Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:36

Moniek schreef:
valt mij op dat er hier gezegd word ik vraag niet veel ik longeer alleen maar met mijn 2 -3-4 jarige.
als er iets belastend is =ihet wel op een circel lopen voor een jong dier.

Met mijn longeren bedoel ik nog niet eens 7 minuten op de volte voor de commando's. Dat is 1 soms 2 x in de week. Tussen de lange lijnen bedoel ik dus gewoon rechtuit in de rijbaan. Als t wenden goed gaat, gaan we weer een stapje verder.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:19

Ik heb er nog weinig verstand van natuurlijk, maar een hele grote interesse in (het opleiden van) paarden. Met mijn pony sta ik op een pensionstal waar de eigenaren ook fokken. Dus daar leer je ook van :D

AIk zou ze tot zo'n 2.5 à 3 jaar met een groep in een wei laten, lekker wat paard leren zijn. Vanaf hun 2,5 à 3 jaar dichter bij de mens halen, dat ze er al wat aan gewend raken.
Met hun 3 langzaam aan beginnen met het zadelmak maken, denk aan longeren en kennis maken met het zadel. Misschien er al op.
Maar dit niet te vaak, zo'n 2 à 3 keer in de week? Na een half jaar beginnen met het rijden, dit ook maar 2 à 3 keer per week met af en toe vakanties. Nog lekker veel in groepen de wei op.
Met 4 jarige leeftijd lijkt het me wel iets om al goed te kunnen sturen , het paard op eigen benen te hebben lopen en dat het paard kennis gemaakt heeft met je hand, dus ook nageeflijk wil lopen zodat de rug zich ontspant. Vanaf zijn 4 jaar kun je dan beginnen met rijden, dat lijkt me een mooie leeftijd. Vakanties zijn dan nog steeds op zijn tijd belangrijk, en natuurlijk niet meteen 5x in de week trainen. Al ben ik van mening dat vakanties altijd goed zijn, mijn pony van 11 krijgt nog steeds 2x in het jaar minstens 1 week vakantie, ook als ik zelf niet eens op vakantie ben.
Ik denk wel dat het sterk van het paard afhangt. Op mijn pensionstal beginnen ze ook ongeveer met de 3 jaar met opleiden, dat wil zeggen rustig aan gaan longeren, kennis maken met de mens, het zadel en de ruiter. Maar vorig jaar hadden ze een 3jarige die erg groot en slungelig was, had nog niet zo'n goede balans. Daar hebben ze toen 1 jaar mee gewacht en zijn ze dit jaar opnieuw mee begonnen, heeft ie lekker de kans gehad om wat te groeien in zijn lopen.

Nogmaals, ik denk er op dit moment zo over en dat kan best als ik dalijk een jaar of 20 ben en er verstand van heb, dat i k heel anders denk ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:22

Jolliegirl schreef:
heaven schreef:
wat vind jij een goede leeftijd?

Minimaal 4, dan zijn er een aantal belangrijke gewrichten/botten uitgegroeit.
meen de dat n paard met 6 pas volledig is uitgegroeid, pin me er niet op vast.

Maar ik kan goed begrijpen dat men met 3 supergraag wil beginnen!

Staat hier nog een 9 jarige, en die geeft duidelijk aan dat ze er nog neit klaar voor is.. die laten we dus nog even staan. :)
die proberen we over een paar maanden gewoon weer!

HAHA, dan heb ik een superpaard. Hij is nu 7 en groeit nog steeds in hoogte, vraag me niet hoe maar het gebeurt toch echt.(niet kleinerend bedoeld hoor want volgens mij heb je daar wel gelijk in)

Mijn paard is door de vorige eigenaar ingereden met 3 jaar oud, ingereden wil dus zeggen zadel+ruiter erop.
Zelf zweer ik erbij om een paard van die leeftijd lekker te beleren voor de kar, worden ze mak van en kunnen nog even lekker groeien tot hun 4de, lopen alleen maar lange rechte stukken(ben zelf ook behoorlijk tegen longeren en veel voltes rijden).
Feit is dat we leven in een maatschapij waar tijd geld is, stel je voor dat de hengstenkeuring pas plaats zou vinden op 6 jarige leeftijd dan hebben ze wel 3 jaar lang 900 euro per rietje misgelopen(en dat kan natuurlijk niet :(:) ).

Veel handelsstallen verdienen dus ook op deze manier hun geld hoe meer paarden je per jaar kan doen des te meer je verdient. Voordelen bestaan dan dus ook in mijn ogen alleen maar uit geld, eigen belang en plezier. Nadelen bestaan dan dus uit: Paard kampt vaker op jongere leeftijd met blesures, overwerkte spieren en banden, protesteren. Een paard geeft op latere leeftijd vanzelf aan of het te vroeg is geweest, maar dan is het vaak al te laat om in te zien dat het fout was.

Overigens zijn er ook genoeg paarden die er wel klaar voor zijn op 2,5 jaar. Ook voor dit onderwerp geldt gewoon weer elk paard is anders. De voorbeelden voor een jonge ruiter/amazone zijn vaak de anderen, als ze alleen maar horen dat een paard met 2,5 zadelmak gemaakt wordt nemen ze dat aan en denken niet verder want zo zijn ze opgevoed.

Jolliegirl

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:52

daffie1986 : ik heb het over de groeiplaten die dan volledig dichtzijn.
Ik wete neit in hoeverre die te maken hebben met de verdere groei, maar het kan idd dat een paard wat langer doorgroeit :)

Paard kan op 2.5 best klaar zijn, maar lichamelijk niet, maar dat is mijn mening :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:01

Xadyra schreef:
iedereen moet zelf maar weten op welke leeftijd ze hun paard/pony in gaan rijden. Deze topic's zijn nutteloze discussies, want ieder heeft een eigen mening en het nut van een discussie is om de ander proberen te overtuigen van jou stelling. Dus het heeft helemaal geen nut om hierover te discusieren.

helemaal mee eens.
de boeken zeggen ook niet alles, je ziet zelf wel of het paard er klaar voor is of niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 18:29

en toch blijft het feit dat op 2.5 /3 de groeischrijven nog NIET dicht zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:00

Jolliegirl schreef:

en dat is ook NIET een probleem :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:34

MargrietJonk schreef:
valt mij op dat er hier gezegd word ik vraag niet veel ik longeer alleen maar met mijn 2 -3-4 jarige.

Ligt er ook een beetje aan hoe het gedaan word he?

Longeren is trouwens voor de groeiplaten helemaal niet zo belastend. Die zitten op die leeftijd in de benen namelijk al dicht.

"Vakantie" zijn trouwens helemaal niet zo goed voor een paard, vooral niet als de vakantie bestaat uit een week stilzetten. Het lichaam heeft veel meer aan regelmatige en afwisselende beweging. Een paard snapt helemaal niks van een vakantie.
Als je het toch wilt doen, zou je eigenlijk minstens 3 weken vantevoren heel langzaam moeten gaan afbouwen met rijden en voeren, en na de tijd ook weer 3 weken nemen om terug op het oude niveau te komen. Dat doe je niet voor een weekje "vakantie"... Vakantie is meer voor de ruiter dan het paard ;)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:35

Nou ik hoop wel dat mn 2 1/2 jarige nog een beetje groeit met haar 156, 5 cm is nog niet de grootste. Ik ben met haar ook bezig om die dikke buik een beetje onder controle te houden :o :D . Ik wil haar tussen de lange lijnen zodanig bevestigd hebben dat ik haar straks voor t karretje kan zetten. In januari Februari gaat ze op de foto kijken of alles goed is. Daarna zien we verder.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:35

Libera schreef:
MargrietJonk schreef:

Ligt er ook een beetje aan hoe het gedaan word he?

Longeren is trouwens voor de groeiplaten helemaal niet zo belastend. Die zitten op die leeftijd in de benen namelijk al dicht.

"Vakantie" zijn trouwens helemaal niet zo goed voor een paard, vooral niet als de vakantie bestaat uit een week stilzetten. Het lichaam heeft veel meer aan regelmatige en afwisselende beweging. Een paard snapt helemaal niks van een vakantie.
Als je het toch wilt doen, zou je eigenlijk minstens 3 weken vantevoren heel langzaam moeten gaan afbouwen met rijden en voeren, en na de tijd ook weer 3 weken nemen om terug op het oude niveau te komen. Dat doe je niet voor een weekje "vakantie"... Vakantie is meer voor de ruiter dan het paard ;)

Nou lijkt t net alsof ik dat longeer stukje geschreven heb, maar dat is van Libera niet vanMargrietJonk......

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 01:18

Oops, verkeerd gequote! Sorry MargrietJonk, dat stukje was inderdaad van Moniek.

Kan het nu alleen niet meer veranderen....

Denk dat je paardje nog wel een paar cm zal groeien trouwens, want het lijf groeit nog gewoon door.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:36

Pfff pak van mn hartje...... Ze is wel erg leuk hoor, maar altijd al in model geweest en gebleven. Dus vandaar dat ik n beetje zorg maak. Maargoed. We blijven met zn tweeen wel zoet met elkaar. Wandelen, tussen de lange lijnen en af en toe longeren voor de commando's maar dat gaat meer vervangen worden door buiten stappen en werken tussen de lijnen. Mn kanjer!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:42

Libera schreef:
Paard zou dan 5,5 zijn, want de eerste 6 maanden doe ik alleen maar longeren en rechte stukken rijden.
Schouderbinnenwaarts is inderdaad een verzamelende oefening, waar ik dan ook al mee begin op 4 jarige leeftijd. Elke keer kleine stukjes mee pakken, zodat het paard anderhalf jaar later ook de kracht heeft om de oefeningen wat langer vol te houden.
Appuyement hoeft ook geen zware oefening te zijn, je gaat natuurlijk niet gelijk over de korte diagonaal! Dat bouw je heel langzaam op door eerst steeds voor kleine stukjes te vragen.

Als je je paard goed voor elkaar heb vanaf het begin, hoef je de oefening er ook helemaal niet in te stampen, dat gaat dan bijna vanzelf. Wat ik dus wel verkeerd vind is een uur achter elkaar een oefening lopen drillen met een jong paard. Terwijl het meestal de ruiter is die meer moet oefenen, niet het paard.

Met dat laatste ben ik akkoord, dat merk ik zo zelf bij m'n jonge paarden, ze geven zelf al aan bepaalde oefeningen eigenlijk makkelijk aan te kunnen maar ik kies er eigenlijk voor om die oefeningen niet te rijden omdat je, net zoals jij ook zei, je goed aan de basis werkt die andere oefeningen vanzelf komen. Als je jonge paard goed aan het been staat, zijwaartste beenhulpen kent en fijn aan de aanleuning loopt dat is het maar een kleine stap om dan van de basis naar de 'zwaardere' oefeningen te gaan, dan vind ik het belangrijker dat mijn 4jarige paard een hele goed basis heeft en dan ga ik niet echt trainen om een appuyement eruit te krijgen maar dan ga ik bv even diagonaal rijden en kijken of ik een appuyementje kan inzetten.

Nu ik het zo lees denk ik dat we eigenlijk wel op dezelfde golflengte zitten hoor, ik geloof best dat een paard van 5 jaar dat goed aangereden is af en toe wel eens een appuyement mag rijden als het aangeeft dat dit makkelijk kan. Maar soms zie ik mensen die met hun jonge paarden beginnen te trainen en zeggen dat dat paard dan een jaar later een Z2 proef moet lopen en dan stel ik daar toch m'n vragen bij want dat doe ik dus niet met m'n jonge paarden, ik zie wel hoe het gaat en wanneer hij klaar is om een stap verder te gaan in de africhting...

stirley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:33

ik vind dat je met 2,5 jaar kan beginnen met ligt longeren en zo heel langzaam op voeren.
zelf heb ik me haflinger gedaan toen ze vier was...
en dat ging uitstekend

bellegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:35

wij hebben paints enz.
wij gaan pas op hun 4de jaar beginnen.
zijn ze uit gepubbert

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:19

KiWiKo schreef:
Jolliegirl schreef:

en dat is ook NIET een probleem :D

Elk stukje gezond verstand kan bedenken dat het ook NIET ideaal is.

Mijn visie;
Begin eerst maar met gymnastiseren en rechtrichten op de grond met 3-4 jaar, voordat je er überhaupt op stapt. Dan begin je tenminste te rijden op een paard wat lichamelijk goed beweegt en weet je zeker dat je niks kapot maakt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:21

welnee, als je weet wat je doet, en je weet met wat voor een materiaal je werkt.......... dan is het allemaal geen probleem

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:30

KiWiKo schreef:
welnee, als je weet wat je doet, en je weet met wat voor een materiaal je werkt.......... dan is het allemaal geen probleem

Dan niet. Maar hoeveel procent in de paardenwereld is dat? :+
En dat percentage dan MINUS het aantal dat dénkt dat ze weten wat ze doen..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:32

wimmus schreef:
KiWiKo schreef:

Dan niet. Maar hoeveel procent in de paardenwereld is dat? :+
En dat percentage dan MINUS het aantal dat dénkt dat ze weten wat ze doen..

als je die stelling aanneemt betekend ook dat het niks met de leeftijd te maken heeft ook een 6 jarige kan geheel naar de kl,, geholpen worden en dat zie je helaas veel meer.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:37

idd, was ik ook net aant denken, op die manier kan je elk paard omzeep helpen, maakt niet uit hoe oud die dan is en idd, dan zie je vaker dat paarden omzeep geholpen worden de ruiters in kwestie en niet omdat ze 'te vroeg' ingereden worden door ruiters die er wel verstand van hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:24

Mee eens :)

En als een paard later ingereden word is dat ook echt geen garantie dat 'ie langer meegaat....
Mijn paard is met 4,5 ingereden, is nu 19 en heeft artrose en ringbone (hoe heet dat eigenlijk in NL??)
Paard van een stalgenootje was ingereden met 3 en die heeft nergens last van, is nu 20...

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:25

als iedereen nou lekker doet wat hij/zij zelf wil en denk wat het beste voor zijn of haar paard is.. Ik snap die bemoeienis niet..

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:32

rijden op 2,5: nee. of ze moeten zo sterk zijn dat ze het aan kunnen en dan zo kort mogelijk..(stappen het gewicht voelen)

Waar ik wel voor ben is ze steeds iets leren dus bv met 2 een bitje kort in.. dan een keer een zadel erop, licht over heen hangen. aan de lange lijnen lopen: leren sturen, de commando's stap draf galop aan leren. Dit natuurlijk niet iedere dag. Zo heb ik t gedaan en hoefde met 3 jaar alleen maar op te stappen en " weg te rijden "' de commando's van stem aan en beenhulpen aan elkaar te koppelen. Minder stress..

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:44

Dat is nou een goed voorbeeld hierboven +:)+ . Daar ben ik ook mee bezig. Zie je wel. Ik ben wel gek maar nog niet achterlijk.... 8)7

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:24

ik vind dat je naar het paard moet kijken sommige niet sommige wel
mijne ben ik (fries) met 3 jaar begonnen omdat hij zich verveelde en graag aan het werk wou.. met 2,5 liep hij al wel in het tweespan met losse strengen gewoon beetje meelopen..
gewoon om hem bezig te houden.