is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:47

Inderdaad. Wat ik ook al zei, als iemand volledig gespannen en angstig op zijn paard zit en zich helemaal vast zet, is dat niet bevorderlijk voor beiden. Als deze persoon zich zekerder voelt met een losse slof en zich daardoor ontspant en kan concentreren op het juist rijden, zal dit een mindere belasting zijn voor het paard en de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 03-01-12 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:48

Mee eens!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:49

zeker mee eens, met beide :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:49

Goh, nu einde discussie? Iedereen is het blijkbaar eens :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:50

Ja, da's niet leuk hoor... als we het allemaal helemaal eens zijn, is er geen discussie meer!!

Overigens is TS al enige tijd geleden afgehaakt...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:51

En de mensen, die echt anti slof zijn, die zijn volgens mij verdwenen.....

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:01

het was toch ook het niet-anti-slof topic!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:03

Inderdaad, maar dan spieken er heus wel wat anti mensen de hoek om hoor! haha

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:30

Tendance schreef:
En de mensen, die echt anti slof zijn, die zijn volgens mij verdwenen.....

idd :oo
en ts idd ook :oo
dus de discussie is nu echt ten einde? :') _O-

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:35

Ho! ik word gevraagd :+

Agossie schreef:
Inderdaad. Wat ik ook al zei, als iemand volledig gespannen en angstig op zijn paard zit en zich helemaal vast zet, is dat niet bevorderlijk voor beiden. Als deze persoon zich zekerder voelt met een losse slof en zich daardoor ontspant en kan concentreren op het juist rijden, zal dit een mindere belasting zijn voor het paard en de ruiter.

Als die slof alleen maar dient om er los rond te hangen zit je dus met een mensenprobleem tussen je oren, en kan je die slof er even goed af laten.

Natuurlijk dient die niet om er alleen los rond te hangen, die gaat vrees ik dienen om op het eerste moment van onzekerheid van de ruiter het paard te laten voelen dat hij te luisteren heeft. Waar de meeste paarden zich nu eenmaal braaf bij neerleggen (tel het aantal kilo's in de mond maar eens uit voor de niet-gelovers) en waar de ruiter vervolgens valse zekerheid over haar ruiterschap uit haalt.
Je zou al die ruiters eens een paard wensen dat zich daar niet bij neerlegt (die zijn er ook).

Maar maken paard of ruiter op dat moment vooruitgang als combinatie?
In mijn ogen niet. Ze boeren achteruit, gezien effectief slofgebruik misschien de gehoorzaamheid op dat moment verhoogt, maar het vertrouwen in de ruiter aan de kant van het paard tot een minimum herleidt, en het dier straks in zijn hoofd alleen nog maar bezig gaat zijn met ontwijken wat onaangenaam is. En hier op bokt weten we allemaal al lang wat er gebeurt met paarden die alleen nog maar bezig zijn met wat er aan hun voorkant gebeurt..maak al maar een afspraak bij de osteopaat en de dierenarts, de rug en beenproblemen loeren al om het hoekje..

En met zo'n paard wil ik ook geen enge situaties meemaken ergens buiten in de echte wereld.. die kiest namelijk niet voor de oplossing van het baasje, die kiest voor zijn eigen vel en klettert er vandoor.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:54

Bandida schreef:
Ho! ik word gevraagd :+

Agossie schreef:

Als die slof alleen maar dient om er los rond te hangen zit je dus met een mensenprobleem tussen je oren, en kan je die slof er even goed af laten.

Natuurlijk dient die niet om er alleen los rond te hangen, die gaat vrees ik dienen om op het eerste moment van onzekerheid van de ruiter het paard te laten voelen dat hij te luisteren heeft. Waar de meeste paarden zich nu eenmaal braaf bij neerleggen (tel het aantal kilo's in de mond maar eens uit voor de niet-gelovers) en waar de ruiter vervolgens valse zekerheid over haar ruiterschap uit haalt.
Je zou al die ruiters eens een paard wensen dat zich daar niet bij neerlegt (die zijn er ook).

Maar maken paard of ruiter op dat moment vooruitgang als combinatie?
In mijn ogen niet. Ze boeren achteruit, gezien effectief slofgebruik misschien de gehoorzaamheid op dat moment verhoogt, maar het vertrouwen in de ruiter aan de kant van het paard tot een minimum herleidt, en het dier straks in zijn hoofd alleen nog maar bezig gaat zijn met ontwijken wat onaangenaam is. En hier op bokt weten we allemaal al lang wat er gebeurt met paarden die alleen nog maar bezig zijn met wat er aan hun voorkant gebeurt..maak al maar een afspraak bij de osteopaat en de dierenarts, de rug en beenproblemen loeren al om het hoekje..

En met zo'n paard wil ik ook geen enge situaties meemaken ergens buiten in de echte wereld.. die kiest namelijk niet voor de oplossing van het baasje, die kiest voor zijn eigen vel en klettert er vandoor.

De slof gebruik je op het moment dat het nodig is, als het paard er vandoor gaat. Je gebruikt de slof dus niet om te voorkomen dat het paard er vandoor gaat. Dat zou het zelfde zijn als dat je alvast meer druk op je teugel neemt. Maar je gebruikt de slof terwijl het paard ervandoor gaat als rem. Ik denk niet dat het paard daar wat aan over zal houden.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:58

Gister was weer zo'n momentje dat ik de slof erbij gepakt had.
Ik stapte op en paard begon al aan de rodeo.
Niet moeilijk doen en het gevecht aan gaan, slofje erom.
Paard probeerde nog 2x aan de kletter te gaan voor dingen die 'eng' waren, en heeft het daarna niet meer gedaan.

Afbeelding

contragalopje
Afbeelding

En als ik dan vandaag naar het weer kijk, begrijp ik waarom mijn paard zo gek was.
Storm was op komst, de jonge hengsten waren langs de bak aan het sjezen en ik had er een paar dagen niet op gezeten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:00

Ik ook niet!
Sorry, maar inderdaad: Moet hij maar luisteren!
Naar mijn idee weet het paard dan alleen maar meer, dat jij op dat moment zulk gedrag niet toestaat. Het klinkt heel hard en ik bedoel het genuanceerder, maar weet niet hoe ik het anders goed moet schrijven.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:03

Fijn dat hij het met de slof erbij wel goed deed. :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:16

Kijk, ik zie daar geen misbruik. Dit is voor eigen veiligheid. Op de foto's hangt de slof los en het paard wordt niet met de kin op de borst vastgezet. Ik vind dit voor paard en ruiter een veilige oplossing.

En inderdaad! Het stormt... Ik ben benieuwd hoe dat gaat vanavond met rijden (in de binnenbak! *\o/* )

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:21

Ik heb heerlijk gereden op mijn gestoorde vosje! Of zou die dan toch begrijpen, dat hij met ingang van januari 5 jaar is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:26

ik keek vanmorgen naar de zwarte en heb hem veilig laten staan :+
hafje ging wel goed <3
maar die is tegenwoordig altijd wel braaf <3
ga zijn vrolijkheid en clownsgedrag ook erug missen as die straks weer weg gaat, wat is dat toch een leuk dier <3

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:27

Ik vind het ook maar raar, iemand die het nodig heeft om met slof te rijden of het gewoon erg fijn vind, wordt gelijk aangevallen ( niet leterlijk :z ). Maar wel goed onderwerp van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:28

Tendance schreef:
Ik heb heerlijk gereden op mijn gestoorde vosje! Of zou die dan toch begrijpen, dat hij met ingang van januari 5 jaar is.

Hij pubert, hij moet nu stoer doen en doen alsof ie volwassen is, liep hij ook manser of niet? :P

Sophie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:30

Sandra_v_B schreef:
Ik ook wel.. mits op de juiste manier gebruikt uiteraard.

Veel mensen schieten het paard ter verdediging, aangezien het vaak verkeerd gebruikt word, maar als het goed gebruikt word ,, maakt het mij niet uit hoor! Als het steun biedt voor het rijden en je paard gemakkelijker loopt, waarom niet?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:30

Joolien schreef:
Tendance schreef:

Hij pubert, hij moet nu stoer doen en doen alsof ie volwassen is, liep hij ook manser of niet? :P

Mans loopt ie altijd! Foto's volgen nog als ze gelukt zijn, maar stoer???? Neeeeeee!!!
Toen zijn mammie weg ging was ie niet meer blij!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:36

maar dan is geen 1 paard blij :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:39

Dat is zo, maar hij is echt een moederskindje.
Overigens heb ik zelfs met dit weer er geen slof aan hoor!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:39

M_D_H schreef:
maar dan is geen 1 paard blij :+

En stoere mannen ook niet... :')

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:42

Breek me de bek niet open! Als pappie of mammie roepen, dan is ventje er om te helpen....