Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joolien schreef:En dat is dus het probleem, ik ben niet financieel niet in staat om een paard te houden en rij voor iemand anders. Ik doe het op mijn manier, beetje richting NH maar hun snappen ook na uitleg niet waar ik mee bezig ben en vinden het allemaal maar niet snel genoeg gaan en vinden maar dat ik raar met mijn armen sta te zwaaien, iets wat volgens hun heel veel stress op levert bij een paard...
Dus helaas kan ik niet mn gang gaan.
Joolien schreef:Electra63 schreef:Ik moet zeggen, dat ik Teett wel begrijp. Ik begreep ook dat TS een hele negatieve kijk/ervaring had met de paardenwereld. Fijn, dat Tendance haar dan wel begrijpt.
Maar je hoeft toch ook niet je brood in de paardenwereld te verdienen? Zoek een leuke baan en hou je paard of verzorgpaard lekker als hobby. Dat adviseer ik tenminste mijn dochters ook.
Het voordeel voor TS is, dat zij haar paard kan houden/rijden precies hoe zij zelf wilt, zonder concessies te doen aan het welzijn van haar paard.
En dat is dus het probleem, ik ben niet financieel niet in staat om een paard te houden en rij voor iemand anders. Ik doe het op mijn manier, beetje richting NH maar hun snappen ook na uitleg niet waar ik mee bezig ben en vinden het allemaal maar niet snel genoeg gaan en vinden maar dat ik raar met mijn armen sta te zwaaien, iets wat volgens hun heel veel stress op levert bij een paard...
Dus helaas kan ik niet mn gang gaan.
tteettt schreef:![]()
![]()
![]()
Ik begrijp ook zo wi zo niet zo goed waar het idee vandaan komt dat er blessures ontstaan omdat er te vroeg beleerd is, je kunt immers niet vergelijken, want je weer niet of die blessure er niet zou zijn geweest als paard later was beleerd.
piepenfiets schreef:Dus de teamveterinair wiens werkgever wedstrijden organiseert voor 4-jarigen vind het prima om een 3-jarige te beleren?Goh,verrassend.
piepenfiets schreef:Overigens is ook dit stuk slechts opinie en niet gebaseerd op onderzoek.
piepenfiets schreef:Een ieder die domweg goed naar zijn paard, en kritisch naar zijn eigen talenten kijkt zal nooit te snel gaan.
piepenfiets schreef:Wedstrijdego werkt te vaak vertroebelend op de kritische blik naar paard en eigen kunnen,deswegen zou het mooi zijn als bij het opleiden van paarden
jasmijn78 schreef:piepenfiets schreef:Wedstrijdego werkt te vaak vertroebelend op de kritische blik naar paard en eigen kunnen,deswegen zou het mooi zijn als bij het opleiden van paarden
Daar legt deze meneer in zijn artikel dan ook de nadruk op.
De meeste paarden worden nog altijd kapot gereden door amateurs. En volgens mij zijn dat eerder de brakke niet getalenteerde paarden waarvan prestaties verlangd worden waar het paard ongeacht leeftijd gewoon geen aanleg voor heeft...
piepenfiets schreef:alles wegschrijven naar amateurs en brakke paarden lijkt me wat makkelijk
piepenfiets schreef:Ik snap ook wel dat er brood op de plank moet komen,dat is niet de issue.
jasmijn78 schreef:piepenfiets schreef:alles wegschrijven naar amateurs en brakke paarden lijkt me wat makkelijk
Idem als het gaat om de profs te beschuldigen... Wat heeft een prof aan een kapot gereden paard? Die brengt toch niets meer op? Daar valt toch niets meer mee te winnen? Klinkt voor mij niet logisch in ieder geval.
Bij de amateur met het brakke paard is het vaker gewoon onwetendheid en onervarenheid.
Ik geloof ook niet zo in 'wedstrijdego'... Paardensport, paarden en paardrijden moet echt je passie zijn, anders is wedstrijdsport geen moer aan. Wat valt er nou te winnen op basisniveau? een kitscherige beker? Een lintje? Een waardebon van 12 euro van een ruitersportzaak ver uit de buurt? Als je het enkel voor eer en ego doet ben je gauw klaar met wedstrijdsport. Het kost klauwen met geld en het levert vrijwel niets op.
jasmijn78 schreef:De meeste paarden worden nog altijd kapot gereden door amateurs. En volgens mij zijn dat eerder de brakke niet getalenteerde paarden waarvan prestaties verlangd worden waar het paard ongeacht leeftijd gewoon geen aanleg voor heeft...
piepenfiets schreef:Dat kan ik niet geheel met je eens zijn;er worden ook hele goede paarden(en veel) kapot gereden door professionals.
Het moet immers zo snel mogelijk allemaal.
Money makes the world go round.
Ik snap ook wel dat er brood op de plank moet komen,dat is niet de issue.
alles wegschrijven naar amateurs en brakke paarden lijkt me wat makkelijk
jasmijn78 schreef:Stel je verkoopt een LT paard van 10 jaar voor 30.000. Stel je hebt hem zelf gefokt: reken dekgeld, stalgeld/onderhoud van de merrie tijdens de dracht. reken 3 jaar opfok, hoefsmid, DA... Voordat hij 3 jaar is heeft hij al zeker zo'n 6 tot 8.000 gekost, als het niet meer is. Dan moet je hem nog 7 jaar in training nemen. stallingskosten, inschrijfgelden, lesgelden, dierenarts, hoefsmid. Dan mag je HOPEN dat je geen dikke DA kosten in die tijd moet maken, anders haal je je investering en never nooit uit. Quite draaien is al een opgave.
piepenfiets schreef:Ik zeg nergens of of Jasmijn,dat zou te zwart/wit zijn.En och,hoeveel tantetjes zijn er niet heel blij met het lintje of de beker en de waardebon,
badineren is niet chique.
Nee het gaat meer om kunnen zeggen "ik ben M of ZZlicht of "subtop"(oh en basisniveau dat is tm Z).
Ik scheer niemand over één kam en zeg dus niet dat iedereen er zo in zit.
Dat je nooit quitte komt met prijzengeld is welbekend maar wedstrijdego heeft te maken met puntjes en status ,niet met de pegels.
Als je lekker gaat kan je gemakkelijk de ontwikkeling van je paard uit het oog verliezen.
Dat heeft iedereen toch wel eens meegemaakt?Ik hang daar geen waardeoordeel aan,slechts een constatering
met daaropvolgend de wens dat er een betere balans komt tussen wedstrijdego van de ruiter en opleiding van het paard.