Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:41

liljebo schreef:
Soms wordt vergeten dat een koudbloed net zo goed een vlieg op de huid voelt als een warmbloed. En dat ze net zo gevoelig zijn voor lichaamstaal als ieder ander paard. Het heeft alleen een andere motivatie nodig. Het laat zich niet zo gemakkelijk intimideren. Als je dat begrijpt en vanuit P+ principe werkt, merk je dat die eigenwijze koudbloeden eigenlijk superpaarden zijn om de wereld mee te ontdekken en dat ze dat graag voor je doen. ;)
En veilig.

En dat laatste vind ik niet alleen van belang voor mijzelf, maar ook voor medeweggebruikers en voor mijn eigen paard-

Met een nerveus hyperpaard de weg opgaan, terwijl het nog schrikt van zijn eigen schaduw, vind ik vele malen gevaarlijker voor jezelf, je paard en alles om je heen dan optomingsloos met een kalm en zeer goed geconditioneerd paard naar buiten rijden. Ongeacht hoeveel ijzer je eraan hangt.

Kan best kloppen dat je liever met deze paarden te maken hebt, maar dat brengt nu eenmaal consequenties met zich mee.

:j, klopt Liljebo.
Bloedpaarden moet je mee om kunnen gaan, kun je dat niet dan kan het zeker erg gevaarlijk worden!
Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen met koudbloeden om kan gaan en er de weg mee op kan, daar ben ik een wandelend voorbeeld van ;), maar er kleeft minder gevaar aan.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:42

Chaos schreef:
Ik snap niet dat de volwassen mensen die hier roepen dat het allemaal wel prima is niet even beter nadenken. Je schrijft hier voornamelijk aan kinderen, en als volwassenen al zeggen dat het allemaal wel best is om zonder hoofdstel de straat op te gaan dan ben ik benieuwd wat voor een ongelukken we hier gaan krijgen. Vind het nogal kwalijk dat jullie niet eens even jullie verantwoording kunnen nemen en zeggen dat het idd geen veilig idee is.

En daarbij, ook de best getrainde paarden kunnen onverwachts anders reageren dan dat je iei had ingeschat, en dus is er een vergroot risico wanneer je zonder optoming rijd.

Lijkt me logisch.

En dan heb ik het niet tegen een Geerke enzo. :D

Helemaal mee eens. _/-\o_
Iets wat ik in het topic dat voor dit topic gezorgd heeft, ook al heb gezegd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:42

Chaos schreef:
Ik snap niet dat de volwassen mensen die hier roepen dat het allemaal wel prima is niet even beter nadenken. Je schrijft hier voornamelijk aan kinderen, en als volwassenen al zeggen dat het allemaal wel best is om zonder hoofdstel de straat op te gaan dan ben ik benieuwd wat voor een ongelukken we hier gaan krijgen. Vind het nogal kwalijk dat jullie niet eens even jullie verantwoording kunnen nemen en zeggen dat het idd geen veilig idee is.

:D

Volgens mij noemen de meeste van ons dat het leuk is om zonder gebruik van optoming te rijden, maar dat we (ik en veel anderen hier) wel voor de zekerheid een halster erom zullen hangen met het touwtje aan het zadel, voor de zekerheid. Omdat we niet altijd allemaal correct reageren onder moeilijke omstandigheden. En dan heb ik het niet eens per definitie alleen over het paard.

geerke

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:46

eigenlijk sta ik wel versteld van het aantal mensen die hun paard echt voor 100% vertrouwd om er zonder optoming op te kruipen.
Ik kan lezen en schrijven met mijn paard,maar het blijft een dier.Door de jaren heen heb ik geleerd dat alleen een grasmaaier met wielen voor 100% te vertrouwen is.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:47

geerke schreef:
Ik kan lezen en schrijven met mijn paard,maar het blijft een dier.Door de jaren heen heb ik geleerd dat alleen een grasmaaier met wielen voor 100% te vertrouwen is.

hier ben ik het dus helemaal mee eens :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:48

Degene die het niet toejuichen hoeven zich dus ook niet aangesproken te voelen door mijn post.

Ik vind het gewoon van de zotte dat men hier preekt dat het allemaal wel kan.

Waarom zou je het willen?? Zodat je het op Bokt kunt laten zien? ( :+ )
Zodat je je er je website mee vol kunt zetten over hoe goed je wel niet bent en hoe goed je wel niet met paarden overweg kunt?

Maarja, als we dan pin-banden gaan vergelijken met bitten, dan gaat het mij sowieso al te ver.
Dat zijn mensen die zijn doorgeslagen in hun mening (helemaal prima overigens HC, doe wat je niet laten kunt). Maar als je niet begrijpt dat zoiets er tof uit ziet voor het jonge volk, en je je niet kunt indenken wat voor ongelukken er gebeuren als andere jonge ruiters je voorbeeld volgen. Dan kun je nog zo interessant en met moeilijke woorden een verhaal typen, maar naar mijn mening ben je dan gewoon een beetje dom. :)

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:48

Dilan1993 schreef:
geerke schreef:

Ja, kan ik me ook in vinden!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:51

Chaos schreef:
Degene die het niet toejuichen hoeven zich dus ook niet aangesproken te voelen door mijn post.

Zodat je je er je website mee vol kunt zetten over hoe goed je wel niet bent en hoe goed je wel niet met paarden overweg kunt?

Maarja, als we dan pin-banden gaan vergelijken met bitten, dan gaat het mij sowieso al te ver.
Dat zijn mensen die zijn doorgeslagen in hun mening (helemaal prima overigens HC, doe wat je niet laten kunt). Maar als je niet begrijpt dat zoiets er tof uit ziet voor het jonge volk, en je je niet kunt indenken wat voor ongelukken er gebeuren als andere jonge ruiters je voorbeeld volgen. Dan kun je nog zo interessant en met moeilijke woorden een verhaal typen, maar naar mijn mening ben je dan gewoon een beetje dom. :)

Halleluja! Je verwoord het veel beter dan ik ooit had kunnen doen. Dus, ik sluit me wederom 100% aan bij deze stellingen. :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:52

Chaos schreef:

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:55

liljebo schreef:
randalinpony schreef:
En dan zit er nog steeds een gigantisch verschil in paarden, van de 3-jarige die met drie weken onder het zadel al vol vertrouwen langs een drilboor wandelt, tot het bloedpaard dat na jaren op de weg nog helemaal in de stress kan schieten van een fazant.

Ook waar. Met de laatste zou ik dus persoonlijk niet de weg op gaan. Zelfs niet met een complete ijzerwinkel eraan. ;)

En daarom ga ik daar ook de weg niet mee op.

Niet optomingsloos en niet mét optoming.

Mijn paard is lief, zoet en eerlijk, maar niet geschikt voor zulke dingen.

Dilan1993

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:58

Daarom ga ik dus ook even niet meer zomaar de weg op met m'n paard. Vorige week een laatste poging gedaan. Na wat steiger-bok vloog ie de autoweg in galop op (waar het vanwege het tijdstip doodsti lwas), maar dat was voor mij wel genoeg bewijs dat het niet veilig is voor mij, m'n paard en omstanders om ermee op buitenrit te gaan

Heel jammer, want ik rij graag buiten, maar ik vind er geen lol meer aan zo

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:02

StefenYnia schreef:
Jaaaa! En daar hebben de volgelingen van de sekte weer! Het is net alsof jullie op jullie eigen forum elkaar aan het aansporen zijn, want zodra er ook maar iets gepost wordt dat jullie heer en meester niet aan staat, komen jullie 'en masse' ineens langzeilen.

Jullie haken, net als jullie heer en meester, in op een specifieke zin, zonder dat de rest van de tekst in acht wordt genomen. Ik kan niet anders zeggen, goede brainwashing... maar ik word weer kotsmisselijk. Volgens mij ben ik zwaar allergisch voor jullie! ;-)

_O- _O- :') :')

sorry :o

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:05

Y;(
Dilan1993 schreef:
geerke schreef:

Das dan toch echt alleen omdat jullie onze antieke motormaaier nog niet kennen. :D

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:05

Chaos schreef:

haleluja amen!! _/-\o_ _/-\o_
+:)+ totaal mee eens!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:10

liljebo schreef:
randalinpony schreef:
En dan zit er nog steeds een gigantisch verschil in paarden, van de 3-jarige die met drie weken onder het zadel al vol vertrouwen langs een drilboor wandelt, tot het bloedpaard dat na jaren op de weg nog helemaal in de stress kan schieten van een fazant.

Ook waar. Met de laatste zou ik dus persoonlijk niet de weg op gaan. Zelfs niet met een complete ijzerwinkel eraan. ;)

En daarom ga ik daar ook de weg niet mee op.

Niet optomingsloos en niet mét optoming.

Yamcha schreef:
Mijn paard is lief, zoet en eerlijk, maar niet geschikt voor zulke dingen.

Klopt, heel wat paarden zullen nooit echt veilig worden langs de weg, en dan is thuisblijven voor iedereen de verstandigste optie. En het ligt er natuurlijk ook aan hoe, waar en wanneer je de weg opgaat, heel wat paarden die in gezelschap van andere paarden een stuk meer op hun gemak zijn, en die op een rustige zondagochtend om 6 uur best leuk over het strand kunnen wandelen.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 11-04-12 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:10

randalinpony schreef:
Das dan toch echt alleen omdat jullie onze antieke motormaaier nog niet kennen. :D

Ach, flinke schop verkopen, komt het vanzelf goed! :P

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:12

StefenYnia schreef:
randalinpony schreef:

Ach, flinke schop verkopen, komt het vanzelf goed! :P

Krijg je zere tenen van. :Y)

Ben je nu trouwens niet bang dat je de P+motormaaierbende over je heen krijgt? :+

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:15

randalinpony schreef:
Ben je nu trouwens niet bang dat je de P+motormaaierbende over je heen krijgt? :+

Ach, ze mishandeld haar paardje toch al, dus wat maakt het uit als die motorbende over heen komt..... O:) :P
(heb je die foto's niet gezien van haar paardje, die ziet er echt niet uit hoor..... ;) )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:16

randalinpony schreef:

:') Ik maakte me daarnet dezelfde bedenking.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:19

eowyn04 schreef:
randalinpony schreef:

Ach, ze mishandeld haar paardje toch al, dus wat maakt het uit als die motorbende over heen komt..... O:) :P
(heb je die foto's niet gezien van haar paardje, die ziet er echt niet uit hoor..... ;) )

Precies, mishandeling van een arme, oude grasmaaier kan er dan ook nog wel bij. :P *proest*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:21

randalinpony schreef:
Klopt, heel wat paarden zullen nooit echt veilig worden langs de weg, en dan is thuisblijven voor iedereen de verstandigste optie. En het ligt er natuurlijk ook aan hoe, waar en wanneer je de weg opgaat, heel wat paarden die in gezelschap van andere paarden een stuk meer op hun gemak zijn, en die op een rustige zondagochtend om 6 uur best leuk over het strand kunnen wandelen.

Onze silja is zeer betrouwbaar op de weg met een ander paard, maar niet alleen. Er is een vermoeden dat haar zicht sterk achteruit gaat en dat betekent gewoon dat ze zich onveilig voelt zonder haar vaste chaparone, ook in de wei. (heeft dus niet zozeer te maken met wie erop zit)

Theoretisch genoeg zou ze genoeg vertrouwen moeten hebben in de ruiter om evengoed betrouwbaar te zijn, maar in de praktijk is dat niet zo. Dat ligt ongetwijfeld aan ons.
Maar het is in ieder geval een reden om niet alleen met haar buiten te rijden, maar alleen met zijn tweetjes.
We rijden altijd bitloos, maar ik heb geen enkele illusie dat ze met bit, slof, en weet ik wat meer betrouwbaar zou zijn. Integendeel.
Maar het feit blijft dat je naar de situatie moet kijken, als je buiten wilt rijden. Een verstandige inschatting van wat wel en niet kan met dat paard is belangrijker dan wat eraan hangt. Al zal ik, zoals ik eerder noemde, zelfs als ik optomingsloos zou willen en kunnen uitproberen, er een halster om hangen en aan het zadel clippen. Just in case...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:21

randalinpony schreef:
heel wat paarden die in gezelschap van andere paarden een stuk meer op hun gemak zijn, en die op een rustige zondagochtend om 6 uur best leuk over het strand kunnen wandelen

En dat is al echt heel, heel spannend :=

En dan heb ik nog een paard dat naar mij toe vlucht ipv van mij af, maar helaas, verkeersmak is zij niet.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:44

Bandida schreef:
Nou, er komt hier op bokt gewoon niet dikwijls een topic voorbij over deze niet zo algemene type van training (want het gaat helemaal niet over 'geen hoofdstel' op zich). Dat is dan toch niet vreemd dat dat dan steeds maar een handjevol mensen interesseert. Of dat er niet zo veel zijn die iets uit eigen ervaring gaan kunnen vertellen.

Pardon? Er komen hier op Bokt en in real life zoveel topics voorbij over deze manier van trainen. Al heel lang geleden waren er ruiters die hun paarden optomingsloos hogeschooloefeningen konden laten doen. En regelmatig staan er filmpjes van hele leuke Bokkers die van alles en nog wat kunnen met hun paard zonder optoming. Zoals dat leuke filmpje eerder in dit topic van dat meisje die zelfs een cross rijdt zonder optoming. En een paar jaar geleden was er ene Maartjuh die met haar pony niet alleen over 1.40 meter sprong zonder zadel en hoofdstel maar ook over witte plastic tuinstoelen van het stapelbare type, dat is me pas een truc!

Het enige verschil is dat het nu gaat om mensen die ook nog eens willen bewijzen hoe stoer ze wel niet zijn door dit langs de openbare weg te doen. Dit laatste heeft dus niks met een andere manier van "trainen" of africhten te maken maar alles met een hoog gehalte aan: "kijk eens hoe goed ik zonder losse handen kan fietsen vlak naast een vrachtrauto".

Het al dan niet braaf langs de openbare weg gaan van een paard (zelfs zonder of met minimale optoming) heeft zoals anderen hier al aangeven meer te maken met het karakter van het paard dan met de africhtingskennis van de trainer. Dit is dagelijks te zien omdat kinderen dit al kunnen met hun pony zonder ooit de website van een of andere goeroe te hebben geraadpleegd. Alleen hebben die kinderen meestal ouders die het niet goedvinden en er onmiddellijk een eind aan maken. :)*

Als mensen echt denken dat ze op grond van hun eigen paarden de hele populatie kennen etaleren ze wat mij betreft alleen maar hun onkunde. Met mijn piepjonge PRE zou je zoiets wel kunnen maar met mijn oudje kun je het echt beter uit je hoofd laten. Dat wil echt niet zeggen dat ik nu opeens het :)* heb gezien, dat is gewoon "the luck of the draw". Ranghoge hengsten/ruinen zijn vaak erg schrikkerig, omdat zij normaal een andere sukkel voorop kunnen sturen, net als de generaal die zich in de achterste linie ophoudt. Dus als jij toevallig of expres een wat minder ranghoog dier hebt aangeschaft heb je waarschijnlijk minder problemen. Ook zijn werkpaarden (met vee) zoals Quarters en PRE's vaak wat gemakkelijker, daar is gewoon wat selectie aan te pas gekomen. Bij een volbloed telt dat weer veel minder mee, die hoefde alleen maar hard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:49

Hermelientje schreef:
Citaat:
Dit laatste heeft dus niks met een andere manier van "trainen" of africhten te maken maar alles met een hoog gehalte aan: "kijk eens hoe goed ik zonder losse handen kan fietsen vlak naast een vrachtrauto".

:') _O-

Op een P+ gedresseerde fiets zou ík dat anders best wel durven hoor... Met mijn motormaaier dan weer niet, maar dat ligt ongetwijfeld ook aan mijn gebrek aan trainingsvaardigheden.

Tis natuurlijk niet dat je een fiets aankunt, dat je ook maar gelijk met motormaaiers kunt omgaan. <<)

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:54

randalinpony schreef:
Hermelientje schreef:
Citaat:
Dit laatste heeft dus niks met een andere manier van "trainen" of africhten te maken maar alles met een hoog gehalte aan: "kijk eens hoe goed ik zonder losse handen kan fietsen vlak naast een vrachtrauto".

:') _O-

Op een P+ gedresseerde fiets zou ík dat anders best wel durven hoor... Met mijn motormaaier dan weer niet, maar dat ligt ongetwijfeld ook aan mijn gebrek aan trainingsvaardigheden.

Tis natuurlijk niet dat je een fiets aankunt, dat je ook maar gelijk met motormaaiers kunt omgaan. <<)

Oh, die motormaaier neem ik wel mee. Flink schoppen met die wielspoortjes van me, en de grootste zweep die ik kan vinden. :P