Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxDanielleee

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:06

Nee, je kan ook een slechte ruiter zijn door niet te vallen..
Iedere ruiter is wel eens gevallen.
Ook ik.. ik heb mezelf ook wel eens voor dom verklaard dat ik er af ben gevallen. Maar zo kan ik een voorbeeld geven, ben ooit toen ik nog op manege reed van een manege paard gevallen die bokte elke keer tijdens de galop. Door mijn val heb ik het paard beter leren kennen en wist ik hoe ik met het paard in de galop om moest gaan.
Het hele leven zit in elkaar met vallen en opstaan.
Dus nee je bent echt geen slechte ruiter als je van een paard af valt.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:48

Toen ik net begon was ik 8 jaar. Toen ben ik toch geregeld van m'n shet gevallen. Toen ik 10 was heb ik 'n grote D-pony gehad. Die heb ik 13 jaar gereden en gelukkig nooit vanaf gevallen. Wel paar keer in z'n nek gezeten dat ik terug moest klimmen hoor :P Heb nu sinds 'n half jaar 'n arabiertje van 3 jaar oud. Gelukkig ook daar nog nooit vanaf gevallen, maar denk dat ik na al die jaren ( en rij gemiddeld ook elke dag ) gewoon 'n hele goede vaste zit heb. Ik val niet zomaar hoor, tja... alleen als 't paard zelf valt:P Dat is 1 keer gebeurd met die nieuwe arabier.

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:42

Ik denk eigelijk niet dat je beter leert rijden, maar dat je een betere zit krijgt door dat 'gebok' (en daarna het eraf vallen). Maar ja, als je een goede zit hebt, kun je ook beter rijden :P . Het is maar net hoe je het bekijkt.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:42

Ik denk van niet. Behalve als je weetikveelwat doet en je paard daardoor een bok geeft en jij dr meteen afdonderd. Maar als een paard bokt omdat hij het moeilijk vind, die jij niet aan zag komen en je eraf valt, heb ik niet het gevoel dat je daardoor een slechte ruiter bent.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:38

Als je van je paard valt, dan heeft het meestal een reden.
Probeer die reden te verbeteren zodat je nooit meer om de zelfde reden eraf valt.
Maar als je er afvalt en weer door gaat dan ben je toch voor mijn ogen een goede ruiter!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:43

iedereen kan een keer vallen. er zijn ook inderdaad mensen met een super paard, die mensen die denken als je valt: kunnen niet rijden. Maar die mensen zijn vaak niet zoveel gewend dan. Als het paard er dan een keer vandoor gaat hebben ze minder kans dat ze blijven zitten, doordat ze niet zoveel gewend zijn.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:46

Ik denk ook dat het afhankelijk is van de situatie en hoe je op die situatie reageert. Maar wat ik altijd een goede eigenschap vind van een ruiter is als die na de val weer op het paard klimt en weer verder gaat.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:35

IK ben het met je eens. Het is vallen en opstaan. Misschien doe je zelf iets fout en val. Maar door te vallen weet je wat je fout hebt gedaan en kun je het verbeteren.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:47

Een "slechte" ruiter zal niet op een bokkend paard rijden.
Ik bedoel dat je als ervaren of "goede" ruiter al vaker in contact komt met paarden waar net wat meer karakter in zit dan een onervaren ruiter.
Dus daarom zal een ruiter die valt niet bepaald slecht zijn.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:22

@arsiana

Je heb 100% gelijk in wat je zegt. Maar paarden blijven dieren. er kan altijd iets zijn waardoor het schrikt of iets ander doet wat je niet verwacht.

AllTimeLow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:25

Van vallen leer je toch alleen maar? Daardoor ben je echt niet gelijk een slechter ruiter. Als je weet wat er mis ging, dan kan je er de volgende keer wat meer op letten lijkt me.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:03

Denk dat het ook zeker ligt aan wat jij met een paard doet.
Rij je veel? Welke tak rij je, bij de ene tak heb je meer kans op vallen als in een andere tak van de sport, rij je voor je werk? Rij je 1 keer in de week op een manege? Denk dat dat allemaal dingen zijn waar je aan moet denken als je antwoord wil hebben op de vraag van dit topic.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:05

Als je een slechte ruiter bent als je valt.
Is iedereen een slechte ruiter. Inclusief Anky, Edward enzo. :=
Die zijn ook wel gevallen.

Dus het slaat nergens op.

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:22

Het is makkelijk om er nooit af te valeln als je een braaf paard hebt of uit angst om te vallen als ruiter een (heel) aantal dingen vermijdt te doen met je paard.

Ik rijd vanaf mijn 7de, toen ik 12 was heeft een nieuwe verzorpony, een welsh van 1.24m mij pas echt leren rijden: ze was jarenlang gewend geweest haar zin te krijgen en als je meer of iets anders van haar vroeg dan haalde ze de gekste en gevaarlijkste capriolen uit: bokken, steigeren, met 4 benen de lucht in en 180 graden draaien....

Ik denk dat ik er wel 50 keer ben afgegooid voordat ze me er nooit meer af kreeg en ik overal 'doorheen' kon zitten.

Daarna was en bleef ik 'de baas' als ik op haar was, en waagde ze nog wel eens iets te proberen maar omdat ik erop bleef kreeg ik uiteindelijk wel m'n zin.

Nu, als volwassene, zou ik het anders hebben aangepakt denk ik: met grondwerk zijn gestart, bewuster met volgen& leiderschap zijn omgegaan, maar ze heeft me wel geholpen 'zadelvast' te worden als kind en vfolwassene.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:27

ik hoorde altijd ; een goede ruiter is heel vaak gevallen, :o

evvvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:08

Vallen heeft niets te maken met slechte ruiter zijnde, je wordt er juist sterker van doordat je weer op moet staan

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:14

Pff dan ben ik een beroerde ruiter... :D
Rijdt veel jonge paarden, en doe dit al een jaar of 10.... Tja jonge paarden stuiteren nou eenmaal wat vaker dan de gemiddelde 15 jarige...
De keren dat ik in het zand heb gelegen zijn niet meer te tellen! Maar er altijd weer gelijk op, en weer opnieuw beginnen :D

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:21

Zelfs de beste ruiter valt wel eens van z'n paard! Het hangt er inderdaad ook vanaf wat voor een paard je rijdt. Ik ben vroeger heel vaak gevallen, en ik heb er wel van geleerd :P

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:21

Het gezegde luid: 'Een goede ruiter valt van zijn paard'.

Tja, ik vind niet dat je gelijk een slechte ruiter bent. We rijden nou eenmaal op levende
wezens, die wel eens wat gek kunnen doen of een rare beweging kunnen maken waarop
we niet verdacht zijn. En ja, laten we eerlijk wezen... De ene ruiter valt nou eenmaal sneller
dan een ander. :j

Zo heb ik een paard 2 jaar gereden, en ben nog nooit van dit dier afgevallen. Terwijl hij behoorlijkkk
te keer kon gaan, en goed ook. := Zo heb ik mijn eigen paardje, die ik nu zo'n goed jaar heb.. daar
ben ik wel al een paar keer afgestuiterd (met springen). Terwijl dit dier in principe braver is dan dat
paard die ik 2 jaar lang heb gereden. Het ligt ook een beetje aan het paard vind ik. Nou moet ik ook
zeggen dat ik tot op heden, niet gauw van een paard af lig. D'r moet wel heel wat gebeuren alvorens
ik er af lig *afkloppen*.

Maar nee, om je meteen een slechte ruiter te noemen als je valt.. nee.. dat niet. Het kan iedereen
overkomen, een val is zo gemaakt.

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:48

bij paardrijden hoort vallen en opstaan en samen weer verder gaan.
dus ja
vallen hoort er absoluut bij en dat betekend niet dat je per direct een slechte ruiter bent.

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:25

dan zou anky ook nog een slechte ruiter zijn want ook die zal nog wel is vallen ,
even niet opletten of een schijnbeweging van het paard kan al genoeg zijn.
ik vind je dus geen slechte ruiter mocht er iemand een keer vallen

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:26

Iedereen valt wel eens van zijn paard, ook de beste ruiters, dus ik vind van niet ;)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:35

Van vallen en opstaan leer je, dus dat maakt je alleen maar beter qua rijden.
Als je pony gemeen bokt en je valt een paar keer, kun je er overna gaan denken hoe je het beste kunt blijven zitten.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:37

wat slechte ruiter zijn betrefd, ik vind ruiters slecht als ze een schop geven om harder te gaan en aan de teugels trekken om te stoppen O:)

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:36

ik denk dat als je er van af valt dat je er dan juist veel van leert.
maar je bent niet slecht als je van je paard valt, ik denk dat zelfs de beste ruiters wel een keer vallen.