[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:47

Joolien schreef:
furioso schreef:
Hey allemaal, ik ga ook even een poging wagen en mijn paard en ik er ook opzetten :)
De foto's zijn van december en ondertussen zit er weer een positievere verandering in ons rijden (moet nog foto's laten maken ;) )
[ Afbeelding ]
Hier komt hij te hoog in de hals en geeft dan een valse knik ? Wel vind ik zijn benen goed :)
Mijn houding mag natuurlijk vééél beter ! Ik zit erg naar voor en ik mag mijn handen meer meegeven en niet naar mijn paard kijken :P

[ Afbeelding ]
Mijn beugels mogen langer (dit is inmiddels gebeurt) en jaa weer dat ik rechter mag zitten en paard zijn benen vind ik goed, hij mag zakken met zijn hoofd want nu loopt hij nog wat opgekropt ?

[ Afbeelding ]
Hier vind ik zijn hoofdhouding precies wel beter dan de vorige foto's

[ Afbeelding ]
Neusje mag er meer uit, ik moet hem wat losser laten
Hij heeft wel een goed achterbeen denk ik ?

[ Afbeelding ]
Langere teugel geven om hem wat te laten zakken (poging tot)

[ Afbeelding ]
Dit gebeurt ook wel eens..
Hoofd omhoog en geen contact meer

Mijn houding is op alle foto's waardeloos maar toch vind ik mijn paard zijn beengebruik over het algemeen wel goed ?
Inmiddels loopt hij met een constantere hoofdhouding, probeer ik hem zoveel mogelijk te laten halsstrekken, verruimen, overgangen te maken,...
Ik heb minstens 1x in de week les en vanaf april ongeveer gaan we in de B beginnen :)

Begrijp me niet verkeerd hoor, maar weet je wel precies waar je naartoe wilt? Weet je hoe je je paard wilt lopen? Wat daar de functie is? Waarom je dat wilt?
Als ik de foto's zie en de tekst daarbij heb ik het idee dat je niet zo goed weet wat je nou wilt. Heb je bijvoorbeeld een instructrice die je ook laat voelen wat er onder je gebeurd? Wat wil je instructrice zien?

Wat ik zie is een amazone die druk bezig is met de voorkant maar zelf eigenlijk niet weet waar ze het hoofd wilt hebben. Je oogt redelijk streng in de hand, en het enige wat het paard doet is de druk in de mond ontzien. Verder gebeurd er in het lijf weinig.Hij draaft verder netjes over de benen maar dat zegt verder niet zoveel.

Zoals hier al meer word gezegd, ga uit van BLIJ paardrijden, ga trots zitten op je knappe dier en ontspan zelf! Geef je paard de kans om ook te ontspannen. Je houdt hem nu erg vast, het lijkt zelfs een beetje angstig, van o jeej wat gebeurd er als ik hem los laat aan de voorkant. Nou waarschijnlijk ontspant hij dan ook :D
Probeer je tempo te gaan regelen met je zit, en durf je hand naar voren te geven en dan aan te vullen met been. Ga voelen wat tempo is en wat activteit is, vraag je instructrice daarom.

Verder over de foto's, de foto met poging tot lengte is een mooi voorbeeld van een paard die idd lekker die lengte pakt zodat het voor hem lekker is. Maar hij is daar helemaal niet over de rug en het heeft totaal geen effect op deze manier. Losgooien heeft geen zin, je paard moet jouw hand gaan volgen. Maar dan moet hij wel vertrouwen hebben in de hand.
Probeer eens als je paard zo loopt als op de eerste foto uit te gaan schuiven en dan heel rustig beginnen met het meegeven van je binnenhand naar zijn mond en kijken of hij je hand mee naar beneden volgt. Je buitenhand houdt je dan rustig in contact en je geeft been zodat hij de hand op gaat zoeken en verleid wordt om te zakken. Ga daar eens mee spelen :)

We zijn er inderdaad hard aan bezig met mijn lesgever om hem mijn handt e laten volgen want dit lukte nooit, nu gaat het elke keer weer wat beter :)
Ik moet hem meer durven loslaten en meer zelfzeker op mijn paard zitten want ik moet hem leiden naar waar we gaan, en omdat ik onzeker overkom weet mijn paard ook niet goed wat hij moet doen dus komen daar miscommunicaties van --> hier moet ik heel hard op letten !

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:58

Op de een of andere manier heb ik deze post helemaal over het hoofd gezien, maar nu reageer ik dan toch even..
Fry schreef:
Wauw jullie gaan snel, Sam wat een schattige foto! Heb even op je profiel lopen neuzen wat een knap paardje heb je toch!

Ik vind het echt leuk om te lezen dat het om blij rijden gaat! Door dit topic ben ik zelf ook meer op de kleine vorderingen gaan letten en die gaan belonen. :)

Ik ben nu bezig mijn eigen paardje te zoeken ( :D ) en dan zou ik ook graag is op wedstrijd willen (dat wordt dan de eerste keer...) want met het oudje zit een wedstrijd er niet in helaas, maar ben BLIJ dat ze nog zo haar best doet op haar oude dag :)
Even een vraag... Let je als jurylid ook op degene de genieten en trots zijn op wat hun paard goed doet en niet boos zijn op wat die slecht doet? ( zomaar uit nieuwschierigheid hoor )

Alleen maar blij en trots zijn als het voor geen meter gaat, levert natuurlijk niet direct punten op.. Wat heel belangrijk is dat je verkeerde en goede momenten herkent en vervolgens ook nog snapt waar ze vandaan komen. Iedereen die dat kan, én uiteindelijk zelfs verkeerde momenten kan voorkomen en goede momenten kan versterken, die rijdt doorgaans al een betere proef..
Een van de onderdelen waar je in de proef op gepunt wordt is "Rijvaardigheid en het effect van de hulpen". Een ruiter die verkeerde en goede momenten niet herkent en dus zonder ECHT GOED op zijn paard te letten (te voelen) zijn paard hulpen geeft, zal hier natuurlijk minder goed op scoren.
Een ander punt is "Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard". Op het moment dat paard en ruiter elkaar niet snappen, zal een paard vaker hulpen te voortduren krijgen die hij niet snap, gegarandeerd dat je paard dan spanning opbouwt (wat veelal ten koste gaat van de aanleuning). Dus daar zal je ook minder hoog op scoren als je je paard niet echt goed aanvoelt.

Enne.. als je goede momenten herkent en verkeerde momenten kan voorkomen, wordt je natuurlijk ook BLIJ en trots.
Blij rijden, heeft geen zin als je zit te neppen. Dat is ook geen BLIJ rijden, dat is acteren ;)
BLIJ rijden, is dat je herkent wat goed gaat, dat je dat waardeert en dat je dat gebruikt om verder te komen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:01

Ympi schreef:
Als jou paard hetzelfde doet als die van mij heeft dat misschien ook dezelfde oorzaak dus ik zal even delen wat ik denk over die van mij, komt trouwens ook uit dit topic hoor :)
Ik denk nl. dat ik nogal verkeerd durf te gaan zitten. Te weinig op mijn zitknobbels, waardoor mijn billen wat achteruit steken. Iemand hier (ik denk S_en_Z) omschreef dat dat mede oorzaak zou kunnen zijn van paarden die sloom aanvoelen. Omdat ze dat nl. als een zithulp voor trager kunnen interpreteren. Ik weet helemaal niet of dat bij jou (of bij mij) de oorzaak is maar het zou eig. wel kunnen. Ik ga het alvast uitproberen want ik heb wel het gevoel dat mijn paard erg gevoelig is op mijn zit :)

Zit en balans is natuurlijk wel belangrijk onderdeel... heb 4 jaar lang eigenlijk in een te groot zadel voor mezelf gereden. Kwam ik pas achter toen ik de hulpen voor wijken maar niet goed kon geven hoe hard ik mijn best ook deed... en toen ik er meer op ging letten bleek ik gewoon de hele tijd heen en weer te schuiven .. en kon ik eigenlijk nooit goed beide zitbeenknobbels voelen.. :Y Maar nu ander zadel en daar voel ik ze wel... en door yoga voel ik ook sneller mijn lichaam... alleen kan ik dat nog niet constant toepassen bij paardrijden... aangezien je op 101 dingen tegelijk wil letten... en dat lukt me gewoon nog niet... -O- [bewust onbekwaam :o ]
Wil wel wat meer met mijn houding doen... ben al bezig in Centered Riding boek... en lees op internet daar ook wel dingen over. Eigenlijk zou ik daarvoor gewoon iets van clinic moeten doen.. zoals John Swaab zegt "Het is een kunst om op je paard te zitten en mee te gaan in de bewegingen die het paard maakt" http://www.paardenlifestyle.com/in-gesprek-met-john-swaab-zitten-om-te-kunnen-voelen-26/
Misschien in de vakantie naar Limburg 8-)

[n.a.v. dit topic toch eens een RT-HAW aangemaakt met filmpjes van proefjes in januari http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1692310&view=unread#unread eens zien of ik daar praktische tips krijg]

Anne_mieke88

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:22

iDJ...even gespiekt in je profiel...en wat is die carlito een mooi dier zeg...helemaal mijn type :D

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:24

Evelijn schreef:
Ympi schreef:
Als jou paard hetzelfde doet als die van mij heeft dat misschien ook dezelfde oorzaak dus ik zal even delen wat ik denk over die van mij, komt trouwens ook uit dit topic hoor :)
Ik denk nl. dat ik nogal verkeerd durf te gaan zitten. Te weinig op mijn zitknobbels, waardoor mijn billen wat achteruit steken. Iemand hier (ik denk S_en_Z) omschreef dat dat mede oorzaak zou kunnen zijn van paarden die sloom aanvoelen. Omdat ze dat nl. als een zithulp voor trager kunnen interpreteren. Ik weet helemaal niet of dat bij jou (of bij mij) de oorzaak is maar het zou eig. wel kunnen. Ik ga het alvast uitproberen want ik heb wel het gevoel dat mijn paard erg gevoelig is op mijn zit :)

Zit en balans is natuurlijk wel belangrijk onderdeel... heb 4 jaar lang eigenlijk in een te groot zadel voor mezelf gereden. Kwam ik pas achter toen ik de hulpen voor wijken maar niet goed kon geven hoe hard ik mijn best ook deed... en toen ik er meer op ging letten bleek ik gewoon de hele tijd heen en weer te schuiven .. en kon ik eigenlijk nooit goed beide zitbeenknobbels voelen.. :Y Maar nu ander zadel en daar voel ik ze wel... en door yoga voel ik ook sneller mijn lichaam... alleen kan ik dat nog niet constant toepassen bij paardrijden... aangezien je op 101 dingen tegelijk wil letten... en dat lukt me gewoon nog niet... -O- [bewust onbekwaam :o ]
Wil wel wat meer met mijn houding doen... ben al bezig in Centered Riding boek... en lees op internet daar ook wel dingen over. Eigenlijk zou ik daarvoor gewoon iets van clinic moeten doen.. zoals John Swaab zegt "Het is een kunst om op je paard te zitten en mee te gaan in de bewegingen die het paard maakt" http://www.paardenlifestyle.com/in-gesprek-met-john-swaab-zitten-om-te-kunnen-voelen-26/

[n.a.v. dit topic toch eens een RT-HAW aangemaakt met filmpjes van proefjes in januari http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1692310&view=unread#unread eens zien of ik daar praktische tips krijg]

Lekker makkelijk om je zadel de schuld te geven :P Waarschijnlijk heb je nu een zadel waarin je meer in een houding gedwongen wordt? Een te groot zadel moet opzich geen probleem zijn, je moet alleen een nog betere zit van jezelf hebben om daar goed in te blijven zitten. Een kleiner zadel vangt jouw "zitgebreken" op. Blijkbaar kon je je evenwicht tijdens het wijken niet vinden. Wellicht doordat je zo hard/vaak moet drijven?

Adelinde heeft op het moment trainingen waar je zelf mee aan de slag kan http://www.adelindetrainingcenter.nl/aanmelden/. Daar zitten ook oefeningen bij om je zit te verbeteren geloof ik.

Heb tot nu toe nog maar naar de eerste 30 sec van je filmpje gekeken: Ik zie een paard dat mooie ruimen gangen heeft, maar pogingen doet om zijn voeten zo snel mogelijk op de grond te zetten om niet uit evenwicht te raken. Je ziet meteen in het begin van het filmpje op lange zijde H-E-K dat hij ook wat slingert.
Ik krijg daarom het gevoel wat hij te SNEL gereden wordt. Door snelle passen te maken en dus niet langere passen, krijg je de achterhand er uiteraard niet onder. Bovendien is het voor je paard ook niet prettig, want hij kan zijn passen niet goed afmaken, verliest takt en struikelt soms zelfs. Dan zou ik als paard ook blij zijn als ik de kans kreeg om "BOINK" stil te vallen :D (eindelijk ben ik in evenwicht en raken mijn benen niet in de knoop :+ )
Probeer eens een tempo te vinden waarbij je paard FIJN uit zichzelf kan blijven lopen. Van DAAR UIT ga je proberen om hem ruimer te krijgen door KLEINE tempowisselingen te rijden. Je moet hem niet OVERDONDEREN door te veel verruiming te vragen _/-\o_

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:25

Fry schreef:
Wauw jullie gaan snel, Sam wat een schattige foto! Heb even op je profiel lopen neuzen wat een knap paardje heb je toch!

Ik vind het echt leuk om te lezen dat het om blij rijden gaat! Door dit topic ben ik zelf ook meer op de kleine vorderingen gaan letten en die gaan belonen. :)

Ik ben nu bezig mijn eigen paardje te zoeken ( :D ) en dan zou ik ook graag is op wedstrijd willen (dat wordt dan de eerste keer...) want met het oudje zit een wedstrijd er niet in helaas, maar ben BLIJ dat ze nog zo haar best doet op haar oude dag :)
Even een vraag... Let je als jurylid ook op degene de genieten en trots zijn op wat hun paard goed doet en niet boos zijn op wat die slecht doet? ( zomaar uit nieuwschierigheid hoor )

Dankjewel Fry!

Je vraag deed me denken aan een blog van Bertie:

Citaat:
Les 1 voor elk jurylid: dezelfde verrichting, hetzelfde cijfer.
In de ring een meisje van 7. Ze straalt: kijk mama, ik ben in galop!
Dan iemand van 17 op een jonge pony. Met een andere pony reed ze M.
Beide pony's springen verkeerd aan. 
Volgens Les 1: beiden een 4. Het eerste meisje zet een geweldige prestatie neer, maar krijgt lage punten. Hoe blijft ze gemotiveerd?

Ik jureer al jaren geen B-pony's meer.
Veel te moeilijk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:37

Thanks _iDj_
die grote passen heb je gelijk in.. denk dat ik nog niet echt goed onderscheid kan maken tussen snel en voorwaarts. (en misschien vind ik dingen wel sloom die eigenlijk gewoon goed zijn... weinig referentiekader is in dat opzicht is onhandig) Achterhand erbij was iets wat ik net in de laatste les (voor blessure :( ) een beetje voor elkaar kreeg. Hij ging wat zakken achter en kreeg zelfs beetje oprichting :D (jammer genoeg geen foto's van) ik weet dat ik naar dat gevoel toe wil... maar krijg dat niet voor elkaar zonder instructrice in de bak.

edit: Ik weet wel dat er een verschil is tussen actief en overhaast.... alleen lukt me kennelijk dat niet in het zadel. Hij stapt bijv. ook zo groot dat ik bijna geen onderscheid kan maken tussen arbeidsstap en middenstap.... hoe ik dan kleiner moet stappen zonder dat hij zich opdrukt, zijn onderhals eruit drukt... of zijn kop eruit gooit ...weet ik nog niet. Weet wel dat tempo nog niet goed is... al is dit dus al stuk "slomer" dan ik het heb gehad :o Dacht dat ik het hangen om mijn hand kon oplossen door alleen maar te drijven.... :7 gelukkig zijn Kafka en ik nog niet te oud om te leren 8-)

en over zadel ik wil ook niet zeggen dat alles aan het zadel ligt (zadel is qua inch maat niet anders maar voelt wel kleiner ofzo)... maar onder dit zadel kan hij al veel rustiger lopen dan hij eerder deed. ..en eerder zijn rug ontspannen. ipv dat ik me moet klemmen om te blijven zitten... nu nog echt leren ook echt mijn binnenbovenbeen te ontspannen ipv op te trekken... mijn beugel is alweer gaatje langer nu we alleen stappen. (Ik vind alleen dat ik te lange benen heb voor mijn paard... en dan trek ik ze dus soms weer op :+ ) Old habits die hard.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 13-02-13 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:39

_iDj schreef:
Door hier te reageren, krijgen wij de indruk dat je graag wil leren hoe een paard correct nageeft, terwijl je door jouw rijden "recreatief" te noemen de indruk wekt dat het je niet uitmaakt hoe je paard loopt.. Wat wil je :o?
Ook al rij je recreatief, je hebt de verantwoordelijkheid er voor te zorgen dat je paard jou kan dragen door jou te tillen met zijn hele lichaam. Dus niet alleen met zijn voorbenen, ook met zijn achterbenen. Daarom ga ik er voor het gemak maar van uit dat je hier niet alleen wat hebt geplaatst om je paard te laten zien, maar ook om te LEREN :D

Bij je foto kan ik me niet voorstellen dat je eigenlijk een bocht naar rechts wil maken, dan kán echt niet. Je ziet ook dat je paard wat met zijn gewicht naar links hangt.
Wat me in het filmpje opvalt, is dat je paard eigenlijk wel graag zijn onderhals wil loslaten. *\o/* Je ziet op momenten dat hij dat doet (moment dat zijn hoofd naar beneden gaat), hij gigantisch op de voorhand valt en daarom maar weer heel snel zijn hoofd omhoog doet.
Paard is van goede wil, maar de voorwaarden zijn er nog niet helemaal om lekker te kunnen nageven.
Zo is hij wel iets traag en treedt hij weinig onder met zijn achterbenen. Hoe komt dat? Nou, ik moet het toch zeggen: hij is wel een beetje dik := Dat maakt het natuurlijk wel een stuk moeilijker om de achterbenen er onder te krijgen.
Verder zou je hem best wel een beetje meer mogen VRAGEN om onder te treden. Nu laat je je paard het zelf uitvinden. Maar een paard heeft niet bedacht toen hij geboren werd "Als ik later groot en sterk ben, ga ik een mens dragen en moet ik mijn en mensgewicht verdelen over 4 benen" :o Oftewel: jij moet hem dat gaan vertellen. HELP je paard om zijn evenwicht over 4 benen te verdelen. *\o/*

Bedankt voor je reactie! Ik wil idd graag leren!
Met recreatief bedoel ik eigenlijk dat ik de laatste jaren erg weinig met dressuur bezig ben geweest en vooral heb geboscrosst. :P Ik wil uiteraard dat mijn paard mij kan dragen. :j
Hahaha voel je niet bezwaard, ik weet dat hij te dik is! We zijn er mee bezig, maar dat is helaas niet een, twee, drie opgelost. Wordt aan gewerkt!
Hoe kan ik vragen meer onder te treden? Hem meer voorwaarts rijden? Linksom is trouwens zijn moeilijke kant, ik merk heel erg dat hij moeite heeft om die kant op te buigen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:03

Anne_mieke88 schreef:
iDJ...even gespiekt in je profiel...en wat is die carlito een mooi dier zeg...helemaal mijn type :D

x2
Heb ik vandaag ook gezien en gedacht! Heel knap paard!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:03

x3 dan _O-

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:21

Ik vond de fjorden vooral gaaf 8-)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:40

Evelijn schreef:
Thanks _iDj_
die grote passen heb je gelijk in.. denk dat ik nog niet echt goed onderscheid kan maken tussen snel en voorwaarts. (en misschien vind ik dingen wel sloom die eigenlijk gewoon goed zijn... weinig referentiekader is in dat opzicht is onhandig) Achterhand erbij was iets wat ik net in de laatste les (voor blessure :( ) een beetje voor elkaar kreeg. Hij ging wat zakken achter en kreeg zelfs beetje oprichting :D (jammer genoeg geen foto's van) ik weet dat ik naar dat gevoel toe wil... maar krijg dat niet voor elkaar zonder instructrice in de bak.

edit: Ik weet wel dat er een verschil is tussen actief en overhaast.... alleen lukt me kennelijk dat niet in het zadel. Hij stapt bijv. ook zo groot dat ik bijna geen onderscheid kan maken tussen arbeidsstap en middenstap.... hoe ik dan kleiner moet stappen zonder dat hij zich opdrukt, zijn onderhals eruit drukt... of zijn kop eruit gooit ...weet ik nog niet. Weet wel dat tempo nog niet goed is... al is dit dus al stuk "slomer" dan ik het heb gehad :o Dacht dat ik het hangen om mijn hand kon oplossen door alleen maar te drijven.... :7 gelukkig zijn Kafka en ik nog niet te oud om te leren 8-)

en over zadel ik wil ook niet zeggen dat alles aan het zadel ligt (zadel is qua inch maat niet anders maar voelt wel kleiner ofzo)... maar onder dit zadel kan hij al veel rustiger lopen dan hij eerder deed. ..en eerder zijn rug ontspannen. ipv dat ik me moet klemmen om te blijven zitten... nu nog echt leren ook echt mijn binnenbovenbeen te ontspannen ipv op te trekken... mijn beugel is alweer gaatje langer nu we alleen stappen. (Ik vind alleen dat ik te lange benen heb voor mijn paard... en dan trek ik ze dus soms weer op :+ ) Old habits die hard.

Oooohh, arm paard :o Maar gelukkig zit er een, inmiddels, BEWUSTE amazone op _/-\o_

Om iets aan de paslengte te kunnen doen, zal je vooral tempowisselingen moeten maken: dan heeft je paard een reden om zijn benen anders neer te gaan zetten. Vooral omdat die van jou zo ruim van zichzelf loopt, zou ik het ook zeker zoeken in (óók) tempo terug te rijden. Het wordt saai :P , maar bijvoorbeeld de overgang van 15 tellen.
Als de kop er op gaat, probeer dat dan te corrigeren in je aanleuning. En doe eerst echt KLEINE tempowisselingen, als ze te groot zijn, dan kan je niet meer corrigeren (dan zit je paard in de "survival mode" :P hij is dan alleen nog maar bezig met zorgen dat hij niet omvalt of in de knoop raakt)!

Hopelijk is de blessure snel over zodat je weer lekker kan trainen en uitproberen.

Niwla schreef:
Bedankt voor je reactie! Ik wil idd graag leren!
Met recreatief bedoel ik eigenlijk dat ik de laatste jaren erg weinig met dressuur bezig ben geweest en vooral heb geboscrosst. :P Ik wil uiteraard dat mijn paard mij kan dragen. :j
Hahaha voel je niet bezwaard, ik weet dat hij te dik is! We zijn er mee bezig, maar dat is helaas niet een, twee, drie opgelost. Wordt aan gewerkt!
Hoe kan ik vragen meer onder te treden? Hem meer voorwaarts rijden? Linksom is trouwens zijn moeilijke kant, ik merk heel erg dat hij moeite heeft om die kant op te buigen.

Alleen voorwaarts rijden heb je kans dat je hem meer op de voorhand duwt. Belangrijk is dat je met aanleuning gaat rijden (een elastische verbinding met de mond doordat je een ontspannen en constante verbinding van achterhand naar voorhand). Voorwaarts is wel belangrijk, maar doordaar hoeft een paard nog niet te bedenken van "hé, laat ik mijn benen eens ver onder mijn buik zetten". Dat doet hij wél als je hem van voren iets opvangt (zolang hij in het opvangen maar wel ontspannen in zijn rug en kaak blijft!!!!)

Annemieke, Ympi en Snackie: Bedankt! :D
En Evelijn: ik snap je hoor :P Bedankt :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:01

S_en_Z schreef:
Niets aan paardrijden is makkelijk.. *D Behalve je teugels losgooien en uitstappen :=

En zelfs dat kan problematisch zijn :+.
(nee, geen probleem hier gelukkig, heb er al zat, met lang teugeltje uitstappen beheersen we, incl. altijd blijven opletten,
want je weet nooit...)

Ik kijk ook niet altijd even gezellig als ik aan het rijden ben, ben dan teveel aan het nadenken.

Ondertussen blij gereden afgelopen week.
Geen idee of het blijvend is, maar volgens mij gaan we vooruit, voor het eerst sinds sintjuttmis, hopelijk blijft dat zo.
Aandachts punten, je moet je paard faciliteren en niet in de weg zitten.
Dat is een lastige.
Betekend hier linker schouder laag houden, fractie meer op rechts zitten, dan voel je dat hij ruimer gaat lopen.
(klein probleem hierin is dat mijn rug krom is en ene schouder sleutel been langer dan de andere en bochel,
dus rug recht is schouder scheef en andersom, maar denk nu compromis gevonden te hebben, waar ik nog wel hard aan
moet werken, maar waarbij je direct het verschil voelt)
Volgende obstakel (moge duidelijk zijn, dan ik die obstakels ben), met mennen drijf je niet de hele weg loopt hij keurig door,
conclusie, wat ik eigenlijk al wist, niet de hele weg drijven en proberen te helpen, met gewoon stil zitten en waken loopt hij
10 x beter.
Proberen met name rechter achterbeen onder de massa te houden, dat levert even letterlijk een lange protesterende neus op,
maar als je hem dan hebt, dan loopt hij veel lekkerder en ruimer.
Zitten, ik zit ondertussen anders dan 2 maand geleden, kan het niet uitleggen, maar met verandering van Tobago ben ik mee veranderd :+:
klinkt gek, maar omdat hij heel anders loopt, moet ik wel anders gaan zitten.
(veel meer veer en zweef moment, zit zalig, maar anders.. Heeft dus ook in begin en nu als hij weer beter gaat lopen ook nog wel
eens wat spierpijn in liezen opgeleverd :+. Klinkt dom, maar je wordt soort van meegenomen door hem, zit zalig!)

Nog bergen werk, achter sterker laten worden, op letten achterkant moet sporen en ondertreden, hij moet kleiner leren worden en
met het nu voorwaartsere ook kleiner kunnen lopen. Galop moet ik echt bewust nog schouder begrenzen en iets schouder voor zetten,
maar ook dat gaat steeds beter. Stap vind hij klein worden gigantisch moeilijk, maar hij stapt van nature dan ook dik 2 voeten over
en nu moet hij van mijn bijelkaar lopen en tot op zekere hoogte kleiner gaan stappen maar wel actief blijven. Hij lijkt (ook volgens anderen)
voorwaartser en beter voor het been te worden.
Uiteraard allemaal beetjes, maar in ieder geval beetjes de goede kant op.

Maar ik ben blij dat ik rij! en blij rij!
Zal kijken of ik binnenkort een keer stukje kan laten filmen, verwacht geen wonderen, maar denk dat ook jullie het verschil gaan zien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:07

furioso schreef:
Hey allemaal, ik ga ook even een poging wagen en mijn paard en ik er ook opzetten :)
De foto's zijn van december en ondertussen zit er weer een positievere verandering in ons rijden (moet nog foto's laten maken ;) )
[ Afbeelding ]
Hier komt hij te hoog in de hals en geeft dan een valse knik ? Wel vind ik zijn benen goed :)
Mijn houding mag natuurlijk vééél beter ! Ik zit erg naar voor en ik mag mijn handen meer meegeven en niet naar mijn paard kijken :P

[ Afbeelding ]
Mijn beugels mogen langer (dit is inmiddels gebeurt) en jaa weer dat ik rechter mag zitten en paard zijn benen vind ik goed, hij mag zakken met zijn hoofd want nu loopt hij nog wat opgekropt ?

[ Afbeelding ]
Hier vind ik zijn hoofdhouding precies wel beter dan de vorige foto's

[ Afbeelding ]
Neusje mag er meer uit, ik moet hem wat losser laten
Hij heeft wel een goed achterbeen denk ik ?

[ Afbeelding ]
Langere teugel geven om hem wat te laten zakken (poging tot)

[ Afbeelding ]
Dit gebeurt ook wel eens..
Hoofd omhoog en geen contact meer

Mijn houding is op alle foto's waardeloos maar toch vind ik mijn paard zijn beengebruik over het algemeen wel goed ?
Inmiddels loopt hij met een constantere hoofdhouding, probeer ik hem zoveel mogelijk te laten halsstrekken, verruimen, overgangen te maken,...
Ik heb minstens 1x in de week les en vanaf april ongeveer gaan we in de B beginnen :)

Je hebt al aardig wat commentaar gehad, maar ik ga het ook nog proberen.
Wat me het meeste opvalt is zoals anderen ook zeggen dat je eigenlijk heel erg terug werkt met je lichaam en handen, waardoor hij niet de ruimte krijgt om blij te bewegen. Daardoor zijn rug strak.
En zo zonde van je houding, die heeft zo'n invloed op hoe je paard loopt en hoe het plaatje eruit ziet.
Denk dat je het echt wel veel beter kan en dan denk ik dat je uiteindelijk ook heel ander paard hebt.

Maar waar wil jij heen inderdaad, dat wat iemand anders ook al vroeg en dan niet eens zozeer of je echt die volte bij A wilt, maar meer wat wil
je van hem? Hoe wil je dat hij loopt, heb je daar al over nagedacht?
Met name hoofd hals houding, die nu eng en opgekropt is, waar wil je hem hebben lopen?
Bedenk dat voor jezelf voordat je gaat rijden.
Op dit moment is denk ik iets lager (nee, niet laaaag, maar iets lager) en meer lucht (en dan niet je teugels losgooien, wel contact houden)
al een heel ander plaatje gaat geven.
Dan maak je het voor hem mogelijk om meer te bewegen, losser te worden en te ontspannen, vanaf dat punt kan je hem dan weer aan het werk zetten, wakend dat hij niet weer zo opkropt.

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:14

_iDj_ schreef:
Op de een of andere manier heb ik deze post helemaal over het hoofd gezien, maar nu reageer ik dan toch even..

Alleen maar blij en trots zijn als het voor geen meter gaat, levert natuurlijk niet direct punten op.. Wat heel belangrijk is dat je verkeerde en goede momenten herkent en vervolgens ook nog snapt waar ze vandaan komen. Iedereen die dat kan, én uiteindelijk zelfs verkeerde momenten kan voorkomen en goede momenten kan versterken, die rijdt doorgaans al een betere proef..
Een van de onderdelen waar je in de proef op gepunt wordt is "Rijvaardigheid en het effect van de hulpen". Een ruiter die verkeerde en goede momenten niet herkent en dus zonder ECHT GOED op zijn paard te letten (te voelen) zijn paard hulpen geeft, zal hier natuurlijk minder goed op scoren.
Een ander punt is "Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard". Op het moment dat paard en ruiter elkaar niet snappen, zal een paard vaker hulpen te voortduren krijgen die hij niet snap, gegarandeerd dat je paard dan spanning opbouwt (wat veelal ten koste gaat van de aanleuning). Dus daar zal je ook minder hoog op scoren als je je paard niet echt goed aanvoelt.

Enne.. als je goede momenten herkent en verkeerde momenten kan voorkomen, wordt je natuurlijk ook BLIJ en trots.
Blij rijden, heeft geen zin als je zit te neppen. Dat is ook geen BLIJ rijden, dat is acteren ;)
BLIJ rijden, is dat je herkent wat goed gaat, dat je dat waardeert en dat je dat gebruikt om verder te komen.

Aha bedankt, was ik even nieuwschierig naar :)
Heerlijk zo'n lange uitleg hier word ik dus ook BLIJ van _/-\o_

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:16

Evelijn schreef:
Ympi schreef:

Leuk paard en jullie zijn leuke combi.

Denk dat je net iets te veel met de voorkant wilt, daardoor aanleuning niet helemaal constant en ook wat van links naar rechts
en niet te veel met je binnenhand willen doen. Zou iets meer impuls mogen hebben, maar hoeft niet harder, nu denk ik doordat
ze niet helemaal goed vw is en aan het been je vervalt in werken aan de voorkant, waardoor je ook best wel wat taktfouten hebt
die denk ik stuk minder zijn als ze meer op eigen benen blijft lopen.
Hals strekken zie je dat ze ineens op de voorhand duikt, dus inderdaad wat meer van achteren naar voren proberen te rijden.
Je hand houding is wat onrustig en af en toe kan ik hem niet rijmen met wat je aan het rijden bent, lijkt wel of je licht bent,
dat is wel goed.
Meer de buitenschouder begrenzen in bochten, voltes, hoeken, nu heb je wel dat je paard naar binnen kijkt maar loopt hij
eigenlijk wat over buitenschouder weg en zet binnen achterbeen er niet helemaal onder, paard iets rechter houden is dan handiger
dan heb je minder taktfouten en kan hij makkelijker in zijn ritme door gaan, nu gaat hij hakkelen omdat hij het net niet redt.
Uiteraard thuis wel werken aan dat je hem met stelling en buiging de bocht door krijgt, maar in proefje zou ik dan kiezen voor iets
rechter zolang hij het nog niet redt.
2e proefje lijkt hij inderdaad wat actiever, maar pas op dat actiever niet is sneller!
Nu klikt bovenstaande heel dramatisch, maar zo slecht was het niet hoor!
Vind jullie leuke combi om naar te kijken.
Tikje meer impuls, niet jagen en aan voorkant minder doen, dan ben je al heel eind!
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 13-02-13 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:22

@S_en_Z indd lijkt dr op ja.
Maar ik bedoel meer als 2 ruiters het beide erg goed doen, maar de 1 zit met een enorm changerijnig gezicht en is hard in de hand en de ander zit met een big smile en praat bijv met het paard (braaf, goedzo, door, kom op) Krijgen ze dan beide dezelfde punten?
Maar daar heeft IDJ al goed antwoord op gegeven :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:27

Fry schreef:
Maar ik bedoel meer als 2 ruiters het beide erg goed doen, maar de 1 zit met een enorm changerijnig gezicht en is hard in de hand en de ander zit met een big smile en praat bijv met het paard (braaf, goedzo, door, kom op) Krijgen ze dan beide dezelfde punten?

Stemhulp mag niet in proef, dat levert aftrek op :+ :D ;) (of je moet zorgen dat jury je niet hoort en ziet O:) )

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:29

Sjolvir schreef:
Fry schreef:

Stemhulp mag niet in proef, dat levert aftrek op :+ :D ;) (of je moet zorgen dat jury je niet hoort en ziet O:) )

Oh hahha weet ik nieteens, gelukkig dat je het zegt anders zat ik daar in de proef een beetje lopen te praten haha!
Tja, je merkt wel dat ik geen wedstrijdervaring heb he!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:38

gewoon rijden met een bigsmile en praten met je tanden op elkaar _O-

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:44

Snackie schreef:

Hahahahahah!
Dat ziet dr ook raar uit :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:45

nee hoor :D niemand heeft dat door joh :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:50

Niwla schreef:
Wat een ontzettend interessant topic! Mag je gewoon je foto's/video's plaatsen?
Ik wil wel advies geven, maar heb er zelf eigenlijk de ballen verstand van. :P

Ik heb een 8-jarige fjordenruin en rijd hem eigenlijk puur recreatief. We gaan over drie weken voor de lol meedoen met een fjordenwedstrijd, maar rijden dan een A proef, haha.

Foto:
[ Afbeelding ]
Ik rijd hierbij een foto om de fotograaf heen, dus voor zover ik kan zien vanaf deze foto is hij verkeerdom gesteld?
Video:
[ Video ]
Mijn beugels zaten eigenlijk te kort, ik ben er even na de andere eigenaresse op gestapt.
Ik vind zelf mijn benen erg storend: ik drijf teveel en trek mijn hak op.

Edit: ik besef dat jullie waarschijnlijk vrij weinig kunnen met een filmpje alleen over de hoefslag. :)

Ha een knap fjordsel! Wel met wat veel buik, niet moeilijk te raden wat zijn grootste hobby is.
Je hebt al commentaar gehad.
Hij moet achter meer ondertreden, maar dat gaat hij natuurlijk niet zelf bedenken, daar moet je hem bij helpen, hij is zo te zien
wel zoekende naar wat je van hem wil, als je naar zijn hoofd en hals kijkt zie je hem proberen, alleen krijgt hij van de ruiter niet
terug wat hij moet doen.
Dus hem ondersteunen op de momenten dat hij het goed doet en snel genoeg zijn.
Nu maakt hij voor krabbelpasjes, omdat hij nogal op de voorhand loopt, zonde! Hij en jij kunnen het denk ik veel beter.

Recreatief kan je ook correct rijden, dus je bewust zijn van wat je doet en wat je paard doet en waar je heen wil.
Als je een paard correct rijdt, gaat hij ook recreatief langer mee, gewoon omdat hij dan zijn lijf beter leert gebruiken.

Zo te lezen ga je fjordsport proef rijden? (of toch KNHS proefje?)
Ook dan moet je met stelling en buiging door de bocht ook al rij je een A proefje zonder galop.
Naar mijn idee, letten ze daar juist heel erg op.
Gangwerk wordt je allicht minder aangerekend dan op KNHS wedstrijd (wordt op fjordenmaatstaven beoordeeld),
maar ook bij fjordsporten moet je wel aan alle overige voorwaarden voldoen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:51

Snackie schreef:

Jij snapt hem! (ik kreeg het voor elkaar halve proef tegen mezelf te blijven praten, ademhalen, ademhalen, ademhalen... :Y),
want 6 minuten zonder, dat is funest :') )

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:53

dan loop je paars aan enzo, dan kijken ze ook vreemd.