Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bernhard Prins der Nederlanden schreef:Als Erevoorzitter der stichting Nederlandse Rijschool voldoe ik gaarne aan de uitnodiging van het Bestuur een kort voorwoord te schrijven voor de Handleiding ten behoeve van Nederlandse Ruiters en hun Instructeurs.
De inspanning, welke vereist is om te komen tot een volmaakt samengaan van mens en paard, tot in de kleinste beweging, heeft naar mijn mening een grote opvoedende werking, terwijl het gehel opgaan in een zo inspirerend onderwerp als het paard tergelijkertijd een diepe vreugde schenkt. De paardensport kweekt zelfstandigheid en doortastendheid bij de ruiter zodanig aan, dat ik daarom alleen reeds eenieder, die hiertoe maar enigszins in de gelegenheid is, wil aanraden deze sport te beoefenen: op een voorwaarde echter, namelijk, dat hij zich van meet af aan voorneemt van de edele sport van het rijden ook een grondige studie te maken, want slechts dan geeft de inderdaad vereiste grote inspanning bevrediging en zal men met volle teugen kunnen genieten van hetgeen het paard en de rijkunst de mens bieden.
Ik ben er van overtuigd, dat deze handleiding, welke vrijwel alle taken van de paardensport omvast, daartoe veel zal kunnen bijdragen.
modie schreef:Wordt daarom wellicht overschenkelen en wijken voor het been door elkaar gehaald?
Terwijl het eigenlijk hetzelfde dus is?
modie schreef:Dan is übertreten, zoals Anja Beran bedoelt, overschenkelen?
Heeft u wel eens van Anja Beran gehoord of iets gezien, Professor?
Professor schreef:modie schreef:Dan is übertreten, zoals Anja Beran bedoelt, overschenkelen?
Heeft u wel eens van Anja Beran gehoord of iets gezien, Professor?
Übertreten is wijken voor de kuit op de geopende zijde van de volte en een oude duise uitdrukking.
Dat is dat beroerde in Nederland, de vaktaal gedeeltelijk overnemen uit het Duits, dat kan en gaat niet.
Het zou in het Nederlands gewoon moeten heten, op de geopende zijde van de Grotevolte, wijken voor de binnenkuit.
Übertreten is gekomen omdat het werkelijk zwaarder is om een paard werkelijk op de grote volte te laten wijken als op een rechte lijn.
En het lijkt of de hoek groter is als 45 graden, wat in werkelijkheid daardoor komt, omdat het na x moeilijker wordt de gebogen lijn van de volte met de voorhand te volgen.
lailapri schreef:als die persoon dan weet wat die moet doen en zo terug kan komen bij het gevoel is dat toch prima. Boeken zijn leuk, maar praktijk en voelen zijn vaak nog leuker. En als je dan voor jezelf een andee term eraan geeft zodat jij het zelf makkelijker en logischer vind, wat is dan het probleem. Als je maar geen boek gaat schrijven (of het moet gaan over hoe jij de dingen ervaart)
lailapri schreef:jammer dat er geen ruimte is voor mensen die minder om vaktaal geven en meer om gevoel