TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:43

Die klap op de hals heb ik ook nooit begrepen....... heb dat altijd een raar iets gevonden eigenlijk.......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:32

Het gaat erom dat het paard de intentie begrijpt, WAT je ook doet.

We geven alle dieren feitelijk een klopje, inclusief mensen, als beloning. Dit is een natuurlijk instinct van ons dat we dus hebben aangeleerd bij het paard. Paarden zijn erg op tact gericht dus op zich is het niet raar voor ze. Ze geven elkaar ook een kopstoot of knauw in een jolige bui.

We moeten niet vergeten dat alle gestes en hulpen aangeleerd worden of dat nu met of zonder middel als hoofdstel bit, stok of wat dan ook is. De meesten leveren natuurlijke reacties op, de meesten zijn gebaseerd op wat voor de dieren natuurlijk is.

Hoe een mens dus een paard onder controle heeft is dus niet zo belangrijk, dat is niet universeel. Maar het is wel belangrijk DAT er controle is. En het is fijn voor het paard als dat met zo weinig mogelijk verwarring is en pijnvrij. Alleen dan kun je een goed resultaat verwachten.
Dat gaat op voor alle dieren.
Training zal gebaseerd moeten zijn op duidelijkheid, consequent zijn en belonen.
Het maakt niet uit of iemand daarin een bit wil gebruiken of niet.
Het gaat mis als de training niet meer klopt.
Als iemand praat van "ik ga automatisch toch trekken" dan is dat een trainersfout, en het geven van een zachter middel in de handen veranderd die fout niet. Zelf zou ik dan zorgen dat ze op een paard komt dat zeer heftig reageert daarop, of een bit laten gebruiken waarvan ze weet dat het paard daar heel heftig op zal reageren. Dan ga je niet meer "automatisch" trekken, dan blijf je wel met je hoofd erbij.
De ruiter moet ook "afgericht" tot verfijning in de communicatie.

Er moet ook aangeleerd worden hoe je een en ander doet en op maneges waar men geen fijne paarden heeft zijn ze meer bezig met slechte dingen aanleren en niet vallen dan rijkunst.
De kennis is niet overal aanwezig en wordt ook niet overal doorgegeven en is ook niet overal toepasbaar.
Het zijn ook de maneges en instructeurs die hun visie moeten veranderen als je succesvol wilt zijn in het pretig communiceren met een paard.
Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:46

Wat het sporen verhaal betreft: Ik ben even vergeten toe te voegen dat het materiaal waarvan sporen gemaakt zijn, verder ondergeschikt is.
Als je met je vinger prikt of met de achterkant van een potlood, is het effect hetzelfde, maar dat is lastig uit te voeren als je op een paard zit. Er is gekozen voor duurzaam materiaal als metaal omdat het anders te makkelijk breekt of slijt, ook bij gewoon aan de laars zitten zodner je er wat mee doet.
Tegenwoordig betsaat er duurzaam kunststof en je ziet nu dus ook kunststof sporen en bitten.
Materiaal voor paarden en rijden moet gewoon sterk zijn.

Hetzelfde geldt voor bitten. Men dacht niet "waar kan ik een paard nou eens mee pesten?", maar:"Welk duurzaam materiaal breekt niet en voelt glad/prettig aan?" In het begin heeft men trouwens nog de fout gemaakt om koper te gebruiken. Dit is zacht materiaal en slijt door waar je ringen maakt, dus in de verbinding bij een gebroken trens en bij de bitringen.
Ook is er geexpirimenteerd met vormen en diktes, reden waarom er tegenwoordig zoveel soorten bestaan. Men is van het begin af aan, en nog steeds, aan het zoeken naar bitten die fijn aanvoelen of voor specifiek werk het beste zijn.
Dit is hetzelfde voor bitloze hoofdstellen, daarin bestaan ook allang niet meer alleen de "ouderwetse" bosal en hackamore, maar een hele verzameling waar je uit kunt kiezen wat het beste is voor jouw paard, jou en het werk dat je er mee wilt doen.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:24

@Lusitana
Ik ben het helemaal niet mee eens wat je over die sporen vertelt, ook sporen bestaan er in verschillende vormen en maten.
Ze zijn echt niet allemaal zo vriendelijk als jij hier beschrijft.
Als het puur voor verfijning van de hulpen is kan het er nog door voor mij, maar ze worden helaas nog teveel gebruikt om het paard actiever te krijgen.

Citaat:
Er moet ook aangeleerd worden hoe je een en ander doet en op maneges waar men geen fijne paarden heeft zijn ze meer bezig met slechte dingen aanleren en niet vallen dan rijkunst.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ook ik heb enorm veel slechte dingen aangeleerd op de manege, die soms enorm moeilijk zijn om terug af te leren.
Eens ik op mijn paardje reed, heb ik mijn rijstijl moeten veranderen, want als ik te hard in de mond ben of mijn zit niet goed is dan zie je dat onmiddellijk in haar reactie. Dit was helemaal nieuw voor mij.
Maar door nu bitloos te rijden, heb ik opnieuw een andere visie gekregen over paard vriendelijk paardrijden.

xBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:19

Ik ben er zelf niet op tegen :), ik rijd zelf ook vaak bitloos. Sommige paarden luisteren er beter naar dan andere. Waar ik wel op tegen ben, zijn mensen die hard het hoofd van het paard naar links en rechts trekken omdat ze nu het 'stuur' kwijt zijn. Zelf rijd ik dan met neckrope, waar het paardje van die ene vriend van mn moeder dus erg goed naar luistert en het allemaal goed oppakt :).

Als je voorzoverre het paard geen pijn doet, vind ik alles wel best :)

Demii96A

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:27

Ben er niet tegen,
maar ben er wel tegen als e het verkeerd gebruikt! :(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:27

_Heleen schreef:
@Lusitana
Ik ben het helemaal niet mee eens wat je over die sporen vertelt, ook sporen bestaan er in verschillende vormen en maten.
Als het puur voor verfijning van de hulpen is kan het er nog door voor mij, maar ze worden helaas nog teveel gebruikt om het paard actiever te krijgen.

Dat ligt nog steeds niet aan het materiaal waar het van gemaakt is, maar hoe ze gebruikt worden.
De vorm en de maat maakt ook niet uit, wel het soort (knop, wiel bv), maar daarbij is het vaal zo dat het er erger uitziet dan het werkelijk is. De wielen zijn bv gemaakt zodat ze juist niet bloijven hangen als je "wrijft" met je spoor en is dus vriendelijk dan een knop die dan de huid op zou kreukelen als het ware.
De verschillenden soorten zijn er ook omdat er verschillend gebruik is en niet alle paarden even gevoelig zijn. Dus ook dat is heel individueel. Waar het ene paard heel heftig op reageert, hoeft een ander paard totaal niet te voelen. Lange en gebogen sporen zijn om op de goede plek te kunnen komen als je daar anders niet bij kunt bv.
Waar het mij om ging is dat het niet is dat omdat ze toevallig van metaal zijn, ze meteen maar zeer doen.

Verkeerd gebruik van dingen is af te keuren, maar daar is iedereen het wel mee eens.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:32

Lusitana schreef:
_Heleen schreef:
@Lusitana

Dat ligt nog steeds niet aan het materiaal waar het van gemaakt is, maar hoe ze gebruikt worden.
De vorm en de maat maakt ook niet uit, wel het soort (knop, wiel bv), maar daarbij is het vaal zo dat het er erger uitziet dan het werkelijk is. De wielen zijn bv gemaakt zodat ze juist niet bloijven hangen als je "wrijft" met je spoor en is dus vriendelijk dan een knop die dan de huid op zou kreukelen als het ware.
De verschillenden soorten zijn er ook omdat er verschillend gebruik is en niet alle paarden even gevoelig zijn. Dus ook dat is heel individueel. Waar het ene paard heel heftig op reageert, hoeft een ander paard totaal niet te voelen. Lange en gebogen sporen zijn om op de goede plek te kunnen komen als je daar anders niet bij kunt bv.
Waar het mij om ging is dat het niet is dat omdat ze toevallig van metaal zijn, ze meteen maar zeer doen.

Verkeerd gebruik van dingen is af te keuren, maar daar is iedereen het wel mee eens.

Ja, maar ik vind het fout om te vergelijken met de druk van een vinger of van de achterkant van een potlood. Als je beiden eens in je buik duwt zal je het verschil wel voelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:33

And your point is?
En prik eens met een vinger in je buik, en met drie vingers in je buik?
Hoe groter en grover de spoor, hoe meer de druk over een groter oppervlakte verdeelt wordt.
Dus ja, een potlood is scherper dan een vinger, en één vinger is scherper dan drie.
Ik snap alleen niet wat dit met het wel of niet rijden met bit te maken heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:12

Misschien gebrek aan ervaringen?
Bijvoorbeeld dat ze een paard kennen dat alleen maar met bit gereden kan worden, en niet bitloos. Die dan gelijk denken dat het slecht is voor alle paarden.. ?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:24

Waarom gaan we over op sporen en beloningen? Dan word het zo "N offtopic :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:39

Yamcha schreef:
Die klap op de hals heb ik ook nooit begrepen....... heb dat altijd een raar iets gevonden eigenlijk.......

Ik snap die klap en klopjes ook niet. Ik aai mijn paard altijd op zijn hals of bij grondwerk op zijn mooie witte druipkolletje. Vindt hij veel lekkerder en ik hoef hem niets aan te leren, hij snapt de bedoeling meteen. ;)

Pedro_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:49

Ik ben er niet tegen, het is bij elk paard verschillend, sommige moet je wel bitloos rijden, het is maar net waar je het paard het fijnst mee kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:57

Twiggy2008 schreef:
Yamcha schreef:

Ik snap die klap en klopjes ook niet. Ik aai mijn paard altijd op zijn hals of bij grondwerk op zijn mooie witte druipkolletje. Vindt hij veel lekkerder en ik hoef hem niets aan te leren, hij snapt de bedoeling meteen. ;)

Dat lijkt mij somehow ook logischer :)
Ik doe bij de merrie in haar manenkam kriebelen, vindt ze geweldig, en ze begrijpt precies wat ik bedoel :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:37

Mensen? Waarom gaan we over op beloningen? Dit topic ging toch over tegen bitloos rijden? :') Ik heb zelf een topic over klopjes

skippy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:22

Ik ben niet echt voor, maar ook niet tegen het bitloos rijden.
Als je het hoofdstel op de goede manier gebruikt heb ik er helemaal niks op tegen, maar je kunt het hoofdstel ook verkeerd gebruiken. De druk zit namelijk niet op het bit, maar op de neus bij bitloos en als je dan teveel druk gebruikt zou je het neusbeen kunnen breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 02:08

Ik ben voor bitloos rijden, ookal durf ik er soms nog wel eens een bitje in te stoppen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:20

interresant topic ;) alleen de laatste pagina's wijken af :P
het ging over bitloos en toen opeens over sporen en belonen :D haha

ik ga dit zeker volgen.
Ik rij zelf met bit en ben niet per definitie TEGEN bitloos rijden. sterker nog ik wil het zelf eens proberen met mn paardje en dan vooral met buitenritten..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:45

Ik zit ook wel eens te denken om eens bitloos te proberen. Helaas ken ik niemand die dit doet, om eens een bitloos hoofdstel uit te proberen.
De reden is dat mijn paard super gevoelig in de mond is. Na een aantal bitten te hebben geprobeerd en heel goed mijn handen stilhouden gaat het rijden gelukkig veel beter.
Ik heb wel eens gezien als ik het bit indeed, dat mijn paard probeert de tong over het bit te krijgen.
Maar zodra het hoofdstel goed zit, stopt ze daar weer mee.

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:24

nou aan de ene kant vind ik bitloos weer heel goed.. maar je moet er wel mee leren omgaan, want je moet nu niet denken van o ik kan nu niet zen mond kapot trekken, maar als je te hard trekt dan kan je ook een botje in zen neus breken en dat is veel gevaarlijker ;) maar mijn voorkeur gaat toch naar een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:48

Leuk dat je op Bokt komt, echt. Maar zou het veel moeite voor je zijn om iets terug te lezen? Zeg maar, het topic diagonaal doorlezen? Dan roep je namelijk geen dingen die al een 20 keer weerlegd zijn, iig niet zo ongenuanceerd.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:51

Mag de TS niet zelf weten hoeveel die leest? :+

Yamcha schreef:
Leuk dat je op Bokt komt, echt. Maar zou het veel moeite voor je zijn om iets terug te lezen? Zeg maar, het topic diagonaal doorlezen? Dan roep je namelijk geen dingen die al een 20 keer weerlegd zijn, iig niet zo ongenuanceerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:54

De poster boven mij is niet de TS hoor :)

Dan staat er namelijk een lijntje onder.

En nee, even teruglezen, en iig zorgen dat mensen niet dingen 80 keer hoeven uit te leggen, heet internetetiquette. Zo je mening even neerkwakken is ontzettend onbeleefd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:21

Ben het eens met Yamcha. Die onzin is overigens al honderd keer gezegd en het klopt niet eens. :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:13

Ja ok je hebt gelijk

Twiggy2008 schreef:
Ben het eens met Yamcha. Die onzin is overigens al honderd keer gezegd en het klopt niet eens. :+