Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:09

Ik heb het filmpje nogmaals bekeken, mijn complimenten voor de amazone. Ze laat perfect zien dat de piaffe en passage vóórwaartse oefeningen zijn. Een perfecte timing, ze laat ze heel mooi afvloeien.

Ik begin me af te vragen hoe zij en Toot het zouden doen *grijns*

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:11

mooi filmpje vind die zigzagappuyementen erg mooi, gaat zo simpel en vloeiend. wel grappig om te zien dat er tegenwoordig veeeeeeeeeeeeel meer aan uitstraling gewerkt wordt qua kleding ect

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:12

nombrado schreef:
Ailill schreef:
Het paard loopt inderdaad mooi in balans, op vier benen en over zijn rug. prettig beeld. Ik ben zelf een stuk jonger, ben deze beelden niet echt gewend. Probeer er wel altijd extra goed naar te kijken, het ware tenslotte wel de grote mensen van voor mijn tijd.

Het enige waar ik me aan stoor is de positie van haar benen, de beugels mogen imo langer. Dan kan ze volgens mij veel fijner inwerken met haar beenhulpen/spoorgebruik :)

Ben ik het helemaal mee eens.
Ze zit met haar benen niet goed recht onder haar paard.
Met deze beugels zou ik een M parcours springen ;)

U haalt me de woorden uit de mond :D

Voor zover ik weet dienen de sporen om de (onder)buikspieren van het paard te activeren, dat kan ze vanuit deze positie nooit bereiken.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:16

wat een power blijft er ook in dat paard zitten zo voorwaarts en opwaarts

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:30

Ik persoonlijk word een beetje moe van het eeuwige commentaar op de topruiters, niks is goed, niks is zo het moet zijn, maar als je dan vraagt hoe het dan wel beter zou moeten, geeft TS niet thuis. Als je vraagt om een filmpje, omdat je wilt weten of de kennis niet alleen theorie is, maar ook praktijk, krijg je van TS niet thuis......
En daar word ik moe van.

Ik wil het jullie weleens beter zien doen........

En nee, het is heus niet omdat je geen GP rijdt dat je geen commentaar mag hebben, maar becommentariëer dan iets wat je zelf ook kunt. Horseyfries kan een piaffe en passage, de rest niet, en 3x raden waar het commentaar over gaat......
Dat is dan waar ik minder goed tegen kan.

@ nombrado: ergens anders heb ik een topic geopend over leerstijlen en lesmethoden. Gelieve daar je mening over hoe goed vroeger de lessen wel niet waren, en hoe slecht nu, te spuien.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:34

Yamcha schreef:
Ik persoonlijk word een beetje moe van het eeuwige commentaar op de topruiters, niks is goed, niks is zo het moet zijn, maar als je dan vraagt hoe het dan wel beter zou moeten, geeft TS niet thuis. Als je vraagt om een filmpje, omdat je wilt weten of de kennis niet alleen theorie is, maar ook praktijk, krijg je van TS niet thuis......
En daar word ik moe van.

En nee, het is heus niet omdat je geen GP rijdt dat je geen commentaar mag hebben, maar becommentariëer dan iets wat je zelf ook kunt. Horseyfries kan een piaffe en passage, de rest niet, en 3x raden waar het commentaar over gaat......

@ nombrado: ergens anders heb ik een topic geopend over leerstijlen en lesmethoden. Gelieve daar je mening over hoe goed vroeger de lessen wel niet waren, en hoe slecht nu, te spuien.

Zou ik mogen weten wie je met "de rest niet" bedoelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:38

Iedereen behalve Horseyfries die in dit topic post, is zo moeilijk toch niet om te bedenken? :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:39

Nou, toch even een aanvulling over de rijstijl van Adelinde. Toen ik haar zag rijden en trainen tijdens het trainersseminar, zag ik dat Johan probeerde om haar Parzival met meer ontspanning te rijden. Dat pakte niet goed uit en Adelinde moest er flink aan werken om hem weer voor elkaar te krijgen. Ze legde uit dat hij op een bepaalde mate van spanning gereden moest worden, dus niet te veel en niet te weinig. Dat klinkt misschien positief, want natuurlijk moet er een bepaalde manier van aanspanning zijn, anders kom je geen GP-proef door, maar wat ik zag was dat daarbij kennelijk een stevig contact met het bit bij nodig was. Ik heb haar ook wel eens bij een ereronde zien rijden, waarbij ze de teugels ontspande en Parzival prompt van passage stil stond. Hij heeft het kennelijk dus nodig (tenminste toen) om tegen de hand aan te lopen. Ik vind dat niet zo mooi.
Trouwens, met een beetje extra kom je geen ZZ-zwaar proef door? Nou, ik denk dat je eerder moet denken aan gedragenheid als je een beetje extra bedoeld. Dus geen druk, spanning etc, maar gedragenheid. Dan kom je een ZZ-zwaarproef makkelijk door. Maar daar schort het vaak nog aan.
En dan, van mij mag die discussie over het wedstrijdniveau wel achterwege blijven. Iedereen kan zien of een combinatie mooi om naar te kijken is of niet. Dat kan zelfs een leek zien, die zelf nog nooit op een paard heeft gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:44

vur schreef:
Nou, toch even een aanvulling over de rijstijl van Adelinde. Toen ik haar zag rijden en trainen tijdens het trainersseminar, zag ik dat Johan probeerde om haar Parzival met meer ontspanning te rijden. Dat pakte niet goed uit en Adelinde moest er flink aan werken om hem weer voor elkaar te krijgen. Ze legde uit dat hij op een bepaalde mate van spanning gereden moest worden, dus niet te veel en niet te weinig. Dat klinkt misschien positief, want natuurlijk moet er een bepaalde manier van aanspanning zijn, anders kom je geen GP-proef door[.

Een bepaalde druk heb je inderdaad nodig in die zware oefeningen. Dat is wat ik mis in de proeven van Carl hester met Utopia. Het is zeker een heel vriendelijk beeld maar veel te vrijblijvend. En wat volgens mij nog de oorzaak is van de fouten in de poreven op de Olympische Spelen.
Wat bij Carl Hester te vrijblijvend is(te weinig aanspanning) , is bij Adelinde te veel. Iets wat daar tussen zit is in mijn ogen het juiste.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:45

Dat was op de OS zo, toch heb ik proeven van hem gezien waar het wel goed was in mijn ogen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:47

Yamcha schreef:
Iedereen behalve Horseyfries die in dit topic post, is zo moeilijk toch niet om te bedenken? :)

Okay. . . en wanneer heb je mij zien rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:49

Niet.

En ik vind je profiel waanzinnig mooi hoor, maar mag ik dan een filmpje, kunnen we je piaff en passage gelijk even beoordelen? :)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:50

burl schreef:
vur schreef:
Nou, toch even een aanvulling over de rijstijl van Adelinde. Toen ik haar zag rijden en trainen tijdens het trainersseminar, zag ik dat Johan probeerde om haar Parzival met meer ontspanning te rijden. Dat pakte niet goed uit en Adelinde moest er flink aan werken om hem weer voor elkaar te krijgen. Ze legde uit dat hij op een bepaalde mate van spanning gereden moest worden, dus niet te veel en niet te weinig. Dat klinkt misschien positief, want natuurlijk moet er een bepaalde manier van aanspanning zijn, anders kom je geen GP-proef door[.

Een bepaalde druk heb je inderdaad nodig in die zware oefeningen. Dat is wat ik mis in de proeven van Carl hester met Utopia. Het is zeker een heel vriendelijk beeld maar veel te vrijblijvend. En wat volgens mij nog de oorzaak is van de fouten in de poreven op de Olympische Spelen.
Wat bij Carl Hester te vrijblijvend is(te weinig aanspanning) , is bij Adelinde te veel. Iets wat daar tussen zit is in mijn ogen het juiste.

hier kan ik mij inderdaad ook wel in vinden . denk dat je altijd een wisselwerking tussen ontspanning en aanspanning moet hebben en dat dit goed in balans moet zijn om een zware proef foutloos door te kunnen komen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 19:51

Yamcha schreef:
En daar word ik moe van.

hahahaha
ik open een topic over het oude rijden.
vervolgens ga jij mij vertellen dat ik mijn dingen maar ergens anders moet posten?
nee hoor.
kblijf lekker hier.
Overigens rijd ik passage en piaffe
tja, en alleen niet op film vastgelegd . Dus je zal me op mijn woord moeten geloven.
erger nog, ik kan het zelf de paarden leren als ze er klaar voor zijn in de bespiering

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:53

Ik hoorde eens twee subtopjuryleden praten in de pauze. Ze zeiden dat sommige combinaties zo mooi ontspannen reden, maar dan miste impuls en/of gedragenheid, lees uitstraling en sommigen zo mooi gedragen en met expressie, maar die hadden te veel spanning. Tja, kwamen ze dus samen tot de conclusie dat dat nou net het moeilijkste is van paardrijden. Tenminste, op hoger niveau in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door vur op 05-12-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 19:54

Yamcha schreef:
Niet.

En ik vind je profiel waanzinnig mooi hoor, maar mag ik dan een filmpje, kunnen we je piaff en passage gelijk even beoordelen? :)

tjonge jonge, nu jij Yamcha.

Hij heeft zeker een waanzinnig mooi profiel... mooie paarden, prachtige onafhankelijke zit.
Daar kan ik zo al aan zien, dat het voor hem geen kunst is een passage of piaffe te rijden.
daar hoef ik geen filmpje van te zien...kgeloof het zo wel 8-)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:54

En zeker met een Ferro, die kunnen toch allemaal piafferen en passageren?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:57

Yamcha schreef:
Niet.

Dank je, maar je hebt gelijk. Het gaat niet enkel om foto's, bij deze een clip van nu 3.5 jaar geleden. Let wel, ik was toen 21 en het paard was 8/9:

Ik geef toe, het is absoluut niet mijn beste clip, maar gezien ik de laatste jaren voornamelijk jonge paarden train kon ik zo snel niks beters vinden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:58

nombrado schreef:
Yamcha schreef:
Niet.

tjonge jonge, nu jij Yamcha.

Hij heeft zeker een waanzinnig mooi profiel... mooie paarden, prachtige onafhankelijke zit.
Daar kan ik zo al aan zien, dat het voor hem geen kunst is een passage of piaffe te rijden.
daar hoef ik geen filmpje van te zien...kgeloof het zo wel 8-)

Ach, ze heeft wel een punt. . . clip is geplaatst, zit hem nu wel te knijpen :D

Trouwens, bedankt voor het compliment :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:05

Vind het wel stoer dat je er ook echt een plaatst :j had ik niet verwacht eigenlijk.

maar ik ga hem niet beoordelen, ik ben geen GP ruiter, dit gaat boven mijn petje. Maar Nombrado: is dit b v het waarvan je je afvroeg waar het gebleven was?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:06

Ik vind het ook stoer dat je je filmpje hebt geplaatst. Petje af.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:10

Goed, dit had ik niet verwacht. . . thanks, haha!

Ik kan nu zo al een aantal verbeter-punten opnoemen, zeker tijdens de verzameling is er te veel spanning, die spanning is er te lang. Niet goed. Verder was ik in die tijd nog helemaal niet bezig met rechtrichten, enkel met de oefeningen goed uitvoeren. Inmiddels weet ik dat als de basis goed is, het zwaardere werk veel makkelijker, of nog beter, vanzelf gaat.

Wat dat betreft geven paarden precies aan wanneer ze ergens aan toe zijn :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:11

Yamcha schreef:
Vind het wel stoer dat je er ook echt een plaatst :j had ik niet verwacht eigenlijk.

maar ik ga hem niet beoordelen, ik ben geen GP ruiter, dit gaat boven mijn petje. Maar Nombrado: is dit b v het waarvan je je afvroeg waar het gebleven was?

Trouwens, ik ben ook geen GP ruiter. Ik heb het geluk gehad van een heel goed iemand les te krijgen, daarnaast het juiste paard op het juiste moment. Ik weet dus hoe het is, een paard tot dat niveau trainen is een heel ander verhaal. Maar goed, ik weet hoe het moet en ben nog jong *grijns*

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:13

Fijn dat je al weet hoe het moet Ailill, dat is stap één. Een paard zelf opleiden tot dat niveau stap twee ;)

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Om even terug te komen op het eigenlijke topic, dus dit is volgens jou en de TS en de anderen die vinden dat het filmpje laat zien hoe een piaffe volgens de FEI reglementen eruit hoort te zien, het voorbeeld van een perfecte piaffe?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:17

burl schreef:
vur schreef:

Ja dat denk ik ook wel, alhoewel je die (aan)spanning bij het ene paard mss meer zal voelen of nodig zal zijn als bij de ander, afhankelijk van de bouw van het paard.
Daarbij, we zitten er niet op, dus je voelt niet wat zij voelen. Tijdens OS zag je duidelijk spanning bij Parcival (mss ook wel opgewekt door Adelinde die de last van het moeten-presteren-op-het-moment-dat-het-moet daar dus ook op haar schouders had) Bedenk je eens, dat is wat... Pff. Tijdens de wereldbeker vond ik de combinatie veel vloeiender. Echt een heel stuk. Dat zal wellicht dan toch de spanning zijn (niet de aanspanning bedoel ik dan he :+ ).