt ?
[ Afbeelding ]
Hier vind ik zijn hoofdhouding precies wel beter dan de vorige foto's
[ Afbeelding ]
Neusje mag er meer uit, ik moet hem wat losser laten
Hij heeft wel een goed achterbeen denk ik ?
[ Afbeelding ]
Langere teugel geven om hem wat te laten zakken (poging tot)
[ Afbeelding ]
Dit gebeurt ook wel eens..
Hoofd omhoog en geen contact meer
Mijn houding is op alle foto's waardeloos maar toch vind ik mijn paard zijn beengebruik over het algemeen wel goed ?
Inmiddels loopt hij met een constantere hoofdhouding, probeer ik hem zoveel mogelijk te laten halsstrekken, verruimen, overgangen te maken,...
Ik heb minstens 1x in de week les en vanaf april ongeveer gaan we in de B beginnen
Begrijp me niet verkeerd hoor, maar weet je wel precies waar je naartoe wilt? Weet je hoe je je paard wilt lopen? Wat daar de functie is? Waarom je dat wilt?
Als ik de foto's zie en de tekst daarbij heb ik het idee dat je niet zo goed weet wat je nou wilt. Heb je bijvoorbeeld een instructrice die je ook laat voelen wat er onder je gebeurd? Wat wil je instructrice zien?
Wat ik zie is een amazone die druk bezig is met de voorkant maar zelf eigenlijk niet weet waar ze het hoofd wilt hebben. Je oogt redelijk streng in de hand, en het enige wat het paard doet is de druk in de mond ontzien. Verder gebeurd er in het lijf weinig.Hij draaft verder netjes over de benen maar dat zegt verder niet zoveel.
Zoals hier al meer word gezegd, ga uit van BLIJ paardrijden, ga trots zitten op je knappe dier en ontspan zelf! Geef je paard de kans om ook te ontspannen. Je houdt hem nu erg vast, het lijkt zelfs een beetje angstig, van o jeej wat gebeurd er als ik hem los laat aan de voorkant. Nou waarschijnlijk ontspant hij dan ook![]()
Probeer je tempo te gaan regelen met je zit, en durf je hand naar voren te geven en dan aan te vullen met been. Ga voelen wat tempo is en wat activteit is, vraag je instructrice daarom.
Verder over de foto's, de foto met poging tot lengte is een mooi voorbeeld van een paard die idd lekker die lengte pakt zodat het voor hem lekker is. Maar hij is daar helemaal niet over de rug en het heeft totaal geen effect op deze manier. Losgooien heeft geen zin, je paard moet jouw hand gaan volgen. Maar dan moet hij wel vertrouwen hebben in de hand.
Probeer eens als je paard zo loopt als op de eerste foto uit te gaan schuiven en dan heel rustig beginnen met het meegeven van je binnenhand naar zijn mond en kijken of hij je hand mee naar beneden volgt. Je buitenhand houdt je dan rustig in contact en je geeft been zodat hij de hand op gaat zoeken en verleid wordt om te zakken. Ga daar eens mee spelen
We zijn er inderdaad hard aan bezig met mijn lesgever om hem mijn handt e laten volgen want dit lukte nooit, nu gaat het elke keer weer wat beter

Ik moet hem meer durven loslaten en meer zelfzeker op mijn paard zitten want ik moet hem leiden naar waar we gaan, en omdat ik onzeker overkom weet mijn paard ook niet goed wat hij moet doen dus komen daar miscommunicaties van --> hier moet ik heel hard op letten !