Libera schreef:Paard zou dan 5,5 zijn, want de eerste 6 maanden doe ik alleen maar longeren en rechte stukken rijden.
Schouderbinnenwaarts is inderdaad een verzamelende oefening, waar ik dan ook al mee begin op 4 jarige leeftijd. Elke keer kleine stukjes mee pakken, zodat het paard anderhalf jaar later ook de kracht heeft om de oefeningen wat langer vol te houden.
Appuyement hoeft ook geen zware oefening te zijn, je gaat natuurlijk niet gelijk over de korte diagonaal! Dat bouw je heel langzaam op door eerst steeds voor kleine stukjes te vragen.
Als je je paard goed voor elkaar heb vanaf het begin, hoef je de oefening er ook helemaal niet in te stampen, dat gaat dan bijna vanzelf. Wat ik dus wel verkeerd vind is een uur achter elkaar een oefening lopen drillen met een jong paard. Terwijl het meestal de ruiter is die meer moet oefenen, niet het paard.
Met dat laatste ben ik akkoord, dat merk ik zo zelf bij m'n jonge paarden, ze geven zelf al aan bepaalde oefeningen eigenlijk makkelijk aan te kunnen maar ik kies er eigenlijk voor om die oefeningen niet te rijden omdat je, net zoals jij ook zei, je goed aan de basis werkt die andere oefeningen vanzelf komen. Als je jonge paard goed aan het been staat, zijwaartste beenhulpen kent en fijn aan de aanleuning loopt dat is het maar een kleine stap om dan van de basis naar de 'zwaardere' oefeningen te gaan, dan vind ik het belangrijker dat mijn 4jarige paard een hele goed basis heeft en dan ga ik niet echt trainen om een appuyement eruit te krijgen maar dan ga ik bv even diagonaal rijden en kijken of ik een appuyementje kan inzetten.
Nu ik het zo lees denk ik dat we eigenlijk wel op dezelfde golflengte zitten hoor, ik geloof best dat een paard van 5 jaar dat goed aangereden is af en toe wel eens een appuyement mag rijden als het aangeeft dat dit makkelijk kan. Maar soms zie ik mensen die met hun jonge paarden beginnen te trainen en zeggen dat dat paard dan een jaar later een Z2 proef moet lopen en dan stel ik daar toch m'n vragen bij want dat doe ik dus niet met m'n jonge paarden, ik zie wel hoe het gaat en wanneer hij klaar is om een stap verder te gaan in de africhting...