Hoe moet je dan volgens jullie een 'liever lui dan moe' pony rijden als je deze niet mag 'aanpakken'?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wees creatief zou ik zeggen.
Toch denk ik sowieso dat de hele manier van rijden van veel mensen niet prettig is voor het paard. De houding, de manier van aansporen en sturen enzovoorts. Daarmee doel ik nu niet op jou hoor Krips! Maar ga maar eens voor de grap op een partner/vriend/vriendin zitten die geknield op de grond zit en laat hem/haar feedback geven terwijl jij steeds veranderd van houding.

daisjuh schreef:een paard van 400 t/m 600 kilo dat met jou aan de haal gaat, en je laat zien hoe het is om door de lucht te vliegen, is dat niet zielig dan?? (voor diegene he)

Krips schreef:Ik vind dat dressuur wel goed is voor een paard. Ik vind wel dat het een van de basisbehoeftes van een paard dat bereden wordt om deze ook goed te in beweging te houden. Ook een paard dat alleen buitenrijdt moet ook recht gericht worden e.d.
Ik zou door middel van goede training en het interessant houden van het werk goed gaan trainen op het aan het been zijn. Goede instructie is dan denk ik heel belangrijk.
Gaat het om Norge? Want hier zie ik eerlijk gezegd geen paard dat geen lol heeft en niet zijn best wil doen?
Roxxiejj schreef:Mijn ruin vind dressuur ook echt geen klap aan. Trainen in de bak kun je hem niet warm voor krijgen. Als we ergens gaan springen (zoals op les), dan leeft ie helemaal op. Buitenritten ook, maar simpel oefeningen in de bak, nee
Faux schreef:Elk paard kan lekker actief lopen als je het interessant maakt voor hem.Wees creatief zou ik zeggen.
Krips schreef:@ Gini: Haha. Ligt eraan hoe zachtaardig je moet zijn op bokt natuurlijk. Er zijn genoeg mensen die de zweep op zichzelf al afkeuren.
Maar dat is heel moeilijk te beoordelen denk ik. Er zijn genoeg paarden die slecht aan het been zijn. Slomig. Die met een goede dressuurtraining uiteindelijk uitpoppen als super rijpaarden. Wanneer is het onwillendheid, paarden die echt geen plezier beleven aan het rijden in de bak, en wanneer zijn het paarden die gewoon ietsje meer 'gepusht' moeten worden om netjes voorwaarts te lopen? Ik ben er wel van overtuigd dat niet elk paard geschikt is om elke dag alleen maar dressuur mee te lopen. Je hebt heel leergierige loopgraage paarden die elke dag dressuur prachtig vinden. Je hebt ook paarden die veel meer afwisseling nodig hebben.

Faux schreef:daisjuh schreef:een paard van 400 t/m 600 kilo dat met jou aan de haal gaat, en je laat zien hoe het is om door de lucht te vliegen, is dat niet zielig dan?? (voor diegene he)
Nee. Die persoon heeft er namelijk zelf voor gekozen om erop te gaan zitten zonder dat de band / rangorde / dominantie duidelijk is. Wanneer die namelijk wél duidelijk is gaat die 400 / 600 kilo niet meer met je aan de haal, en je al helemaal niet laten zien hoe het is om door de lucht te vliegen.
Als je moet grijpen naar schoppen, trekken en slaan doe je dat uit onmacht. Dan heb je dus niet genoeg kennis om een paard te mogen rijden. Omdat je niet weet hoe je het beter op kunt lossen, of nog beter; kunt voorkomen.
Maar da's niet erg.