Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:21

Wanneer vind jij dan dat een jong paard ..klaar... is Jolien?
Wanneer een jong dier hier thuis goed loopt dan gaan wij ook met hem op wedstrijd,puur om ervaring op te doen.
Meestal is de pony dan 4 jaar.

Haentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:13

ik vindt je moet paarden behandelen met respect!
en om hun gezondheid denken doen wat het beste is voor het paard.

en niet alleen om je zelf denken van ik heb zin om te rijden dus ik doe dat.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:24

Haentje schreef:
ik vindt je moet paarden behandelen met respect!
en om hun gezondheid denken doen wat het beste is voor het paard.

en niet alleen om je zelf denken van ik heb zin om te rijden dus ik doe dat.

Ja... Dus.....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:13

Joolien schreef:
En dat is dus het probleem, ik ben niet financieel niet in staat om een paard te houden en rij voor iemand anders. Ik doe het op mijn manier, beetje richting NH maar hun snappen ook na uitleg niet waar ik mee bezig ben en vinden het allemaal maar niet snel genoeg gaan en vinden maar dat ik raar met mijn armen sta te zwaaien, iets wat volgens hun heel veel stress op levert bij een paard...
Dus helaas kan ik niet mn gang gaan.

En dit is natuurlijk iets wat we allemaal begrijpen...dat rijden voor eigenaren niet altijd gemakkelijk is. Het blijft hún paard en je kunt nog zulke goede afspraken maken en de dingen uitleggen, het is de eigenaar die het doel bepaalt en uiteindelijk beslist. (Als ik eerlijk ben: zoals jij het vertelt, zou ik ook als eigenaar niet blij worden van een sommige dingen....) Als het niet past, dan is er naar één weg: kappen, hoe jammer ook! Ik hoop dat je er een beetje uitkomt en iemand tegenkomt die het wel met je methode eens is. En ik denk inderdaad dat een 'bijrijdpaard' van iemand met dezelfde ideeën helemaal niet zo'n gekke oplossing is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:16

Joolien schreef:
Electra63 schreef:
Ik moet zeggen, dat ik Teett wel begrijp. Ik begreep ook dat TS een hele negatieve kijk/ervaring had met de paardenwereld. Fijn, dat Tendance haar dan wel begrijpt.
Maar je hoeft toch ook niet je brood in de paardenwereld te verdienen? Zoek een leuke baan en hou je paard of verzorgpaard lekker als hobby. Dat adviseer ik tenminste mijn dochters ook.
Het voordeel voor TS is, dat zij haar paard kan houden/rijden precies hoe zij zelf wilt, zonder concessies te doen aan het welzijn van haar paard.

En dat is dus het probleem, ik ben niet financieel niet in staat om een paard te houden en rij voor iemand anders. Ik doe het op mijn manier, beetje richting NH maar hun snappen ook na uitleg niet waar ik mee bezig ben en vinden het allemaal maar niet snel genoeg gaan en vinden maar dat ik raar met mijn armen sta te zwaaien, iets wat volgens hun heel veel stress op levert bij een paard...
Dus helaas kan ik niet mn gang gaan.

Zodra je voor iemand ander gaat rijden en zeker wanneer je daar een vergoeding voor krijgt, is het toch een beetje het verhaal: wie betaald bepaald. Maar dat heb je eigenlijk in iedere betaalde baan waarin je voor een baas werkt. Als je dat niet wilt moet je eigen baas worden.

Ik herken het wel hoor, toen ik nog studeerde reed ik ook paarden voor andere mensen om maar te kunnen blijven rijden en wat te leren. Maar zodra ik het me fin. kon veroorloven heb ik direct een eigen paard gekocht waarbij ik alles helemaal op mijn eigen manier kon doen. En ja ik ben wedstrijden gaan rijden en nee dat wilde ik heus niet zo snel mogelijk. Ik was zo blij met mijn paard en wilde juist zeker weten dat ik alles goed deed.

In de loop der jaren heb ik heel wat paarden onder mijn kont gehad en ben super fanatiek blijven trainen bij diverse trainers heb rondgezworven op diverse stallen en heb daar veel van geleerd. Tegenwoordig gaat het alemaal veel sneller dan destijds met mijn eerste paard.
- ik heb een duidelijk plan wbt de opleiding van een paard en maak daarin nog maar heel weinig fouten
- door mijn ervaring weet ik veel beter wat een paard mentaal en fysiek nodig heeft en kan ik met een minimum aan trainingsuren een paard optimaal laten presteren
- door ervaring kan ik mijn paarden beter selecteren op capaciteit
- ik mag versneld promoveren waardoor ik niet per se alle klasses uit hoef te rijden

Maar goed we zijn al weer zo'n 25 jaar verder, gelukkig heb ik in die jaren een schat aan ervaring en kennis opgedaan.

frietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:16

tiwi1969 schreef:
Hier ben ik het wel mee eens.

Het begint al bij het zadelmak maken, dat moet snel want tijd is geld...

ik ben het hier ook mee eens.

waurette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:17

ben het er ook wel mee eens.... alles gaat snel, snel, snel doet hij/zij het niet snel genoeg goed dan is de kans dat hij/zij weer verkocht wordt heel groot... jammer je moet er juist van genieten toch....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:54

Misschien leuk voor de discussie:

Een artikel van horses.nl over overbelasting bij paarden, geschreven door een paardenarts die daar onderzoek naar doet:
http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... management

Even wat highlights:

Voor zowel professional als amateur is het belangrijk om stil te staan bij goed management van zijn paard en zich daar bewust van te zijn. Of het ‘amateurpaard’ nu op M-niveau acteert, terwijl zijn leeftijdsgenoot onder een professional loopt op een hoger niveau in de sport; bij allebei is het juiste management belangrijk. Dat is voor ieder sportpaard gelijk.

Je ziet vooral dat wanneer de amateur de oefeningen niet goed beheerst, dit schade toebrengt aan een paard. Bijvoorbeeld: het paard heeft in de M1 niet meer kwaliteit om hogerop te komen, maar de ruiter wil dat wel. Dan moet de ruiter daar in berusten of een ander paard kopen dat wel die kwaliteiten heeft.

Maar eerst moet die amateur bij zichzelf te rade gaan of hij de gevraagde oefeningen wel op de juiste manier voorbereidt en beheerst.

Het te laat beleren van vijf- en zesjarige of zelfs oudere paarden is niet goed. Paarden zitten dan vaak al vastgeroest in hun lijf. Dat kan zich uiten zich in bijvoorbeeld scheefheid, wat weer blessures veroorzaakt. Ik vind dat een driejarig paard oud genoeg is om te worden beleerd. Maar je moet het paard dan niet intensief inzetten. Twee, soms drie keer per week lichte training is voldoende.

Tenslotte is het goed om rekening te houden met het volgende: hengsten en ruinen moeten de tijd krijgen om sterk te worden. Zij zijn pas tussen de vijf en zes jaar uitgegroeid. Tot die tijd is het belangrijk hen dagelijks te observeren en de training daar op aan te passen. Dit is weer management waarmee je blessures kunt voorkomen.

Aldus het oordeel van Albert van Unen is erkend paardendierenarts bij Paardenkliniek Vinkega. Ook is hij teamveterinair voor het Nederlandse spring-, dressuur- en menteam sinds 1996.

Dus met 3 jaar beleren is niet te snel, maar verstandig, in het belang van het paard. Mits met verstand en beleid. Later beleren is NIET beter voor het paard.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:36

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik begrijp ook zo wi zo niet zo goed waar het idee vandaan komt dat er blessures ontstaan omdat er te vroeg beleerd is, je kunt immers niet vergelijken, want je weer niet of die blessure er niet zou zijn geweest als paard later was beleerd.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:49

tteettt schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik begrijp ook zo wi zo niet zo goed waar het idee vandaan komt dat er blessures ontstaan omdat er te vroeg beleerd is, je kunt immers niet vergelijken, want je weer niet of die blessure er niet zou zijn geweest als paard later was beleerd.

Het gaat dan om blessures die ontstaan uit overbelasting.Wat normale belasting is voor een volgroeid paard kan overbelasting zijn voor een onvolgroeid.

Dus de teamveterinair wiens werkgever wedstrijden organiseert voor 4-jarigen vind het prima om een 3-jarige te beleren?Goh,verrassend.
Overigens is ook dit stuk slechts opinie en niet gebaseerd op onderzoek.
Leeftijd om te gaan beleren is gewoon een individueel verhaal,afhankelijk van ras en per paard verschillend.
Een ieder die domweg goed naar zijn paard, en kritisch naar zijn eigen talenten kijkt zal nooit te snel gaan.
Wanneer in de opleiding het paard,cq de combinatie, leidend zijn ipv niveau in relatie tot leeftijd is er al veel gewonnen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:38

piepenfiets schreef:
Dus de teamveterinair wiens werkgever wedstrijden organiseert voor 4-jarigen vind het prima om een 3-jarige te beleren?Goh,verrassend.

Of hij behandeld gewoon veel paarden, hoort daarbbij de achtergronden en trekt vanuit zijn universitaire medische achtergrond conclusies. Je kunt er ook een sport van maken alles negatief uit te leggen. Ik vind zo iemand in ieder geval een stuk geloofwaardiger dan de gemiddelde 'amateur' (en we zijn hier tenslotte allemaal amateurs)

piepenfiets schreef:
Overigens is ook dit stuk slechts opinie en niet gebaseerd op onderzoek.

Nee, deze meneer is bezig met onderzoek. Als paardenarts en als wetenschapper dus. Dus zijn 'opinie' is niet op het luchtledige gebaseerd.

piepenfiets schreef:
Een ieder die domweg goed naar zijn paard, en kritisch naar zijn eigen talenten kijkt zal nooit te snel gaan.

Klopt. Maar als de kwaliteiten aanwezig zijn bij paard en ruiter KAN het dus wel heel snel gaan.

Ik ben het zeker met hem eens dat het wachten met beleren tot een paard 5 of ouder is, niet goed is. Geestelijk niet en mentaal niet.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:19

Dit stuk is opinie en er zijn nergens wetenschappelijke bevindingen geincludeerd,dat heeft niets te maken met negativiteit.
Ik zeg niets over het fundament van deze opinie.

Ken je de frase "wiens brood men eet diens woord men spreekt"?

Je bedoelt vast fysiek en mentaal.5 lijkt mij ook laat maar sommige paarden zullen daar wel bij varen.
Soms zal datzelfde dan voor een 3-jarige gelden en ja dat kan snel gaan,eens.

Wedstrijdego werkt te vaak vertroebelend op de kritische blik naar paard en eigen kunnen,deswegen zou het mooi zijn als bij het opleiden van paarden
laatst 2 meer nadruk kregen
Laatst bijgewerkt door Apple op 06-09-11 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: overbodige quote verwijderd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:29

piepenfiets schreef:
Wedstrijdego werkt te vaak vertroebelend op de kritische blik naar paard en eigen kunnen,deswegen zou het mooi zijn als bij het opleiden van paarden

Daar legt deze meneer in zijn artikel dan ook de nadruk op.

De meeste paarden worden nog altijd kapot gereden door amateurs. En volgens mij zijn dat eerder de brakke niet getalenteerde paarden waarvan prestaties verlangd worden waar het paard ongeacht leeftijd gewoon geen aanleg voor heeft...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:38

jasmijn78 schreef:
piepenfiets schreef:

Daar legt deze meneer in zijn artikel dan ook de nadruk op.

De meeste paarden worden nog altijd kapot gereden door amateurs. En volgens mij zijn dat eerder de brakke niet getalenteerde paarden waarvan prestaties verlangd worden waar het paard ongeacht leeftijd gewoon geen aanleg voor heeft...

Dat kan ik niet geheel met je eens zijn;er worden ook hele goede paarden(en veel) kapot gereden door professionals.
Het moet immers zo snel mogelijk allemaal.
Money makes the world go round.
Ik snap ook wel dat er brood op de plank moet komen,dat is niet de issue.
alles wegschrijven naar amateurs en brakke paarden lijkt me wat makkelijk

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:46

piepenfiets schreef:

Idem als het gaat om de profs te beschuldigen... Wat heeft een prof aan een kapot gereden paard? Die brengt toch niets meer op? Daar valt toch niets meer mee te winnen? Klinkt voor mij niet logisch in ieder geval.

Bij de amateur met het brakke paard is het vaker gewoon onwetendheid en onervarenheid.

Ik geloof ook niet zo in 'wedstrijdego'... Paardensport, paarden en paardrijden moet echt je passie zijn, anders is wedstrijdsport geen moer aan. Wat valt er nou te winnen op basisniveau? een kitscherige beker? Een lintje? Een waardebon van 12 euro van een ruitersportzaak ver uit de buurt? Als je het enkel voor eer en ego doet ben je gauw klaar met wedstrijdsport. Het kost klauwen met geld en het levert vrijwel niets op.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:55

piepenfiets schreef:

Oh en bij de meeste profs is de grootste inkomstenbron niet de paarden, maar de nevenactiviteiten: lesgeven, clinics geven, kledinglijn etc. Als je echt alles bij elkaar optelt wat een paard heeft gekost voordat het op nationaal/internationaal niveau loopt, dan heb je mazzel als je dat er met een verkoop uithaalt...

Stel je verkoopt een LT paard van 10 jaar voor 30.000. Stel je hebt hem zelf gefokt: reken dekgeld, stalgeld/onderhoud van de merrie tijdens de dracht. reken 3 jaar opfok, hoefsmid, DA... Voordat hij 3 jaar is heeft hij al zeker zo'n 6 tot 8.000 gekost, als het niet meer is. Dan moet je hem nog 7 jaar in training nemen. stallingskosten, inschrijfgelden, lesgelden, dierenarts, hoefsmid. Dan mag je HOPEN dat je geen dikke DA kosten in die tijd moet maken, anders haal je je investering en never nooit uit. Quite draaien is al een opgave.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:04

jasmijn78 schreef:
piepenfiets schreef:

Idem als het gaat om de profs te beschuldigen... Wat heeft een prof aan een kapot gereden paard? Die brengt toch niets meer op? Daar valt toch niets meer mee te winnen? Klinkt voor mij niet logisch in ieder geval.

Bij de amateur met het brakke paard is het vaker gewoon onwetendheid en onervarenheid.

Ik geloof ook niet zo in 'wedstrijdego'... Paardensport, paarden en paardrijden moet echt je passie zijn, anders is wedstrijdsport geen moer aan. Wat valt er nou te winnen op basisniveau? een kitscherige beker? Een lintje? Een waardebon van 12 euro van een ruitersportzaak ver uit de buurt? Als je het enkel voor eer en ego doet ben je gauw klaar met wedstrijdsport. Het kost klauwen met geld en het levert vrijwel niets op.

Ik zeg nergens of of Jasmijn,dat zou te zwart/wit zijn.En och,hoeveel tantetjes zijn er niet heel blij met het lintje of de beker en de waardebon,
badineren is niet chique.
Nee het gaat meer om kunnen zeggen "ik ben M of ZZlicht of "subtop" :j (oh en basisniveau dat is tm Z).
Ik scheer niemand over één kam en zeg dus niet dat iedereen er zo in zit.
Dat je nooit quitte komt met prijzengeld is welbekend maar wedstrijdego heeft te maken met puntjes en status ,niet met de pegels.
Als je lekker gaat kan je gemakkelijk de ontwikkeling van je paard uit het oog verliezen.
Dat heeft iedereen toch wel eens meegemaakt?Ik hang daar geen waardeoordeel aan,slechts een constatering
met daaropvolgend de wens dat er een betere balans komt tussen wedstrijdego van de ruiter en opleiding van het paard.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:44

jasmijn78 schreef:

Onzin. Ik ken maar heel weinig paarden die fysiek echt te kort komen om M2+10 te kunnen behalen.
Probleem is dat veel amateurs zo slecht rijden dat het paard in de L2 al op zijn top zit. L voor levenlang. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de paard in die gevallen de bottleneck was.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:50

piepenfiets schreef:
Dat kan ik niet geheel met je eens zijn;er worden ook hele goede paarden(en veel) kapot gereden door professionals.
Het moet immers zo snel mogelijk allemaal.
Money makes the world go round.

Wat noem je professionals? Als je er echt van moet leven kun je je dat fin niet permitteren hoor. Maak maar eens eeb bedrijfsplannetje voor een paardenbedrijf.
Je ziet nu wel veel meer dan vroeger, verwende dames die eigenlijk niet zo bijzonder kunnen rijden, met een eigen stallen complex. Dat pappa of manlief dan de grote geldschuiver is, daar wordt niet over gesproken. Dat zijn allemaal bedrijven die kunstmatig in stand gehouden worden. Vaak dames die te dom zijn voor een gewone baan en met een eigen stal door pappa van straat worden gehouden of mensen die heel veel geluk hebben gehad met een vermogende echtgenoot, erfenis of legaten. Ik kan er zo 20 voor je opnoemen :))
Maar dan is het ook niet zo gek dat op die stallen paarden nog wel eens in de kreukel worden gereden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:00

jasmijn78 schreef:
Stel je verkoopt een LT paard van 10 jaar voor 30.000. Stel je hebt hem zelf gefokt: reken dekgeld, stalgeld/onderhoud van de merrie tijdens de dracht. reken 3 jaar opfok, hoefsmid, DA... Voordat hij 3 jaar is heeft hij al zeker zo'n 6 tot 8.000 gekost, als het niet meer is. Dan moet je hem nog 7 jaar in training nemen. stallingskosten, inschrijfgelden, lesgelden, dierenarts, hoefsmid. Dan mag je HOPEN dat je geen dikke DA kosten in die tijd moet maken, anders haal je je investering en never nooit uit. Quite draaien is al een opgave.

Bedrijfsmatig kost een rijpaard je een kleine €5000,- per jaar. Daarin zitten de kosten voor je accomodatie, verzorging, DA, harnachement, dekens etc en zelfs een heel klein stukje arbeidsloon voor de verzorging. Ook al staat je paard thuis, het land, je hek de stal, de bak etc. moeten toch onderhouden worden. Die tijd die je in je paarden stopt kun je geen betaalde baan aannemen. Als je wedstrijden wilt rijden zul je in de winter toch eens mer de trailer op pad moeten naar een goede accomodatie. Bij die €5000,- zitten niet de kosten die je kwijt bent aan wedstrijden die je hebt moeten maken om je paard te kunnen klasseren, wedstrijdrijden is een stukje hobby.

Dus in die 7 jaar training heb je al 35.000 uitgegeven, plus de kosetn van de eerste 3 jaar. Dan mag ik hopen dat je paard LT loopt, anders levert hij zijn geld nooit meer op :))

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:05

piepenfiets schreef:
Ik zeg nergens of of Jasmijn,dat zou te zwart/wit zijn.En och,hoeveel tantetjes zijn er niet heel blij met het lintje of de beker en de waardebon,
badineren is niet chique.
Nee het gaat meer om kunnen zeggen "ik ben M of ZZlicht of "subtop" :j (oh en basisniveau dat is tm Z).
Ik scheer niemand over één kam en zeg dus niet dat iedereen er zo in zit.
Dat je nooit quitte komt met prijzengeld is welbekend maar wedstrijdego heeft te maken met puntjes en status ,niet met de pegels.
Als je lekker gaat kan je gemakkelijk de ontwikkeling van je paard uit het oog verliezen.
Dat heeft iedereen toch wel eens meegemaakt?Ik hang daar geen waardeoordeel aan,slechts een constatering
met daaropvolgend de wens dat er een betere balans komt tussen wedstrijdego van de ruiter en opleiding van het paard.

Wedsrijdego heeft ook alles te maken met je karakter en wedstrijdego is helaas niet uniek voor de paardensport.
Ik denk dat het juist met de paardensport heel erg meevalt. Een paard is een kostbaar bezit, het vergt een groot financieel offer en dat komt maandelijks weer terug. Een paard is geen broodje kaas. Daarom zijn mensen er juist wel heel zuinig op.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:42

Met deze mooie rekenvoorbeelden geven jullie goed aan waar het probleem zit.
Het geld zit in de handel en teneinde daar een leuke boterham aan te verdienen
moet er asap "geld aan het paard gereden"worden,klassering dus.
Status en centen zijn dus i.m.o 2 redenen waarom alles "zo snel moet".
Daarbij komt nog dat maar weinig mensen genoeg sjoege hebben(iha lage kwaliteit instructie) om te zien
hoe een paard beweegt,laat staan ontwikkelt.Als je daar oog voor hebt wordt tijd ondergeschikt evenals de heden geldende
esthetiek,dat kan dus net zo bevredigend zijn met een shire als met onze bewegingswonders

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:56

Toch gaat die vlieger niet op. We stelden eerder al dat een 3-jarige al zo'n 6.000 heeft gekost, een 7 jarige die Z loopt moet dan al minstens 26.000 kosten wil je quitte spelen. Hoe veel paarden ken jij in de prijsklasse? Het is maar een topje van de ijsberg dat voor die prijs verkocht word.
Mensen geven gemiddeld maar een 5.000 uit aan een paard tussen de 4 en 8. Waar zit dan je winst?

In de paarden valt niet zo heel veel te verdienen. En de bedrijven die het wel goed doen hebben bijna allemaal een kuiwagentje, al is het maar dat ze door bijv. erfenis een mooie accomodatie hebben verkregen die inmiddels vrij van hypotheek is.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:23

Ga eens op een handelsstal kijken dan zal je zien hoe het werkt.
De bedragen die je noemt zijn niet reeel,zeker niet in deze slechte markt.

Enne...oud geld maakt sommige dingen makkelijker maar raakt ook op hoor,dan zullen er echt andere inkomsten gegenereerd moeten worden. ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:38

De handel is idd wat minder op het moment, maar handel in betere en dus duurdere (spring)paarden is er altijd. Rijke mensen blijven over het algemeen rijk.
Nu de handel wat minder is betekend echt niet dat de handelstallen hun paarden dus maar kapot rijden, een kapot paard is immers niets waard.
Een paard 'snel' opleiden betekend ook niet per definitie kapot rijden. Het moet met beleid gebeuren.
Als ze er klaar voor zijn dan rij ik een 4-jarige in 't L en 5-jarige M en een 6-jarige Z. Maar ik heb ook 6-jarigen waarvoor een L nog te veel.
Een prof zal hierin eerder een paard aan kunnen voelen en hem thuis laten wanneer nodig.

Beetje simpel gedacht om hierin alle handelstallen over 1 kam te scheren...