liljebo schreef:Soms wordt vergeten dat een koudbloed net zo goed een vlieg op de huid voelt als een warmbloed. En dat ze net zo gevoelig zijn voor lichaamstaal als ieder ander paard. Het heeft alleen een andere motivatie nodig. Het laat zich niet zo gemakkelijk intimideren. Als je dat begrijpt en vanuit P+ principe werkt, merk je dat die eigenwijze koudbloeden eigenlijk superpaarden zijn om de wereld mee te ontdekken en dat ze dat graag voor je doen.![]()
En veilig.
En dat laatste vind ik niet alleen van belang voor mijzelf, maar ook voor medeweggebruikers en voor mijn eigen paard-
Met een nerveus hyperpaard de weg opgaan, terwijl het nog schrikt van zijn eigen schaduw, vind ik vele malen gevaarlijker voor jezelf, je paard en alles om je heen dan optomingsloos met een kalm en zeer goed geconditioneerd paard naar buiten rijden. Ongeacht hoeveel ijzer je eraan hangt.
Kan best kloppen dat je liever met deze paarden te maken hebt, maar dat brengt nu eenmaal consequenties met zich mee.
, klopt Liljebo.Bloedpaarden moet je mee om kunnen gaan, kun je dat niet dan kan het zeker erg gevaarlijk worden!
Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen met koudbloeden om kan gaan en er de weg mee op kan, daar ben ik een wandelend voorbeeld van
, maar er kleeft minder gevaar aan. 
)