Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:05

Gewoon benieuwd: :9

Hoe moet je dan volgens jullie een 'liever lui dan moe' pony rijden als je deze niet mag 'aanpakken'?

billionache

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:11

@ Nette : vraag ik me ook af hoe ze dat doen, al weet ik het antwoord al : veel overgangen en oefeningen rijden om hem actiever achter te krijgen. Maar heb zelf zo'n 'liever lui dan moe' pony gereden en daarbij hielp dit dus niet, moest ik hem wel even aanpakken :)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:13

Elk paard kan lekker actief lopen als je het interessant maakt voor hem. :) Wees creatief zou ik zeggen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:00

Een paard even aanpakken is soms ook voor het paard veel prettiger. Ik rij een best pittige eigenwijze merrie die ontzettend aan het testen is. Altijd na al die jaren nog elke keer dat ik rij. Als ik haar op haar plaats zet en dus duidelijk laat merken dat ik leider ben en we even ons best gaan doen met rijden loopt ze super en gaat ze briesen en ontspannen. Op het moment dat ik dat niet doe blijft ze twijfelen over deze leiderspositie. Wanneer ik dus te lief voor haar ben zal ze bijna niet haar best gaan doen en blijven zoeken. Een paard in de wei is ook niet altijd even lief tegen een ander paard. Die maken ook goed duidelijk aan elkaar wat de bedoeling is. Een tikje kan mijn pony dus juist aansporen om haar beste beentje voor te zetten. Een tik op het moment dat het onverwacht is en zonder reden is voor haar echter de reden om een flinke bok te geven :p

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:03

Ik zeg ook nooit dat een paard niet 'aangepakt' mag worden zoals paarden dat in de natuur doen. Maar wanneer besluit je je paard aan te pakken? Wat zie jij als testen? En hoe pak je je paard dan aan? Want leiderschap zou ten alle tijden duidelijk moeten zijn en niet steeds opnieuw tijdens het rijden met een tik bevestigd moeten worden.

Duidelijk en streng zijn is niet erg, geweld gebruiken en je paard pijn doen wel.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:15

Dat is mijn hele punt. Ik hoef dat nu inderdaad niet meer duidelijk te maken elke keer dat ik opstap. Maar zo één keer in de zoveel tijd moet ik haar wel aansporen. Zij is een typisch ik ben liever lui dan moe paard. Zo een paard moet je af en toe even aanzetten. Dan heb ik het over een tikje achter het been als aanwijzing. Nu even goed reageren en niet half. Ik geef dat liever goed aan dan dat ik de rest van het uur 'hard' moet aansporen en halve reacties krijg. Als testen zie ik het halve reageren en zo min of meer proberen onder het werk uit te komen. Juist wanneer ik door duidelijkheid haar aandacht heb loopt ze beter en meer ontspannen.

Ik zou nooit en te nimmer mijn paard opzettelijk pijn doen of geweld gebruiken. Ik zie een tik wanneer het paard niet goed luisterd als een duidelijke aanwijzing. Niet als straf of opzettelijk pijn doen van mijn paard.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:19

Dat klinkt goed. :j Toch denk ik sowieso dat de hele manier van rijden van veel mensen niet prettig is voor het paard. De houding, de manier van aansporen en sturen enzovoorts. Daarmee doel ik nu niet op jou hoor Krips! Maar ga maar eens voor de grap op een partner/vriend/vriendin zitten die geknield op de grond zit en laat hem/haar feedback geven terwijl jij steeds veranderd van houding.

Voor de mensen met een liever lui dan moe paard raad ik aan, kijk de DVD My horse won't go! van Parelli eens. Nee, ik ben geen extremistische parelli-aanhanger, maar die is gewoon heel interessant om te kijken. :)
Laatst bijgewerkt door Faux op 24-08-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:26

Ik ben het er wel mee eens dat het heel belangrijk is voor een paard om de training ook interessant te houden. En dan is ook waar ik altijd mee bezig ben. Maar je hebt gewoon verschil tussen verschillende paarden. Sommige paarden hebben iets meer duidelijkheid nodig om écht hun best te doen dan van die hittepetitjes. Paarden die moeilijk aan het been zijn hebben meer aan duidelijkheid dan een uur lang drijven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:39

Nette, zo een pony zou ik eerst op de grond al verschillende uitdagingen geven. Grondwerken, over balkjes laten draven,... Alles wat ik me maar zou kunnen bedenken om de pony te motiveren en plezier te laten beleven in het werk. Dat omzetten naar en afwisselen met wat longeerwerk. Gewoon ontspannen aan het werk. En die lijn verder trekken naar het werk onder het zadel.

Maar is het een pony die echt totaal geen plezier beleeft in het werk onder het zadel. En die na "flink aansporen", zoals jullie het noemen, weliswaar zijn uurtje wel volloopt maar zonder fun, participatie van zijn kant en dit iedere keer als ik wil gaan rijden, dan zou ik eens serieus bij mij te rade gaan en besluiten dat die pony niks vindt aan een leven als rijpony. Voor de kar beleren, aan de lange lijnen dressuren, vrijheidsdressuur zijn dan leuke initiatieven.
Ik heb er geen problemen mee om mijn ambities opzij te zetten als blijkt dat een paard/pony die ambities niet met mij deelt.

Krips, zoals ik al zei op de vorige pagina. Er zit veel verschil tussen een tikje met de zweep achter de kuit en een zweep stukslaan op je paard. Ik denk niet dat een tikje geven iets is waarvoor je moet uitkomen. ;)

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:48

Huertecilla schreef:
Bailey_4ever schreef:
heerlijk topic dit :+ bokkers die het gewoon toegeven.

Hoe zouden die in hun relatie zijn of reageren op een partner die met hen omgaat zoals zij met hun paard?

Laat maar, ik hoef dat niet te weten. IEEEEEEK.

Hahahaha geweldige reactie, he-le-maal mee eens!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:49

@ Gini: Haha. Ligt eraan hoe zachtaardig je moet zijn op bokt natuurlijk. Er zijn genoeg mensen die de zweep op zichzelf al afkeuren.

Maar dat is heel moeilijk te beoordelen denk ik. Er zijn genoeg paarden die slecht aan het been zijn. Slomig. Die met een goede dressuurtraining uiteindelijk uitpoppen als super rijpaarden. Wanneer is het onwillendheid, paarden die echt geen plezier beleven aan het rijden in de bak, en wanneer zijn het paarden die gewoon ietsje meer 'gepusht' moeten worden om netjes voorwaarts te lopen? Ik ben er wel van overtuigd dat niet elk paard geschikt is om elke dag alleen maar dressuur mee te lopen. Je hebt heel leergierige loopgraage paarden die elke dag dressuur prachtig vinden. Je hebt ook paarden die veel meer afwisseling nodig hebben.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:05

Okee, nuttige reacties :)

Het is bij mijn pony zeg maar zo, dat zodra je haar echt aan het werk wil zetten, dat ze er liever onderuit wil. Dat doet ze dan door gewoon niet te reageren op mijn been/zweep/hand of zich juist heel sterk te maken.
Zolang ze gewoon mag hobbelen vind ze het wel oke, vinden jullie dan dat je ook in die 'ambitie' mee moet gaan en haar gewoon niet meer laten doen dan achter andere paarden aansjokken in het bos of dat je zo'n pony toch wel gewoon aan het werk moet zetten? :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:27

Ik vind dat dressuur wel goed is voor een paard. Ik vind wel dat het een van de basisbehoeftes van een paard dat bereden wordt om deze ook goed te in beweging te houden. Ook een paard dat alleen buitenrijdt moet ook recht gericht worden e.d.

Ik zou door middel van goede training en het interessant houden van het werk goed gaan trainen op het aan het been zijn. Goede instructie is dan denk ik heel belangrijk.
Gaat het om Norge? Want hier zie ik eerlijk gezegd geen paard dat geen lol heeft en niet zijn best wil doen?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:01

Goede instructie ja. Niet eentje die zegt "Tik hem maar even bij! Even je spoortje gebruiken, komop, wees maar wat strenger! Teugels nog iets korter, zo ja!"

Maar eentje die zegt: "Hmmm.. het paard toont geen interesse en aandacht voor wat ze van hem vraagt. How interesting! Waarom zou dat zijn en hóe lossen we dat op?"

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:09

een paard van 400 t/m 600 kilo dat met jou aan de haal gaat, en je laat zien hoe het is om door de lucht te vliegen, is dat niet zielig dan?? (voor diegene he ;))

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:11

daisjuh schreef:
een paard van 400 t/m 600 kilo dat met jou aan de haal gaat, en je laat zien hoe het is om door de lucht te vliegen, is dat niet zielig dan?? (voor diegene he ;))

Nee. Die persoon heeft er namelijk zelf voor gekozen om erop te gaan zitten zonder dat de band / rangorde / dominantie duidelijk is. Wanneer die namelijk wél duidelijk is gaat die 400 / 600 kilo niet meer met je aan de haal, en je al helemaal niet laten zien hoe het is om door de lucht te vliegen. :)

Als je moet grijpen naar schoppen, trekken en slaan doe je dat uit onmacht. Dan heb je dus niet genoeg kennis om een paard te mogen rijden. Omdat je niet weet hoe je het beter op kunt lossen, of nog beter; kunt voorkomen.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:23

Krips schreef:
Ik vind dat dressuur wel goed is voor een paard. Ik vind wel dat het een van de basisbehoeftes van een paard dat bereden wordt om deze ook goed te in beweging te houden. Ook een paard dat alleen buitenrijdt moet ook recht gericht worden e.d.

Ik zou door middel van goede training en het interessant houden van het werk goed gaan trainen op het aan het been zijn. Goede instructie is dan denk ik heel belangrijk.
Gaat het om Norge? Want hier zie ik eerlijk gezegd geen paard dat geen lol heeft en niet zijn best wil doen?

Het gaat inderdaad wel om Norge. :P
Tja, het is best wel moeilijk, want op fotos lijkt het inderdaad of ze het heel leuk vind allemaal. En misschien is dat ook wel zo, maar dat laat ze niet echt merken. In ieder geval bij dressuur en springen niet. Dan probeert ze altijd onder het werk uit te komen. Maar of dat nou is omdat ze gewoon lui is of omdat ze er geen bal aan vind dat weet ik natuurlijk niet.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:37

Mijn ruin vind dressuur ook echt geen klap aan. Trainen in de bak kun je hem niet warm voor krijgen. Als we ergens gaan springen (zoals op les), dan leeft ie helemaal op. Buitenritten ook, maar simpel oefeningen in de bak, nee :n

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:47

Ook ik rijd niet altijd volgens het boekje.
Ik ben vriendelijk in mijn rijden als het kan. Als hij na een paar keer zachtjes been niet reageert krijgt hij een tikje met de zweep. En als hij daar niet op reageert krijgt hij er nog een. Ik wil wel reactie! Daarna probeer ik weer reactie op mijn been te krijgen. Als we gaan rijden heeft mijn ruin daar wel wat correctie in nodig (oh gelden vandaag nog steeds deze regels? ja? oke, dan doen we dat)
Buiten hebben we wat meer rem nodig af en toe, net als in de bak op zijn tijd. ik vraag een paar keer, luistert hij niet dan stuur ik hem op de volte of geef een hardere ophouding in de mond. Even oefenen en dan weet ie weer dat het nog steeds dezelfde regels zijn!
Meneer is erg leergierig, enthousiast, eigenwijs en op zijn tijd lui, vandaar dat dit wel eens nodig is. Als ie het wel goed doet word hij uitgebreid beloont, ook met stem tijdens het rijden.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:58

Roxxiejj schreef:
Mijn ruin vind dressuur ook echt geen klap aan. Trainen in de bak kun je hem niet warm voor krijgen. Als we ergens gaan springen (zoals op les), dan leeft ie helemaal op. Buitenritten ook, maar simpel oefeningen in de bak, nee :n

Klinkt me bekend in de oren, haha.
Maar desondanks rijden we toch ook dressuur, of hij het nou leuk vindt of niet. Het is dan wel belangrijk dat je zorgt voor voldoende afwisseling in de oefeningen, om het toch nog enigszins aantrekkelijk te houden voor je paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:00

Faux schreef:
Elk paard kan lekker actief lopen als je het interessant maakt voor hem. :) Wees creatief zou ik zeggen.

Ja hoor, mijn 1e pony kon heel actief zijn als je water over der heen gooide of ging springen. Ja jammer, laatste mocht ze niet, 1e is ook niet echt een manier. Die kreeg toch af en toe even op der kop.

Andere pony vloog er regelmatig keihard van tussen, die kreeg toch ook te horen dat dat niet de bedoeling was.

Ik doe het niet altijd volgens het boekje, imo is er niemand die dat altijd doet :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:11

Krips schreef:
@ Gini: Haha. Ligt eraan hoe zachtaardig je moet zijn op bokt natuurlijk. Er zijn genoeg mensen die de zweep op zichzelf al afkeuren.

Maar dat is heel moeilijk te beoordelen denk ik. Er zijn genoeg paarden die slecht aan het been zijn. Slomig. Die met een goede dressuurtraining uiteindelijk uitpoppen als super rijpaarden. Wanneer is het onwillendheid, paarden die echt geen plezier beleven aan het rijden in de bak, en wanneer zijn het paarden die gewoon ietsje meer 'gepusht' moeten worden om netjes voorwaarts te lopen? Ik ben er wel van overtuigd dat niet elk paard geschikt is om elke dag alleen maar dressuur mee te lopen. Je hebt heel leergierige loopgraage paarden die elke dag dressuur prachtig vinden. Je hebt ook paarden die veel meer afwisseling nodig hebben.

Mee eens :j

Mijn paard doe ik geen plezier met balkjes draven enzovoorts als ik erop zit. Die kan er 10 keer overheen gaan, maar geen 1 keer hetzelfde, laat staan ontspannen. Die vindt de balken zelf al dood eng. Met hem rijd ik altijd dressuurmatig, maar nooit een dag hetzelfde. Met hem probeer ik juist de afwisseling op zijn rustdagen in te bouwen. Lekker los in de bak met een bal, dan pionnen neerzetten, dan weer cavalettie(al wordt dat niet altijd in dank afgenomen) dan gaan we stukje wandelen, noem maar op.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:12

Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

:D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:16

Faux schreef:
daisjuh schreef:

Nee. Die persoon heeft er namelijk zelf voor gekozen om erop te gaan zitten zonder dat de band / rangorde / dominantie duidelijk is. Wanneer die namelijk wél duidelijk is gaat die 400 / 600 kilo niet meer met je aan de haal, en je al helemaal niet laten zien hoe het is om door de lucht te vliegen. :)

Als je moet grijpen naar schoppen, trekken en slaan doe je dat uit onmacht. Dan heb je dus niet genoeg kennis om een paard te mogen rijden. Omdat je niet weet hoe je het beter op kunt lossen, of nog beter; kunt voorkomen.

Hmm niet echt mee eens. Mijn oude pony ging ook met mij aan de haal, maar daar was zeker een band en ik was ook zeker de leider. Maar dit deed hij altijd, niet alleen ohz of aan de longe, ook los. Tijdje rustig rondlopen en in één keer gaan racen. Dit deed hij alleen niet als hij pijn had of zich niet lekker voelde.

'Nieuwe' paard heeft me wel een paar keer flink laten vliegen, maar niet doordat er geen band of leider was. Juist uit pure blinde paniek en op dat moment wisten wij niet hoe we daar mee om moesten gaan. Hij heeft/had vreselijke zadel/singeldwang, hij ging niet om de ruiter af, maar om het zadel. En dan lette hij nergens meer op. Maar om hem uit die blinde paniek te krijgen moet je toch echt een paar flinke rukken geven, voordat hij je opmerkt. Geen kwaadheid van hem, dus zodra hij weer op de wereld is, worden we ook niet boos, maar stellen hem gerust en proberen het voor hem zo ontspannen mogelijk te maken.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:01

Dan zijn we het daarin niet met elkaar eens. :) Maar da's niet erg.

Overigens vond ik de opmerking die gemaakt werd (weet even niet meer door wie) dat je je eigen doelstelling / ambitie zou kunnen herzien als je merkt dat je paard écht niks met dressuur / springen / sport heeft, een hele goede. :j