ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelieveling

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:46

Je leest me verkeerd hc. Jij leest erg selectief.
JIJ hebt het over het 6e levensjaar. Ik niet.

Je hebt altijd voor- en tegenstanders van het inrijden op 3 jarige leeftijd.

Ik ben geen voor- en geen tegenstander.
Het ligt er puur aan wat er van het paard wordt gevraagd, hoe het wordt gedaan, hoeveel gewicht erop wordt gezet etc. etc.

Ik weet ook wel dat wedstrijdpaarden en dekhengsten niet gelijk staan aan 'goed voor het paard' maar het zal echt niet zo zijn dat het knhs en het kwpn er alles aan doet om een paard zo jong mogelijk verrot gereden te laten worden.

Dus zolang een 6 jarig paard Z oefeningen mag rijden, dan zit ik nog steeds goed. Want ik heb totaal de tijd, de intentie en de mogelijkheden niet om met mijn 3 jarige over 3 jaar Z te rijden.

Dus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:21

OKHannes schreef:
Ik heb persoonlijk een steeds minder hoge pet van wetenschap op (niet uit de lucht gegrepen, heb zelf een wetenschappelijke studie gevolgt). Er wordt te weinig naar de praktijk gekeken en teveel bij de boeken gebleven. Deze geluiden gonzen nu ook bij de Europese Commissie. Geef mij maar iemand met een goede dosis praktijkervaring. Ook vind ik de kwantitatieve onderzoeken die uberhaupt worden gedaan, door t kleine aantal waar naar wordt gekeken en vaak in laboratoriasetting, niet representatief. Maar dit is mijn mening.

Waarom maar 1 zin uit de reactie van Evelieveling pakken en daarop doorpakken als de totale reactie kort en bondig de reactie van een aantal hier verwoord? Kijk toch eens naar de hele reactie ipv gelijk het onderuit te willen halen. Teleurstellend

Wetenschap is altijd vervelend als het je niet uitkomt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:24

Alleen komt er niets wetenschappelijks voorbij.
Ja de leeftijd van het sluiten van de groeischijven, maar daar blijft het dan ook bij.
Nergens wetenschappelijks over gewone belasting.
Maar toch blijft er maar geroepen worden dat het allemaal echt wetenschappelijk is.
Ja ik snap ook wel dat je iets moet roepen als de praktijk zo duidelijk anders is. :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:26

Of als het door semi wetenschapsmensen wordt uitgelegd.

Om maar te zwijgen als een èchte wetenschapper iets gaat uitleggen.

Ook weet je alles van een biomechanisme, bitjes, cijfers noem maar op, je snapt daarmee nog niets van het leven.
En al helemaal niet van de denk- en levens- en gevoelswijze van paarden. Al denk je zelf van wel.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 17-08-09 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:29

Ik zal eens neuzen of ik iets wetenschappelijks over dit onderwerp kan vinden.
Wel dat het skelet van het paard met 3 nog niet volledig af is, maar of er onderzoek is gedaan naar het belasten van het paard op jongere leeftijd. Dat zal dan een onderzoek moeten zijn welke al een tijdje loopt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:31

Oh, neem ook effe in je onderzoekje mee wat de definitie is van "Gezond verstand gebruiken" en 'liefdevol handelen' naar je paard toe.

Krijg dat namelijk maar niet wetenschappelijk uitgelegd. Zou het dan een gevoelskwestie zijn misschien?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 17-08-09 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelieveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:32

Wat willen we nou bewijzen met wetenschappelijk wel of niet?

Het is iets wat al jaren gebeurd en ook nog jaren door zal gaan.

Tenzij... ze op de hengstenkeuring ook niet meer met jonge paarden aan de gang gaan, ze geen jonge paarden op wedstrijden accepteren, de voorbeeldruiters ook gaan rijden met oudere paarden.

Als het daar verandert dan zullen steeds minder mensen de 'druk' voelen om met een 3 jarige te beginnen.

Beginnen is 1.
Maar doorgaan is nr. 2.
Ik denk dat nummer 2 belangrijker is dan nummer 1.
Hoe doen ze nummer 2. Welk tempo en welke manier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:34

Kijk, als inrijden synoniem zou zijn voor een methode waarbij je zo snel mogelijk 2 uur op je paard moet kunnen rijden, dan adviseer ik om een andere hobby te zoeken of een reeds ingereden 10 jarige te kopen. Als je een 3 jarige wilt aanrijden zul je het echt anders aan moeten pakken, dat heb ik al eerder opgegooid in dit topic.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:35

Incest gebeurt ook al jaren, keur je het daarom maar goed?

Vroeger wel, toen durfde niemand te klagen. Nu ligt dat anders.

Was het Gal niet die laatst ergens meldde dat hij er eigenlijk niet zo achter stonnd wat hij moest doen, maar ja als hij het niet deed zou hij zijn 'goed naam' verliezen en minder centjes verdienen.
Die hengsten moesten toch op tijd klaar zijn.
Arme jongen.

Zo moeten kiezen tussen je geweten en Goud !

Wat zo vergankelijk is die tijdelijke roem, iedere 4 jaar is er weer een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:51

Paardentango schreef:
Oh, neem ook effe in je onderzoekje mee wat de definitie is van "Gezond verstand gebruiken" en 'liefdevol handelen' naar je paard toe.

Krijg dat namelijk maar niet wetenschappelijk uitgelegd. Zou het dan een gevoelskwestie zijn misschien?

Had je het tegen mij en waarom dan zo?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:52

Moderatoropmerking:
Ik heb dit topic doorgelezen. Het valt me op dat er met enige regelmaat op de man wordt gespeeld ipv op de bal. Het kan een leuke discussie zijn als de persoonlijkheden achterwege worden gelaten. Zouden jullie hier in de discussie rekening mee willen houden?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:08

stond laatst een artikel in het bit geloof ik over juist wel met jonge paarden trainen. Zat ook een hele mening en gedachte achter.

heb vanmorgen bij de dieren arts is gevraagt wat hij vind, die zei duidelijk als het paard gezond en sterk is op drie jaar gewoon rustig beginnen en niet overwerken. paard moet het leuk blijven vinden. en die vertelde ook dat een paard( kwpn) van rond de 1.65 echt geen last heeft van mijn gewicht van 78 kilo. Hij heeft bo haar rug even gevoeld, en na gekeken. dit was allemaal goed, ze geeft geen pijn ofzo aan. dus gewoon door gaan op deze manier!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:47

Apple heeft wel gelijk.
Maak me er ook schuldig aan, sorry daarvoor.

Hoe jammer ook voor de jonge paarden, het is zo dat veel mensen denken dat een paard zolang hij geen pijn uit, of eraan dood gaat alles zo'n beetje wel is toegestaan.

Ik blijf een beetje bij de vergelijking van incest, daar hebben de meeste mensen wel een standpunt in. Een beetje, ietsje meer of heel erg. Dat maakt voor de meesten niet uit, je mag een jong kind niet belasten met dergelijke machtsspelletjes.
Ook hier is het maar net van welke kant je het bekijkt, vanuit de dader of vanuit het slachtoffer.
Het levert twee verschillende visies op. Stoppen schijnt heel moeilijk te zijn.
De daders geven veel redenen waarom het wel kan, of in elk geval een beetje. Met zorg, verstand en beleid.

Daar laat ik het vandaag maar bij. Het is vandaag niet voor niets St. Juttemis

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:09

claudianoa schreef:
stond laatst een artikel in het bit geloof ik over juist wel met jonge paarden trainen. Zat ook een hele mening en gedachte achter.

Met jonge paarden beleren en trainen is _/-\o_
Jonge paarden belasten voor het betreffende deel van het skelet niet klaar is, is mishandeling.

Het is een randvoorwaarde dat álle beleren en belasten met verstand van zaken correct wordt uitgevoerd.
Dat correct beleren en al belasten van een 4 jarige minder schadelijk is dan incorrect beleren en belasten daarvan, maakt het niet goéd.
Goed is correct beleren en pas belasten wanneer het skelet ontwikkeld is.

De rest zijn argumenten in dienst van het ruiterbeang om toch eerder te beginnen met belasten.

hc

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:25

mijn dierenarts (kees de vries) durf gerust zijn naam te noemen, zegt dat je een 3 jarige gewoon kunt beleren en dat je met MATE
het beestje 3x per week 10 a 20 minuten kan rijden of longeren/grondwerk.
maar weet je wat het probleem is?? dat mensen geen MATE kennen. het gaat leuk en geweldig dus pakken we het beestje geen 3 maar 5x per week.
mijn 3 jarige staat nu op rust. ik geef toe, met moeite hoor. het liefst zadel ik haar op en ga rijden. het liefst elke dag!
maar gelukkig ben ik zo verstandig, ik doe het niet!
met MATE is voor sommige mensen heeeel moeilijk

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:25

als je met 3 jaar een paard inrijd en je hebt verstand ervan, dan weet je ook wel hoe je met het paard om moet gaan toch?!

wat mij best wel opvalt..
de mensen waarmee ik het over het algemeen eens ben die hebben allemaal veel dingen gedaan in de paardensector..

verder vind ik dat je echt wel aan een paard kunt merken of hij het aankan, zo niet even een stapje terug..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:35

dit al eens gelezen:

gaat meer over het juiste rijden, maar wijst wel uit dat paarden gemiddeld ouder worden...

DOEL

Klassieke rijkunst heeft als doel dat het paard met plezier zijn natuurlijke bewegingen vrijwillig onder de ruiter laat zien.
Rekening houden met de natuur van het paard is ook binnen de klassieke rijkunst gebruikelijk en niet alleen binnen natural horsemanship.

Klassieke rijkunst houdt zowel rekening met een gezonde fysieke ontwikkeling van het paard als met zijn psychische welzijn.

Bewijs daarvoor is te vinden bij de paarden van de Spaanse Rijschool die nog met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar gezond en wel al hun dressuuroefeningen uitvoeren.

Dit in tegenstelling tot het Nederlandse dressuurpaard dat een gemiddelde leeftijd van 6 jaar heeft!

De Klassieke Rijkunst laat zich door geen enkele andere methode vervangen.

bron: http://www.hoefkatrol.com/ klik dan op klassieke rijkunst

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:48

[quote="Mindim
Wetenschap is altijd vervelend als het je niet uitkomt.[/quote]
Heb jij een wetenschappelijke studie genoten of in je werk te maken met wetenschappelijk onderzoek? Dan zou je deze opmekring namelijk niet maken. Ik heb, los van mijn studie, in mijn werk veel met wetenschappeljk onderzoek te maken en die verschilt nog wel eens als een andere invalshoek voor de onderzoeksvraag wordt gekozen. Dus...alles is subjectief. Mijn mening

Ik rij niet in de klassieke dressuur, maar mijn oude paard heeft to zijn 22e met plezier zijn oefeningen gedaan. Het hield m sterk en hij deed t graag (binnen de grenzen die hij aangaf). Daar was alleen gezond verstand en goed luisteren voor nodig.
Door zijn verleden was zijn lichaam toch op een gegeven moment er klaar mee, zijn koppie niet. Nu staat hij heerlijk van zijn pensioen te genieten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:45

OKHannes schreef:
Dus...alles is subjectief. Mijn mening

Je slaat nagels met koppen :+
Niet persoonlijk..

Maar ik begin me wel lichtjes te ergeren op de manier waarop op Bokt met wetenschap wordt omgegaan. Cultuurverschil, opleidingsverschil, andere geloofstraditie? select groepje mensen hier op een paardenforum? Ik weet het niet.. maar iets is héél anders als in mijn Belgisch wereldje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:14

Bandida schreef:
Ik weet het niet.. maar iets is héél anders als in mijn Belgisch wereldje.

In NL en Spanje ook Bandida.
De ruiterij is hierin, in wat je op Bokt leest, redelijk uniek. Zelfs een boek lezen is al verdacht want ´rijden kan je alleen in het zadel leren´.
Die ruiters weten het beter dan Charles de Kunffy, Alois Podhajsky, W.Müseler, F.Robichon de la Gueriniere, Dom Duarte etc. Al die grootmeesters die een boek schreven om hun kennis te delen.
Beter dan de Spaanse Rijschool in Wenen waar de eerste jaren meer tijd in theorie dan in praktijk wordt geïvesteerd.
Die ruiters moeten érg goed zijn. Weten alles al en leren zelf in de praktijk ;)

Zoals de tao leert weet je niet wat je niet weet en weten dat je veel niet weet is wijs.
Maar ja, die tao is ook weer theorie :D

Onder de streep blijkt het meerendeel van de posters hier hun paard niet het voordeel van ook maar enige twijfel te geven.
Dat geeft mijn inziens antwoord op de vraag op het welzijnsrecht ervan bovenal gewaarborgd is of niet.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:18

en wat als je EN boeken leest En rijd???

en dan op heel veel verschillende paarden rijd qia type en karakter?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:56

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:
Ik weet het niet.. maar iets is héél anders als in mijn Belgisch wereldje.

In NL en Spanje ook Bandida.
De ruiterij is hierin, in wat je op Bokt leest, redelijk uniek. Zelfs een boek lezen is al verdacht want ´rijden kan je alleen in het zadel leren´.
Die ruiters weten het beter dan Charles de Kunffy, Alois Podhajsky, W.Müseler, F.Robichon de la Gueriniere, Dom Duarte etc. Al die grootmeesters die een boek schreven om hun kennis te delen.
Beter dan de Spaanse Rijschool in Wenen waar de eerste jaren meer tijd in theorie dan in praktijk wordt geïvesteerd.
Die ruiters moeten érg goed zijn. Weten alles al en leren zelf in de praktijk ;)

Zoals de tao leert weet je niet wat je niet weet en weten dat je veel niet weet is wijs.
Maar ja, die tao is ook weer theorie :D

Onder de streep blijkt het meerendeel van de posters hier hun paard niet het voordeel van ook maar enige twijfel te geven.
Dat geeft mijn inziens antwoord op de vraag op het welzijnsrecht ervan bovenal gewaarborgd is of niet.

hc

Boeken zijn een vies woord hier HC :D Boeken zijn dingen voor de linkse elite met designerbrillen en de VPRO gids }:0

Vooral degenen die ze nooit gelezen hebben roepen het hardst dat praktijk veel belangrijker is en je nooooooit uit een boek kan leren wat je in de praktijk tegenkomt.

Ik ben zo langzamerhand een beetje 'fed up' met allerlei boktdiscussies, dus ik hou het eigenlijk een beetje voor gezien. Kan wel wat leukers bedenken: een paardenboek lezen om zo mijn gebrek aan praktijkervaring te compenseren :+

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:03

Arabesk schreef:
Boeken zijn dingen voor de linkse elite met designerbrillen en de VPRO gids

Leesbrillen.Afbeelding en paardenbillen.
Arabesk schreef:
roepen het hardst dat praktijk veel belangrijker is en je nooooooit uit een boek kan leren wat je in de praktijk tegenkomt

Wie was er eerder, de kip of het ei?
Zou die theorie misschien dan toch gebaseerd zijn op de praktijk? Ofwel zouden diegenen die boeken schreven dat gedaan hebben op basis van de praktijk?

(Als ik flauw ben moey je het zeggen hoor)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 17-08-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:04

KiWiKo schreef:
en wat als je EN boeken leest En rijd???

Dan ben je goed bezig dacht ik zo 8-) Ik ga me ook maar even zetten met wat ouderwets papier :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:05

HC, voor iedereen geldt dat men na het lezen van dat boek nog niet over de vaardigheden beschikt waarover de schrijvers van dat boek vermoedelijk wel beschikten. Je kunt wel allerlei dingen weten en het is goed om je te verdiepen in theorie en het hoe en waarom van het rijden. Maar daar hoort ook bij dat je het rijden alleen leert met vallen en weer op klimmen, door veel verschillende paarden te rijden, met verschillende lichamelijke voordelen en hun eigen karakters. Leren omgaan met de (on)mogelijkheden van allerlei paarden en om te zorgen dat elk paard waar je opkruipt beter wordt tijdens de rit en iets geleerd heeft wanneer je afstapt, iets positiefs.
Dit weet je natuurlijk wel, want dat staat ook in al die boeken en het wordt je vaak verteld, maar je hebt het alleen nog niet doorleefd en daarom ben je nog geen goed geinformeerde ruiter want je kent pas een vaak kantje van het verhaal.