[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:48

Josien62 schreef:

Mag ik hier dan uit begrijpen dat het de ``natuurlijke`` houding is? Doen ze het in het wild of zonder dat iemand erop
Ook ?
Wat is er dan precies beter of waar kun je dat aan merken dan?[/quote]

ik denk nie dat het specafiek een natuurlijke houding maar een reactie van de juiste spieren aanspannend. Dat bedoel ik met als je pony recht gereden is en spand de buikspieren aan. En zal die voorwaarts neerwaarts gaan. Als ie de buikspieren aanspand moet ie wel ze rugspieren ontspannen. (ik rij de AdB metode)[/quote]

En waarom is het dan wel goed dat hij zn buikspieren aanspant, maar niet als hij zn rugspieren aanspant? Wat bepaalt dat het goed is.. ? Waarom is voorwaarts neerwaarts beter dan gewoon voorwaarts?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:01

Pion schreef:
Bedankt voor de reactie's.
Paard is in galop inderdaad zwaar in de hand. Iets waar ik totaal niet naar streef. Ze duikt graag, ze heeft de balans nog niet echt en ik wil haar soms teveel dragen.
Ik ben dus vooral bezig met schakelen.
Het 'leren op de hand te hangen', is niet van toepassing aangezien dit in mijn training absoluut niet de bedoeling is.
Ik snap ook niet helemaal waar dat idee vandaan komt aangezien ik zelf ook al aangeef dat er een 'probleem' aanwezig is (lees: iets waar ik dus vanaf wil en mee aan het werk ben).
Ook deze foto gekozen omdat ik het probleem zelf goed zie en benieuwd was of anderen dit ook zagen.

Ik wil een lichte verbinding en een paard wat haar hoofd zelf draagt.
Haar galop is vrij groot, het is lastig daarin en de balans te vinden en de lossigheid aan de voorkant.
Zelf gaat ze liever 'de grond' in, omdat ze nog niet goed kan zitten.
Het stukje dat ze gaat hangen, daar heb ik echt balen van, maargoed, komt vanzelf.

http://www.youtube.com/watch?v=JwEd6JXAsLw
Een filmpje in een later stadium, waarbij we werken aan het recht zijn zonder steun van de wand.

Ik kan niet voor anderen spreken maar ook ik heb iets gezegd over leren op de hand hangen, ik zeg niet dat jij dat het paard hebt aangeleerd, maar heb je het altijd alleen zelf gereden, of is het door iemand anders gereden ook? tijdens het zadelmak maken bijv.?
En ik bedoel ook meer het "per ongeluk" aanleren van zoiets, dat doen we allemaal wel met verschillende dingen:)

In het filmpje zie je goed dat je paard al aan het zoeken is naar de oplossing voor je vraag, dus dat is al een goed begin he:) komt vast helemaal in orde zoals je het wilt.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:09

nou ik denk dat je als eigenaar nie wil dat je pony ze rugvast zet. je wilt toch dat je pony zo ontspannen mogelijk loopt.
weet jij wel wat voorwaarts neerwaarts is?? :P

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:14

Ik heb haar gekregen toen ze 1 maand onder het zadel was.
Het klopt dat ik haar soms teveel wil helpen om haar steun/balans te geven, terwijl ze zichzelf moet leren dragen.
Vooral in de galop blijft het een lastig probleem, ik moet dus heel snel handelen (naar voren, terug, overgang, en ja, ik ben soms wat te langzaam :+ ).
Op de foto ben ik dus ook weer 'te laat' geweest.

Fijn dat in het filmpje een verbetering te zien is.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:57

Mixje90 schreef:
En waarom is het dan wel goed dat hij zn buikspieren aanspant, maar niet als hij zn rugspieren aanspant? Wat bepaalt dat het goed is.. ? Waarom is voorwaarts neerwaarts beter dan gewoon voorwaarts?

Waarom gaat een man z'n arm, been en/of buikspieren trainen en niet z'n handspieren? :+
Nee, om de juiste bouw (paard heeft een ideale bouw, kan je wel op google vinden) moeten de juiste spieren ontwikkeld worden, want die komen er uiteraard niet vanzelf.
Het is beter voor een paard om zijn rugspieren te ontspannen en zijn rug 'bol' te gaan maken.
Je kan het vergelijken alsof jij de hele tijd met een holle, opgespannen rug zou lopen, is niet erg fijn en kan op lange termijn serieuze blessures opleveren! :j
Sommige paarden snappen meteen dat het fijner is om hun rug -en dus dan ook in de hals-mond lijn- te gaan ontspannen, andere hebben daar wat hulp voor nodig, om ze te begeleiden naar die houding waarin ze de juiste spieren gaan ont- en opspannen.
Ik denk dat we dat toch wel min of meer aan de teugel rijden kunnen noemen. :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:20

__Astrid schreef:
Mixje90 schreef:

Waarom gaat een man z'n arm, been en/of buikspieren trainen en niet z'n handspieren? :+
Nee, om de juiste bouw (paard heeft een ideale bouw, kan je wel op google vinden) moeten de juiste spieren ontwikkeld worden, want die komen er uiteraard niet vanzelf.
Het is beter voor een paard om zijn rugspieren te ontspannen en zijn rug 'bol' te gaan maken.
Je kan het vergelijken alsof jij de hele tijd met een holle, opgespannen rug zou lopen, is niet erg fijn en kan op lange termijn serieuze blessures opleveren! :j
Sommige paarden snappen meteen dat het fijner is om hun rug -en dus dan ook in de hals-mond lijn- te gaan ontspannen, andere hebben daar wat hulp voor nodig, om ze te begeleiden naar die houding waarin ze de juiste spieren gaan ont- en opspannen.
Ik denk dat we dat toch wel min of meer aan de teugel rijden kunnen noemen. :j

De lange rugspier is JUIST de allerbelangrijkste spier die moet ontspannen, Mixje. Als de lange rugspier niet ontspannen is, is nageeflijkheid niet mogelijk. Mijn instructrice heeft een e-book geschreven over de biomechanica van een paard, en daar staat dit ook in uitgelegd, ik kan je het linkje wel geven, het boek is gewoon gratis. Daarin wordt het allemaal erg duidelijk uitgelegd. :j

FiveSports

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:02

Thnx voor de reacties..
Maar als ik het goed begrijp is het dus gewoon een manier om het paard te trainen en bepaalde spieren beter te ontwikkelen? Maar niet zozeer een houding die ze in t wild zouden aannemen. Of en waarom ze dat in t wild wel of niet doen weet ik dan nog niet...
De vergelijking met de handspieren volg ik alleen niet, ik voel met krachttrainingen toch echt wel dat mn handen ook moiete moeten doen :p

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:05

Sodeletuut schreef:
De lange rugspier is JUIST de allerbelangrijkste spier die moet ontspannen, Mixje. Als de lange rugspier niet ontspannen is, is nageeflijkheid niet mogelijk. Mijn instructrice heeft een e-book geschreven over de biomechanica van een paard, en daar staat dit ook in uitgelegd, ik kan je het linkje wel geven, het boek is gewoon gratis. Daarin wordt het allemaal erg duidelijk uitgelegd. :j

Nou, ik ben wel geintereseerd in het linkje!
Altijd leuk om te zien en om te leren natuurlijk.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:09

Afbeelding
Ik mis hier vooral een stuk achterhand gebruik, maar verder best aardig toch?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:40

Mixje90 schreef:
Thnx voor de reacties..
Maar als ik het goed begrijp is het dus gewoon een manier om het paard te trainen en bepaalde spieren beter te ontwikkelen? Maar niet zozeer een houding die ze in t wild zouden aannemen. Of en waarom ze dat in t wild wel of niet doen weet ik dan nog niet...
De vergelijking met de handspieren volg ik alleen niet, ik voel met krachttrainingen toch echt wel dat mn handen ook moiete moeten doen :p

Ik breek heel even in in dit topic (verder word ik weer stille meelezer hoor) maar dit vind ik een goede vraag gesteld door iemand die graag wil leren dus vind ik dat daar antwoord op gegeven moet worden ;)

Mixje90: Het grote verschil tussen een paard in het wild en ons rijpaard is het feit dat wij erop zitten. In principe is een paard niet gemaakt om op te zitten. Wat trouwens niet wil zeggen dat ze niet gezond oud worden als rijpaard hoor, maar het betekent wel dat wij na moeten denken bij wat we eigenlijk vragen en dat we moeten zorgen dat het paard dit op een zo gezond en prettig mogelijke manier kan uitvoeren. Eén van de dingen die hiervoor belangrijk is, is ruggebruik. Als het paard de rug ontspant en bol maakt, dus een beetje omhoogbrengt, kan hij ons het gemakkelijkste dragen. Als ruiter voelen wij dan ook dat we prettiger zitten, dat de beweging vloeiender is, het paard meer ontspant en soepeler beweegt. Dat omhoog brengen van die rug gaat het beste als het achterbeen goed onder word gebracht (immers als het achterbeen te ver achter blijft is het paard langer in zijn lijf en moet de rug een langere afstand overbruggen waardoor de rugspier word uitgerekt en niet bol meer kan worden) Vandaar dus al het gehamer over het activeren van het achterbeen ;)
Wat volgt uit het actieve achterbeen en de ontspannen, bolle rug, is een paard dat ook in de hals rond word. De bovenlijn van het paard (die loopt vanaf de oren tot de staart helemaal boven over het paard heen) word in zijn geheel een beetje rond, bol. Hierdoor zakt 'vanzelf' het hoofd een beetje en krijgen we de nageeflijkheid.
Overigens zijn de buikspieren erg belangrijk voor een paard. Bekijk de foto's nog maar eens, je zal zien dat je op een aantal foto's een soort lijn ziet lopen die ongeveer bij/achter de hak van de ruiter begint (wisselt natuurlijk een beetje aangezien niet iedereen even lange benen heeft) en van daaruit een beetje schuin omhoog loopt. Die aangespannen buikspier zorgt voor het ondertreden van het achterbeen, je zou kunnen zeggen dat hij het achterbeen naar voren trekt (onder het paard trekt). Je begrijpt dan denk ik hoe de buikspier in bovenstaand verhaal belangrijk is!

Nog even kort over waarom ik graag een nageeflijk paard wil (en ik zeg nu bewust 'ik' want er zijn veel verschillende gedachten en methoden waar het over het trainen van paarden gaat, dit is hoe ik erover denk)
Een paard dat nageeft door correct rijden (dus niet door gewoon aan de voorkant te trekken, maar door correct achterbeen en ruggebruik) heeft een goede uitgangspositie. Hij gebruikt de juiste spieren, en ontspant de juiste spieren. Vanuit deze uitgangspositie kan je pas gaan trainen en door oefening gericht gaan werken aan het versoepelen (door bijvoorbeeld buigingsoefeningen of zijgangen) en versterken (door bijvoorbeeld overgangen en tempowisselingen) van je paard. Al die oefeningen hebben, vind ik, alleen zin als je paard daarbij de spieren op een goede manier gebruikt en de juiste spieren gebruikt, en dat word bereikt door te beginnen met een correct lopend (= nageeflijk) paard.
Bijkomend voordeel is dat een paard vaak als het nageeft ook wat meer geconcentreerd is, het is dan meer met zijn ruiter bezig. Hierdoor kan je met fijne, kleine hulpen werken en ben je echt samen met je paard aan het werk.

Zo, ik hoop dat het begrijpelijk is en anders hoor ik dat graag.

Sorry voor de inbraak, carry on :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:48

Ja, maar mijn paardje loopt toch in alle vrijheid ook gewoon met goed lichaamsgebruik :)
Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:56

Ik zeg niet dat ze het nooit doen....maar het is wel minder belangrijk. En ik denk zomaar dat als ze schrikken of spelen en keihard door de wei scheuren ze dat toch in een iets andere houding doen ;)
En daar lijden ze niets van hoor...Echter jarenlang gereden worden met rechte rug, rechte hals en het hoofd naar voren of zelfs omhoog is niet bevorderlijk...Het gewicht van de ruiter maakt daarin wel degelijk het verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:11

Interessant topic :j
Ik lees al de hele tijd mee :P
Waar kan ik vinden wat 'de loodlijn' is? :oo
Ik heb google wel gebruikt, maar 't lukte niet.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:17

als het hoofd verticaal loopt, die hier boven loopt voor de lood lijn en die daar 1 boven loopt er achter

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:51

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:23

leerzaam topic! :j

hier mijn pony
Afbeelding
vind ik persoonlijk erg ontspannen!
Afbeelding
vind ik eigenlijk ook nog een goede foto :j

Afbeelding
veel te diep!

Afbeelding
véél te hoog

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:55

Deze kwam ik laatst weer tegen, is van mij op een hele eigenwijze manege pony. Ik had toen alleen nog maar manege ervaring, en was toen 9 jaar of jonger.
Afbeelding

Die mond is een moment opname, heb meer foto's van die dag, maar ga ze er niet allemaal opzetten :o :9
En jullie moeten weten, deze pony was heel erg sterk. Met hele zachte hand hebben wij haar naar ontspanning gereden.

Edit: Ja, ze was heel bezweet. Volgens mij was het een beetje een warme dag.. :o
Laatst bijgewerkt door Okielove75 op 08-12-11 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:57

hmm, die laatste vind ik toch niet zo een goede foto. ik heb niet het gevoel dat je paard daar echt op ontspant en echt nageeflijk is.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:04

Afbeelding

Harry(L)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:05

er leerzaam topic :D

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:05

Ja, ik zie het ook. Gelukkig was het laatste jaar dat ik op haar reed beter.
Dit was zo'n manege pony waar je bijna niemand op kon zetten. Ze was soms te sloom, soms te snel, soms een rodeo paard en altijd belachelijk sterk en heel eigenwijs.
Dit was voor haar doen redelijk ontspannen. Maar ja, later werd het wel beter hoor.
Ik rijd haar trouwens nu niet meer.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:43

Ben ook wel nieuwsgierig wat jullie van mij vinden :=

hier iets hoger ingesteld, oprijden naar middendraf
Afbeelding

Hier iets uitschuiven van de hals en controleren of ze de hand volgt:
Afbeelding

nog iets meer verlengen richting vwnw:
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:32

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:51

Ik vind zyalda altijd een hele 'eerlijke' nageeflijkheid tonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:01

Ik ook :j

Ik vind de eerste en derde foto in je eerste post fijn.

Die laatste vind ik niet zo, ik vind wedstrijdfoto's vaak wat stijfjes aandoen of zo. Het losse, vriendelijke beeld in de eerste en 3e foto, dat vind ik echt heel fijn om naar te kijken.