Ik las net op de site basisrijkunst, dat degene in academische rijkunst onderricht is en les krijgt van Noor Tanger.
Dus vandaar mijn vraag en interesse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MoniqueB schreef:Nee Noor staat niet voor AR! Maar Noor is heel erg veelzijdig, heeft een enorme ervaring en ziet exact waar er aan gewerkt moet worden. Voor mij is Noor de perfecte aanvulling op de AR. Daarbij heb ik een paard met een aantal lichamelijke beperkingen en dan heb je echt regelmatig een "oog" vanaf de grond nodig.
Moll schreef:zoals Monique al aan geeft is noor heel er veelzijdig, en heeft een berg van ervaring en 1 van haar sterke kanten is werken met en in een bepaalde stroming, ze is wel klassiek ingestelt door haar flexibile instelling en omgang met mensen kan ze dus werken aan de problemen die de mense hebben, vandaar dat ze dus in bijna alle takke van de paardensport klanten heeft.
cherie78 schreef:Moll schreef:zoals Monique al aan geeft is noor heel er veelzijdig, en heeft een berg van ervaring en 1 van haar sterke kanten is werken met en in een bepaalde stroming, ze is wel klassiek ingestelt door haar flexibile instelling en omgang met mensen kan ze dus werken aan de problemen die de mense hebben, vandaar dat ze dus in bijna alle takke van de paardensport klanten heeft.
Oké, duidelijk.
Dus als ik het zo lees, kan het één, een aanvulling zijn op het ander.
Er zijn dus blijkbaar meerdere wegen die naar Rome leidenen hoeven elkaar dus niet te kruisen, in de weg te zitten of wat dan ook.
Wat goed is bij AR, is dan blijkbaar ook goed bij KR
neapolitano schreef:Ik volg deze topic met veel interesse, Hoewel het verschil tussen AR en KR voor mij nog niet duidelijk maar ik vroeg mij eigenlijk of Ernest van Loon ook valt in een van deze katogorieen of dat het helemaal off-topic is.
Ik train al jaren bij iemand die altijd de trainingsmethode (voor zover je daarvan kan spreken) van Ernest geeft. Het komt zoals ik dit topic lees komt het op mij over als klassieke dressuur maar of je de trainingsmethode een stempel kan geven? ik weet het niet.
ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.
laura1986 schreef:Er is echter 1 ding wat mij stoort (in alle vormen van ruiterij), dat is het bit. Ookal wordt het goed gebruikt, het blijft een metalen ding in een paardenmond. En volgens mij hoort dat daar niet.
laura1986 schreef:Zeer interessant topic, ik lees al ruime tijd mee. Zelf heb ik, meen ik, onvoldoende praktijkervaring om inhoudelijk goed te kunnen reageren. Gelukkig is er al veel geschreven over waarom KR wel goed is en AR eigenlijk niet.
Ik heb AR diverse malen in de praktijk gezien en ook met een AR getraind paard mogen werken. In eerste instantie kwam het geheel prima en paardvriendelijk op mij over, maar er kloppen enkele dingen gewoon niet aan waardoor het voor mij geheel niet meer klopt. Het paard waar ik mee mocht werken voelde ook niet prettig aan. Dit was voor mij de doorslag om te stoppen met zoeken in deze hoek.
Enkele maanden geleden ben ik in contact gekomen met Bianca Boonacker. Zij heeft mij goed uit kunnen leggen wat er hier ook in het topic wordt beschreven. Daarom ben ik ook bij haar gaan lessen.
Vorig weekend had zij in samenwerking met Willy ten Hage een demonstratie van klassieke dressuur, in de vorm van open lessen aan uiteenlopende combinaties. Ik vond dit erg leerzaam en hoop dat er in de toekomst dan ook meer ruiters deze weg weten te vinden.
laura1986 schreef:MoniqueB Ja een mens hoort ook niet op een paard, maar het kan wel, en als je paard wil rijden is dat de enige juiste plaats.. Een bit is echter niet noodzakelijk hiervoor. Maargoed, dat heeft verder niks met rijstijl te maken.
midgie schreef:Nou dan geen hekel, maar heb je ooit les van deze man gehad 3 mnd stage gelopen?
Denk niet dat hij er zelf wat aan kan doen dat mensen zo als jij hem een Goeroe gaan noemen en weet ook zeker dat dat niet zijn bedoeling is, dat Marijke de jong het op de kaart gezet heeft in Ned is alleen maar goed , want er zijn al heel veel paarden bij gebaat geweest die anders al lang een frikadel waren geweest .
Ik geef toe dat er ook charlatans op staan en dat is jammer , maar dat heb je ook bij andere takken van sport.
Ik vind het geen zogenaamde methode een meer mensen met mij, ik vind het een methode die je paard beter maakt en je zegt dat er niet op zit gelet word, nou zal je vertellen als je zit niet ok is dan krijg je ook gene ontspannen oefeningen eruit.
Maar wat vind je dan van Anky en haar aanhangers, vind je haar wel zo geweldig en heb je miss een filmpje van jezelf, je komt zelf zo over of dat je of erg jaloers ben op de mensen die beter kunnen rijden of zelf zo geweldig bent dat wij hier allemaal een puntje aan kunnen zuigen, nou beste mr laat dan eens een filpmje zien van jezelf, hoe doe jij een SB en wat is volgens jou stelling ?
OOk zou ik wel eens willen weten welke naam er achter deze nickname schuilt, zou je die bekent willen maken of ben je daar bang voor??
Want ik zou de echte naam achter deze negatieve dingen wel eens willen weten.
En waarom je er zo van baalt, kan ook zijn dat dit gewoon jij bent?
Maar heb je wel eens kennis gemaakt met Branderup of les van hem gehad??
Hem zijn paarden buiten de video`s zien trainen??