Joolien schreef:Pas jij je aan aan je paard of moet je paard zich aan jou aanpassen?
Beide. Ik wil dat m'n paard voor me werkt, doet wat ik vraag, en gaat er iets niet zoals ik wil, dan corrigeer ik dat, dat is immers heel normaal en niet gemeen of wat dan ook. Daarnaast probeer ik het voor het paard zo aangenaam mogelijk te maken. Dus ik zorg voor een paar leuke maatjes, weidegang, goed voer, passend zadel en bit, enz.
Hierdoor kan er een goede samenwerking plaatsvinden.
En verder: ik vind dat je gruwelijk overdrijft. Tuurlijk wordt er wel eens een tik of een ruk te veel gegeven, maar je schrijft nu alsof elke ruiter het doet. En dat is absoluut niet waar. Voor 99% van de ruiters is wedstrijden rijden ook gewoon hobby en is het toch bijzonder wenselijk om het paard te vriend te houden en heel te houden.
Een paard is voor mij een levend wezen waar ik een band mee opbouw en waar ik dus ook samen een resultaat neer wil zetten. Ik wil het beste uit mezelf en het paard naar voren halen. En dat doe ik op de manier die in mijn ogen de beste is (dus nu niet in vorm is ook niet starten, ben al 8 maanden niet meer gestart omdat ik momenteel buitenrijden minstens zo fijn vind).
Ik weet dat er mensen zijn die een paard verkopen als het niet geschikt is voor het doel wat ze er mee willen bereiken. Maar is dat erg? Ik denk het niet. Iedereen gaat op zijn manier om met een dier, die op zijn of haar manier de beste is. Dat een ander dat een mindere methode vindt, wil niet zeggen dat het echt wat minder is.
Ik rij zowel bitloos als met bit. Mag een absoluut voorstander van bitloos mij dan voor gemeen uitmaken omdat ik met bit rij? nee, dat kan hij of zij ook niet.
Maar ik vind wel dat je iemand aan mag spreken als er op een kreupel paard gereden wordt, of als je echt rukt en plukt (en dan heb ik het niet over een corrigerende ophouding, want zelfs dat wordt hier al als gemeen bestempeld. Helaas is een paard geen wezen om op de Montessori of Iederwijs manier op te voeden, dan zal er nooit wat van terecht komen. Ik geloof ook niet in dit onderwijs voor kinderen overigens).
Kortom, leven en laten leven. En met de misstanden valt het wel mee. Ik zie op de filmpjes niets bijzonders, ik weet zeker dat je ook van elke NH ruiter verkeerde momenten kunt filmen zonder echt lang te moeten zoeken.