Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:32

Urko schreef:
Ik denk dat je met een paard zoals dat dan nog helemaal niet op het wedstrijd terrein thuis hoort! Eerst maar eens aan de hand allerlei schriktrainingen met je paard doen en dan maar eens aan de hand naar een kleine wedstrijd en dan maar eens thuis erop enz enz. Eerst je paard leren dat hij niet hoef te schrikken en dan pas voor die wedstrijd gaan. Veel leuker voor je paard en veeeeel veiliger voor omstanders. :j

die grote van ons vond de schriktraining helemaal geweldig , niks engs aan hoor !
Hij komt op wedstrijd en hij ziet een vlag , en hij schrikt. Mijn pony schrikt ook wel eens ergens van , moet ik dan ook maar niet meer op wedstrijd ? dan is het Toch wel frappant dat ik met hem wél gewoon door de baan kan terwijl er regelmatig tonnen '/ vlaggen / luidsprekers ect. bij de ringen staan en hij daar afentoe nog wat gespannen door word , maar gewoon even laten kijken er naar en hem bezig laten blijven met jou , en niet de dingen om hem heen.

En het is en blijft een dier.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:05

Wat die filmpjes betreft, ben ik het wel eens met een aantal hier: het valt wel mee; niet dat het correct is, maar tijdens een wedstrijd -zeker bij het springen- gebeuren die dingen wel eens.
Wat me stoort zijn vooral de strak aangesnoerde sperriempjes, onnodig en als het wel "nodig" is dan rijdt de ruiter met een straffe hand waardoor er tong-, mondproblemen ontstaan.
Wat me ook stoort is de toon van jou, Jasmijn. Je zegt zelf het is de toon die de muziek maakt, nou begin eens bij jezelf, want nu hebben de Moderators inderdaad reden om te zeggen " doe eens effe normaal".

Er zit één filmpje tussen wat m.i. de reden is waardoor er steeds weer topics als deze worden geopend, nl. die van onze "dressuurkoningin". Dit zou een voorbeeldfilmpje moeten zijn, maar is dat allerminst. Op één van de "omliggende" filmpjes, waar Anky uitleg geeft over de Hyperflexie (!), wat nu LDR is gaan heten omdat Rollkur/LDR is verboden in Lausanne (!), kun je zien hoe Anky het paard even met kracht op stang en trens "naar beneden moet laveren" om controle af te dwingen!
Van dit filmpje leer ik dus niet hoe het moet, Jasmijn, maar wel hoe het níet moet, mijns inziens.
Deze trainingsmethode wordt gekopieerd door Jan en Alleman en DÁT is nu wat je terugziet op de wedstrijden: veel ruiters die vechten met hun paarden omdat ze niet weten hoe het anders kan.
Zeg nu niet dat alleen de topruiters dit kunnen en mogen doen, want de leek kan zien dat dit niet gezond is voor een paard.
Dat Anky en consorten met deze methode wel winnen zegt NÍETS over eerlijk rijden, maar alles over wat men hedentendaage wil zien. Het volk moet vermaakt worden...

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:01

Tendance schreef:
Hier zijn al lang regels aan verbonden en op ieder concours loopt een vertegenwoordiger. Dat is namelijk verplicht. Dan hoeven we toch niet opnieuw het wiel uit te gaan vinden?
cjb schreef:
Wat iemand thuis doet met zijn/haar paard heb je als wedstijdorganisatie geen grip op.
En staat ook los van de openingstekst.

Wel zie ik bij ons in de kring mensen losrijden (niveau B tot Z2), waarbij de kin helemaal tot op de borst wordt getrokken. Tegen de tijd dat ze de ring in moeten geven ze de ruimte natuurlijk wel en rijden dan de winstpunten bij elkaar.

Mijn oproep naar verenigingen is dan ook dat er een jury op het voorterrein moet staan. Die dit soort wanvertoningen constateerd. En daar ook naar handeld.
1 keer waarschuwen. gaat het dan nog door verwijdering uit de wedstrijd. (niet mogen starten)
+ bericht naar de KNHS.
Op die manier kan de KNHS dit registreren. 3 meldingen binnen 2 jaar is een rijverbod van 2 maanden. 2 schorsingen binnen 3 jaar rijverbod van 1 jaar. en bij de draaideurcriminelen intrekken van de startkaart.

Klopt helemaal wat jij zegt. Maar die vertegenwoordiger doet er geen donder aan. (uitzondering daar gelaten).

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:19

joenohoe schreef:
Jacobien12 schreef:
Het is natuurlijk allemaal wel erg bedroevend maar kijk maar eens naar de ontwikkelingslanden daar worden paarden pas onrecht aan gedaan!(zal hier verder niet over uitwijden aangezien dit niet helemaal het onderwerp is)

Is dat een excuus om het hier dan maar zo te mogen doen ? Dacht het niet. Die mensen weten niet beter en door Brook wordt dat anders. Leve Brook!

Maar ik vind dat we hier dan niet banketstaaf moeten gaan doen over een rukje aan de teugel. Daar gebeuren nog ergere dingen, moeten we daar dan niet meer aandacht aan besteden?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:28

@ cjb, Ik woon en rij westrijden in Duitsland, daar hebben ze (afhankelijk van de wedstrijd) minimaal 3 jury´s. Eén van de juryleden staat op het losrijterein te kijken of alles er normaal aan toe gaat. Nu moet ik zeggen dat ik het hier veel erger vindt qua bitten e.d. Hier mogen ze in het A-springen (B/L niveau) al met Pelham of Hackemore rijden.

Ik vondt de fimpjes ook niet zo schokkend, zoals eerder gezegd het zijn momentopname in slomo. Er zijn absoluut wat ruk en trek momenten bij maar om dit dierenmishandeling te noemen... Mooi is het in ieder geval niet.

Persoonlijk denk ik dat de verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de ouder ligt.
Dan bij de pony/paarden club/ instructeur/trice
Dan bij de Federatie
en als laatste wij als mede ruiter.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:36

Wat mij opvalt is dat je geacht wordt je mond te houden op concours. Je met iemand anders bemoeien is uit den boze! :oo

Ik heb wel eens iemand gewezen op haar kreupele paard. Kreeg als antwoord "dat hij daar even doorheen moest". Dus. Vervolgens zei ook een professioneel amazone uit de buurt dat het paard niet goed was en ze beter niet kon starten. Maar nee, ze reed de baan in en reed haar proef. Waarom de jury haar niet gediskwalificeerd heeft snap ik écht niet, maar ze had wel erg lage punten, waar ze zelf niets van snapte ( :? ).

Dan zijn er nog de mensen die hun paard op het voorterrein met de zweep bewerken en dan schijnheilig de proef rijden. Dan worden ze nog hoog geplaatst ook.

Mijns inziens moeten juryleden ook meer ingrijpen en de mensen die wel hun best doen hun paard netjes te rijden meer waarderen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:43

tteettt schreef:
@Arabesk ben wel benieuwd hou jou rij kunsten er uit zouden zien, als we die ongevraagd filmen en in slow motion af spelen. Want sorry ik wordt er een beetje onpasselijk van dat jij willens en wetens mensen op deze manier te kijk zet! En denk je dat het plaatsen van zulke filmpjes er voor gaat zorgen dat nivo verbeterd?

[BEH] vreemde gang, graag jullie commentaar

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:45

muc schreef:
@ cjb, Ik woon en rij westrijden in Duitsland, daar hebben ze (afhankelijk van de wedstrijd) minimaal 3 jury´s. Eén van de juryleden staat op het losrijterein te kijken of alles er normaal aan toe gaat. Nu moet ik zeggen dat ik het hier veel erger vindt qua bitten e.d. Hier mogen ze in het A-springen (B/L niveau) al met Pelham of Hackemore rijden.

Ik vondt de fimpjes ook niet zo schokkend, zoals eerder gezegd het zijn momentopname in slomo. Er zijn absoluut wat ruk en trek momenten bij maar om dit dierenmishandeling te noemen... Mooi is het in ieder geval niet.

Persoonlijk denk ik dat de verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de ouder ligt.
Dan bij de Federatie

Mag ik dan heel onbeschoft vragen wat het startgeld daar is? :) Ben wel benieuwd in hoeverre dat duurder is dan hier. Is dat alleen op de grotere wedstrijden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:47

Pletje123 schreef:
Wat mij opvalt is dat je geacht wordt je mond te houden op concours. Je met iemand anders bemoeien is uit den boze! :oo

Ik heb wel eens iemand gewezen op haar kreupele paard. Kreeg als antwoord "dat hij daar even doorheen moest". Dus. Vervolgens zei ook een professioneel amazone uit de buurt dat het paard niet goed was en ze beter niet kon starten. Maar nee, ze reed de baan in en reed haar proef. Waarom de jury haar niet gediskwalificeerd heeft snap ik écht niet, maar ze had wel erg lage punten, waar ze zelf niets van snapte ( :? ).

Dan zijn er nog de mensen die hun paard op het voorterrein met de zweep bewerken en dan schijnheilig de proef rijden. Dan worden ze nog hoog geplaatst ook.

Mijns inziens moeten juryleden ook meer ingrijpen en de mensen die wel hun best doen hun paard netjes te rijden meer waarderen.

Tja...ik heb er ook één die zo onregelmatig als wat gaat als hij spanning heeft...op wedstrijden kan ik eigenlijk van te voren al zeggen dat hij het eerste kwartier niets anders doet als taktfouten maken, en als het erg druk is met losrijden willen er nog wel eens erg onregelmatige stukken tussen zitten. Meestal als hij een paar keer weer mee is geweest wordt het beter, maar bij drukke wedstrijden (en vooral drukte met losrijden) is het wel iets wat terug blijft komen. Paard is in orde, volgens mijn DA toch die hem meerdere keren heeft doorgelicht. Paard is ook extreem vrolijk op wedstrijd, hoe meer mensen hoe meer hij zich laat zien. Ik heb ook weleens een opmerking gehad van de jury (verrassend weinig trouwens, ook vaak genoeg gereden dat er niets van werd gezegd) ik leg dan netjes uit hoe het zit en daar is doorgaans prima begrip voor. Niet dat mijn punten dan hoog zijn, maar als je het mij gewoon vraagt weet je in ieder geval dat ik niet onbewust met een kreupel paard aan het rijden ben.

Wat wilde ik eigenlijk zeggen, je kan niet zomaar oordelen over een situatie die jij maar van één kant bekijkt....
Juist deze manier van kijken (en dan doel ik niet zozeer op jou hoor!) maar het kijken, oordelen en ongevraagd commentaar geven wat een ander dan ook nog meteen voor waar dient aan te nemen, dat maakt volgens mij dat mensen geirriteerd reageren als je je ergens mee bemoeit. Kijk, als er iemand op mij af komt en zegt van 'goh, hij loopt af en toe een beetje onregelmatig volgens mij, wist je dat?' dan krijgt diegene volledige uitleg en weet ik zeker dat er verder geen probleem is. Als iemand tegen mij komt vertellen 'je paard is kreupel kom er eens af' oid, tja dan denk ik ook zoek het uit....Er zit zoveel in goede communicatie, en daar ontbreekt het bij veel mensen gewoon aan. Ik denk dat je best iemand aan kan spreken, maar de manier waarop maakt enorm veel verschil voor het resultaat wat je wilt behalen.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 07-07-11 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:48

Link werkt niet meer :?

MyWishMax

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:57

@ _Esther_87; het ligt er idd heel erg aan hoe iets gebracht wordt :j Met een oprechte vraag/opmerking kom je volgens mij veel verder dan met een mededeling of als je iemand meteen de les wilt lezen.

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:01

Caira schreef:
Rianne12 schreef:
Ik denk dat die filmpjes ook wel moment opnamens zijn. En een rukje aan de teugel is niet het einde van de wereld. :j

Is je paard het daar ook mee eens?

Ik denk niet dat je paard denkt ohw dit is het einde van de wereld! Als je een rukje aan de teugel geeft ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:04

Iedereen doet wel iets fout onbewust of bewust.....als je een paard fysiek en mentaal niet wil vervelen moet je er helemaal niet op gaan zitten :Y)

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:10

Caira schreef:
weet je wat ik pas erg vind, die mensen die elk jaar een nieuw paard hebben wat ze vervolgens helemaal kapotrijden en dan achteraf roepen: ik heb altijd zo'n pech met paarden, ik heb altijd de verkeerde.

AMEN!!!!!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:13

tteettt schreef:

Nee, het filmpje is verwijderd, maar je kunt uit de reacties in het topic wel halen wat er in het filmpje te zien was. :)

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:15

listiglistje schreef:
Iedereen doet wel iets fout onbewust of bewust.....als je een paard fysiek en mentaal niet wil vervelen moet je er helemaal niet op gaan zitten :Y)

Helemaal mee eens :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:28

joenohoe schreef:
Voel je je aangesproken ? Dat doet ze juist niet, want de gezichten zijn weggepoetst.
.

Daarmee is de actie nog steeds niet goed te praten. De personen in kwestie zijn duidelijk herkenbaar. Ruiters herken je ook aan hun paard. En het allerergste vind ik nog dat er nietsvermoedende kinderen tussen zitten. Het zal verdorie je eigen kind zijn die nietsvermoedend en met de beste bedoelingen (tot objectief het tegendeel is bewezen) mee doet aan een wedstrijd en zo vertekent en misselijk makend door een zo'n natural-fundamentalist op internet te kakken wordt gezet. Het spijt mij zeer, maar ik kan mij daar echt boos om maken. Dat topruiters ter discussie staan is nog tot daar aan toe. Maar minderjarigen met pony's op een basisconcours, die ook nog eens niets schokkends laten zien afschilderen als dierenbeulen op zo'n laffe manier... Echt... Ik heb daar geen woorden voor... Ik hoop niet voor haar dat ik ooit mijn dochter herken op zo'n filmpje...

(en mocht mijn dochter ooit een keer uit haar naad gaan tegen een pony op een wedstrijd, dan hoeft daar niet eens wat van gezegd te worden, want dan heb ik haar er al afgetrokken voordat je met je ogen kunt knipperen)

cjb schreef:
Mijn oproep naar verenigingen is dan ook dat er een jury op het voorterrein moet staan. Die dit soort wanvertoningen constateerd. En daar ook naar handeld.

Als jij je nou eens opgeeft als federatievertegenwoordiger en je ieder weekend beschikbaar stelt. (Hier spreekt een organisator: het is soms al moeilijk om jury's voor enkel de proeven te boeken... Van mij mag je iedere wedstrijd komen, kunnen we meteen voor het hele jaar inplannen)

cjb schreef:
1 keer waarschuwen. gaat het dan nog door verwijdering uit de wedstrijd. (niet mogen starten)
+ bericht naar de KNHS.
Op die manier kan de KNHS dit registreren. 3 meldingen binnen 2 jaar is een rijverbod van 2 maanden. 2 schorsingen binnen 3 jaar rijverbod van 1 jaar. en bij de draaideurcriminelen intrekken van de startkaart.

Als je enigzings op de hoogte was van de reglementen en het tuchtcollege en de uitspraken van de KNHS, dan had je al kunnen weten dat er fors wordt opgetreden bij excessen. En het zelfs kan leiden tot definitief royeren. Dus je komt niet met iets vernieuwends nu of zo...

cjb schreef:
Klopt helemaal wat jij zegt. Maar die vertegenwoordiger doet er geen donder aan. (uitzondering daar gelaten).

Volg eens de uitspraken achter in de paard en sport. Kun je zien hoe en hoe vaak optreden van een fed. vertegenwoordiger leidt tot een straf/boete. En natuurlijk wordt niet alles gesignaleerd. Maar het gebeurd wel degelijk.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:33

MyWishMax schreef:
muc schreef:
@ cjb, Ik woon en rij westrijden
in Duitsland, daar hebben ze (afhankelijk van de wedstrijd) minimaal 3 jury´s. Eén van de juryleden staat op het losrijterein te kijken of alles er normaal aan toe gaat. Nu moet ik zeggen dat ik het hier veel erger vindt qua bitten e.d. Hier mogen ze in het A-springen (B/L niveau) al met Pelham of Hackemore rijden.

Dan bij de Federatie

Mag ik dan heel onbeschoft vragen wat het startgeld daar is? :) Ben wel benieuwd in hoeverre dat duurder is dan hier. Is dat alleen op de grotere wedstrijden?

dat is hier ook zo op elke springwedstrijd. Organisatie moet 3 juryleden aanwezig hebben.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:37

In de wedstrijd sport speelt volgens mij jaloezie ook heel erg mee! Het is immers heel erg zichtbaar hoeveel middelen een ruiter heeft, en over algemeen is het zo dat het lijkt hoe meer middelen een ruiter tot beschikking heeft hoe sneller en makkelijker hij/zij z,n doel bereikt!
Dit zorgt natuurlijk voor de nodige frustratie onderling, want eerlijk is eerlijk iedereen die die aan wedstrijden deelneemt voelt het als een beloning als er goede punten gereden worden.

Daarom stoort het me ook zo, dat er in topics zoals deze voornamelijk naar anderen gekeken en gewezen wordt! Je kunt nou eenmaal niet zomaar even een oordeel hebben over wat je denkt te zien, of te horen. Wat wel kan is naar jezelf kijken en de voor jou beschikbare middelen om een zo goed mogelijk ruiter te worden.

En dat er structureel in gemiddelde paarden sport veel onkunde of onwetendheid is ja dat is algemeen bekent! Maar een wedstrijd ruiter die op wedstrijd z,n paard eens iets harder corrigeert dan misschien nodig is echt geen dieren mishandelaar.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:39

@Jasmijn ik ben fan *D

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:42

Ter vergelijking, als je kind voetbalt loop je ook het risico dat hij op reserve bankje komt, (zijn ouders over algemeen ook nie blij mee hoor) maar goed dat kun je dan nog wijden aan na ja hij is ook niet zo getalenteerd, maar hij heeft in ieder geval wel zelfde sport uitrusting als team genoten. Dus op talent na dan, ook de zelfde kansen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:43

-
Laatst bijgewerkt door bruine op 07-07-11 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:43

tteettt schreef:

Er is een ander filmpje op youtube, niet zo slecht als de link, maar daar wordt haar paard, weiliswaar bitloos, ook flink in een buiging gezet. Wel op een "NH" manier, dus dan is het niet slecht ;)

Ik weet niet of ik die link hier mag plaatsen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:44

tteettt schreef:
In de wedstrijd sport speelt volgens mij jaloezie ook heel erg mee! Het is immers heel erg zichtbaar hoeveel middelen een ruiter heeft, en over algemeen is het zo dat het lijkt hoe meer middelen een ruiter tot beschikking heeft hoe sneller en makkelijker hij/zij z,n doel bereikt!
Dit zorgt natuurlijk voor de nodige frustratie onderling, want eerlijk is eerlijk iedereen die die aan wedstrijden deelneemt voelt het als een beloning als er goede punten gereden worden.

Daarom stoort het me ook zo, dat er in topics zoals deze voornamelijk naar anderen gekeken en gewezen wordt! Je kunt nou eenmaal niet zomaar even een oordeel hebben over wat je denkt te zien, of te horen. Wat wel kan is naar jezelf kijken en de voor jou beschikbare middelen om een zo goed mogelijk ruiter te worden.

En dat er structureel in gemiddelde paarden sport veel onkunde of onwetendheid is ja dat is algemeen bekent! Maar een wedstrijd ruiter die op wedstrijd z,n paard eens iets harder corrigeert dan misschien nodig is echt geen dieren mishandelaar.

Het is makkelijker om de slechte punten van anderen te zien, dan die van jezelf :j Dat is denk ik iets menselijks?

Ik ben snel geneigd me 'onder te laten sneeuwen' als ik iemand zie die het beter voor elkaar heeft. Daar word ik erg onzeker van en komt mijn rijden niet ten goede, omdat paard zijn eigen gang gaat. Nu probeer ik op wedstrijd een kletspraatje met iemand te maken, iedereen succes te wensen en die goede ruiter een complimentje te geven. Ik word relaxer van praten en zo kom ik erachter dat ook die goede ruiter dingen heeft waar hij of zij tegenaan loopt. Ik vind het verrassend hoeveel mensen er verbaasd opkijken op wedstrijd als je ze succes wenst of een complimentje geeft.

In mijn pony tijd reed ik heel vaak tegen dezelfde en juist door dat praatje elke keer, konden we ook dingen tegen elkaar zeggen als tips, zonder dat de andere er gepikeert van werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:45

germie schreef:
Joolien schreef:
Pas jij je aan aan je paard of moet je paard zich aan jou aanpassen?

Beide. Ik wil dat m'n paard voor me werkt, doet wat ik vraag, en gaat er iets niet zoals ik wil, dan corrigeer ik dat, dat is immers heel normaal en niet gemeen of wat dan ook. Daarnaast probeer ik het voor het paard zo aangenaam mogelijk te maken. Dus ik zorg voor een paar leuke maatjes, weidegang, goed voer, passend zadel en bit, enz.
Hierdoor kan er een goede samenwerking plaatsvinden.

En verder: ik vind dat je gruwelijk overdrijft. Tuurlijk wordt er wel eens een tik of een ruk te veel gegeven, maar je schrijft nu alsof elke ruiter het doet. En dat is absoluut niet waar. Voor 99% van de ruiters is wedstrijden rijden ook gewoon hobby en is het toch bijzonder wenselijk om het paard te vriend te houden en heel te houden.
Een paard is voor mij een levend wezen waar ik een band mee opbouw en waar ik dus ook samen een resultaat neer wil zetten. Ik wil het beste uit mezelf en het paard naar voren halen. En dat doe ik op de manier die in mijn ogen de beste is (dus nu niet in vorm is ook niet starten, ben al 8 maanden niet meer gestart omdat ik momenteel buitenrijden minstens zo fijn vind).
Ik weet dat er mensen zijn die een paard verkopen als het niet geschikt is voor het doel wat ze er mee willen bereiken. Maar is dat erg? Ik denk het niet. Iedereen gaat op zijn manier om met een dier, die op zijn of haar manier de beste is. Dat een ander dat een mindere methode vindt, wil niet zeggen dat het echt wat minder is.
Ik rij zowel bitloos als met bit. Mag een absoluut voorstander van bitloos mij dan voor gemeen uitmaken omdat ik met bit rij? nee, dat kan hij of zij ook niet.
Maar ik vind wel dat je iemand aan mag spreken als er op een kreupel paard gereden wordt, of als je echt rukt en plukt (en dan heb ik het niet over een corrigerende ophouding, want zelfs dat wordt hier al als gemeen bestempeld. Helaas is een paard geen wezen om op de Montessori of Iederwijs manier op te voeden, dan zal er nooit wat van terecht komen. Ik geloof ook niet in dit onderwijs voor kinderen overigens).
Kortom, leven en laten leven. En met de misstanden valt het wel mee. Ik zie op de filmpjes niets bijzonders, ik weet zeker dat je ook van elke NH ruiter verkeerde momenten kunt filmen zonder echt lang te moeten zoeken.

Ik nodig je eens van harte uit om samen een weddstrijd te gaan bekijken, want ik zie die 99% helaas niet, hoe graag ik dat ook wil...