zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:25

Ik zou gewoon een beetje rekening houden met het paard. Altijd maar in die bak figuren lopen lijkt mij heel saai als paard. Natuurlijk moet dat ook een keer kunnen, maar als dat de standaard is, dan begrijp ik dat het paard dat niet leuk vind en dat hij dat laat zien.
Ik vind echter dat het wel moet kunnen als de leider dat wilt, maar ik vind dat de leider ook de behoeften van het paard in aanmerking kan nemen (door bvb na enkele goede figuren eens een buitenrit te doen of andere afwisselingen).

Ik vind zeker niet dat de zweep een strafmiddel is. Eerder een aanwijsstok. Hij wordt echter vaak gebruikt om te straffen, wat echter niet de bedoeling van de zweep is.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:51

Ik vind het niet zielig, mits het zweepje juist gebruikt wordt.
Zelf rij ik niet met zweep, geen enkel paard, puur omdat het gewoon niet nodig is. Dan zie ik het nut er ook niet van in.
Heel enkel met een buitenrit, dan wil een van mijn paarden nog wel eens etteren met ergens niet langs willen terwijl ze er al tig keer langs zijn geweest. Dan helpt mijn zweep meer als mijn been. Verder geen zweep voor mij.

Wat ik wel sneu vind, is dat sommigen (wat ik bij vele jongere ruiters zie van meestal tussen de 11 en 17) hun paardje extra gaan tikken als er anderen in de buurt zijn omdat hun paardje dan gaat bokken of wat dan ook, en dat dan ''stoer'' vinden.

Mijn paarden reageren allemaal goed op been en dat vind ik veel stoerder. Krijg er ook regelmatig complimenten over op concours.

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:53

Zelf rijd ik nooit met zweep. Ik ben niet zo van de zweep maar ben er zeker ook niet tegen. Bij vrijheidsdressuur is een zweepje juist heel handig. Ik vind het zeker geen slecht hulpmiddel, zo lang je er maar goed mee om gaat.

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:32

Hoi,
Ik vind het niet echt zielig, maar je moet wel vriendelijk blijven, dus niet gaan lopen rammen.

Mijn instructrice zegt altijd, dat je beter eenmaal een tikje met je zweep kan geven, dan honderd keer dat geram met je benen!!

Groetjes.

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:45

Whozigg schreef:
Wat ik wel sneu vind, is dat sommigen (wat ik bij vele jongere ruiters zie van meestal tussen de 11 en 17) hun paardje extra gaan tikken als er anderen in de buurt zijn omdat hun paardje dan gaat bokken of wat dan ook, en dat dan ''stoer'' vinden.

Dat is heel stom.. :\

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:29

Ik rijd zelf ook met zweep, zoals de meeste van jullie waarschijnlijk, maar ik geef soms een tikje als hulpje op zn kont of juist bij mn hak.
Maar ik zie wel eens bij wedstrijden (Het Gouden Ei hier in ons dorp vooral) dat als het paard weigerd voor een hindernis, ze het paard zó hard en zó vaak slaan dat het paard helemaal begon rond te tollen. En dát vind ik nou wel zielig, ik bedoel je kunt hem voor de hindernis een tik geven of juist daarna als ie heeft geweigerd of als ie er langs is gelopen om m duidelijk te maken dat ie dat niet nog een keer moet doen, maar dat vind ik echt niet kunnen.
Dan bedoel je het niet echt meer als 'hulpje' geloofik...

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:00

Whozigg schreef:

Hm, dan hou je toch niet van je paard...? Enfin, zulke figuren worden er vanzelf een keer hard afgegooid en krijgen dan toch wel hun verdiende loon.

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 07:24

Ik rijd altijd met zweep ik heb hem bijna nooit nodig. De pony's zijn gewoon vlotter als je met zweep rijdt.
Ik tik bijna nooit. Meer wat aanwijzingen enzo.

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:44

ik vind het niet zielig hoor je moet hem natuurlijk niet onnodig er mee slaan maar tikje geven om je hulp duidelijker maken is niet erg dat vind ik beter dan mensen die de zweep niet willen gebruiken en heel hard in de buik schoppen

Ramona1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:09

ik hoef mijn zweep alleen maar bij me te hebben, als ik hem niet heb plant mijn paardje zijn hoeven in de grond en komt hij niet meer vooruit.
heb ik hem bij me loopt hij netjes door haha t is alleen maar dat hij weet dat ik hem heb, ik gebruik hem verder nooit. dus is geen straf bij mij en ook niet zielig.

Reiniera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:35

Ik vind het niet zielig om een zweep te gebruiken, als het maar op de goede manier gebruikt word.
Zelf rijd ik nooit met zweep. Mijn paard reageert goed op de been en mijn vorige paard was bang van de zweep.

_Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:52

Ik vind het niet zielig. Gebruik hem ook amper en gebruik hem echt alleen maar als er geen reactie van mijn paard komt.

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:09

Mijn paard heeft 'respect' voor de zweep, laatst reed ik zonder toen ging het niet zo goed pakte ik een, gig het veel beter weet niet hoe maarja sons hoef ik hem alleen maar te lateb zien en dan loopt ie al..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:47

Ik gebruik mijn zweep op de volgende manieren:
- ik geef een tikje als mijn been niet doorkomt
- ik tik het achterbeen aan dat mijn pony er meer onder moet brengen
- ik tik soms op zijn schouder als hij over de schouder weg loopt
- ik haal er tijdens buitenritten dazen mee weg :+

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:10

Een zweep vind ik niet zielig, maar ik vind het wel slecht als het paard alleen loopt als ik een zweep heb of als je het gebruikt om mee te "meppen", straf dus. Het is een verlengstuk van jezelf, het paard moet respect voor jou hebben, niet voor de zweep, want die betekend niets, jij bent het die de energie geeft, niet de zweep.

Vroeger op de manege me groen en geel geergerd aan het feit dat je tijdens het rijden een zweepje kreeg, die dan heel stiekem achter de rug naar je toegebracht werd omdat het paard er anders van zou schrikken, of wanneer je als arme beginner perongelijk heel lichtjes je paard aanraakte met de zweep je een "vlucht" reactie kreeg in meer of mindere mate. Dat is naar mijn mening belachelijk slecht gebruik van de zweep. Dan is er iets grondig fout gegaan.

Daphnedaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:08

Mijn paard was als de dood voor de zweep. Ik kreeg dat ding niet binnen een straal van 20 meter bij hem in de buurt.
Ik moet zeggen het is toch fijn als je de zweep kan gebruiken om bepaalde aanwijzingen te verduidelijken. Een simpele aanraking kan voldoende zijn. Ik las hier boven "een verlenging van je arm". Daar ben ik het dus 100% mee eens.

Maar goed, zonder zweep is het mij ook aardig goed gelukt!

xloveveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:41

Ik rijd op een manege, vrijwel altijd met zweep, maar meestal is het zien van de zweep voor de paarden al genoeg om door te lopen. Er zijn wat figuren van een jaar of tien die het paard in één les letterlijk meer dan honderd keer keihard op de kont slaan omdat het paard toevallig niet zo hard loopt, tja, dan denk ik echt; waar ben je mee bezig?
Als je het op de juiste manier gebruikt heb ik er geen problemen mee, maar dingen zoals het voorbeeld wat ik hierboven gaf, dat vind ik iets te ver gaan.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:50

Ik gebruik de zweep zowel als hulpstuk of als straf.

Of het zielig is, dat hangt er vanaf, je paard in elkaar slaan is ook weer niet nodig.xD

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:02

ik vind een zweep niet zielig, zolang je het niet zielig maakt. een klein tikje of een "aaitje" doet geen pijn en is niet zielig. als je (zoals is mij geleerd op de stal waar ik heb leren rijden) een hele harde klap geeft als de pony niet snel genoeg loop, ja, dat is zielig...

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:25

Karla_1999 schreef:
ik vind een zweep niet zielig, zolang je het niet zielig maakt. een klein tikje of een "aaitje" doet geen pijn en is niet zielig. als je (zoals is mij geleerd op de stal waar ik heb leren rijden) een hele harde klap geeft als de pony niet snel genoeg loop, ja, dat is zielig...

Wat is daar zielig aan? Je paard moet reageren op je been, als hij dat niet doet krijgt hij een tik met de zweep, zo simpel is het.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:45

DezeNaam schreef:

Wat is daar zielig aan? Je paard moet reageren op je been, als hij dat niet doet krijgt hij een tik met de zweep, zo simpel is het.[/quote]

Omdat het niet eerlijk is om van een zachte hulp ineens naar een stevige straf te gaan(let op, persoonlijke mening ;) ). Daar zit geen enkele opbouw in, geen enkele kans om het goed te doen zonder in een hoge fase te komen.

De opbouw zorg ervoor dat het paard weet wat er kan gaan komen en dan wordt het meer een "spelletje". Met een zweep zou je bv dan na je kuit wat sterker te maken eerst zachtjes maar ritmisch op je laars kunnen tikken om die rustig aan naar achteren te verplaatsen, als het paard dan nog niet reageert kan je de intensiviteit verhogen tot je wel een reactie krijgt, om dan gelijk te belonen natuurlijk.
Dat maakt het naar mijn mening eerlijker.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:26

Bowen schreef:
DezeNaam schreef:

Wat is daar zielig aan? Je paard moet reageren op je been, als hij dat niet doet krijgt hij een tik met de zweep, zo simpel is het.

Omdat het niet eerlijk is om van een zachte hulp ineens naar een stevige straf te gaan(let op, persoonlijke mening ;) ). Daar zit geen enkele opbouw in, geen enkele kans om het goed te doen zonder in een hoge fase te komen.

De opbouw zorg ervoor dat het paard weet wat er kan gaan komen en dan wordt het meer een "spelletje". Met een zweep zou je bv dan na je kuit wat sterker te maken eerst zachtjes maar ritmisch op je laars kunnen tikken om die rustig aan naar achteren te verplaatsen, als het paard dan nog niet reageert kan je de intensiviteit verhogen tot je wel een reactie krijgt, om dan gelijk te belonen natuurlijk.
Dat maakt het naar mijn mening eerlijker.

dat bedoel ik dus, ik heb het over dat mij niet is geleerd dat je eerst zachte hulpen moet geven, maar meteen moet overgaan op de harde hand

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:36

musiqolog schreef:
Hm, dan hou je toch niet van je paard...? Enfin, zulke figuren worden er vanzelf een keer hard afgegooid en krijgen dan toch wel hun verdiende loon.

Plús dat ze nooit een echt goede band met hun paard krijgen en nooit op hoger niveau kunnen komen

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:38

Arc_En_Ciel schreef:
musiqolog schreef:

Plús dat ze nooit een echt goede band met hun paard krijgen en nooit op hoger niveau kunnen komen

Dus omdat ik mijn paard straf met de zweep als hij echt niet luistert heb ik geen band met mijn paard? Ben benieuwd waar jij dat vandaan haalt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:20

DezeNaam schreef:
Dus omdat ik mijn paard straf met de zweep als hij echt niet luistert heb ik geen band met mijn paard? Ben benieuwd waar jij dat vandaan haalt.

Wat versta jij onder straf?