Cassidy schreef:Mindfields schreef:Ja, maar bovenal zijn er met het paard eerst alle stappen helemaal opnieuw doorlopen, en is er niet verder gegaan naar stapje 2 voor stapje 1 helemaal geaccepteerd was in alle rust. Natuurlijk wordt de ruiter dan ook uitgelegd hoe die met zijn paard moet omgaan, maar ik vindt dat dat dan beter meteen had kunnen gebeuren.
O, absoluut. Maar helaas wordt er over het zadelmak maken maar al te vaak al te licht gedacht, en gaat men het zelf proberen. En zelfs als de basis er inzit, kun je nooit voorspellen dat het paard wel of niet gaat springen bij de eerste keer zadel/singel/ruitergewicht. En daar moet je mee om kunnen gaan. Menigeen kan dat niet.
Klopt! Daar zijn het dieren voor.... Er hoeft maar iets in de situatie veranderd te zijn, iets wat ons misschien helemaal niet is opgevallen. Misschien enkel een verplaatste trekker of wapperend lint...
Diep van binnen blijven het vluchtdieren en geen knuffeldieren.
Maar ik ben en blijf van mening dat veel ellende voorkomen wordt als paarden meer tijd krijgen om te leren. Dan ontstaan veel problemen niet eens. Wat niet ontstaat hoeft ook niet opgelost te worden, zo zie ik het. En nogmaals, ik zeg nog steeds, voor de uitzonderlijke gevallen is Gert super. Voor blanco groene paarden, niet mijn ding.

Ik heb al tientallen paarden zadelmak en ruitermak gemaakt en heb nog maar 1 steigeraar gehad.
)