[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:26

Het paard is in beide gevallen zeker niet achter de teugel.
De opmerkingen m.b.t. de takt van het paard in beide gevallen, wijt ik meer aan wensgedachten van de auteur. Net zo als het vermeende dwingende verband tussen de rug van de ruiter en de rug van het paard. Hoezeer de auteur ook hoopt dat het zo functioneert, is daar nooit enig bewijs voor gevonden.
Nu is het beoordelen vanaf een foto op zich al vreselijk moeilijk. Dit dan ook nog larderen met onrealistische wensdromen maakt het geheel onmogelijk.
Al eens eerder heb ik voorgesteld dat Nombrado haar kunde onder bewijs stelt. Niet zozeer omdat zij alhier commentaar levert, want daar is inderdaad om gevraagd, maar omdat er iets beweerd wordt (en in het verleden, werd) dat mijns inziens niet realistisch is. Vandaar mjn eerdere opmerking Hic Rhodus, hic salta. Laat het zien. Anders kan ik slechts concluderen dat 'papier geduldig is'.

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:47

Absoluut mee eens KDV.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:53

Als ik naar de ruiters in het filmpje kijk, zie ik ook 2 heel verschillende manieren van rijden. Ruiter A checkt elke seconde nog reacties. Dat is namelijk wat ze doet. Met rechte armen en hand zoekt ze zelf contact met het paard "Ben je er nog? Wat doe je daar?". Haar been drijft niet voor een reactie, maar voor een test. "Ik ben hier, onthou dat. Ik ben hier, weet je dat?"

Ruiter B is zich bewust van wie ze is en wat het paard is. Ze rijd om een bepaald iets te voelen (en ondanks opzij kijken, is het voelen niet zien. Daar ben ik vrij van overtuigd).

Bij ruiter A toont paard veel van z'n natuurlijke beweging. Vlak, ruim en op de voorhand. Bij ruiter B laat het potentie zien, maar ook onervarenheid op dat gebied. De passen zijn hoger, maar niet afgemaakt en nog steeds op de voorhand.

Voor A telt dat ze moet leren het paard te sturen en te leiden. Voor haar zouden veel figuren goed zijn. Ze voelt dan snel genoeg dat het paard te lang loopt. Met hulp zal ze snel leren het paard in te korten. Het paard leert op figuur zich beter in te passen en z'n been meer te gebruiken. De ruiter krijgt de kans om meer te leren over controle en zal zich veiliger voelen.

Voor ruiter B zou tellen dat ze het paard veel naar overgangen moet rijden. De ruimte in de beweging zou moeten worden gecreëerd. (En het paard loopt wel snel, maar is niet voorwaarts en ook dat zou worden bereikt zo). Als ze 1 keer gevoelt heeft waar ze naar zoekt, dan zal ze sneller weer tot dat resultaat komen.

Pas later in de africhting zou het paard van de voorhand kunnen worden gereden. Maar daarvoor zal ze eerst meer moeten reageren op het been en meer contact willen maken met de ruiter. Want dat is het probleem van beide ruiters, het is nog een te eenzijdig contact.

Wat betreft de ruiters. Appels en peren moet je niet vergelijken. Ruiter A is lang, wiebelig en moet nog leren voelen. Haar twijfels maken dat ze op sommige momenten groot reageert en andere te klein.
Ruiter B is groter en meer stabiel. Maar het zadel is duidelijk niet voor haar gemaakt en die beugels ook niet.
Beide kunnen veel verbeteren aan hun houding, maar beide hebben ook veel goede punten. En dat is wat een ruiter maakt. Niet iedereen kan lichamelijk gezien altijd het zelfde en als instructeur zou ik van beide heel andere benaderingen verwachten in houding... En toch komen ze waarschijnlijk ieder in hun eigen tijd net zo ver.

Nombrado even iets speciaal voor jou. De paardenwereld is een plek met veel meningen en vormen van sport. Deze paarden en mensen hebben uiteindelijk de zelfde doelstellingen en bereiken die vaak op een andere manier op andere plekken. Dit komt door dat levende wezens vaak de mogelijkheid hebben om te leren van elkaar. Dat betekend dat een paard kan leren om te gaan met de zwakke plekken van de ruiter. Tenminste zolang de ruiter duidelijk genoeg kan vertellen wat zijn doel is. En vertellen betekend een signaal afspreken wat voor beide het zelfde betekend.

Ik heb 8 jaar geleden een ongeluk gehad met een jong renpaard. Mijn rug is stijf geworden hierdoor. Ik kan mij niet zo snel meer aanpassen aan de bewegingen van een paard. Sterker nog, gewoon recht op de grond gaan liggen... Het kost me een paar minuten en doet pijn. Forceer ik, dan schiet mij rug in een slot en blijft hij op slot, tja dan worden mijn zenuwendoof (ongevoelig). Een zeer vervelende gewaarwording. Hoe weet ik hoe hard ik drijf als ik niks voel?
Mijn gebrek aan aanpassing vraagt van mijn paard ook een aanpassing. Het kost moeite en een lang leerproces. Maar mijn paard is enorm soepel in haar rug geworden. Zo soepel dat andere mensen haar eng vinden. Voor hen voelt het te actief en soms bij het weg stappen zitten ze in de startblokken voor een rondje bokken. Dan trekt ze namelijk wat te rond... (En ze bokt niet onder het zadel)

En ja, daar mag je sceptisch over zijn (Zeker bij gebrek aan bewijs). Maar of je het nu geloof of niet. Het is niet erg vriendelijk en nodigt niet uit tot discussies (en dat vind ik altijd zo leuk aan dit topic) als je meningen en verhalen van een ander zo ferm afwijst. Dit stagneert de voorgang van ruiters. En op grote schaal vind ik dat de ruitersport en paarden en ruiters daar niet beter van worden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:36

Wow veulen. Wat heb je het mooi, vriendelijk en helder geschreven.

Ik kijk niet in een spiegel om te zien wat ik aan het doen ben. Meestal is het voor mij een controle om te zien of wat ik voel ook zichtbaar is.

Mag ik je vragen waarom jij dit "op de voorhand" vind? (niet omdat ik vind dat het paard meer gewicht op het achterbeen heeft ofzo.. Ik heb het idee dat we hetzelfde zien maar anders benoemen). Dit paard loopt op deze filmpjes wel (grotendeels) "over 4 benen".. Maar ik zie het paard eigenlijk niet (continue) op de voorhand.

Op de voorhand draven (in mijn hoofd) is wanneer het paard in de benen op zijn voorbenen verder doorzakt in de koten en die van de achterbenen recht blijven. Of wanneer het kruis het hoogste punt is waardoor je echt duidelijk ziet (en bang bent) dat het paard telkens struikelt en op haar hoofd valt. (zo lomp zijn ze natuurlijk niet maar bij velen kan het echt zo duidelijk zijn := )

(Op de achterhand is makkelijker. Paard zakt van achter in en draaft meer omhoog waardoor de schoft omhoog komt. Er wordt in de koten van het achterbeen meer gewicht gebracht dan op het voorbeen..)

Als een paard voor en achter evenveel doorzakt en dus (in mijn ogen) horizontaal is (en soms stukjes met de schoft omhoog komt) Noem je dat dan op de voorhand omdat hij niet helemaal op het achterbeen komt?

Wbt de discussie, helemaal mee eens. Het is niet dat ik niet naar nombrado wil luisteren en proberen te begrijpen hoe zij de wereld ziet en kent. Het zou al heel anders zijn als "ik zie, ik vind, ik ben van mening dat.." in haar Posts verwerkt. Met haar roepen "wedstrijdsport ben ik mee gestopt omdat het zeer deed aan mijn ogen" doet afbreuk aan de ruiters hier die WEL hun best doen op een vriendelijke manier te rijden/starten en hierbij resultaten te boeken.

En zo heeft ze nog meer dingen die ze plaatst en mensen "opdwingt" te geloven waardoor ik aan het steigeren ga.

Soms lijkt het alsof ze zich opstelt als professor die al heel erg veel bereikt heeft.. Maar leeft zich maar heel weinig in in anderen (op een paar Posts na).

Niemand is ooit uitgeleerd.. Er zijn altijd verbeterpunten.. Ik denk dat een andere manier van posten al heel anders is. Als zij even terug stapt naar de "gewone mensen" en met wat minder (ja sorry ik weet het niet anders te benoemen) arrogantie reageert zal ze denk ik ook veel makkelijker in het topic passen.

Er is niet 1 manier. Je past je manier van rijden/trainen aan op het paard. Je kiest een leerweg waar jij je het fijnst bij voelt en waar je in ontwikkelt. Voor iedere ruiter is dat zijn eigen kruistocht door het paardenleven. Niet alleen om zijn paard sterker te maken maar ook om zelf ruitergevoel te ontwikkelen. Niet iedereen heeft dit bij het paard meegeleverd gekregen bij aanschaf. Dus iemand moeilijke oefeningen willen laten doen zonder instructie terwijl je al kunt zien dat zij nog niet veel voelen vind ik gewoon onlogisch.

Het is interessant en leuk visies van anderen te horen en je eigen ideeën te vormen.. Maar dan moet het je niet opgedwongen worden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:46

Oh en nombrado. Wat veulen doet is misschien ook leerzaam voor jou. Zij leeft zich in in de ruiter en kijkt naar het paard. Jij kijkt naar de ruiter en leeft je in in het paard. En ik twijfel er echt niet aan dat je veel liefde hebt voor de paarden en het rijden..

Maar als jij als instructrice leergierige ruiters wil hebben/houden is wat veulen doet heel belangrijk. Ik geloof best dat je heel kritisch bent en iedereen graag iets wil leren en jouw visie wil delen. Maar vergeet niet dat je omgaat/werkt met mensen die een paard hebben.. Niet met paarden die een mens hebben.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:51

Veulen84
Mevrouw, dank voor uw bijdrage. Ofschoon ik uw mening niet in alles deel, vond ik uw standpunt interessant en aangenaam om te lezen. Zeker de laatste drie alinea spraken mij zeer aan. Over het voorgaande moet ik mijn gedachte nog eens laten gaan, Ik maak er geen heel van dat ik beoordelingen van fotos bijna onmogelijk en van video beelden erg moeilijk vind. Ze zijn voor mij te zeer 'momentopnamen' om daarover strenge oordelen te vellen.
De reden waarom iets aanspreekt is vaak omdat men er iets herkent van zichzelf. Dat is bij mij in dit geval niet anders. Welicht ten overvloede (ik maak er geen geheim van); ik lijd sinds mijn geboorte aan een degeneratieve botziekte. Dat is pijnijk en motorisch erg storend. Mijn linker ledematen zijn het meest betroffen door de ziekte. Mijn arm en been aan die kant zijn zwak en motorisch duidelijk minder goed te controleren. Zo is bijvoorbeeld het optillen van een kop koffie (een goddelijk drank) met die hand ronduit pijnlijk. Men kan zich dus voorstellen dat mijn teugelgevoel tussen de handen verschillend is. Toch hebben mensen (vrienden, leerlingen en mijn respectievelijk leermeester en trainers) die op door mij afgerichte/gecorrigeerde paarden paarden gereden hebben, nooit gemerkt dat de aanleuning van die dieren onevenwichtig was. Hetgeen u als voorbeeld stelde met betrekking tot uw rugprobleem, meen ik dat tot op zekere hoogte op mijn problematiek van toepassing is.
De theorie van Nombrado moet ik echter wel krachtig afwijzen. Geen van mijn paarden is ooit langdurig kreupel geweest of heeft waarneembare eenzijdige zwakten vertoond. Iets wat volgens voornoemde theorie wel dwingend het geval moets zijn.
Paardrijden is op zich al moeilijk genoeg. Aanwijzingen en kennis vergroten op dit vlak via geschrift (hier via de pc, of uit een boek) is ook al niet makkelijk. Op het moment dat theoriën te berde worden gebracht die onbewijsbaar, en bovendien alleen opvallen door de extremiteit van hun inhoud, wordt kennisoverdracht schier onmogelijk. In zoverre, ben ik het met uw laatste standpunt maar gedeeltelijk eens.
Het is na te lezen dat ik al geruime tijd pleit voor een betere discussie m.b.t. de verschillende rijstijlen, met weglating van onaangename en soms kwetsende kwalificaties, zoals; "circusdressur", "kunstjes en truccendoos, "dierenbeulerij" etc., etc.. Dat is meestal onjuist en onnodig, bovendien verscherpt daardoor de sfeer wat de inhoudelijke discusssie niet ten goede komt.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:30

Wauw, Veulen wat een verschrikkelijk goede uitleg. Ik heb er niet zo veel verstand van, maar door zo'n uitleg begin ik het al meer te snappen.

Ik heb wel eens vaker meegelezen in deel 1 en 2 van het fototopic. Hierin reageerde S_en_Z, vind ik heel goed en duidelijk( natuurlijk ook nog meer) maar in dit topic word het minder duidelijk. Ik vind Nombrado erg anders reageren dan S_en_Z en Veulen bijv. doen. Ik snap Nombrado's reacties gewoon niet, die van Veulen snapte ik bijv. wel :)

Veulen: Ik hoop dat je misschien wat vaker hier langskomt om commentaar/tips te geven. Ik vind het erg leerzaam! :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:43

Veulen

Het is gewoon duidelijk wat je schrijft....Ik ga jou reacties volgen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:17

Nynke als je met vragen achterblijft na het lezen van mijn (of anderen hun) Posts, stel dan gewoon vragen joh! Vind ik alleen maar leuk! (de meeste anderen ook wel denk ik)

Als ik vragen heb stel ik ze ook gewoon. Zo kun je leren snappen hoe iemand anders iets ziet en zo kun je je eigen ideeën vormen zoals wat je wilt bereiken en etc.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:52

Okey, maar ik snap niet echt snel iets. Vind het meestal makkelijk als er foto's met tekst bij zijn, zoals sommige van jou posts.
Dus bereid je maar de komende tijd voor op vragen van mij <<)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:41

Ik zal dan mijn best doen ze zo goed mogelijk te beantwoorden :=

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:59

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:08

veulen, s-z en kdv kan ik alleen maar beamen. Net als kdv onthoud ik me van het beoordelen van foto's, omdat het idd maar z'on momentopname is. filmpjes zie ik dan liever maar ook dan vind ik het nog niet heel gemakkelijk. verder heb je dan nog te maken met combinaties in hun verschillende stadia van africhting. Als je als eens een paard vanaf 3 hebt opgeleerd dan weet je dat de knoppen er niet zomaar opzitten. en het duurt ook echt wel even voor je verreden paard weer hebt bijgebracht wat zithulpen zijn. in dat leerproces zal het best mogelijk dat hulpen groter/duidelijker gegeven (moeten) worden dan je eigenlijk zou willen zien. In het filmpje zie je dat s-z het paard meer gewicht op de achterhand laat nemen dan de andere ruiter, wat dan resulteert in een wat kortere hals. Je zou dus wat meer lengte in de hals willen zien maar gaat gezien de graad van africhting dus nog niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:17

Nombrado

sorry, dit is voor mij geen voorbeeld. Ondanks dat het paard netjes aan de teugel loopt vind ik de man niet mooi rijden.

Lijkt op een vast gezette hand, en hij houd zijn benen ook niet op plaats met lichtrijden waardoor het paard dus druk krijgt vanuit het bovenbeen van de man. Ook vind ik dat het niet hoort om een paard aan te sporen met je spoor maar met je kuit. En dat vind ik in dit filmpje niet terug.
Heb m er al af gezet naa 48 seconden.

En dat alleen omdat dit niet mijn voorbeeld van rijden is.
Zie ik liever Nevzorov Haute Ecole...

Dat filmpje zal ik zo even plaatsen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:19

topic...aan de teugel.... toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:22

daarom hangt er ook een kandare in Nombrado. anda's hebben daarbij ook door hun bouw al een natuurlijke aanleg voor verzameling. en daardoor loop je het risico dat ze in een houdinkje lopen. ik vind fuego overigens een veel betere voorbeeld anda :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:25

http://www.youtube.com/watch?v=mhu52YeUb4M

Sorry, maar open monden, vind ik niet echt iets van aan de teugel rijden vanuit onstpanning....

Deze man rijd wel zonder hoofdstel, en laat zien dat aan de teugel rijden vanuit de zit gaat.

Vind het verschikkelijk om te zien, dat mensen hun handen vast zetten, en dat paarden hun mond openen omdat ze anders door een scherp bit of erger, met hefboomwerking de krul in word getrokken.
Dat is geen aan de teugel rijden als je het mij vraagt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:25

ik realiseer me dat jullie geen spaans spreken, daar wordt namelijk over hetgeen ze rijden leuke dingen uitgelegd.
zover als ruiter en paard Fuego zijn, zijn ze hier nog niet...(correct me if iam wrong)
het gaat hier toch over basis aan de teugel
hier een PRE van mijn fokker, die met trensje aan het oefenen is voor de GP
http://www.youtube.com/watch?v=NEXK9yUT8bQ
Kheb zelf dat paard mogen rijden, en het heeft enorme beweging , talentvol dier. Genot om te rijden *D
Laatst bijgewerkt door nombrado op 18-08-12 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:27

Babootje schreef:
daarom hangt er ook een kandare in Nombrado. anda's hebben daarbij ook door hun bouw al een natuurlijke aanleg voor verzameling. en daardoor loop je het risico dat ze in een houdinkje lopen. ik vind fuego overigens een veel betere voorbeeld anda :D

um...volgens mij is er in het filmpje stang en trens?
verder wordt er de discipline doma vaquera uitgelegd, het ging mij echter om de klassiek ruiter (wel stang en trens)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:29

maralyn schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=mhu52YeUb4M

Sorry, maar open monden, vind ik niet echt iets van aan de teugel rijden vanuit onstpanning....

Deze man rijd wel zonder hoofdstel, en laat zien dat aan de teugel rijden vanuit de zit gaat.

Vind het verschikkelijk om te zien, dat mensen hun handen vast zetten, en dat paarden hun mond openen omdat ze anders door een scherp bit of erger, met hefboomwerking de krul in word getrokken.
Dat is geen aan de teugel rijden als je het mij vraagt.

dat probeer ik nu al pagina's lang hier te vertellen :D ;) :+

wb het filmpje, is het vrijheidsdressuur hier getoond.
de man doet géén uitgestrekte draf , en ben benieuwd hoe dat paard dan met zijn hoofd nog mooi in de aanleuning blijft
overigens drukt een nekrope tegen plekken, die ook inwerking hebben (en scherp kunnen zijn) net als een bit.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 18-08-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:31

Basis aan de teugel kan al vanuit een trensje en ZELFS bitloos.
En ook hoofdstel loos...Als we nu met filmpjes gaan gooien, nog zown voorbeeld.

Meisje rijd hoofdstel loos en paard loopt nagevelijk.

Een bit is pure extra controle, want je hoort te rijden op je zit. Maakt niet uit welke disipline je neemt.
Wanneer een paard niet aan de teugel wil, vaak meer kan, zit er ergens een knooppunt. DAt kan spieren zijn, scheefgegroeide spieren bijvoorbeeld. Scheefheid van de ruiter, waardoor het paard niet kan onstpannen. Een gespannen ruiter, waardoor de ruiter niet mee lift op het paard maar eigenlijk tegenwerkt in de beweging.

http://www.youtube.com/watch?v=mu1WDzWXk-k

Daarnaast heb ik het over mijn filmpje want de jouwe spreekt juist tegen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:11

Wat is aan de teugel Nombrado? Dit is iets wat je je heel goed moet afvragen. Ik heb er duidelijk een heel ander beeld bij dan jij. Dat hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn, maar het kan wel verwarring scheppen.

Voor mij is er pas sprake van aan de teugel als er een gevoelig samenwerking van de ruiter hulpen is. Hierdoor ontstaat er contact (gezocht vanuit de ruiter) met de paardenmond. De verbinding ontstaat doordat je met drijvende hulpen tegen een licht weerstand biedende teugel rijdt.
Uiteindelijk ontstaat er een samenwerking waardoor er een zachte en constante verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard is. Het paard loopt op de rechte lijn recht en in de wendingen gebogen naar het beloop van de wending en is hierbij gehoorzaam, harmonisch en ongedwongen en heeft een beheerste drang naar voren.

En hier begint dan meteen ook het verschil tussen allerhande mensen. De praktijk is dat de meeste mensen nooit verder komen dan de fase vanzelf contact zoeken. Het paard geeft ze nooit wat terug. De ruiter drijft te weinig, te veel juist. Verbreekt de verbinding in een volte. Verliest z'n geduld en word onduidelijk... Enz...

Alle filmpjes die jij laat zien zitten in die zelfde fase.

Om eens een heel beroemd koppel aan te halen:
http://www.youtube.com/watch?v=hBt6GA32kps

en vergelijk dat dan eens met dit:
http://www.youtube.com/watch?v=L6UjT-a4wy8

Is dit paard nu ineens vergeten hoe hij aan de teugel moet lopen? Kan de ruiter het niet? Of is dit een geval van een combinatie in het vroege stadium?

Zonder contact te zoeken is het niet makkelijk om een paard aan de teugel te krijgen. Alles is mogelijk natuurlijk, maar waarom zou je een mogelijkheid van verduidelijking voor je paard uitsluiten? En waarom zou je de mogelijkheid voor je paard elimineren om jou iets uit te leggen.

De zithulpen waar we ons nu zo op focussen is een onderdeel van een heel scala aan hulpen waar we over kunnen beschikken. Ik gebruik er het liefst zo veel mogelijk op een zo duidelijk mogelijke manier.

S_en_Z paarden hebben van zichzelf een mooi natuurlijk evenwicht, dit evenwicht is altijd al iets gevormd naar de voorhand. Logisch, snelheid heeft veel meer waarde in de natuur dus gebruik je elke motor op z'n volste. Gaan we op zo'n paard zitten, dan zetten we dat natuurlijk evenwicht nog iets meer op de voorhand. Simpel omdat wij ons gewicht daar zetten.

Je rijd dit paard keurig bij elkaar. Je bent hem al heel bewust aan het vertellen dat hij niet hard moet. Maar hij snapt nog niet dat hij meer achtermotor moet gebruiken. Daarvoor moeten z'n spieren eerst sterker worden. Z'n bewegingen zijn daardoor nog iets te ongecontroleerd.
Z'n benen gaan wel hoger, maar alle 4 zijn benen gaan ook gelijkmatig hoger. Terwijl als je wil dat zijn voorhand losser komt... Tja dan moet dat ook echt losser komen van de grond. Dat is eigenlijk ook wat je voelt als de schoft omhoog komt. Het zijn eigenlijk de benen van het paard dat meer opkomen.

Dit is trouwens ook waarom mensen het altijd hebben over berg op rijden...

Overigens moet ik zeggen dat je op de beelden en op het filmpje zelf keurig op de achterhand probeert te zitten. Dit zie ik vaak anders oa in de filmpjes van nombrado. En je creëert hierdoor wel enorme mogelijkheden voor het paard, maar hij heeft wat tijd nodig om daar in te groeien.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:52

Veulen: Ik denk dat het de fout is aan de ruiter. Totilas kan heel mooi aan de teugel lopen bij Edward Gal. Maar bij Rath(toch?) is hij heel anders. Misschien omdat Rath op een andere manier rijd dan Gal en dat hij daarom anders loopt?
Zou ook nog een aan de combi kunnen liggen denk ik.

Ik ben geen expert, maar dit is wat ik denk. Als het fout is hoor ik dat graag :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:57

Veulen84, ik denk dat het een geval van een combinatie in het vroege stadium, als je kijkt op de site van PS en dan bij Totilas, zie je een filmpje waar het er veel beter en ontspannender uit ziet :)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:58

PS ? :o