in sommige topics is dat misschien een heel waardevolle bijdrage
nombrado
Geplaatst: 18-06-11 19:38
25 nuttige berichten, anders mag je niet adverteren ooit ook gevraagd wat nuttig is, in de ogen van de boktbeheerders kreeg ik geen antwoord op dus.....dit soort berichten moeten volstaan dan toch? kvind het wel humor
Ja hier mag dat Owja moet nog een boek zoeken, sorry maar ik meen het toch praktisch zeker te weten van Bonfire dat ik daar een foto van heb in een ldr piaffe. *heb de schuur al overhoop gehaald, nu de zolder nog*
hoort dit niet in het andere topic thuis, trouwens?
Tjuppie
Geplaatst: 18-06-11 20:02
Even nog iets nieuw in de groep gooien trouwens.. Heb net een heleboel zitten lezen in het LDR/rollkur topic. En ik moet zeggen dat ik het ook opvallend vind hoeveel paarden (die dus op die LDR manier getraind worden) in een te hoog tempo de proef door sjezen, zonder lengtebuiging en met alleen maar 'actie' in de benen. Toch scoort dat. En om nog even terug te komen op mijn eerdere geklaag ( ), hoe kunnen wij er nou voor zorgen dat het niet nog verder 'bergafwaarts' gaat, dat je straks helemaal geen punten meer krijgt in de subtop als je wel eerlijk en ontspannen rijdt? Of denken jullie dat dat wel meevalt? Ik ken namelijk juryleden die wel lesgeven volgens het klassieke principe, maar de ruiters die hun paard op bovenstaande manier voorstellen in de proef, winnen toch. Hoe kan dat toch?
nombrado
Geplaatst: 18-06-11 20:12
quadripes schreef:
je kan hier ook posten en dan zeggen hoe knap je Professor vindt
Nou toevallig is het nu wat rustiger daar en gaat het ook over een stukje tempo, dus zet het erin zou ik zeggen
setteke
Geplaatst: 19-06-11 00:18
Tjuppie, waar kijk jij liever naar? Een flitsende proef in een lekker tempo, of een proef waar geen einde aan lijkt te komen? Ontspannen mag, maar na de proef. Eerlijk moet, maar daar heeft het tempo niets mee te maken.
Tjuppie
Geplaatst: 19-06-11 00:22
Nou dat is natuurlijk niet wat ik bedoel met een ontspannen proef (waar geen einde aan lijkt te komen). We hebben het hier in het vorige topic (volgens mij) ook al over gehad, dat correct rijden al lang niet meer genoeg is omdat men een ander beeld heeft van wat 'goed' is. Dus het was eigenlijk bedoeld voor degenen die er toen ook hun mening over hadden gegeven (open monden, geen ruggebruik scoort tegenwoordig)..
Even het ldr buiten beschouwing gelaten, vind ik zowiezo het tempo (wat je tegenwoordig ziet alleen al op een landelijk concour) te hoog ligt voor het paard. Vaak als ze een versnelling lager gaan zie je zo'n paard al meer tot dragen komen.
Een paard wat over zijn tempo loopt zal nooit tot dragen komen, ik wil daar niet mee zeggen: "ow ga maar een tempo lager en het paard draagt wel".
Dus zoals ik hierboven zei: Je ziet het paard meer tot dragen komen, dat wil niet zeggen dat hij dan compleet goed draagt. En verzameling hoeven we het dan nog niet eens over te hebben
setteke
Geplaatst: 19-06-11 00:47
Whinnylando schreef:
Even het ldr buiten beschouwing gelaten, vind ik zowiezo het tempo (wat je tegenwoordig ziet alleen al op een landelijk concour) te hoog ligt voor het paard. Vaak als ze een versnelling lager gaan zie je zo'n paard al meer tot dragen komen.
*ahum, ikke de niet lesgever doet een poging tot uitleg*
Een paard wat over zijn tempo gereden wordt gaat vlakker. Ga je rustiger rijden kunnen de achterbenen het bijhouden (meer bij de massa ipv erachter) Gevolg: een beter ruggebruik, en daarmee niet perse ideaal maar al beter bedoel ik. Een beter ruggebruik zorgt voor een betere afdruk waardoor de draagkracht zich weer kan ontwikkelen. Je ziet het verschil wel degelijk als het paard terugkomt in tempo.
Ikke, als lesgever, doe ook een poging, een paard dient voor het been te zijn. Hier schort het al bij 99%. Als de motor niet aangezwengeld wordt, is er niets.
Whinnylando
Geplaatst: 19-06-11 01:11
setteke schreef:
Ikke, als lesgever, doe ook een poging, een paard dient voor het been te zijn. Hier schort het al bij 99%. Als de motor niet aangezwengeld wordt, is er niets.
Dat is dan iets wat ik zou vergeten uit te leggen dat is een basisbegrip voor mij. Als ik beenhulp geef en het paard dénkt nog niet eens: Ow dat doe ik morgen wel. Kan ik net zo goed een vachtje op de rug leggen en gaan bossloffen