Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:40

Equimotion schreef:
murphy102 schreef:
Verdieping en jarenlange rij-ervaring onder de juíste begeleiding, Equimotion. Bij Anky en Edward heb ik vooral geleerd hoe het níet moet en ik het níet wil.

O wat leuk dat je bij Anky en Edward hebt getraind! Wanneer was dat?
En wie was je andere trainer dan?

@Moll ik heb ook al eens gezegd dat een stille had niet dood is (want stil tov de mond, niet tov de ruiter)
Maar dan nog is afknikken wat anders dan nageven. Dus als Askja die twee begrippen al door elkaar haalt heeft het niet eens zoveel zin om verder te gaan.

Eén van de ... was Piet Oothout. En jij ...???

Bij Anky trainen, geen haar op mijn hoofd. Ik heb geen les van haar nodig om er achter te komen waar zij voor staat. Heb ook heel veel clinics van haar gevolgd, niet omdat ik haar zo goed vind, maar om antwoorden te krijgen die ze vervolgens niet wilde/kon beantwoorden, want als je haar niet naar de mond praat en "moeilijke" (kritische) vragen stelt, ben je "lastig" en zal ze geen vraag meer van je beantwoorden.
Ik zal nooit mijn paarden aan haar lessen bloot stellen.
Vóór de komst van Sjef was ze een geweldige klassiek opgeleide amazone ...
En verder, verdiepen in die trainingsmethode van hun en dat doe je -gek genoeg- níet bij hen, want daar krijg je geen eerlijk plaatje voor gesteld.
En ik heb zo het idee dat dit nu net wel jouw achtergrond is.
Vertel eens, wat de meerwaarde is hiervan ipv de KR af te branden, want inhoudelijk heb ik jou nog niet veel horen zeggen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:49

Nombrado, idd, dat doe ik ook. Correcte wissel is stembeloning, en ofwel stappen ofwel draftour. Het nadeel is dat hij na die ene wissel dus wel spanning opbouwt als ik gelijkaardige lijnen ga oprijden. VB galopappuyement, stuk contra door de hoek en dan ergens een wissel. als ik dat de eerste keer zo gevraagd hebt, dan weet hij de tweede keer als ik de hoek uitkom dat die wissel gaat komen. Ofwel rij ik dan een overgang naar draf of vraag een enkelvoudige wissel. Net dan ga ik niet wisselen, want dan gaat hij gelijk krijgen op hetgeen hij spanning bouwt.

@equimotion, de eerste wissel kan ik meestal gewoon rijden. Ofwel doe ik dit na een appuyement, ofwel na een keervolte gevolgd door stuk contra, ofwel simpelweg vanuit de cirkel. Dus op zich is de plaats niet relevant en ook de voorbereiding tot dan niet. Enkel erna gebeurt dus hetgeen ik hierboven vermeld.

setteke

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:05

Bulck, ik lees dit topic altijd mee en kwam jouw paard en de problemen met de wissel(s) tegen.

Wat ik erg goed vind werken, misschien heb je het al geprobeerd, is heel veel contra meenemen (dus geen halve zijde, maar in de contra blijven). Dan vanuit de contra terug naar stap en dan afwisselend weer aanspringen naar contra of de goede galop. Steeds vraag je iets wat het paard niet verwacht. Ook een keer verruimen in contra en weer terug.
En in de contra ga je hem steeds rechter maken, dus geen stelling naar 1 bepaalde kant. Neemt hij het dan van je over, vraag je weer meer stelling en maak je weer overgangen.
Soms spring ik dan geen enkele wissel, want als ze spanning opbouwen moet je het vooral niet doen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:16

setteke schreef:
Bulck, ik lees dit topic altijd mee en kwam jouw paard en de problemen met de wissel(s) tegen.

Wat ik erg goed vind werken, misschien heb je het al geprobeerd, is heel veel contra meenemen (dus geen halve zijde, maar in de contra blijven). Dan vanuit de contra terug naar stap en dan afwisselend weer aanspringen naar contra of de goede galop. Steeds vraag je iets wat het paard niet verwacht. Ook een keer verruimen in contra en weer terug.
En in de contra ga je hem steeds rechter maken, dus geen stelling naar 1 bepaalde kant. Neemt hij het dan van je over, vraag je weer meer stelling en maak je weer overgangen.
Soms spring ik dan geen enkele wissel, want als ze spanning opbouwen moet je het vooral niet doen.

Thanks Setteke, maar uiteraard heb ik dit ook al gedaan en doe ik dat nog steeds. Ik kan perfect hele zijdes, rondes maken in contra, voltes van 10 m of kleiner, enkelvoudige wissels, schakelen etc. Mijn aandachtspunten zijn daarbij, ontspanning, regelmaat, recht door het lichaam en dus zichzelf dragend.

Ff om terug naar het topic te gaan, ik probeer dus een oplossing te zoeken in het klassieke, omdat dat voor mezelf meer structuur/ houvast geeft. En op dit euvel na, is me dat al naar behoren gelukt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:21

@Askja
Ik denk eigenlijk dat ik precies hetzelfde bedoel en wil als jij Askja maar dat we het dan kennelijk anders zeggen. Volgens mij gebeurt dat heel veel in dit soort discussies, mensen bedoelen hetzelfde maar zeggen het net iets anders. Ik bedoel dat je hand gewoon mee gaat in de beweging maar niet bewust los/vast moet doen. Equimotion heeft het een keer heel mooi omschreven en zoals zij het schrijft voel ik het ook. Ik ga het stukje even opzoeken.

Maar mijn logische conclusie is dat vanuit de optiek van "je moet loslaten" een paard dan nooit nageeflijk kan zijn en goed over de rug kan gaan met een bijzetteugel terwijl ik toch duidelijk kan zien dat dit bij iemand die goed kan longeren wel degelijk het geval kan zijn en ook is. Het zou echt niet fijn voltigeren zijn op een paard dat niet met een ontspannen rug gaat. De bijzet gaat mee met het paard, is niet statisch maar "loslaten" kan hij niet. Zoals gezegd kun je dan natuurlijk niet de halshouding variëren zonder de bijzet te veranderen. Maar ik heb het even over een momentopname. Met hand is natuurlijk veel meer variatie mogelijk.

In de leerfase kan het volgens mij wel handiger zijn om echt even los te laten als een nog duidelijker "goed zo" signaal.

En überstreichen is iets heel anders dan de hand volgen. Dus ik vind dat juist een heel zinnige vraag van Equimotion hoe dat dan daarin past.

Wat geweldig dat iedereen met zoveel suggesties komt over de wissels van Bulck. Ik zie hierin toch wel bevestiging dat er helemaal niet zoveel verschillen zijn tussen goed rijden in de ene of de andere methode.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:31

Bulck, nog een vraagje. Hoe is de galop van dat paard? Altijd mooi in 3 takt?
Vaak gaan paarden die spanning opbouwen bij het changeren neigen naar 4 takt. En dan wordt een makkelijk gesprongen wissel erg moeilijk. En dat geeft weer spanning.
Ook vind ik de nadruk leggen op een beloning na een wissel niet goed werken in zo'n geval.
Als je gewoon doorrijdt alsof je neus bloedt, gaat een paard een wissel veel normaler vinden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:14

setteke schreef:
Bulck, nog een vraagje. Hoe is de galop van dat paard? Altijd mooi in 3 takt?
Vaak gaan paarden die spanning opbouwen bij het changeren neigen naar 4 takt. En dan wordt een makkelijk gesprongen wissel erg moeilijk. En dat geeft weer spanning.
Ook vind ik de nadruk leggen op een beloning na een wissel niet goed werken in zo'n geval.
Als je gewoon doorrijdt alsof je neus bloedt, gaat een paard een wissel veel normaler vinden.

Ja de galop van dit paard is goed, heel bewerkbaar en taktzuiver. Ik beloon met mijn stem en ben tijdens het trainen bijna constant in gesprek met mijn paarden :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:38

Ik kom even uit de meeleesmodus. Over de changementen zou ik willen weten hoe je de voorbereiding doet op de wissel. Ik zou namelijk met zo'n paar juist heel veel in de voorbereiding rondrijden tot hij daar rustig in wordt. Dus omstellen in buiging en stelling en wachten tot ie goed galoppeert en ontspant en juist dus niet net doen alsof je wilt gaan wisselen en hem dan ineens in een onbewaakt ogenblik de hulp geven. Tijdens de voorbereiding, dus met contrabuiging en contrastelling ervoor zorgen dat je paard super over de rug blijft op je beenhulp. Dus super naar voren drijven en nageeflijk maken op je been zodat hij op je been er voor mooi inzakt en naar je hand blijft lopen.
Hoe de je zelf dus de voorbereiding? Lijkt dat hier op? Anders is het iets wat je zou kunnen proberen. Ook zal het dan wel enige tijd duren voordat dat lukt, maar het heeft mij veel geholpen met mijn paard.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:25

Vur, zoals jij het omschrijft, is nagenoeg hetzelfde als wat ik bedoel (denk ik). Het paard zo recht en buigzaam mogelijk maken, eventueel door middel van contra. Dan eventueel heel lang laten wachten op een wissel, pas als alle voorwaarden goed zijn, met het binnenbeen attent maken en het buitenbeen omleggen.

Hermelientje en Equimotion, het überstreichen wordt in Duitsland veel gebruikt en hier eigenlijk niet. Het is een onderdeel van de proef, handen naar voren en het paard behoort in dezelfde takt en houding door te gaan. Het is maar een paar meter en vooral een controle op het op eigen benen gaan van een paard.
Het werd in de DM alleen gevraagd tijdens de galop (destijds en volgens mij nu nog).
Dus het is iets heel anders als de hand volgen, waarbij het paard voorwaarts neerwaarts moet gaan.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:53

setteke schreef:
het überstreichen wordt in Duitsland veel gebruikt en hier eigenlijk niet. .

Ik weet wat uberstreichen is, ik noemde het specifiek omdat dat volgens mij een hele klassieke oefening is en die leek me herkenbaar voor veel van de klassiek opgeleide posters in dit topic.

En hoewel ik daarbij meestal niet mijn handen een halve meter naar voor steek test ik de zelfhouding van mijn paard wel eens. Ik vraag me af hoe bijvoorbeeld Askja dat ziet in verhouding tot nageeflijkheid en durchlassigkeit. Want ik heb hier al een paar keer gelezen dat een paard de hand hoort te volgen, en dat dit dan weer het gevolg is van nageven.

Volgens mij is dat een (gedeeltelijk) verkeerde voorstelling van zaken. (of heb ik jullie verkeerd opgevat?)
Nageeflijkheid is het loslaten in nek- en kaakgewricht. Punt. Gewoon een definitie. Heeft dus niet eens wat te maken met of het paard op, voor, of achter de loodlijn loopt. Hij kan keurig aan de loodlijn lopen en toch voor geen meter nageven. Nageeflijkheid is echter wel het begin voor wat je verder gaat doen, heb je geen nageeflijkheid dan is er ook geen verbinding, loopt je paard niet van achter uit naar de hand toe en heb je uiteindelijk dus nergens controle over.

Wil je het paard uitnodigen om de hand te volgen dan volgt er dus altijd een volgende hulp. Op het moment dat jij je hand opent en je paard wordt uit zichzelflanger en lager dan had je hem dus nog onvoldoende op het achterbeen of klopt er iets niet in de fijnafstemming tussen je hulpen.

@Bulck, heb je een filmpje van dat paard? Ik ga wel met bovenstaande posters mee dat je probleem waarschijnlijk niet in de wissel zit, maar in de wijze van galopperen voor de wissel. Maar dat zeg ik enkel omdat dat in het algemeen meestal zo is. Vaak is het toch een reactie niet in balans de wissel kunnen springen.
Als je het idee hebt dat het een angstreactie is op bijv straf voor onbedoeld gesprongen wissels (in het verleden) dan heb je wellicht meer aan een gedragsdeskundige dan aan een dressuurtrainer.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 10-11-11 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:01

Quote Equimotion; Wil je het paard uitnodigen om de hand te volgen dan volgt er dus altijd een volgende hulp. Op het moment dat jij je hand opent en je paard wordt uit zichzelflanger en lager dan had je hem dus nog onvoldoende op het achterbeen of klopt er iets niet in de fijnafstemming tussen je hulpen. Quote.

Het quoten gaat voor geen meter :o , maar over bovenstaande heb ik wel een vraag. Wat is jouw volgende hulp voor het volgen van de hand?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:38

Hangt samen met het niveau van de opleiding van het paard. Een jong/groen paard dat nog onvoldoende zelfhouding en tempocontrole heeft zal je met je been opnieuw naar je hand toedrijven. Daar is de houding meer een gevolg van een redelijk vrijblijvende uitnodiging, (die je vervolgens bevestigend beloond) Je wilt dat het paard het zelf opzoekt, maar wel op jouw aanwijzing. Bij een verder opgeleid paard kan het een kwestie zijn van je hand een fractie breder plaatsen (maar dan is die verbinding naar je hand er dus al) en is het een reactie op een geconditioneerde hulp. Maar in allebei de gevallen geldt dat als er geen verbinding van achteruit naar je hand is je nooit bereikt wat je hebben wilt.

Controle over de trainingshouding komt pas op een vrij laat stadium in je opleiding. Je wilt bij een jong/groen paard eerst bevestiging in die werkhouding waar hij zich prettig voelt en in balans blijft. Daarin leer je hem een aantal dingen en werk je aan tempocontrole.Van daaruit kan je dan weer verder werken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:31

Bij de jonge hengsten in Duitsland wordt nog steeds überstreichen gevraagd en getoond. Deze zijn meestal 3 of 4 jarig. Hierbij veranderen de ruiters/amazones niet van houding. Ze blijven rechtop zitten.
Bij het vwnw gaan ze redelijk verlicht zitten, dus uit de dressuurhouding en kauwen ze netjes af en verlengen het frame.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:54

@Bulck wb de changementen. Is het misschien een idee om je meer te focussen op de passage en piaffe oefeningen waarbij ze sterker gaan worden in de achterhand en op die manier nóg makkelijker (lichter voor het paard) een changement voor elkaar kunnen krijgen. Door de kracht die je achter meer ontwikkeld bij het paard.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:19

@setteke, volgens mij zitten we totaal langs elkaar heen te praten :)) (en zijn we het in essentie niet oneens met elkaar)

Ik wens jullie allemaal een fijne dag, en vooral fijn rijden toe :evaw:

rockforty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:50

[/quote]
Interessante verhandelingen, die ik aandachtig meelees. Bovenstaand punt wil ik er graag even uit pikken. Wat ik uit de hierboven beschreven benadering van nageeflijkheid opmaak, is dat het paard 'van de hand af moet blijven'. Eerder las ik al iets dergelijks, volgens mij ook van Hermelientje, namelijk dat niet de ruiter, maar het paard moet nageven. De ruiterhand blijft staan, het paard geeft na, te vergelijken met een bijzetteugel. Hierbij vraag ik me af hoe je het paard dan wilt leren in houding te variëren. Zelf ga ik uit van altijd verbinding houden tussen hand, zit en been. Als een paard tegen de hand komt, dus niet ontspannen is, drijf ik hem licht tegen het bit. Als hij dan nageeft, laat ik niet, zoals volgens de hierboven beschreven benadering kennelijk moet, mijn hand staan, maar geef ik DIRECT zelf na om hiermee het paard te belonen en hem uit te nodigen mijn hand te volgen. Dat kan een paar millimeter zijn maar ook veel meer, afhankelijk van wat het paard op dat moment nodig heeft. Zo ontwikkelt het paard vertrouwen in mijn hand, durft deze op te zoeken en voorwaarts-neerwaarts mee te nemen. Als een paard alleen maar geleerd heeft door te knikken op een weerstandbiedende hand, blijft hij vaak in een te korte halshouding hangen als je ruimte geeft aan de voorkant. Ik wil dat het paard direct mijn hand volgt als ik daar ruimte voor geef, zodat ik d.m.v. mijn teugellengte en handpositie hem kan laten variëren in hoofd/halshouding. Steeds afwisselen tussen naar beneden stretchen en met wat meer oprichting zijn hals wat ronder maken. Zodat er ook weer steeds een ander stukje van de spierketen (boven- en onderlijn) wordt aangesproken. Meer oprichting vraag ik door vanuit zit en benen wat meer impuls op te wekken en dan iets meer op te vangen aan de voorkant, zodat het paard zich wat compacter maakt. En van daaruit weer verlengen. Daarbij steeds hetzelfde tempo en dezelfde takt behouden, tenzij ik iets anders vraag. Het paard mag daarbij ook zeker niet op mijn hand hangen, dat is echt iets totaal anders dan de hand volgen - lijkt mij heel logisch, en daarom verbaast bovenstaande formulering van Hermelientje mij ook. Het paard loopt naar mijn idee en ervaring JUIST in balans door de verbinding tussen hand, zit en been. Als het paard uit zichzelf geen steun ofwel contact zoekt op het bit, mist er naar mijn idee een essentiële schakel in de verbinding tussen ruiter en paard.
Ik kan zelf kortom weinig met het stop-and-go principe van teugels puur als rem en benen als gas en zit neutraal. Denk dat dit systeem een heel specifieke training vereist, die ik absoluut niet begrijp en niet beheers en die m.i. ook niet bij mijn paarden past.
Geen idee overigens of mijn benadering al dan niet klassiek is. Wat ik echter mooi vindt aan de klassieke benadering, is dat het paard de tijd krijgt; niet de ruiter, maar het paard dicteert de vooruitgang in de training. Ik heb veel bewondering voor ruiters die dit principe vast blijven houden en toch wedstrijdgericht trainen. In wat voor discipline ook. Helaas zijn ze nogal in de minderheid.[/quote]

(weet niet of ik goed quote, excuus als het fout gaat)
Askja
Wat een duidelijke uitleg. Ik ben bezig met mijn paard op deze manier te gaan rijden. Op advies van diverse trainers had ik hem eerst met vrij grote druk gereden (naar mijn mening te star in de hand). Hier wil ik vanaf omdat het zowel voor mijn paard als mij niet lekker voelt. Hij komt bij de minste druk op de teugels omhoog met zijn hoofd, tenzij ik met kracht het hoofd naar beneden dwing. (advies trainer). Dit is absoluut niet mijn bedoeling. dus exit trainer.
Nu vraag ik stelling, met een hele lichte teugeldruk en daarop gaat hij met zijn hoofd omlaag. Ik laat hem dan bijna helemaal vrij. Probeer een heel licht aanleuning te houden, maar hij gaat er elke keer weer vanaf, dus weer iets met zijn hoofd naar boven. Als ik hiermee geruime tijd bezig ben, zoekt hij uiteindelijk zelf de teugel op. Een week terug hadden we een paar keer ineens het gevoel waarvan je denkt, ja zo wil ik hem altijd rijden. Dit gevoel streef ik naar. N.m.m liep hij met zijn gewicht verdeeld op vier benen lekker te sjouwen.
Maar nu lukt dit mij niet meer. Zodra ik op de rechterhand de linker teugel iets aanneem valt hij enorm naar binnen. Met mijn been naar buiten duwen heeft weinig effect. Het lijkt wel of hij niet accepteert dat ik de teugel ook maar ietsiepietsie aanneem. Ik blijf vol houden, maar vraag me tegelijkertijd af of hij mij niet in de maling neemt. Als ik in dit geval helemaal niet aan de linkerteugel kom voor een tijdje gaat hij wel weer recht lopen.
Ik merk wel, zoals hiervoor al diverse malen is geschreven, dat als ik mij niet kan concentreren en spanning in mijn lijf heb, dat hij dan helemaal niets wil. Ik denk dat ik een hele lange adem nodig heb, maar dat is soms wel moeilijk. Uit deze discussie haal ik wel veel punten die ik kan gebruiken, maar heb ook nog veel vragen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:00

Als we het toch nog zo bespreken heb ik nog wel een leuke, heb met een aantal klassiek ruiters bekennde en on bekende zitten praten over de volgende stelling, movement before frame, movement into frame, of frame before movement, welke neem je en waarom.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:20

Moll schreef:
Als we het toch nog zo bespreken heb ik nog wel een leuke, heb met een aantal klassiek ruiters bekennde en on bekende zitten praten over de volgende stelling, movement before frame, movement into frame, of frame before movement, welke neem je en waarom.

Als je bedoelt met movement, balans etc??
Dan kies ik voor "movement before frame"
Waarom? Omdat een bepaald frame nl "vanzelf" komt bij een bepaalde beweging.

Maar ja, ik hang dan ook het principe aan "beweging door verzameling" :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:22

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Als je bedoelt met movement, balans etc??
Dan kies ik voor "movement before frame"
Waarom? Omdat een bepaald frame nl "vanzelf" komt bij een bepaalde beweging.

Maar ja, ik hang dan ook het principe aan "beweging door verzameling" :+

en wat wordt er bedoeld met frame?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frame
gezien de betekenissen van het woord frame, hoort dit niet thuis bij dier of mens

als met frame skelet bedoeld wordt.
lijkt het me wel zo gezond om daar altijd in voor te bewegen ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:30

Met frame wordt (volgens mij :D ) bedoeld een bepaald plaatje wat bij een bepaalde houding/beweging van het paard hoort.
Ik vind trouwens "frame" erg mechanisch klinken, zoiets als in een ijzerwinkel

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:41

cherie78 schreef:
Met frame wordt (volgens mij :D ) bedoeld een bepaald plaatje wat bij een bepaalde houding/beweging van het paard hoort.

frame moet wel skelet betekenen.
frame is statisch en niet veranderlijk
vandaar dat het me wel gezond lijkt om in je frame(skelet) te blijven bewegen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:56

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

frame moet wel skelet betekenen.
frame is statisch en niet veranderlijk
vandaar dat het me wel gezond lijkt om in je frame(skelet) te blijven bewegen.

Veel "klassiekers" gaan er ook vanuit dat bij een bepaalde beweging een bepaald frame behoord.
En dat daar eigenlijk niet vanaf geweken mag worden.

Je laatste zin: in je frame(skelet) blijven bewegen :+ krijg ik een "buitenaardse" gedachte bij :D
Dus vraag me af, wat je exact daarmee bedoelt? :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:03

cherie78 schreef:
Veel "klassiekers" gaan er ook vanuit dat bij een bepaalde beweging een bepaald frame behoord.

Je laatste zin: in je frame(skelet) blijven bewegen :+ krijg ik een "buitenaardse" gedachte bij :D

dat alles wat aan mekaar zit, toch wel aan mekaar moet blijven :o :D ;) :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:11

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

dat alles wat aan mekaar zit, toch wel aan mekaar moet blijven :o :D ;) :+

:D Die doelstelling heb ik ook :j :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:12

Duidelijk dat jullie niet veel in het engels dit soort gesprekken houden, niet erg, dom van mij, zal het verduidelijken, frame= houding, kader.