[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:36

_Esther_87_ schreef:
Sjolvir schreef:
Esther, ik ga nu misschien iets heel doms zeggen.....
Maar als je hem rechter rijdt? Dus met minder buiging, met name in de hals, dus meer tussen 2 teugels.
Gaat het dan beter?
Ik heb namelijk het idee, dat hij juist door te veel buiging in de hals, de schouder eruit drukt en het niet bol kan werken.
Was maar een idee hoor, omdat je zelf komt met dat hij problemen heeft.

Misschien raakt het kant noch wal.... Maar was iets dat me opviel.
En tuurlijk vewacht je van een M/Z paard dat hij moet kunnen buigen, maar misschien is dat voor hem nou net het probleem,
vandaar ook de scheefheid.
Zeg dus niet dat je hem niet recht moet richten, maar allicht minder buiging vragen? '
(wat hij dan wel weer heel makkelijk en braaf voor je doet in het filmpje, maar wel met schouder er uit drukken)

Wil graag ook de andere meningen hierover horen.

Dat is wel het doel uiteindelijk...Helaas op dit moment inderdaad niet haalbaar. Omdat hij dat moeilijk vindt word hij dan zo belachelijk sterk dat ik niets meer kan qua hulpen geven. Hij gaat uiteindelijk inderdaad rechter lopen dan hoor, je hebt helemaal gelijk. Maar dat was nu nog even een stapje te ver.
Het rare is dat hij eigenlijk best heel los in zijn lijf is. Deze buiging bijvoorbeeld kost hem geen enkele moeite. Misschien kost hem dat wel te weinig moeite, het is veel gemakkelijker voor hem om zo te buigen dan op een correcte manier.
't is een apart geval hoor, heeft me jaren gekost voor ik hem een beetje fatsoenlijk rond kon sturen. En het doet me stiekem nog iedere dag pijn dat hij gewoon niet goed genoeg is om echt mee door te werken....Want als ie loopt...dan loopt ie ook...Super karakter, dan wordt ie groot en dan gaat ie en dat is zoo gaaf....Maarja.

Echt balen dat je zo'n pech met hem hebt....
In mijn ogen is die buiging van hem door het eruit drukken van de schouder zijn manier om te ontlopen aan echte buiging,
waar hij blijkbaar niet aan toe is.
Zou er dan voor kiezen, om allicht minder elegant, hem gewoon rechter door de bochten te sturen,
zal zeker in het begin raar zijn en voelen als een plank die door de bocht zeilt, maar dan leert hij wel om in 1 lijn
met zichzelf te lopen.

Echt zonde dat zo'n leuk paard blijkbaar zij het onvindbaar, toch zichzelf in de weg zit.
Ben benieuwd wat Bertie zegt.

Zag dat KvdM beetje hetzelfde dacht als ik...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:43

Jep, zeker zonde. Ergste is nog dat hij ook nog heel graag werkt, hij heeft nu van de winter stilgestaan wegens wat tijdgebrek en (weer) een blessure en na een week of 3, 4 wordt ie chagerijnig op stal...Verveelt zich denk ik, aandacht te kort, ik weet niet.

Zal morgen in ieder geval nog eens knutselen, kijken of het lukt hem rechter te houden zonder dat hij daar sterk in wordt. Misschien klein beetje buitenstelling vragen en van daar uit recht maken...Zal eens puzzelen :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:45

_Esther_87_ schreef:
Sjolvir schreef:
Gisternacht eens nagedacht. (was toch wakker, dan doe je wel eens tikje filosofisch.)

Ben ik het waard? Nee, dacht ik toen, ben het niet waard, dus zonde van het geld, niet doen!
Kan je beter anders spenderen.
Toen draaide ik het om.... Zijn zij het waard? JA!!! dacht ik toen, zij zijn het waard.

Het is een hobby Sjolvir....Als je er plezier en ontspanning uithaalt, is het het ook waard! Alle hobby's kosten geld, die van ons alleen wat meer dan een andere *D

Weet ik, maar dat plezier haal ik ook uit paard op de trailer zetten uurtje rijden en het bos in.... uitwaaien...
Of crosstraininkje meepakken...
En dat is allemaal dichterbij en stuk goedkoper...
(gaat om een cursus van 550 euro :+ :+ weet je hoeveel lessen ik daar thuis van kan nemen??
En 1 1/2 a 1 3/4 uur trailer rijden kost ook een berg energie.. )

Maar ahum, wil hem wel heel graag doen.... mits ik vrij kan krijgen.

En ja, je hebt gelijk deze hobby kost geld! Vooral als je uiteindelijk 1 paard meer over hebt dan de bedoeling was :o
(absoluut geen spijt van!)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:47

Oh ja, dat is wel iets anders als een extra lesje ja...Wat wil je gaan doen dan?

KarinvdM

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:56

Maar Esther, ik zie je eerlijk gezegd geen moeite doen om hem ook maar een beetje te begrenzen aan de buitenkant...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:02

KarinvdM schreef:
Maar Esther, ik zie je eerlijk gezegd geen moeite doen om hem ook maar een beetje te begrenzen aan de buitenkant...

Met delen klopt dat ook wel, omdat zodra ik dat doe hij enorm sterk wordt en zodra hij de kaak vastzet en zijn beweging niet meer vloeiend is en wat hij dan precies met zijn benen doet weer ik niet, maar heel zuiver blijft hij dan niet. Ik wilde hem nu eerst weer gewoon wat laten bewegen en als ik dan weer een paar keer gereden heb probeer ik hem steeds een stapje rechter te maken. Maar inderdaad, op sommige momenten laat ik hem nu echt te ver weg lopen, dat hoeft nou ook weer niet.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:26

Sjolvir, ben wel nieuwsgierig naar wie/waar je heen wilt? Het is wel veel geld, maar week trainen kan je vaak wel meer doorpakken/bereiken dan dat je elke week 1 keer les hebt bv.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:36

xSimonee schreef:
xSimonee schreef:
Goed, ik ga ook maar eens een poging doen.
Dit was gisteren. Ik rij hem een dik jaar nu en bijna een jaar serieus. Ik kwam toen ik begon recht van de manege af. Pony is een 6 jarige Haflinger.
De laatste keer dat ik er op had gereden was in de kerstvakantie en toen ben ik heel hard gevallen, dus ik was al blij dat ie liep. Hij was gisteren wel een beetje hangerig en druk.

Afbeelding

Er komt vanavond waarschijnlijk nog een topic met meer foto's, voor de genen die dat graag willen :)

Hier, meer foto's, die niet bepaald beter zijn :')
[RIJ-ITP] Haflinger Olina @ Work

FelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:01

Iemand de oplossing voor mij? :j
had geplaatst op pagina 20
om nog daaraan toe te voegen:
hij is al redelijk op leeftijd en word maar 1 of 2x per week gereden en staat verder 24/7 op de wei.

xx

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:31

FelineL schreef:
Hoi ik heb een vraagje,
Ik heb nu al ongeveer 2 jaar een verzorgpaardje.
Hij loopt bijna uit zichzelf aan de teugel.
In stap en galop gaat dit goed maar in draf neemt hij zijn achterhand niet mee.
Hij heeft een zwakke achterhand.
Hij heeft ooit een blessure aan zijn spronggewricht gehad, speelt soms op.
In draf worden zijn worden te kort( hij stapt niet meer over), hij gebruikt zijn achterhand dan niet.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zijn achter hand meer gaat gebruiken?
Btw sorry voor kwaliteit.

In galop:Ik zit te veel voorover en heb te strenge binnenteugel (ben ik aan het afleren)
Afbeelding
Draf: Best te vrede maar weer die achterhand..
[img]http://i40.tinypic.com/2vjez5x.jpg[img]
Draf: Ik moet hak omlaag doen en weer te streng in binnenteugel
Afbeelding

xx

Je eerste foto kan ik niet zien, maar op de tweede foto lijk ik heel vreemd op het rechterachterbeen te kijken...Is dat waar hij geblesseerd is geweest? Is dat dik of lijkt dat zo door de hoek van de foto?

Vaak als een blessure soms opspeelt wordt een paard voorzichtig. Ze weten dan dat het pijn kan gaan doen (of misschien doet het dat zelfs al wel) waardoor ze dat been ontlasten. In jouw geval bijvoorbeeld door korter te gaan lopen. Het is heel belangrijk dat je heel, heel, heel zeker weet dat hij geen last meer heeft van de blessure. Als je er 'doorheen' gaat rijden terwijl het toch nog pijn doet is de kans groot dat je het (veel) erger maakt namelijk.

Om hem actiever te krijgen van achter geld eigenlijk altijd hetzelfde...Overgangen en schakelen. Vooral niet te voorzichtig rijden, maar lekker voorwaarts. Zonder te gaan jagen natuurlijk he. Als je een overgang maakt van stap naar draf bijvoorbeeld is het belangrijk dat je paard meteen actief wegdraaft, dus niet eerst een paar passen in een sukkeldrafje laten gaan. Ook binnen de draf en galop steeds een paar passen naar voren rijden en weer opvangen.
Het klinkt alsof jouw paard fijner galoppeert dan draaft, het is helemaal niet erg om dan wat vroeger in de training te gaan galopperen. Goed instappen, een paar minuten draven en dan eerst lekker galopperen. Geef hem maar de kans om los te komen in de gang die hij fijn vindt!

FelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:48

@_Esther_87_

Dat is door de foto ;)
Het been was niet dik.

Ik kijk altijd hoe hij loopt als ik merk dat hij stijf is of een beetje kreupelachtig kijk ik meteen naar zijn benen. Moet er niet aan denken die blessure erger te maken.
Wanneer ik het niet zeker weet haal ik meestal de eigenaar er even bij dat ik zeker weet dat ik hem niet kapot rij.

Ik zal je tips meenemen. Ik ga hem morgen rijden, en zal dan veel overgangen rijden. En zal meteen kijken of hij dan ook meer voorwaarts wordt. Ik zal ook proberen om dan eerder te galopperen. Ik vind dit inderdaad veel fijner met hem dan draven. Dan voelt hij veel fijner aan en ontspant hij meer in zijn nek en rug.

Wat ik ook misschien binnenkort weer is kan doen een keertje en buitenrit maken. Dit vind hij super leuk en word hij ook wat meer alert van. En gaat hij ook meer voorwaarts lopen.

Enige nadeel vind ik met hem als ik in de bak aan het rijden ben ziet ie heel vaak spoken. Ik ben tijdje gelede n vertrouwen beetje kwijt geraakt en toen heeft hij daar ook beetje misbruik van gemaakt.. Maar ben hem nu weer aan het corrigeren en dat gaat nu wel weer beter;)

ik zal hier nogmaals de eerste foto zetten:
Afbeelding

eigen commentaar op deze foto staat op pagina 20;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:59

Ja, nu zie ik hem ook. Nette foto hoor, maar ik denk dat je ook hier nog best iets meer voorwaarts zou mogen rijden. Niet te netjes willen. Wel netjes blijven rijden natuurlijk, maar durf maar gerust eens wat extra tempo te vragen, eens echt naar voor te galopperen. Vinden ze vaak alleen maar fijn!
Trouwens ook even opletten dat je je handen mooi blijft dragen he, niet omlaag duwen.

FelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:29

Bedankt;)

Ja klopt ik durf hem vaak niet echt te laten gaan...
Komt omdat wanneer ik hem laat gaan hij 9 van de 10 x dan ergens van schrikt en ik dat weer niet zo leuk vind.
En mijn handen weet ik. Op manege is mijn instructrice er met mij aan t werken. Ik gebruik vaak te veel binnenteugel.

In elk geval heel erg bedankt ga t morgen proberen

xx

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:21

Ik volg van begin af aan al het hele topic,ben zelf weer helemaal opnieuw begonnen bij de basis en dat valt vies tegen.
heb enkele maanden veel rugklachten gehad,hiervoor behandeld en heb er nu geen last meer van,echter blijf ik met een groot probleem zitten in het rijden,vandaar wil ik vragen of ik hier een foto mag plaatsen om te zien of iemand misschien voor mij wat oefeningen weet zodat dit betert :-)

Afbeelding
Probleem is duidelijk te zien denk ik :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:44

timokyana schreef:
Ik volg van begin af aan al het hele topic,ben zelf weer helemaal opnieuw begonnen bij de basis en dat valt vies tegen.
heb enkele maanden veel rugklachten gehad,hiervoor behandeld en heb er nu geen last meer van,echter blijf ik met een groot probleem zitten in het rijden,vandaar wil ik vragen of ik hier een foto mag plaatsen om te zien of iemand misschien voor mij wat oefeningen weet zodat dit betert :-)

Afbeelding
Probleem is duidelijk te zien denk ik :o

Je laat je linker schouder afhangen, hebt je handen ook niet gelijk.
Tevens hang je als het ware op je paard, trotser rechtop gaan zitten.
Als je onderuit gezakt zit hang je in je onderug en belast je je schouders veels te veel.

Oefeningen, geen idee eigenlijk, behalve denken er staat een hele gave gozer langs de baan,
waar je best een beschuitje mee wilt eten.
Bedenk dat er draadje aan bovenkant van je hoofd zit en ga rechtop zitten vanaf daar.
Dus niet eerst je onderrug probleren recht te maken, maar begin bij je hoofd, je nek,
je rug achter je schouders en zo omlaat, zodat je als het ware groeit.
Echter dit niet te gespannen doen, dus vervolgens niet als rechte opgestofte hark willen zitten,
want dan kan je niet meer mee met de bewegingen van je paard.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:49

Afbeelding
van de zijkant (achterkant kan ik helaas niet zo snel vinden) maar ik knik ook in in de heup lijkt het wel.

Zal dat trotser rijden eens proberen :j

edit: filmpje zit in de upload,excuses voor michelinjas :D

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:08

Ik kom ook weer is kijken!
Ik ben erg benieuwd wat jullie van deze foto's vinden, we waren het eerst op het strand dus het was wel spannend, maar toch ben ik benieuwd!
Afbeelding
Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:46

FelineL schreef:
Afbeelding

Reageer even alleen maar op het beeld o de foto. Commentaar heb ik niet gezien, en eventuele reacties erop ook niet.

Over de benen gaat het best wel goed, en het paard graaft galopperend gelukkig ook niet de grond in!
*\o/*
Wat me wél opvalt is dat jij zelf niet echt 'zit'. Eh .. KUNT zitten..
Dat geeft het idee dat de aanleuning nog niet fijn is, kan dat kloppen?

Het grappige is dat de foto als het ware zegt: "Alsjeblieft ruiter, ga nu ZITTEN, doe die binnenhand naar voren, en dan kan IK in balans komen!" *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:57

Gipsylover schreef:
Ik kom ook weer is kijken!
Ik ben erg benieuwd wat jullie van deze foto's vinden, we waren het eerst op het strand dus het was wel spannend, maar toch ben ik benieuwd!
Afbeelding
Afbeelding

Wat een heerlijke foto's! *\o/*

Klein aandachtspuntje: (ehm . niet zo klein, eigenlijk) ..
Nek hoogste punt!
JUIST dit dingetje, NEK HOOGSTE PUNT zou ik zo graag oefenen tijdens zo'n strandrit.
Tijdens een strandrit is een paard altijd lekker fris, .. maak daar gebruik van!

Ik had een keer een paard te rijden van iemand. Wat een stoere bonk! Ollie kon alles, behalve strekken.
Ik reed hem langs een kanaal, en hij amuseerde zich kostelijk. Vooral terug, naar huis. En zo leerde ik hem strekken, en hij vond het gewéldig! :D
En in de ring snapte hij het vervolgens ook. _O-

Zo kun jij ook het frisse, het blije van het buiten rijden gebruiken om te werken aan een aandachtspuntje.
In jouw geval: NEK HOOGSTE PUNT.
Als je DAT voor elkaar krijgt . WOW. +:)+

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:02

@Bertie: Dankjewel! Het klopt inderdaad wat je zegt, alleen heeft meneer juist vaak de neiging wat hoger te gaan lopen, zeker op wedstrijd! Daarom dat ik 'm vaak juist net iets ronder probeer te rijden! Maar het klopt zeker wat je zegt! Hier het topic van 'm: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1605176&view=unread#unread
Is hij verder op deze foto's actief genoeg?

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:06

Bertie mag ik jou ook even een heel groot compliment geven?
De ontzettend aardige en opbouwende wijze van commentaar geven en vooral eerst vertellen wat er wel goed is aan de foto zodat het niet alleen maar commentaar is maar ook complimenten! Top!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:12

timokyana schreef:
Afbeelding
van de zijkant (achterkant kan ik helaas niet zo snel vinden) maar ik knik ook in in de heup lijkt het wel.

Zal dat trotser rijden eens proberen :j

edit: filmpje zit in de upload,excuses voor michelinjas :D

Heb eerdere mail niet gezien, en ook geen filmpje.
Reageer alleen naar aanleiding van deze foto.

Wat ik zie is een amazone die met wat weinig spiertonus op haar paard zit.
Kromme, slappe rug. Een lies die wel meer 'open' kan.
Daar kun je ECHT héél veel voordeel uit halen!
Met meer spiertonus op een paard zitten kun je e paard enorm helpen! :j

Hm .. Stel je voor dat je de koningin bent. _/-\o_
En dat de koningin zo aan tafel zit bij een staatsbanket zoals jij op je paard zit... _O-

Natuurlijk ben jij de koningin niet..
Maar je houding, en je spiertonus kunnen je paard wel degelijk helpen om fijner te lopen.
En .. jouw rijden daarmee dus ook! :j

Dus: je mag best iets actiever zitten! +:)+

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:20

Dank je bertie (filmpje is nog in de upload)
Het verklaart in ieder geval het te weinig activiteit bij mijn pony :')

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:44

xSimonee schreef:
Bertie mag ik jou ook even een heel groot compliment geven?
De ontzettend aardige en opbouwende wijze van commentaar geven en vooral eerst vertellen wat er wel goed is aan de foto zodat het niet alleen maar commentaar is maar ook complimenten! Top!

WOW, fantastisch! Dank je wel! :)

Weet je, ik ben jurylid sinds 1984.
Ojee, wat word je cynisch, als jurylid, in de loop van de jaren..
Moe, moe. Boos, boos. Pijn, pijn .. Het is niet altijd fijn wat je voorbij ziet komen. %)

MAAR ..
Natuurlijk is een jurylid zelf altijd óók ruiter (geweest). :j

Als ruiter kennen we natuurlijk allemaal de dagelijkse problemen waar we mee te maken krijgen.
Laten we even wel wezen, paardrijden is NIET gemakkelijk, want we hebben te maken met een levend wezen, dat wel eens een andere weg wil gaan dan die wij verwachten. :Y)

Maar als jurylid begrij je het wel.
Het HOEFT niet perfect te zijn: ALLES wat een ruiter doet, dat in de goede richting gaat, is GEWELDIG!

Daarom vind ik dit topic zo leuk!
Soms zie je voorbeelden die nog niet de goede richting op gaan, en dan zeg ik dat ook. Hoe duidelijker hoe beter.. Niet altijd leeuk, maar MET respect. (Want we begrijpen het, he?)

En dan zijn er OOK foto's die me echt BLIJ maken, ook al is het plaatje misschien noch HELEMAAL niet perfect. Wat kan het schelen, als de foto laat zien dat er positieve ontwikkeling bezig is? +:)+
Als is dat soort fijne foto's zie, dan wil ik dat ZO graag zeggen!
Mekkeren kunnen we allemaal.
Ik word zelf ook blijer van fijne foto's, en ik wil GRAAG blij zijn! :j

Oh .. BLOOS voor je opmerlingen.
Heel fijn. Bijzonder. Dank je wel.
BLOOS

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:49

Gipsylover, wat een fantástisch mooi paard zeg! _O_ Wauw!!