Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:20

Volgens mij zal zijn beweging dan anders worden. Als je hem voor niet zo tegenhoudt, kan het achterbeen verder naar voren grijpen en zal het voorbeen waarschijnlijk minder omhoog gaan.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:00

Ik vind het slomo filpje slecht te zien van die kant.

Hierbij een filmje van aken. Ik geloof dat men daar weg van was? Ik heb daarom mijn commentaar erbij gezet. Ik weet het, ik ben kritisch. Nu zal ik gaan zoeken naar en filmpje wat mij aanstaat.

http://www.youtube.com/watch?v=IRzGYkQHwzM

ok. begin, onregelmatig achter in de passage.
1e piaff zitten ook onregelmatigheden tussen
2e piaffe, onregelmatig bij wegrijden
1e verruimde draf, in de hoek daarvoor sleept hij bijna met zijn achterbenen. Tijden de verruiming hebben zijn achterbenen iets meer actie, maar niets in vergelijking wat voor doen (mooi om te zien voor leek, maar paard loopt in 2 delen) tijdens de verruiming komt zijn neus er amper uit. opgekropt ziet het eruit.
appuyement 1e deel vind ik mooi (aanleuning iets gespannen) 2e deel komt achter minder mooi mee als 1e deel.
verruiming, beter als de 1e, neus komt er beter uit, verder zelfde als 1e.
passage en verruiming op a-c lijn lastig te zien vanaf deze kant
Galloppeert aan... geen commentaar nodig
stap voor verruiming is kort en gespannen. tijdens de verruiming komt zijn neus er eindelijk uit. tijdens het opnemen van de teugels gebeurt dat niet echt netjes, zeg maar
Appuyement naar links echt heel mooi, neer rechts ietsjes minder. tijdens de wissel naar link gooit hij zijn kont naar binnen
Tijdens de galop verruiming zou ik zijn hals wat langer willen zien. Het terug nemen, tja wel duidelijk, maar ik vind het niet geleidelijk gaan en niet mooi om naar te kijken.
piroutte goed. wissels: geen commentaar. verruiming slecht te zien. pirouette vind ik raar om te zien, maar ik weet niet wat er raar aan is. wissels weer goed (als ik heel mierenneukerig ben, vind ik de laatste sprongen achter een beetje onhandig) verruiming, zelfde als alle anderen. Hals meer eruit. terrugrijden. tja, dat zien jullie zelf hoop ik wel. piaff onregelmatig achter. passage start achter met een onrechelmatige pas. daarna verbeterd. Hij staat mooi vierkant stil.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:13

Ik ben zelf al met heel goed onderbouwde argumenten en uitleg gekomen, heb zelfs de moeite genomen om beelden vertraagd op te nemen zodat zelfs leken die de moeite willen doen kunnen zien dat het wél goed is wat ze doen, en volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat je een penny of jaloers was.
"Laat eens wat zien dan" is dus net als de rest van je commentaar op deze proef een beetje raar...
Hetgeen je zegt als commentaar zijn geen feiten, maar jouw mening. Die kan ik toch niet veranderen dus heeft het weinig zin om daarover in discussie te gaan.

Ayasha schreef:
horseyfries schreef:
Vind jij "niet mooi om naar te kijken" en "raar om te zien" nu echt opmerkingen waar we iets mee kunnen?

Ik vind lijntje tot nog toe nuttiger en meer onderbouwen dan jij doet. :\

Lijntje; ik kan het enkel met je eens zijn. :) Pirouette heb ik altijd het idee dat Totilas er onderuit wilt springen en dat Edward alle moeite heeft om hem er in te houden.

Tsja, als jij dat nuttig en onderbouwt vind, omdat het toevallig aansluit bij jouw mening, dan is dat zo. Er is weinig "onderbouwing" te vinden, alleen wat zij vind. Maar dat is gelukkig alleen haar mening (en die van jou) en dus mogen we heel blij zijn dat er nog een heleboel mensen op deze wereld zijn die wél verstand hebben van dressuur, en dat zij ook in die juryhokjes zitten ipv jullie.
Ik zie me al thuis komen met mijn protocol: "sleept BIJNA met de achterbenen" (dus niet?), "neus komt er amper uit" (dus het is goed?), passage en verruiming: "sorry, lastig te zien, geen punten", verzamelde stap is korter dan de uitgestrekte stap (ja duh!), terugnemen niet geleidelijk (op Grand Prix niveau een progressieve overgang?), pirouette: "raar om te zien, maar ik weet niet wat er raar aan is" (dus??), wissels: "achter beetje onhandig" (waren ze nu goed of niet goed??).
Laatst bijgewerkt door Revanches op 05-08-10 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd tot 1.

Ayasha
Blogger

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:36

"sleept bijna met de achterbenen" (dus er is geen activiteit maar hij struikelt er ook nog niet over)
"neus komt er amper uit" (hij loopt nog net niet met zijn kin op zijn borst maar we houden het subtiel uit respect voor ruiter en paard)
geleidelijk terug nemen heeft niets te maken met progressieve overgang maar met voorbereiding en vloeiend zijn van de overgang. ;)

Achter beetje onhandig kan ik wel uitleggen: die achterhand zwenkt van rechts naar links en terug. ;) Heb hem nog geen enkele rechte wissel zien springen. :) Hij begint stilaan te beteren er in maar recht zijn ze nog lang niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:51

Hij doet het op elk filmpje opnieuw en op Indoor Brabant deed ie het zo mogelijk nog harder. :D
Maar als je dat argument weer wil uit melken bij gebrek aan beter of de mogelijkheid om toe te geven dat zijn wissels simpelweg niet "perfect" zijn, zijn we uit gepraat. :(:)
Jij valt misschien graag in herhaling maar ikke nie. :D

Ik kan mijn paard trouwens perfect geleidelijk terug nemen zonder meteen een progressieve overgang te maken. :(:)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:32

Moet ik inderbouwen wat ik bedoel met slepen van de achterbenen? haha nou, nu ben jij een beetje aan het zeuren hoor.
Tja, lastig om te zien. Daarom zitten er ook meerdere jury leden? daar is al een hele bladzijde over gesproken waarom dat is. Vanaf de kant waarop het gefilmd was, kon ik niet genoeg zien om er iets op te zeggen. Dus zeg ik er niets over.
Als ik zeg "achter komt niet mooi mee, bedoel ik de actie vanuit het achterbeen. Dat blijft achter. Valt trouwens op dat dat vooral is tijdens de apuyementen naar rechts
Met opgekropt en neus er niet uit, bedoel ik: paard loopt met zijn kin op zijn borst, terwijl tijdens andere stukken te zien is dat hij zijn hals langer kán maken en zijn neus er meer naar voren kán brengen. Dit wil ik graag zien tijdens een verruiming en dat toont hij niet.
Stap kort en gespannen, vind ik niet normaal. Ook een verzamelde stap kan ontspannen en ruimer als dat hij nu laat zien. Namelijk tijdens de verruiming toont totilas dat hij behoorlijk ruim kán stappen. Dus dan kan dat ook tijdens de verzameling. (het ziet er niet uit zoals bonfire toendertijd liep, maar het kan wel beter)
Opnemen van de teugels en contact maken gebeurd met een ruk aan de teugels. Tja ik vind dat, op dat niveau (op elk niveau) gewoon niet kunnen.
Met niet geleidelijk bedoel ik: Hij neemt dat paard met een flinke ophouding terug, lijkt meer op een sliding stop (ietwat overdreven)dan op een netjes teruggereden verzameling.
Wissels onhandig: hij zwaait met zijn billen van links naar rechts (zullen de vrouwen misschien leuk vinden?) maar het is niet recht gesprongen.

Nogmaals, ik ben geen penny en geen leek. Maar ik ben ook geen prof. Maar als ík dit al zie, als het mij al opvalt. Dan moet het de jury volgens mij ook opvallen. En nogmaals, ik zeg niet dat het geen slechte proef is ofzo, maar ik vind wel dat hij veel te hoge punten heeft gehad voor wat hij heeft laten zien. En dat vind ik jammer.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:42

Nogmaals de slomo bekeken, nu thuis en dan gaat het beeld beter.
Blijf erbij dat het eerste deel (het deel vóór de verruiming) niet fijn gefilmpd is. 2e deel (halverwege de verruiming) is erg goed te zien. Moet zeggen dat ik het 1 van zijn mooiere verruimingen vind. Je ziet in dit filmpje ook zijn hals meer verlengen en zijn neus er veeel meer uitkomen (bijna te ver, maar leiver dit dat het opgekropte) Zijn achterbenen lijken hierdoor meer in actie te komen. Alsnog doen zijn achterbenen lang niet wat zijn voorbenen showen. En daardoor vind ik het beeld 2delig zeg maar.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:50

horseyfries schreef:
Ok, maar dan verandert er op zich dus niets aan de beweging volgens jou, het wordt alleen gecontroleerder?
Het leek alsof je wilde zeggen dat zijn beweging anders zou worden.

Nah, ik bedoel gecontroleerder inderdaad, maar nu ik er over nadenk geloof ik wel dat de beweging van het voorbeen dan meer voorwaarts (i.p.v. omhoog-naar voren) zal worden, omdat er met minder kracht eerst knie-actie naar boven volgt, wat Vur dus zei. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:08

johnvannim schreef:
Ik denk eerder dat 'horseyfries' als één van de weinigen de definitie wél correct in haar innerlijke vocubulaire heeft opgeslagen... Tenslotte kun je een definitie helemaal niet interpreteren, een definitie is een definitie en deze is niet aan interpretatie onderhevig.
Het lijkt dat juist jíj moeite hebt met de definitie van het woord 'geleidelijk'. Nee excuus, het is nog vele malen erger; je gebruikt hier tautologie (voor de minder intelligente medemens; je zegt twee keer hetzelfde in één zin = tautologie).

Citaat:
Ik denk dat je gewoon moeite hebt met het interpreteren van "geleidelijk" Geeft niet.

Het begrip 'geleidelijk' en 'meteen' staan recht tegenover elkaar, ze zouden elkaars tegenstellingen kunnen zijn (ongeveer, de tegenstelling van 'geleidelijk' is 'direct' of 'abrupt') Dus 'geleidelijk' en 'niet meteen' zijn gelijk, net zoals in 'nooit' en 'altijd niet'. Je zegt dus twee keer in je zin dat je je paard geleidelijk terugneemt (of dat je het niet meteen progressief doet).

Als je begint met hameren op de interpretatie van andere mensen van de door jou (verkeerd) gebruikte woorden, zorg dan dat je zelf foutloos bezig bent. Hoe kun je in jouw laatste reactie 'geleidelijk' tussen " " zetten, terwijl deze alleen gebruikt horen te worden bij citaten? Buiten dat zet je achter het woord 'geleidelijk' geen punt (of ander leesteken), maar je begint het eerstvolgende woord wél met een hoofdletter.

Kortom; als je iets wilt overbrengen en dat lukt je niet, geef dan niet de ontvanger de schuld wanneer de miscommunicatie ligt bij je eigen problemen met de Nederlandse taal. Jijzelf faalt in het uitzenden van je boodschap. Beetje kinderachtig, zou ik zeggen, om een ander de schuld hiervan te geven.

Edit; foutje in de lay-out.

Ik snap werkelijk waar niets van dit bericht. Als er staat wat ik denk dat er staat dan vrees ik dat je het nog een keer moet proberen te lezen, maar ik twijfel er over dus als je wil dat ik het begrijp dan ga je nog eens moeten proberen vrees ik.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:38

Progressief is het makkelijkst.
Ik denk dat je daar niet mee wegkomt dan.

In B en L moet je je overgangen een beetje uitsmeren zeg maar, dat je een aantal passen erover doet om van de ene naar de andere te gaan.
Of als je moet halthouden vanuit draf, dat er een stukje stap tussen zit.

Als je hoger komt dan mag dat niet meer en moet het meer abrupt (="niet-progressief").
Daarvoor moet je fijnere controle hebben, om dat goed te doen.

On topic: dat achterbeen komt prima mee. Dat moet ook wel voor de meer verzamelende oefeningen, anders kun je die niet rijden.
De uitgestrekte draf vertekent wellicht wat doordat het voorbeen de aandacht trekt.
Ergens in het begin was een slowmotion filmpje waarop je het goed kan zien.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:54

Moderatoropmerking:
LAATSTE WAARSCHUWING!!! Ik heb weer een heleboel offliner berichten verwijderd, en diverse persoonlijke aanvallen(Serieus persoonlijke maar ook sarcastische). Dit alles is natuurlijk niet de bedoeling van dit topic.
Ik heb hiervoor al vaker gewaarschuwd, maar als men zich niet kan aanpassen ben ik geneigd een slotje te plaatsen. Dus plaats hier alleen een serieuze reactie als je ook daadwerkelijk iets toe te voegen hebt met een correcte onderbouwing van je mening!!!Ook kort afstandelijke vragen horen uitgebreider te zijn!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:31

Sander_ schreef:
horseyfries schreef:
Ok, maar dan verandert er op zich dus niets aan de beweging volgens jou, het wordt alleen gecontroleerder?
Het leek alsof je wilde zeggen dat zijn beweging anders zou worden.

Nah, ik bedoel gecontroleerder inderdaad, maar nu ik er over nadenk geloof ik wel dat de beweging van het voorbeen dan meer voorwaarts (i.p.v. omhoog-naar voren) zal worden, omdat er met minder kracht eerst knie-actie naar boven volgt, wat Vur dus zei. :j

Zeg je nu als ik het goed begrijp dat er nu nog door MINDER kracht méér knie-actie is, en je denkt dat als hij beter gereden wordt en hij MEER kracht ontwikkelt hij MINDER knie-actie krijgt?
Mij lijkt het tegenovergestelde waar: hoe meer kracht, hoe meer knie-actie.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:38

Nou, ik kan nog wat meer proberen te verduidelijken wat ik bedoelde. Als je veel activiteit opwekt bij je paard (dus meer aandrijft) en je houdt hem in verhouding voor veel tegen, dan gaan de voorbenen de lucht in. Dat werd vroeger veel gedaan bij hengstenshows. Een rondje voor de fokkers was niet alleen in uitgestrekte draf, maar ook vooral veel gewapper met de voorbenen. Het paard moet ergens heen met zijn activiteit als ie in de hals geen ruimte krijgt om te verlengen in het frame. Als je ziet dat Edward de teugels, handen en de lengte van de hals van zijn paard hetzelfde houdt, als in de piaffe bijvoorbeeld, maar hij vraagt wel de activiteit van een uitgestrekte draf, tja, dan stop je het achterbeen en activeer je het voorbeen in verhouding tot elkaar meer. Daarom denk ik dat ie ook niet zozeer verruimt in de uitgestrekte draf en daarom krijgt hij daar van de jury ook nooit 10-en voor. Want die mensen hebben er volgens mij best wel verstand van en vinden dus ook dat het beter kan. Ik heb gezien dat ie er 7-ens voor heeft gekregen. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:33

Wat je zegt gaat op voor paarden die van nature niet heel veel knie-actie hebben, die kun je idd zo getrixt voorstellen op shows. Het gaat hier echter om een paard wat van nature veel knie-actie heeft. Ik verwacht dus niet dat die knieactie minder wordt als er nog meer kracht van achteren naar voren door kan komen, maar dat die knie-actie dan alleen maar nog hoger gaat worden.
De enige manier waarop je minder knie-actie kan doen met Totilas is volgens mij hem uit elkaar laten vallen en achter juist niet mee laten komen. Dan laat hij zijn benen eerder vallen, maar dat kun je moeilijk een verbetering noemen.
Volgens mij moet je ook helemaal niet minder knie-actie willen, als een paard van nature dat heeft is daar niets mis mee.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:18

horseyfries schreef:
Zeg je nu als ik het goed begrijp dat er nu nog door MINDER kracht méér knie-actie is, en je denkt dat als hij beter gereden wordt en hij MEER kracht ontwikkelt hij MINDER knie-actie krijgt?
Mij lijkt het tegenovergestelde waar: hoe meer kracht, hoe meer knie-actie.

Ik bedoel inderdaad hetzelfde als jou, mijn laatste zin klinkt alleen een beetje krom, wat ik ermee bedoel is simpelweg: bij een meer gecontroleerde beweging (waarbij Ed hem ook minder hoeft te remmen uit overijverigheid) zullen zijn voorbenen met MINDER woeste kracht naar boven worden 'gesmeten' (de knie-actie) en meer richting strekken (naar voren).
Overigens is het heel theoretisch, het zou inderdaad ook goed kunnen dat hij evenveel knie-actie behoudt omdat dat er nu eenmaal in zit en er niet meer uit gaat, of dat hij evenveel knie-actie behoudt en juist minder power 'naar voren' overbrengt.

Sterker hoeft hij in het voorbeen IMO niet te worden, hij heeft al een enorme power, voor die betere controle hoeft hij denk ik niet nog sterker te worden, wat meer evenwicht/dosering is voldoende denk ik. Overigens heb ik het nergens over "beter gereden", die beoordeling maak ik nergens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:33

Sander, ik kan het niet anders dan met je eens zijn, maar omdat een moderator vind dat ik dat niet in een paar woorden mag zeggen, zal ik er een heel verhaal van maken. Doe geen moeite het te lezen, het komt op één ding neer: ik ben het met je eens! Maar aangezien dat ook al een onnuttige one-liner schijnt te zijn, hier de hele uitleg:

bij een meer gecontroleerde beweging, waar Totilas meer wacht en niet zelf naar voren schiet, zal denk ik het achterbeen nog dieper onder komen omdat het dichter bij zijn lichaam blijft en nog meer dragend wordt, zal de kracht die hij van achteren naar voren ontwikkelt nog groter worden en zal daardoor hij nog meer achter zakken en voor omhoog gaan in de schoft. Hierdoor wordt zijn schoudervrijheid nog groter en zal het voorbeen dus nog hoger kunnen gaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:08

En daar heeft het trainen zoals bij tuigpaarden niets mee te maken? Al die touwtjes met katrollen of toeters en bellen?
Wat blijt er over van de natuurlijke dressuur beweging en gangen? Is het niet net circusdressuur show, bedoel ik dat het die bewegingen en gangen gaat tonen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:15

Nee, daar heeft het niets mee te maken, want een paard wat deze bewegingsvorm van nature heeft wordt niet getraind met dat soort dingen....
Dit is simpelweg dressuur zoals het hoort, door een goede training meer gewicht op het achterbeen en daardoor meer schoudervrijheid.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:18

En dat weet u zeker? U weet hoe er getraind kan worden op verschillende wijze en manieren. En dat het altijd in de beweging zichtbaar zal worden. Dat kan geen mens doen blijven verstoppen en verzwijgen. U weet vast en zeker ook wel de tricks met beslag?

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:34

Afgelopen zaterdag heb ik in Hengelo prachtige tuigpaardveulentjes gezien met veel aangeboren actie van het voorbeen, met veel knie, een prima achterbeen én veel ruimte ( veel meer nog dan vroeger)... Ik zit mezelf dit hele topic al af te vragen waarom men denkt dat veel ruimte en knie niet, of minder, gepaard kunnen gaan met een goed achterbeengebruik. Wanneer je die jonge dingen ziet lopen op zo'n keuring, dan loopt het water in je mond. Het kan echt wel goed samen! ( bij tuigpaarden zelfs een vereiste!) Op de foto's van Totilas ( en filmpjes) valt het inderdaad wat op dat dit niet (altijd) zo is. Met een goed gebruik van die achterhand zou het voor nog spectaculairder kunnen denk ik. Hoe meer motor van achter, hoe meer lichtheid van voren! Daar valt dus nog wat te winnen!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:37

Maar totilias is toch geen tuiger of wel?

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:49

Nee, Totilas is geen tuiger. Ik las een paar pagina's geleden dat wanneer hij meer kracht zou ontwikkelen achter, dit ten koste zou gaan van zijn voorbeen. Ik ben van mening dat dit niet zo is en dat daar nog winst te behalen valt. De tuigpaardveulentjes haal ik aan vanwege hun bewegingsvorm en kracht van achter. De training van tuigpaarden gebeurt, veelal, op dezelfde manier als die van dressuurpaarden, gericht op het sterker maken van een achterhand. Het is niet meer altijd allemaal toeters en bellen zoals je voorheen meer zag. Het gebruik van die middelen is ook altijd terug te zien in de beweging en gaat, bijna altijd, ten koste van het achterbeen....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:59

horseyfries schreef:
Wat je zegt gaat op voor paarden die van nature niet heel veel knie-actie hebben, die kun je idd zo getrixt voorstellen op shows. Het gaat hier echter om een paard wat van nature veel knie-actie heeft. Ik verwacht dus niet dat die knieactie minder wordt als er nog meer kracht van achteren naar voren door kan komen, maar dat die knie-actie dan alleen maar nog hoger gaat worden.
De enige manier waarop je minder knie-actie kan doen met Totilas is volgens mij hem uit elkaar laten vallen en achter juist niet mee laten komen. Dan laat hij zijn benen eerder vallen, maar dat kun je moeilijk een verbetering noemen.
Volgens mij moet je ook helemaal niet minder knie-actie willen, als een paard van nature dat heeft is daar niets mis mee.

Van nature loopt ie zo niet, want als Edward hem "gewoon" losrijdt, komt ie helemaal niet zo hoog met de knie. En ook in de wei (als ie daar al loopt) zal ie ook niet zo lopen. Dat ie zijn knie zo hoog opgooit, komt van de manier van rijden. Wel heeft hij daarbij gezien zijn aanleg een hogere knieactie dan menig ander paard. Daarom durf ik erom te wedden, dat als ie hem minder oprijdt en dus iets meer lengte in de hals geeft (en dat heeft niets met uit elkaar laten vallen te maken), wordt die knie minder hectisch en meer voorwaarts. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:56

Ik denk dat je één ding niet goed ziet: hij wordt juist spectaculairder in zijn voorbeen op het moment dat hij hem aan het werk zet. Dat heeft niet persé te maken met de lengte in de hals en oprijden, maar meer met het aan elkaar van achter naar voren rijden, wat bij het losrijden nog niet op die manier gebeurt.
Ook de amazone die hem voor Edward reed getuigde al dat Totilas deze beweging van nature aanbood, dus om nu te veronderstellen dat hij dat niet van nature heeft omdat hij dat niet altijd doet vind ik wat kort door de bocht.
Ik kan mijn Fries ook in een "ponydrafje" laten lopen, dat betekent ook niet dat hij van nature geen knie-actie heeft!

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:55

horseyfries schreef:
Ik denk dat je één ding niet goed ziet: hij wordt juist spectaculairder in zijn voorbeen op het moment dat hij hem aan het werk zet. Dat heeft niet persé te maken met de lengte in de hals en oprijden, maar meer met het aan elkaar van achter naar voren rijden, wat bij het losrijden nog niet op die manier gebeurt.
Ook de amazone die hem voor Edward reed getuigde al dat Totilas deze beweging van nature aanbood, dus om nu te veronderstellen dat hij dat niet van nature heeft omdat hij dat niet altijd doet vind ik wat kort door de bocht.
Ik kan mijn Fries ook in een "ponydrafje" laten lopen, dat betekent ook niet dat hij van nature geen knie-actie heeft!

en met jou ben ik het eens!
waar jullie een discussie over kunnen hebben serieus.
totilas blijft een wonder,
edward heeft genoeg verstand om te weten hoe hij hem moet rijden.
hij heeft goede begleiding en ik neem aan dat hun weten wat het beste is.
jullie laten fotos van gribraldi of totilas zien die misschien niet helemaal correct zijn.
maar het zijn MOMENT opnamen, en een foto wordt niet altijd op het juiste moment geknipt (: