waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 03:09

sjeik schreef:
hehe, discriminatie? Nee, een eigenaar heeft het recht om leeftijdseisen te stellen. En dit heeft alles te maken met verantwoordelijkheids gevoel, plus de ervaring die iemand van pak weg 13 niet heeft.

dit bedoel ik nou, hoe kan je dat zo beoordelen?
jij denkt dat een meisje van 13 niet genoeg ervaring heeft.
jij kan niet over mij oordelen je hebt me nooit zien rijden.
leeftijd zegt niks. ik ken mensen van 15 die slechter rijden.
sorry maar dit vind ik een voorbeeld van discriminatie...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 03:18

Ik heb het niet over jou hoor Evil ik heb het over pubers die bij ons de paarden wilden doen. En de paarden waren echt niet geschikt voor mensen van onder de 20.
Leeftijd zegt meer dan jij denkt.
Maar heb geduld. Je wordt vanzelf ouder.
voor het gemak en begrip even een omschrijving van onze paarden.
-KWPN met 50% Volbloed, africhtingsnivo Z en 1.69 hoog
-tuigpaard van 1.64, zeer dominant, pismerrie
-Friese merrie van 6 mnd jong, lastig karakter
-Friese merrie van 1.60 die nu B loopt en net de gedragsproblemen een beetje heeft overleeft
-2 dravers die worden omgeschoold tot rijpaarden
Vind je deze geschikt voor meiden van dertien?
de reden waarom wij er geen minderjarigen bij willen hebben dat is dat ze er mee verongelukken.

Remark

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 03:35

o oke :P
dacht dat je et over mij had :P
maar je hebt gelijk hoor!
ik had het over normale paarden waar niks bijzonders mee is...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 03:58

Met elk paard is wel iets. Onze paarden zijn totaal normaal. Alleen het zijn geen beginnerspaarden.
Op jou leeftijd kun je beter je aandacht richten op ponies van af een jaar of 12.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 04:05

Jij hebt echt wat met pony's he := Waarom zou ze geen gewoon paard aan kunnen of een jonge pony? Ik zie zoveel kleine talentjes op hengsten rond rijden op bepaalde wedstrijden, als die ouders allemaal dachten als jij waren ze nooit zo ver gekomen :\

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 04:11

Ik heb niks met ponies. En ik heb ook niks met pennies.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 04:12

Weinig mensen op bokt hebben wat met penny's. Maar om nu elke 12 jarige standaard naar een pony door te verwijzen :=

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 04:15

Als je 12 bent mag je niet bij de paarden starten. Daarom snap ik dat gemauw niet als iemand van die leeftijd het niet voor mekaar krijgt om bij mensen als bijrijder te fungeren bij de paarden.
Je kan wel zeggen dat t discriminatie is, maar dat is het niet. er is ook nog aansprakelijkheid enz enz.
Elke eigenaar die nadenkt, neemt liever mensen met meer ervaring en daar hoort levenservaring ook bij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 04:31

Hoezo mag dat niet? Bij ons mag dat gewoon (moet wel zeggen dat ik in België wedstrijd rijd)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:42

pharagirlke schreef:
Jij hebt echt wat met pony's he := Waarom zou ze geen gewoon paard aan kunnen of een jonge pony? Ik zie zoveel kleine talentjes op hengsten rond rijden op bepaalde wedstrijden, als die ouders allemaal dachten als jij waren ze nooit zo ver gekomen :\

De kinderen die dat soort paarden rijden zijn meestal met paarden opgegroeid en elk vij uurtje van pap of mam gaat zitten in het begeleiden van dat kind. Pap en mam hebben een trainingsstal of manege waarin de kinderen meegroeien Ik zie ze ook hoor, maar dat ligt toch net effe anders. Mijn kinderen groeien hier ook op met de paarden maar als ze straks een jaar of 13/14 zijn en ze zijn de pony's ontgroeid, dan komt er een goed doorgereden paard met wedstrijdervaring waarvan ze weer kunnen leren en met plezier mee kunnen rijden. Liefst eentje van een jaar of 10 minimaal. Wanneer ze daar weer eens een paar jaar mee rondgehobbeld hebben dan kijken we wel verder. Veiligheid voor alles. Ik ga met mijn kinderen geen extra risico's nemen door ze op een hengst te planten omdat ik dat zo interessant vindt. De sport op zich is al risicovol genoeg ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:47

sjeik schreef:
Als je 12 bent mag je niet bij de paarden starten. Daarom snap ik dat gemauw niet als iemand van die leeftijd het niet voor mekaar krijgt om bij mensen als bijrijder te fungeren bij de paarden.
Je kan wel zeggen dat t discriminatie is, maar dat is het niet. er is ook nog aansprakelijkheid enz enz.
Elke eigenaar die nadenkt, neemt liever mensen met meer ervaring en daar hoort levenservaring ook bij.

En ervaring met het omgaan met die dieren. Hoe vaak zie je niet dat zo'n kind wel even een paard vasthoudt terwijl een ander kind de hoeven uitkrabt. En dat paard wordt dan standaard links vastgehouden, ook als de ander aan de rechterkant de hoeven aan het krabben is. Wat gebeurt er dan als het paard lastig wordt? Die komt lekker lomp naar rechts gezet omdat kind die het peerd vasthoudt links staat. Kind wat hoeven krabt ligt er dan onder. Dat is een stukje inzicht wat je mist op jonge leeftijd. Dan ga je niet denken wat er gebeurt als peerd lastig gaat doen en welke kant het naartoe zal springen omdat jij als kind peerd links vasthoudt.

En dit is nog maar een klein voorbeeldje.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:55

pharagirlke schreef:
En gevoel hangt dan weer niet vast aan leeftijd.. Gevoel heb je, of heb je niet. Ik ken mensen die al 30 jaar rijden en hoe zeer ze ook hun best doen, dat zullen nooit goede ruiters worden... Ik ken een meisje dat nu 3 jaar rijd, en echt, die rijd op elk paard dat ze onder haar kont krijgt weg, dat ding is 13 of 14 en da's ongelooflijk dat kind... Die zou zo mijn paard mogen opleiden :j

Bovendien denk ik niet dat je dat soort handigheden nodig hebt bij een jong paard... De instructies voor een jong paard zijn toch net wat simpeler ;)

Ach :(:) .. instructies voor een jong paard zijn simpeler? Een goede basis is juist alles voor een paard, zonder een goede basis ben je nergens. En met die basis begin je direct de eerste keer dat je op een jong paard stapt; eerst vertrouwen en ontspanning, takt en regelmaat, later komt daar aanleuning bij kijken en ga zo maar door.
Is de basis bij een paard helemaal goed voor elkaar, dan is het rijden van oefeningen voor een kundige ruiter niet moeilijk. Natuurlijk duurt het bij het ene paard wat langer voordat hij het helemaal snapt dan de ander, maar dat is voor ieder paard anders. De basis moet je op ieder moment goed voor elkaar hebben. Oefeningen zijn daarnaast geen doel opzich, maar een doel om iets te bereiken, namelijk losgelatenheid. Maar dat vergeten heel veel ruiters en jij blijkbaar ook; voor de meeste ruiters zijn oefeningen namelijk een doel op zich. En de basis vergeten de meesten, maar dat is nu juist het aller belangrijkste.

Ik zou nooit een keer een kind op mijn paarden laten rijden, absoluut niet. Maar de kat maar wijs dat een kind een jong paard met succes op kan leiden, maar mij zal je dat nooit een keer wijs kunnen maken.

Daarnaast kan je gevoel heus wel ontwikkelen. Voor ruiters die van nature gevoel hebben is het een stuk makkelijker ja, maar als iemand écht wil en 7 dagen in de week bezig is met zichzelf verbeteren, dan is gevoel te ontwikkelen. De meeste mensen hebben van nature geen gevoel voor paardrijden; dan zou iedereen wel kunnen stoppen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:49

Als je je mening onder geen enkele voorwaarde wilt bijstellen wat is dan het nut nog dat ik verder discussieer met je? :) Jij jouw mening, ik de mijne. :)
En da's prima want ik leer iig wel weer van jouw visie :j
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-12-09 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:53

You may lead a horse to water, but you cannot make him drink...

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:42

Waarom zou het niet kunnen? Ik denk dat het geen kwaad kan zolang er maar juiste begeleiding bij is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:52

Ook al is er begeleiding, een fout is zo gemaakt. In een fractie van een seconde. Bij een jong dier kan dat gewoon niet, daar moet je heel bewust handelen en weten wat je doet. Laat zo'n jonkie 1x per ongeluk merken door onnadenkendheid hoe sterk die eigenlijk is en je hebt gewoon een probleem. Afgezien nog van de ongelukken die zo'n jong ruitertje zelf kan overkomen tijdens het zadelmak maken.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:16

maikeltje schreef:
Ook al is er begeleiding, een fout is zo gemaakt. In een fractie van een seconde. Bij een jong dier kan dat gewoon niet, daar moet je heel bewust handelen en weten wat je doet. Laat zo'n jonkie 1x per ongeluk merken door onnadenkendheid hoe sterk die eigenlijk is en je hebt gewoon een probleem. Afgezien nog van de ongelukken die zo'n jong ruitertje zelf kan overkomen tijdens het zadelmak maken.

_/-\o_

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:33

Cassidy schreef:
Dat ligt eraan of je hem in moet rijden of ook nog door moet rijden....

Met inrijden ben je zo klaar. Knoop er een crash test dummie op (lees: jeugdige ruiter die niet zo snel onder de indruk is, en bij eventuele valpartijen even doorrolt en weer opstaat) en je bent klaar.
Als er nog een basis inmoet, heb je wat meer nodig.

Hehe ja :P

En dan gaat datzelfde jonge kind dat paard doorrijden en het gedrag van het paard komt boven water. Kind krijgt ruzie met paard, want kind begrijpt paard niet. Hmmmmmmmmmm, vast wel verstandig en goed voor het paard... :j
Ik kan me nog goed herinneren hoe ik enkele jaren geleden (en tot mijn schaamte nu nog met enige regelmaat) reageer op mijn omgeving en op mijn paarden... Ik geloof niet dat dat heel goed is he?

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:48

Mijn eerste gedachte was waarom niet als er voldoende begeleiding is, maar later dacht ik er beter over na en ik denk nee. Ze zeggen groen en groen maakt blauw. Ik moet er niet aan denken dat een van mijn kinderen op die leeftijd daar al mee bezig gaat. Mischien met voldoende grondwerk vooraf mmm moeilijk te zeggen. I like to say it all depends...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:50

TS ik denk dat sommige 13 jarige het veel beter doen als ik met mn 31e ;)
Heeft voor mij niks met leeftijd te maken.
Ik ben met een puber begonnen als bijrijdster. Inmiddels is ze 18 :D Ze komt na 2 jaar nog steeds, dus prima ;)
Altijd die vooroordelen :(

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:53

1Boefje schreef:
Ik ben met een puber begonnen als bijrijdster. Inmiddels is ze 18 :D Ze komt na 2 jaar nog steeds, dus prima ;)

Kwam jouw paard groen uit de opfok toen je bijrijder ermee begon?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:01

maikeltje schreef:
1Boefje schreef:

Kwam jouw paard groen uit de opfok toen je bijrijder ermee begon?

Nee, maar ik was ook sceptisch tegenover het hele puber gebeuren. Ik dacht dat die onvoorspelbaar waren en opeens niet meer zouden komen opdagen. Na 2 jaar komt ze nog altijd, ook toen ze samenwoonde deze zomer.
Maar kinderen van 13 kunnen echt al meer weten dan ik van paarden, geloof mij maar! :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:08

Hier een topic van een mooi voorbeeld waarom pubers in mijn ogen geen jong paard op kunnen leiden. Ik hoop dat dit meisje snel gerichte hulp krijgt want dit kan tot levensgevaarlijke situaties leiden.....

[OPG] Steigeren aan de hand.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:17

Dus ik kan mijn pony, wel zadelmak en ingereden maar veel meer dan een stuur en een rem zit er ook niet op, niet verder opleiden volgens jullie :+?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:20

Yanouuu schreef:
Dus ik kan mijn pony, wel zadelmak en ingereden maar veel meer dan een stuur en een rem zit er ook niet op, niet verder opleiden volgens jullie :+?

Dat ligt eraan wat je doelen zijn en hoe het karakter van je pony is.

Wel weet ik zeker dat ik mijn jonge merrie niet in handen van een veertienjarige zou geven, dat is vragen om problemen.