Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janey1992

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:51

Ik vond het plaatsen van foto's door mensen en het commentaar daarop juist wel van toegevoegde waarde. Vond dat je daardoor juist een beetje een beeld kan vormen van welk gewicht met welk type paard toelaatbaar is. Ookal kan je dat eigenlijk niet van alleen een foto zeggen natuurlijk, maar naar mijn idee was het wel nuttig...

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:28

Maar ze zei 75 kilo ongeacht het ras of de bouw van welk paard dan ook. Dit vind ik echt overdreven.

Dus een d-pony is dan natuurlijk een ander verhaal.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:45

Ik vind 75 kilo voor de meeste paarden wel de max eigenlijk, tenzij het om trekpaarden van 1.90 gaat, maar daar rijden de meeste ruiters niet op hé. Een warmbloedpaard van 1.65, daar moet je niet met veel meer dan 75 op willen zitten.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:36

Dan zouden wel heel veel mensen per direct van hun paard af moeten stappen denk ik. Vind 75 kilo als absolute max voor elk paard behalve een trekpaard van 1.90 ook wel heel extreem hoor...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:39

ik vind 75 wel erg extreem.. dit ben ik op mijn paard. Volgens mij toch een redelijk normaal figuur, maar zou dan volgens jou max bij lange na niet meer op mijn paard mogen. Ik heb niet het idee dat paard lief er moeite mee heeft.. Overigens vind ik wel dat je je bewust moet zijn of je met een bepaald gewicht nog op je paard zou moeten stappen. Alleen ligt die grens bij mij iets anders dan bij jou..
Afbeelding

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:30

Ik persoonlijk vind dat er af toe best iemand die zwaarder is dan 80kg op mijn paard mag rijden hoor. Ik heb, zoals aangegeven, een behoorlijke robuuste jongen onder mijn kont :D met een goede stevige bouw, brede borst, niet te lange rug en maat 5 :wow: voorhoeven (om maar even aan te geven dat er stevige benen onder zitten ;)). Twee keer per jaar komt er een osteo om mijn paarden preventief te checken en ook het zadel wordt met enige regelmaat aan een check onderworpen. Ik zie er dus geen kwaad in om af en toe wat lichte arbeid te verrichten met een zwaarder persoon.

Op mijn haf hanteer ik een iets ander gewichtslimiet maar voor mijn beide paarden geldt dat het slechts om heel sporadisch een zwaarder iemand zou gaan.

Voor maneges vind ik het wel degelijk verstandig als ze een gewichtslimiet stellen en zich daar ook aan houden!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:33

Barbara28: WOW jij bent wel mooi afgevallen, of niet?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:43

Sees, thanx, ja..bijna 30 kilo :-)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:47

barbara28 schreef:

Dat vind ik heel erg knap, petje af.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:49

barbara28 schreef:

knap! en dan nog te horen krijgen dat mensen je gewicht te veel vinden voor het paard..

ik vind het een mooi plaatje! echt knap dat je 30 kilo kwijt bent! mij lukt 5 niet eens..

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:51

Ik vind de opmerking, onder de 75 kilo ongeacht het ras of formaat ook behoorlijk overdreven.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:41

Ik zei ook niet ongeacht het ras of formaat... alleen dat voor de paarden die nu gefokt worden, die nu eenmaal niet supersterk zijn, wat mij betreft de max echt wel 75 mag zijn. Voor pony's is het natuurlijk anders, ik heb best een stevige pony en ik vraag me echt af of ik met 50 kilo niet te zwaar ben. Paarden zijn niet gebouwd om te tillen, dat weten we allemaal, en iedereen heeft natuurlijk bij bijvoorbeeld een haflinger al meteen het idee dat ze supersterk zijn, terwijl ze echt niet meer zo zijn zoals vroeger...

Op manegepaarden vind ik het helemaal een ander verhaal. Die moeten hard werken, met tuig dat vaak niet past, en daar dan ook nog een ruiter van 100 kilo op gaan zetten? Dat vind ik dus echt not done :n

Maar goed, op het gebied van gewicht ben ik een beetje fiets in the head om het zo maar te zeggen, dus misschien kan ik me inderdaad beter buiten deze discussie houden :') ik had ook helemaal niet de bedoeling om iemand te kwetsen, excuses daarvoor! En Barbara, hoe val je in godsnaam 30 kilo af? Respect _/-\o_

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:55

tsja...disipline, cambridge dieet, maar dan niet de crash variant, maar 's ochtens en 's middags een shake en 's avonds gewoon normaal warm eten. En belangrijkste (voor mij) niet snoepen! En belangrijkste na het afvallen goede begeleiding houden om niet in je oude patroon terug te vallen. Dat gaat goed, maar is wel ontzettend moeilijk.

Sababber, thanx!! Ik vind zelf het plaatje ook wel ok. Maar scheelt dat ik een behoorlijke tank onder mijn kont heb van 1.75. Dan valt het niet zo op dat ik zelf schommel tussen de 78 - 80 kilo bij een lengte van 1.76.

80 is bij mij overigens de grens, zwaarder wil ik nooit meer worden, ook niet voor mijn paard! maar als er voor een keertje iemand op wil die wat zwaarder weegt, heb ik daar niet zo'n moeite mee hoor.

Overigens vind ik heb bij maneges ook erg goed om een gewichtgrens aan te houden. Die hebben zowieso al iets meer te verduren dan het standaard pensionpaard.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:29

barbara28 schreef:
tsja...disipline, cambridge dieet, maar dan niet de crash variant, maar 's ochtens en 's middags een shake en 's avonds gewoon normaal warm eten. En belangrijkste (voor mij) niet snoepen! En belangrijkste na het afvallen goede begeleiding houden om niet in je oude patroon terug te vallen. Dat gaat goed, maar is wel ontzettend moeilijk.

Sababber, thanx!! Ik vind zelf het plaatje ook wel ok. Maar scheelt dat ik een behoorlijke tank onder mijn kont heb van 1.75. Dan valt het niet zo op dat ik zelf schommel tussen de 78 - 80 kilo bij een lengte van 1.76.

80 is bij mij overigens de grens, zwaarder wil ik nooit meer worden, ook niet voor mijn paard! maar als er voor een keertje iemand op wil die wat zwaarder weegt, heb ik daar niet zo'n moeite mee hoor.

Overigens vind ik heb bij maneges ook erg goed om een gewichtgrens aan te houden. Die hebben zowieso al iets meer te verduren dan het standaard pensionpaard.

leest niet snoepen terwijl ze op een lollie kauwt.. :') Zeker waar dat manege's die überhaupt al een gewichtgrens hebben zich er ook aan te moeten houden.. ik snap niet dat er zoveel stallen zijn die het allemaal maar toelaten.. Maar met die lengte is 78 kilo toch prima? zeker op een groot paard! Maar daar moet je nog best lang over gedaan hebben die vele kilo's er af..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:55

Appelmoes, tuurlijk mag je vertellen wat jij de grens vindt, ieder zijn mening toch?
Ik vind het ook wat laag, maar nogmaals, ik denk dat het verschilt per paard.

Wij hebben een robuust ouder type paard van 1.72 mtr en daar kan best eens iemand opzitten die wat zwaarder is. Ik denk wel dat op de langere termijn paarden er last van krijgen.

Ik heb gister sinds 5 weken na de operatie weer gereden. Gewicht hetzelfde gebleven, maar mijn lijf wat minder strak. Dus ik moet er de komende weken ook weer aantrekken om ons weer voor elkaar te krijgen. (merrie is erg gevoelig om snel zwaarder te worden op de hangbuik)

Ik ben me er wel meer bewust van wat gewicht doet bij paarden sinds we er hier over discussiëren dus dat is positief. Ik kijk ook anders naar andere mensen te paard.

Barbara, super goed van je dat afvallen zeg! Je bruidsfoto in profiel zijn ook erg gaaf en dat blonde haar staat je erg goed!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:00

Ik ben zelf 3 maanden geleden bevallen, en van 60 naar 85 gegaan, ben nu 15 kwijt en dus nog 10 kg wil ik er minimaal af. Ik ben zelf 1.60. Kan ik wel met 70kg een FjordxFries inrijden of vinden mensen dit te zwaar? Ben wel benieuwd naar jullie mening !

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:10

Hmmz, ik vind die kilo's wel een beetje overtrokken hoor.
Toen ik 98kg woog, reed ik mijn paard destijds net zo fijn, als wanneer ik 83kg woog. dat gaat om een paard van 178.
En zelfs die kon nog 120 springen met mij op zijn rug (en goed) Dus dat zal wel een beetje overtrokken zijn, die 75kg.

Ik denk dat je per paard moet kijken wat kan en niet kan.
Ik woog er 88 op mijn arabiertje van 145. en die gaf er ook niks om.

Tsja, op een shet of b pony ga ik niet zitten, uit princiepe niet. maar op zich kunnen paarden genoeg hebben hoor.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:18

@appelmoes, die uitspraak was ook niet van jou, maar van @dinopino.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:21

Wat vinden jullie van mijn vraag? Ben erg benieuwd hoe men erover denkt, Sunny is trouwens ongeveer 1.55m en stevig gebouwd

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:27

Mioux schreef:
Wat vinden jullie van mijn vraag? Ben erg benieuwd hoe men erover denkt, Sunny is trouwens ongeveer 1.55m en stevig gebouwd

Ik vind je niet te zwaar, ik ben een Tinker van 1,50 aan het inrijden en weeg nu 76 kilo.
Toen ik begon woog ik nog 80, dat vond ik zelf echt te zwaar, dus ben nu 4 kilo kwijt.

venlo28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:41

Ik ben zelf 1.80 lang en weeg 95 kilo,en ik rij op een paard van goed 1.55 hoog.
Ze is inmiddels 25 jaar oud,en heeft tot nu toe (even afkloppen) nog nooit problemen met de rug gehad.
Ik denk dat het verantwoord is als er idd gekeken wordt naar het type paard,ikzelf zou ook nooit op een licht gebouwd type paard gaan rijden. Daarnaast telt het denk ik zeker ook mee of je met de bewegingen van een paard mee kunt bewegen,ik ken genoeg lichtere ruiters die tegen de bewegingen ingaan,maar is dit dan lichter voor een paard,alleen omdat de ruiter lichter is?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:46

ik zou kwa leeftijd er wel rekening mee houden, 25 is niet de jongste, maar zeker niet de oudste, als jij merkt dat je paardje nie in de weg zit kan het best.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:11

@Mioux, ik vind het makkelijk kunnen.
Ik ben nu een paardje van 1.65 aan het inrijden, hij is nog erg iel. Ik ben nu 80 kilo. Kan prima. Hij vind het hartstikke leuk, is erg leergierig en wilt graag voor me werken!

Succes!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:32

Snackie schreef:
Hmmz, ik vind die kilo's wel een beetje overtrokken hoor.
Toen ik 98kg woog, reed ik mijn paard destijds net zo fijn, als wanneer ik 83kg woog. dat gaat om een paard van 178.
En zelfs die kon nog 120 springen met mij op zijn rug (en goed) Dus dat zal wel een beetje overtrokken zijn, die 75kg.

Ik denk dat je per paard moet kijken wat kan en niet kan.
Ik woog er 88 op mijn arabiertje van 145. en die gaf er ook niks om.

Tsja, op een shet of b pony ga ik niet zitten, uit princiepe niet. maar op zich kunnen paarden genoeg hebben hoor.

Paarden zijn vluchtdieren dus die zullen minder snel pijn/zwakte laten zien want dat maakt ze een ideaal prooidier...

Je moet uiteraard iedere situatie op zich bekijken maar IK vind regelmatig flink rijden op een paard met teveel gewicht niet slim als je je paard langer goed wil houden. De grootte van een paard geeft niet per definite aan dat ze meer gewicht kunnen dragen. Een robuuste kruising van 1.55m zou best meer kunnen dragen dan bijvoorbeels een Fries van 1.70m met een weke rug.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:41

Mioux schreef:
Ik ben zelf 3 maanden geleden bevallen, en van 60 naar 85 gegaan, ben nu 15 kwijt en dus nog 10 kg wil ik er minimaal af. Ik ben zelf 1.60. Kan ik wel met 70kg een FjordxFries inrijden of vinden mensen dit te zwaar? Ben wel benieuwd naar jullie mening !

Dat zal wel gaan, maar 3 is wel erg jong, dus rustig aan doen, en niet teveel werken aan buiging etc, gewoon lekker vooruit en ontspannen, en goed opletten of het paardje het ruitergewicht kan handelen.