Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:03

Ik van de meeste kwpn'ers, friezen ook nit :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:00

Bomba schreef:
Nou van de meeste fjorden/haflingers die ik op concours zie, krijg ik het niet echt warm...

Hihi en waar krijg je het dan wel warm van??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:26

Totilas! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:28

Ja, jij wel Horseyfries, maar ik ben zo brandend nieuwsgierig naar waar Bomba van in regelrechte vervoering raakt ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:55

Zeg ik toch net? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:57

Hihi, duidelijk :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:22

Ik denk dat fjorden haflingers en heel veel friezen in het nadeel zijn in dressuur t.o.v. KWPNers omdat ze in de ruimte en de vlakte van de gangen van nature al wat onderdoen.
Natuurlijk uitzonderingen daargelaten en met een goede ruiter kunnen ze ver komen maar nooit de uitstraling van Salinero of Totilas evenaren.

miransiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:08

Ik vind dat friezen prima thuishoren in de dressuur. Ik heb er zelf een waarmee ik dressuur rijdt (niet op wedstrijden). Daarvoor heb ik mijn NRPS pony met zeer veel uitstraling op wedstrijden uitgebracht.
Ik vind een fries geen karrepaard, vind dat dat ook niet ter discussie staat, een fries is een barrokpaard. Persoonlijk vind ik barokke paarden veel mooier om te zien lopen dan een doorsnee KWPN-er. Uiteraard zijn er prachtige KWPN-ers, met zeer veel uitstraling, maar de fries heeft mijn hart gestolen. Voor degenen die denken dat een fries makkelijk te rijden is omdat ze zgn koudbloedig zijn: Probeer het eens! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:32

Piezze, ik vind het een beetje apart dat je Fjorden, Friezen en Haflingers in één adem noemt... en de volgende passage over de ruimte van de gangen ontgaat me echt volledig.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:54

@_Lott: Thore heb ik tot en met de Z1 uitgebracht maar heeft helaas een paar maanden een peesblessure opgelopen en staat op de wei...
Wilkee start ik wel weer hoor... 2 weken geleden weer onze eerste wedstrijd gehad na dik 1,5 jaar en de aankomende 2 wekn heb ik ook wedstrijd.

diego2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:17

IK BEN MET EEN FRIES TUSSEN DE KWPN ERS KRING KAMPIOEN GEWORDEN.

EN OP HET BRABANTS KAMPIOENSCHAP ZAT IK OOK BIJ DE PRIJS WINNAARS.

DUS OOK EEN FRIES KAN SCOREN

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:25

diego2009 schreef:

WOW HEE!!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:27

piezze schreef:
Ik denk dat fjorden haflingers en heel veel friezen in het nadeel zijn in dressuur t.o.v. KWPNers omdat ze in de ruimte en de vlakte van de gangen van nature al wat onderdoen.
Natuurlijk uitzonderingen daargelaten en met een goede ruiter kunnen ze ver komen maar nooit de uitstraling van Salinero of Totilas evenaren.

Afgezien van de rake opmerking van Sul mbt bovenstaande post vraag ik me ook af of de gemiddelde KWPNer in een willekeurige B klasse in Schubbeklutteveen dan wél kan evenaren met de uitstraling van een Totilas?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:56

piezze schreef:

Salinero vind nou net een paard met totaal géén uitstraling vind daar dus echt helemaal niks aan eerlijk gezegd :o
Maar je hebt wel helemaal gelijk natuurlijk zijn er tegenwoordig wel al meer friezen die verder in de sport kunnen komen maar ik zie voorlopig ( nog )geen fries op de olympische spelen rondlopen.... :o
pap noemt salinero altijd het spastische paard :+
Laatst bijgewerkt door FBN op 08-10-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:57

diego2009 schreef:

Knap !! :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:44

piezze schreef:

heerlijk over een kam geschoren _/-\o_

nou de ene Fries is de andere niet (en daar vind ik fjorden of haflingers niet bijhoren) en er zitten genoeg tussen met behoorlijke ruime gangen ertussen.. anders worden ze ook geen ster he..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:44

ik ga later als ik groot ben een Fries op de olympische spelen uitbrengen :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:05

Ik vind menig fries mooier dan Totilas eerlijk gezegd :=

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:55

suleilitha schreef:
Hihi, duidelijk :D

Fijn als iemand anders voor me antwoord hè? :D

Waar ik het wel warm van krijg is een correct bewegend dressuurpaard, dat fijn en harmonieus gereden wordt. Natuurlijk heeft ieder de keus om te rijden wat hij of zij het prettigst vind. Stel je eens voor dat we allemaal op dezelfde soort paarden reden, dat zou ondenkbaar zijn. Maar zelf hou ik niet van Fjorden, Haflingers en Friezen in de dressuur. Oorspronkelijk zijn ze niet voor de dressuur gemaakt en je kan er dressuur mee rijden en er goed mee scoren, maar echte dressuurpaarden zullen het nooit worden. Ik vind dat te vergelijken met een dressuurpaard in de rensport. Misschien kan het paard daar goed uit de voeten komen, maar een echt renpaard zou het nooit worden. Ik zie gewoon liever een écht dressuurpaard, en dat zijn niet alleen KWPN-ers.

Maar dat is gewoon wat ik er van vind, en mijn mening houdt niet in dat ik vind dat deze paarden niet in de dressuur mogen lopen. Vind het leuk dat mensen er mee rijden, en ieder heeft altijd het paard dat bij hem past.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:04

Super leuk topic dit :D In mijn profiel ook een echte fries, een enorme knie zwaaier.

Wat me wel erg op viel, ik was van de week mee naar wedstrijd van een vriendin. Wat ik echt erg schokkend vond, is dat de helft van de friezen in de B letterlijk met de kin op de borst liepen, schuim zat op de onderhals.. Zo zonde :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:31

Bomba ook aan jou even de vraag, jij noemt ook Friezen, Fjorden en Haflingers in één adem. Ik ben erg nieuwsgierig, vanwaar ook jij dit doet...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:33

Omdat het paarden zijn die je vaak op concours ziet. En hoewel het heel verschillende typen paarden zijn, heb ik er eigenlijk dezelfde mening over.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:39

Bomba schreef:
Oorspronkelijk zijn ze niet voor de dressuur gemaakt

Ehh, welk ras wel???

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:39

Haha, ja daar heb je een punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:42

Ik vind het apart dat je over zulke verschillende rassen met ook zulke verschillende karakters maar nog meer zoveel verschil in beweging, dezelfde mening bent toegedaan, echt waar ;) En verder dat je koudbloeden en warmbloed in één adem noemt, vind ik erg opmerkelijk ;)
Overigens is het Friese paard van oorsprong nog het meest het dressuurpaard van oudsher, de Fries was van oudsher een oorlogspaard, en zoals velen wel zullen weten is de dressuur ontstaan uit jawel, de kunsten die men een paard aanleerde alvorens ermee op het slagveld te verschijnen.