Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Agossie schreef:Inderdaad. Wat ik ook al zei, als iemand volledig gespannen en angstig op zijn paard zit en zich helemaal vast zet, is dat niet bevorderlijk voor beiden. Als deze persoon zich zekerder voelt met een losse slof en zich daardoor ontspant en kan concentreren op het juist rijden, zal dit een mindere belasting zijn voor het paard en de ruiter.
Bandida schreef:Ho! ik word gevraagd
Agossie schreef:Inderdaad. Wat ik ook al zei, als iemand volledig gespannen en angstig op zijn paard zit en zich helemaal vast zet, is dat niet bevorderlijk voor beiden. Als deze persoon zich zekerder voelt met een losse slof en zich daardoor ontspant en kan concentreren op het juist rijden, zal dit een mindere belasting zijn voor het paard en de ruiter.
Als die slof alleen maar dient om er los rond te hangen zit je dus met een mensenprobleem tussen je oren, en kan je die slof er even goed af laten.
Natuurlijk dient die niet om er alleen los rond te hangen, die gaat vrees ik dienen om op het eerste moment van onzekerheid van de ruiter het paard te laten voelen dat hij te luisteren heeft. Waar de meeste paarden zich nu eenmaal braaf bij neerleggen (tel het aantal kilo's in de mond maar eens uit voor de niet-gelovers) en waar de ruiter vervolgens valse zekerheid over haar ruiterschap uit haalt.
Je zou al die ruiters eens een paard wensen dat zich daar niet bij neerlegt (die zijn er ook).
Maar maken paard of ruiter op dat moment vooruitgang als combinatie?
In mijn ogen niet. Ze boeren achteruit, gezien effectief slofgebruik misschien de gehoorzaamheid op dat moment verhoogt, maar het vertrouwen in de ruiter aan de kant van het paard tot een minimum herleidt, en het dier straks in zijn hoofd alleen nog maar bezig gaat zijn met ontwijken wat onaangenaam is. En hier op bokt weten we allemaal al lang wat er gebeurt met paarden die alleen nog maar bezig zijn met wat er aan hun voorkant gebeurt..maak al maar een afspraak bij de osteopaat en de dierenarts, de rug en beenproblemen loeren al om het hoekje..
En met zo'n paard wil ik ook geen enge situaties meemaken ergens buiten in de echte wereld.. die kiest namelijk niet voor de oplossing van het baasje, die kiest voor zijn eigen vel en klettert er vandoor.

) Sandra_v_B schreef:Ik ook wel.. mits op de juiste manier gebruikt uiteraard.
Joolien schreef:Tendance schreef:Ik heb heerlijk gereden op mijn gestoorde vosje! Of zou die dan toch begrijpen, dat hij met ingang van januari 5 jaar is.
Hij pubert, hij moet nu stoer doen en doen alsof ie volwassen is, liep hij ook manser of niet?