[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:28

Themuisje: fijn, jouw uitgebreide uitleg van wat jij ziet op de foto!
Hij lijkt zijn hoofd net iets te kantelen, misschien dat hij daarom iets uit balans is en net wat meer gewicht op de voorhand heeft?
Verder wel een heel fijn plaatje! Hij zet zijn achterbeen mooi ver onder zijn lichaam en maakt mooie krachtige passen.

Eindelijk kan ik een plaatje laten zien *\o/* Nog geen rijfoto, maar ik vind dit wel een mooie foto om iets over te zeggen:
Afbeelding
Ja, hij loopt duidelijk meer op de voorhand en is echt aan het stuwen. Hij was zich flink aan het uitsloven omdat hij net op zijn nieuwe stekkie stond.
Aan zijn linkerachterbeen en zijn achterhand denk ik te zien dat hij zijn bekken toch gekanteld heeft, ondanks dat hij zijn staart in de lucht heeft. Hij loopt ook bergopwaarts doordat hij zijn achterhand onder zijn lichaam brengt.

Wat zien jullie?

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:36

Oh, maar een paard kan best het bekken kantelen en de staart in de lucht steken hoor :)

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:40

Ja, pardon, ik was niet helemaal volledig. Ik denk ook goed ruggebruik te zien, niet helemaal optimaal. Maar ik vind dat wel wat lastig te beoordelen door de hoek van de foto, het kan ook gezichtsbedrog zijn door het moment?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:49

Vind het sowieso een lastige foto wat dat betreft.

Een paard waar niemand op zit, drukt de rug eigenlijk zelden weg, en als ze gaan showen, zie je soms heel grappig ruggebruik idd. Ze kunnen hele piaffe- en passage-achtige dingen laten zien in de wei, dat is echt erg leuk. Maar een paard waar niemand op zit, zal vaker stuwen dan dragen.
Echt op de voorhand vind ik hem toch niet, hij pakt redelijk wat gewicht op de achterbenen, en hij stuwt wel, maar dat wil toch niet perse zeggen dat hij op de voorhand loopt. Als ik gewoon zo kijk naar de lijnen in zijn lijf, is hij zeker niet bergafwaarts.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:28

Zo, 24 pagina's doorgelezen }:0 . Super interessant, hoewel ik het wel lastig vind om mijn eigen ideeën te vormen in de soms wat tegenstrijdige meningen hier ;). Ik ga hier eens even een nachtje over slapen en misschien heb ik morgen nog even tijd om wat relevants te melden.

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:34

Interessant en leerzaam topic dit! Ik doe graag mee, zit momenteel alleen op een locatie waarbij ik niet alle foto's kan zien :+ Edit: Op het werk :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:46

Yamcha schreef:
Vind het sowieso een lastige foto wat dat betreft.

Een paard waar niemand op zit, drukt de rug eigenlijk zelden weg, en als ze gaan showen, zie je soms heel grappig ruggebruik idd. Ze kunnen hele piaffe- en passage-achtige dingen laten zien in de wei, dat is echt erg leuk. Maar een paard waar niemand op zit, zal vaker stuwen dan dragen.
Echt op de voorhand vind ik hem toch niet, hij pakt redelijk wat gewicht op de achterbenen, en hij stuwt wel, maar dat wil toch niet perse zeggen dat hij op de voorhand loopt. Als ik gewoon zo kijk naar de lijnen in zijn lijf, is hij zeker niet bergafwaarts.

Leuk topic! :j

Kijk eens naar het been wat de grond nog raakt. Dat is een leuke om op te letten.
Hij loopt dus letterlijk op de voorhand!

Edit: afgaande op de split-second van de foto dus. Want een foto beoordelen op werkelijkheid is mi onmogelijk.

Edit 2: bij een kantelend bekken zie ik ook graag een sterk buigende sprong. OP de foto een paar pagina's terug mis ik die. Kan helaas niet alle foto's zien.

En ik heb lekker zitten schuddebuiken om de opmerking over de foto van Emmelie, dat ze op een tuiger zit :') Heeeerlijk!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:02

_Bitje_ schreef:
even een foto van mijzelf er bij gepakt, mijn houding is hier alles behalve netjes, maar dit was wel 1 van mijn beste wedstrijden en ik vind hem
hier aardig goed dragen. Oke ik zal een poging doen :')

https://lh5.googleusercontent.com/-J3wr ... 2529.jpgIk zie hier een actieve achterhand, die goed ondertreed of gaat ondertreden want hij zit nog niet in dat standpunt. Ik zie een bolle rug en zie hem
echt vanuit achteren activeren en de voorhand zo wat omhoog liften. Ook vind ik de halshouding hier wel netjes zo, stukje achter de oren hoogste
punt en neusje net iets voor of op de loodlijn. Ik vind hem hier ook niet op de voorhand vallen waardoor hij zijn voorbenen goed vrij kan bewegen en
uitslaan voor in de uitgestrekte draf. Ook zie je hier (beetje wazig door die regen) dat hij de buikspieren aanspant.

Heb ik het een beetje goed? :D
Zal ook even 1 opzoeken waar ik dus hem niet dragend vind :j

Een paard op dit africhtingsniveau kan niet anders dan stuwend gaan in de middendraf. Ik vind het op deze foto alleen LIJKEN alsof het paard achter wijd gaat? Kan dat? Dat geeft niks, dat gaat over als het paard sterker wordt.

Kan me verder volledig vinden in de omschrijving van themuisje over het stuwen en dragen.

De eerste foto die je plaats geeft ook een fijn beeld. :j

Onwijs leuke combi! :))

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:28

heel interesant.. ik vind het alleen wel moeilijk te zien op foto's of een paard het bekken kanteld.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:36

Ik heb eea gelezen, maar niet alles, dus misschien is mijn vraag gesteld. Ik kijk soms wel eens naar ITP en merk dat ik vaak een andere mening ben toegedaan dan de gemiddelde bokker. Ik geef die mening niet, omdat ik er goed helemaal naast kan zitten en ik een ander uitgangspunt heb dan de meeste.
Ik heb toch vaak het idee dat rijfoto's worden beoordeeld naar dat wat men wil zien in bv een wedstrijd.
Begrijpelijk ook. Maar hoeveel zegt het daadwerkelijk over de rijkunst.

Er zijn toch verschillende wijze waarop iemand kan rijden. Ik zie soms ruiters waar de gemiddelde bokker nog niet eens aan mag snuffelen, die op ITP het nodige commentaar zouden krijgen omdat ze bv met waslijntjes rijden, om maar eens iets te noemen. Of omdat ze niet helemaal die zit hebben zoals hier graag wordt gezien (handjes, voetjes in model)

Hoe reeel zijn die commentaren dan?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:14

Iedereen is anders gebouwd en niemand kan dus hetzelfde zitten.
Natuurlijk zijn er "de geschriften" die zeggen hoe het zou moeten zijn, maar door lichamelijke beperkingen kan dit niet altijd.

Ik vind ook niet dat je dergelijke opmerkingen kan maken op basis van een foto.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:28

Zooist schreef:
Natuurlijk zijn er "de geschriften" die zeggen hoe het zou moeten zijn, maar door lichamelijke beperkingen kan dit niet altijd.

Plus dat iemand met kapstokken misschien wel veel beter mee zit, dan degene die keurig zit, alleen zie je dat niet op een foto.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:30

Ben ik met je eens.

Kijk... ik snap dat mensen die wedstrijden rijden elkaar onderling op punten wijzen die dan van belang zijn voor die wedstrijden. Dat kan heel handig zijn.

Maar er zijn ook aardig wat mensen die niet wedstrijdgericht rijden en andere uitgangspunten hebben, maar die toch dezelfde kritiek krijgen. Handjes en voetjes commentaar is een voorbeeld. Maar ook waslijntjes krijgen steevast kritiek, terwijl er ook zeer goede ruiters zijn die standaard met waslijntjes rijden.

Dan denk ik dus... kun je spreken van goed/fout, zoals het steeds wordt gedaan. Is het niet meer een kwestie van wat men op wedstrijden al dan niet wil zien?

Ik vind wat dat betreft het toch al onmogelijk om vanaf een foto te zien of een ruiter zijn/haar paard goed rijdt. Dat zie ik liever in het echt en dan is mijn beeld nog gekleurd door datgene wat ik graag zie. (en dus niet noodzakelijkerwijs overeenkomt met de mening van een ander)

Zo zie ik bijvoorbeeld graag een soepel bewegend willig paard wat op minimale signalen reageert waarbij het lijkt alsof alles vanzelf gaat en vind ik persoonlijk het prettig ogen als daarbij totaal geen druk staat op de mond/waslijntjes zichtbaar zijn.
Een beeld waar menig bokker een heel andere mening over heeft.

(en nee.... ik hoor niet tot dat soort ruiters... was het maar waar)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:30

MyWishMax schreef:
Zooist schreef:

Plus dat iemand met kapstokken misschien wel veel beter mee zit, dan degene die keurig zit, alleen zie je dat niet op een foto.

precies, dat bedoel ik onder andere.... het zegt voor mijn gevoel zo weinig als een ruiter keurig volgens plaatje op een foto staat.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:04

Ik heb daar ook niks mee. Het perfecte plaatje bestaat niet :n

Ik heb gisteren les gegeven aan iemand die geleerd had haar handen stil te houden. Maar om dat te doen moest ze dat gaan compenseren. Die blokkeerde dus de schouders en armen en haar hand omdat ze die handen stil moest houden.

Paard liep alsof tie een bezemsteel had ingeslikt. Ze heeft van mij keer op keer de oren van het paard aan moeten raken totdat ze mee kon bewegen in haar armen. Aan het eind van de les kon ze de beweging van het paard volgen, maar er is nog een lange weg te gaan.

Maar zo zie je maar, deze mevrouw had geleerd te zitten volgens het plaatje. Haar onderarmen waren ook prachtig het verlengde van de teugels. Beetje jammer dat het zowat vastgespijkerd zat.

Paard en amazone waren een stuk losser aan het eind van de les. Heb wat oefeningen mee gegeven en dat gaat helemaal goedkomen.

Als deze amazone op de foto gezet was, had ze kaarsrecht gezeten, zoals de afbeeldingen in de boekjes. Maar het paard had wel erg strak gestaan %)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:17

ja, maar dat het paard zo strak staat, zie je op de foto niet. Leuke oefening trouwens, oren aanraken. Heb je er meer? O:)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:19

Treintje spelen op een gladde vloer. En dan de voorste wagon wegduwen!

Dus eigenlijk achter elkaar zitten (op stoel en dan benen alsof je op paard zit en bal is nog beter) en dan iemand voor je weg duwen.
Maar dat is om te leren je armen vanuit je schouders te bewegen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:23

haha ik zal vanavond eens beginnen met mijn niets vermoedende man van de bank duwen... haha.... Ik heb trouwens wel een oefenbal.
Ik rij absoluut niet op niveau, maar vind het wel goed om balans e.d. te oefenen, te meer omdat ik volledig op mijzelf aangewezen ben
(kan geen lesgever vinden die aansluit bij wat ik graag wil)

maar dit is of topic... sorry....

maar ik vind het wel leuk om te horen dat er meer mensen zijn die het onmogelijk vinden om vanaf een foto te zeggen hoe er word gereden/of er correct/goed wordt gereden.
En dan natuurlijk de volgende vraag...

Wat is goed rijden? Ik neem toch aan dat daarover ook meningen verschillen en dat het afhankelijk is van het beoogde doel?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:34

Lijkt mij wel.

Ik vind dat je 'goed' kan rijden als zowel paard als ruiter er plezier in hebben en ontspannen en tevreden ogen. Plezier voor twee staat toch bovenaan.

Daarnaast kan je prestaties meten, maar dat vind ik niet nodig.

Verder heeft iedereen een eigen interpretatie van 'goed'.
En die is gebaseerd op een eigen gevormde denkwijze.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:41

MyWishMax schreef:
Zooist schreef:

Ik volg dit topic ook al eventjes, gewoon om mijn anatomie en kennis van paarden een beetje te testen :) en te lezen hoe iedereen naar de foto's kijkt (altijd interessant)
maar vind het nog steeds lastig blijven, als is het wel goed om van een foto te zeggen wat je ziet, helaas kan dat in werkelijkheid totaal anders zijn omdat het een moment opname is.

nu eventjes offtopic: vaak zitten degene die met kapstokjes rijden losser en soepeler rond hun paard, omdat wanneer je je tenen naar binnen wil draaien, je altijd je beenspieren aan moet spannen, waardoor je dus eigenlijk onnodig spanning bied aan je paard en je eigenlijk constant 'je paard in z'n zijde prikt'
uitzonderingen zullen er natuurlijk altijd zijn, want iedereen is anders ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:46

Idd en het ligt aan de bouw van diegene. Als jij normaal al je tenen naar buiten hebt staan náást het paard, krijg je ze nooit ontspannen naar binnen OP het paard.

Net als je hakken uitdrukken. Je moet ze niet optrekken, maar heel erg uitdrukken veroorzaakt ook weer spanning.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:48

MyWishMax schreef:
Idd en het ligt aan de bouw van diegene. Als jij normaal al je tenen naar buiten hebt staan náást het paard, krijg je ze nooit ontspannen naar binnen OP het paard.

Net als je hakken uitdrukken. Je moet ze niet optrekken, maar heel erg uitdrukken veroorzaakt ook weer spanning.

klopt! Zelfde als zooveel van die ruiters die hun onderrug aanspannen! dan zit je wel kaarsrecht maar zit je te stuiteren op je paard,
dan liever iets minder recht en lekker meezitten op je paard zodat die geen (of naja zo min mogelijk) last van jou heeft in zijn beweging!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:50

nou ik loop met mijn kont als een negerin.. maar als ik zo op mn paard ga zitten krijg ik haar nooit door haar lijf hoor :=

maar je zit veranderen en verstijven daarin is weer iets anders dan zoveel mogelijk verbeteren en daar los in kunnen en durven laten in je lichaam.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:56

S_en_Z schreef:
nou ik loop met mijn kont als een negerin.. maar als ik zo op mn paard ga zitten krijg ik haar nooit door haar lijf hoor :=

maar je zit veranderen en verstijven daarin is weer iets anders dan zoveel mogelijk verbeteren en daar los in kunnen en durven laten in je lichaam.

ik bedoel ook zeker niet, dat je je zit niet zo veel mogelijk in ontspanning moet verbeteren, meer dat doordat er gezegt wordt rechtop zitten, hakken uitdrukken tenenen naarbinnen, dat veel mensen dit dan doen, maar juist daarin verstijven.
Ik geef een meisje les, en ik weet dat zij het erg lastig vind om haar onderrug los te laten, ze kan wel stukjes meer haar buikspieren aanspannen, maar echt nog niet een uur lang, dus dan heb ik liever dat ze iets minder rechtop zit en dan wel loslaat dan haar onderrug aanspannen en rechtop zitten, dat rechtop zitten komt ook wel weer als je weet wat onstpannen is en je dat ook uit jezelf lukt. (hiermee bedoel ik trouwens echt niet dat ze als een zoutzak op t paard gaat zitten := )

snap je wat ik bedoel??

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:57

Maar voor het plaatje zou jij je bekken nog meer mogen kantelen/rug boller maken, S_en_Z en ik denk dat niet ten goede van je zit komt, behalve voor het plaatje dan ;)

Er is een verschil tussen verbeteren wat mogelijk is en geforceerd aan het plaatje voldoen.