Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Citaat:Er moet ook aangeleerd worden hoe je een en ander doet en op maneges waar men geen fijne paarden heeft zijn ze meer bezig met slechte dingen aanleren en niet vallen dan rijkunst.
_Heleen schreef:@Lusitana
Ik ben het helemaal niet mee eens wat je over die sporen vertelt, ook sporen bestaan er in verschillende vormen en maten.
Ze zijn echt niet allemaal zo vriendelijk als jij hier beschrijft.
Als het puur voor verfijning van de hulpen is kan het er nog door voor mij, maar ze worden helaas nog teveel gebruikt om het paard actiever te krijgen.
Lusitana schreef:_Heleen schreef:@Lusitana
Ik ben het helemaal niet mee eens wat je over die sporen vertelt, ook sporen bestaan er in verschillende vormen en maten.
Ze zijn echt niet allemaal zo vriendelijk als jij hier beschrijft.
Als het puur voor verfijning van de hulpen is kan het er nog door voor mij, maar ze worden helaas nog teveel gebruikt om het paard actiever te krijgen.
Dat ligt nog steeds niet aan het materiaal waar het van gemaakt is, maar hoe ze gebruikt worden.
De vorm en de maat maakt ook niet uit, wel het soort (knop, wiel bv), maar daarbij is het vaal zo dat het er erger uitziet dan het werkelijk is. De wielen zijn bv gemaakt zodat ze juist niet bloijven hangen als je "wrijft" met je spoor en is dus vriendelijk dan een knop die dan de huid op zou kreukelen als het ware.
De verschillenden soorten zijn er ook omdat er verschillend gebruik is en niet alle paarden even gevoelig zijn. Dus ook dat is heel individueel. Waar het ene paard heel heftig op reageert, hoeft een ander paard totaal niet te voelen. Lange en gebogen sporen zijn om op de goede plek te kunnen komen als je daar anders niet bij kunt bv.
Waar het mij om ging is dat het niet is dat omdat ze toevallig van metaal zijn, ze meteen maar zeer doen.
Verkeerd gebruik van dingen is af te keuren, maar daar is iedereen het wel mee eens.
Yamcha schreef:Die klap op de hals heb ik ook nooit begrepen....... heb dat altijd een raar iets gevonden eigenlijk.......
Twiggy2008 schreef:Yamcha schreef:Die klap op de hals heb ik ook nooit begrepen....... heb dat altijd een raar iets gevonden eigenlijk.......
Ik snap die klap en klopjes ook niet. Ik aai mijn paard altijd op zijn hals of bij grondwerk op zijn mooie witte druipkolletje. Vindt hij veel lekkerder en ik hoef hem niets aan te leren, hij snapt de bedoeling meteen.