Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:00

Askja schreef:
Citaat:
dat lijkt me weldegelijk logisch.. aanleuning creeer je volgens mij oa. door een stille constante verbinding die je aanvult met je been en zit etc.

dus jij beweert dat als je verbinding hebt met de mond van je paard, dat dat dan hetzelfde is als aanleuning???? :S

Laten we het er maar op houden dat ik zelf een beetje een hekel heb aan het woord aanleuning.
Het moeilijke is dat deze rijtechnische begrippen verwijzen naar iets wat je als ruiter vooral moet voelen.
Dan kun je misschien beter een heel duidelijke omschrijving van geven van dat gevoel (wat in dit topic ook gebeurt gelukkig) en daar vervolgens de bijbehorende definitie aan koppelen. Anders hol je die termen op een gegeven moment uit - neem bijv. het begrip 'aan de teugel' dat te pas en te onpas wordt gebruikt, waardoor het steeds meer gaat verwijzen naar het uiterlijke plaatje in plaats van naar het gevoel en de wijze waarop het totstandkomt.

De ruiter neemt contact en het paard! zoekt aanleuning op het moment dat het het bit opzoekt en wil gaan volgen.. naar aanleiding van een stille en meeverende hand.

Lottiejj

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:04

Stille hand ! Als je gaat spelen met je vingers/trekken/los vast verbinding, dan heb je een veel grotere kans dat het paard onrustig met zijn/haar hoofd. Bij een stille hand duurt het meestal iets langer voordat het hoofd naar beneden komt maar als het paard het eenmaal doorheeft kan hij/zij daar rustig blijven! Althans, dat denk ik.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:06

geen van beide 100%, het moet een goede combinatie.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:28

Ik houd mijn handen stil en geef vaak 1 ophouding aan de binneteugel en laat dan direct weer los. Hierna zakt ze als vanzelf in haar "vormpje" (zoals mij juf dit noemt) en rijd ik gewoon met stille handen en (bijna) los teugeltje verder.

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:56

zeker manier 2 zagen en zo ben ik absoluut op tegen ! :O

Steffie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:55

zeker een stille hand!! Een paard moet nageven vanuit het achterbeen op een constante lichte druk.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:58

LittleAngel1 schreef:
zeker manier 2 zagen en zo ben ik absoluut op tegen ! :O

vind jij manier 1 zagen? vind jij kneden en vragen zagen??

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:59

Pieder schreef:
Ik houd mijn handen stil en geef vaak 1 ophouding aan de binneteugel en laat dan direct weer los. Hierna zakt ze als vanzelf in haar "vormpje" (zoals mij juf dit noemt) en rijd ik gewoon met stille handen en (bijna) los teugeltje verder.

maar dat is toch ook 'vragen'?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:00

demo_love schreef:
geen van beide 100%, het moet een goede combinatie.

mee eens!! :o
Ik kneed wel af en toe zoals jullie waarschijnlijk al weten, heb al vaker op dit topic gereageert.. maar ik rij ze ook van achter naar voor..

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:01

Lottiejj schreef:
Stille hand ! Als je gaat spelen met je vingers/trekken/los vast verbinding, dan heb je een veel grotere kans dat het paard onrustig met zijn/haar hoofd. Bij een stille hand duurt het meestal iets langer voordat het hoofd naar beneden komt maar als het paard het eenmaal doorheeft kan hij/zij daar rustig blijven! Althans, dat denk ik.

Ik heb het juist andersom..
1 paard rijd ik zonder te vragen en dat kneden naar beneden (altans, dat probeer ik) maar ze komt vaak omhoog..
De ander rijd ik met de vraag manier. (niet zagen dus!!) en zij blijft wel gewoon beneden, en ik rij haar ook van achter naar voor..

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:03

Ik gebruik de 2de. als ie met zen hoofd omhoog gaat vasthouden en druk erop en dan als ie naargeeft heeeelsnel loslaten maar wel met een beetje druk.

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:34

Ik denk dat als je constant moet vragen en spelen met je vingers omdat je paard anders omhoog moet, er iets flink mis is met je aanleuning en/of beenhulpen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:22

Miszkellyy schreef:
Ik gebruik de 2de. als ie met zen hoofd omhoog gaat vasthouden en druk erop en dan als ie naargeeft heeeelsnel loslaten maar wel met een beetje druk.

maar dat is toch manier 1?
Je doet er geen druk meer op als hij/zij met zijn/haar hoofd beneden is..
Die manier gebruik ik ook nl.. met druk erop enzo.
Maar manier 2 is toch gehele stille hand? geen druk als je paard zijn/haar hoofd omhoog komt?
sorrie als ik het verkeerd begrijp :o

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:23

Paranoide schreef:
Ik denk dat als je constant moet vragen en spelen met je vingers omdat je paard anders omhoog moet, er iets flink mis is met je aanleuning en/of beenhulpen.

Heb je gelijk in:P
Maar wat vind jij er van als je af en toe eens een kneepje moet geven of even spelen met je vingers in het begin met losrijden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:25

Miszkellyy schreef:

Vasthouden? Constante grote druk op de mond van de mond ipv. een stille hand die meegaat met de bewegingen is ook niet echt lekker in de paardenmond.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:26

maaikedewit schreef:
Paranoide schreef:

Heb je gelijk in:P
Maar wat vind jij er van als je af en toe eens een kneepje moet geven of even spelen met je vingers in het begin met losrijden?

Dat is gewoon niet nodig, dan gaat er iets verkeerd.
Je moet het paard ook de tijd gunnen om zicht te durven ontspannen ed.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:27

x_Marr schreef:
Miszkellyy schreef:

Vasthouden? Constante grote druk op de mond van de mond ipv. een stille hand die meegaat met de bewegingen is ook niet echt lekker in de paardenmond.

Maar dan is wat zij zegt dus manier 1?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:28

Het is geen manier en geen manier 2 zoals hij hier in dit topic bedoeld word. Kwa onvriendelijkheid past het bij manier 1 in mijn ogen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:30

maaikedewit schreef:
Maar manier 2 is toch gehele stille hand? geen druk als je paard zijn/haar hoofd omhoog komt?

Citaat:
Een lichte, elasische maar stille verbinding

Een optisch stille hand dus.
Een meegevende/verende hand. Verschil in druk is er wel wanneer het paard niet mee geeft, maar nooit heel veel druk (anders krijg je eerder de valse knik) en zeker niet trekken.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:30

x_Marr schreef:
Het is geen manier en geen manier 2 zoals hij hier in dit topic bedoeld word. Kwa onvriendelijkheid past het bij manier 1 in mijn ogen.

oke, ik snapte het namelijk niet helemaal:P

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:31

superwoman schreef:
maaikedewit schreef:

Citaat:
Een lichte, elasische maar stille verbinding

Een optisch stille hand dus.
Een meegevende/verende hand. Verschil in druk is er wel wanneer het paard niet mee geeft, maar nooit heel veel druk (anders krijg je eerder de valse knik) en zeker niet trekken.

Maar het is dus niet erg om druk te geven als je paard niet mee geeft?
ik ben ook tegen trekken :P als je paard dan terug gaat trekken denk ik niet dat iemand dan wint..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:35

maaikedewit schreef:
ik ben ook tegen trekken :P als je paard dan terug gaat trekken denk ik niet dat iemand dan wint..

Wel moet je zorgen dat de achterkant goed actief is, anders trek je hem alsnog in de krul ;)
Het moet echt geen zware aanleuning worden, maar je mag soms best een klein beetje meer druk geven.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:49

superwoman schreef:
maaikedewit schreef:

Wel moet je zorgen dat de achterkant goed actief is, anders trek je hem alsnog in de krul ;)
Het moet echt geen zware aanleuning worden, maar je mag soms best een klein beetje meer druk geven.

ik rijd haar ook dat ze van achter actief is..
Want je hebt wel gelijk.. als je alles met je handen doet dat ze dan van achter helemaal niet actief zijn.
Maar ik gebruik mijn been en zit ook.. ik probeer zegmaar met mijn been zit en soms hand haar ernaartoe te rijden, hoop dat dit goed is..

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:40

Eerst actief krijgen, is ze goed actief en goed opgewarmt vraag ik haar 1x omlaag, door mijn binnenbeen aan te leggen. Dus ik heb een beetje een combinatie van 1 en 2.

Heeft ze een moeilijke dag met ontspannen, geef ik wel eens een klein kneepje. Maar dat 'spelen' met je handen is voor mij erg moeilijk. Ik heb kleine handen, en zweep + teugels is al veel in mijn hand. Als ik dan ook nog ophoudingen en weet ik veel moet maken, is dat erg moeilijk voor mij. Vandaar dat ik daar geen (zo weinig mogelijk) gebruik van maak.

Vaak hoef ik trouwens niet eens mijn binnenbeen aan te leggen, maar loopt ze vanzelf al super ontspannen. Erg grappig, dat doet ze niet bij andere lesklanten. Maar tegenwoordig ben ik de zowat de enige die nog op haar rijd.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:56

Judith1601 schreef:
Eerst actief krijgen, is ze goed actief en goed opgewarmt vraag ik haar 1x omlaag, door mijn binnenbeen aan te leggen. Dus ik heb een beetje een combinatie van 1 en 2.

Heeft ze een moeilijke dag met ontspannen, geef ik wel eens een klein kneepje. Maar dat 'spelen' met je handen is voor mij erg moeilijk. Ik heb kleine handen, en zweep + teugels is al veel in mijn hand. Als ik dan ook nog ophoudingen en weet ik veel moet maken, is dat erg moeilijk voor mij. Vandaar dat ik daar geen (zo weinig mogelijk) gebruik van maak.

Vaak hoef ik trouwens niet eens mijn binnenbeen aan te leggen, maar loopt ze vanzelf al super ontspannen. Erg grappig, dat doet ze niet bij andere lesklanten. Maar tegenwoordig ben ik de zowat de enige die nog op haar rijd.

oke, maar van dat vragen.
Ik heb ook kleine handen, en het lukt wel hoor.. je sluit je hand en je opend hem.. niet zo moeilijk tog?