Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:47

@ Fransje, ik kan inderdaad zien dan zijn buiten achterbeen niet goed onder de massa plaats. Misschien heeft ze het paard te recht gemaakt, waardoor hij het niet kan. Ik moet op de lange zijde ook met iets stelling lopen en mag hem niet rechtmaken.
Cooky is niet helemaal recht op de foto zo te zien.

Ik moest Zjief rechtsom ook iedere pas corrigeren, maar nu hoeft het nog maar om de paar passen, dus er zit vooruitgang in. :-)

Een strandrit. *voelt lichtelijke jaloezie omhoog komen* *zucht*
Heerlijk joh!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:24

Volgens mij moest ze, van mij, daar het hoofd van Cookie inderdaad weer een beetje meer naar buiten doen. Cookie heetf rechtsom heel erg de neiging om haar hoofd heel erg naar binnen te doen, zodat ze lekker op de buitenschouder kan vallen. Dan moet je haar weer wat rechter maken en een beetje stelling vragen.
Maar goed, mijn nichtje doet dit voor de 2e keer dus gaat het best aardig.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:07

Leuk dat ze er ook zo mee bezig is. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen :-)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:26

Vandaag heb ik rechtrichten de oefeningen met mijn pony gedaan en het ging best goed :D. Alleen de travers aan de hand wil maar niet lukken. Hij gebruikt de traversknop nog niet goed.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:45

He he, ik heb vandaag ook eindelijk weer eens lekker kunnen oefenen. En het ging ook best lekker (na zo'n tijd niets).

(maar geen filmpjes of foto's).

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:10

Nou Lay was weer drama!!! Alleen maar rennen, hoofd omhoog en vooral niet doen wat ik vraag.... Gelukkig na 35 min af kunnen sluiten met een paar goede rondjes/momenten...

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 08:56

@ Hannah, fijn dat het goed ging, dat geeft altijd een bevredigend gevoel :-)

@ Lay, jammer, maar wel goed dat hij op het laatst nog een paar goede momenten had, daar gaat het om.

Ik had maandag les en dan word je weer even op je goede zitbeenknobbel gezet :-)
We gingen schoudervoor onder het zadel doen, best ook weer moeilijk. Aan de hand onspan ik wanneer hij op 3 sporen zit, maar in het zadel houd ik mijn teugels te veel op spanning, dus daar moet ik echt aan werken.
Het is wel leuk dat je steeds meer gefocust raakt op die achterhand en ik begin nu echt te voelen wanneer hij hem eronder plaats en wanneer niet. Wie had dat durven dromen.

Ik wil binnenkort ook eens wat gaan filmen, dus als jullie interesse hebben, laat maar weten ;-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:37

Jeannine schreef:
Ik wil binnenkort ook eens wat gaan filmen, dus als jullie interesse hebben, laat maar weten ;-)

Ja, interesse :D

Ik heb de 9e weer les als het weer het tenminste toelaat...nu ligt er al weer sneeuw :(

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:57

:D okay!

Alleen moet ik nog even zien hoe ik ze erop krijg. Als ik film met mijn telefoon kan ik ze zo op youtube zetten, maar met de goeie camera weet ik dat nog even niet. En het moet natuurlijk met daglicht, anders is de kwaliteit helemaal prut.

Hebben jullie geen binnenbak :(:) . Ow, ik ben echt veel te verwend ;-)

Wij hebben alleen een binnenbak met palen over de AC lijn, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:39

Nee, wij hebben geen binnenbak en daar baal ik met die sneeuw flink van. Nou wordt onze buitenbak gelukkig wel mega-goed bijgehouden (gesleept en zo), dat scheelt al een stuk, maar ja, als het giga regent of sneeuwt dan houdt het op helaas.

Filmpjes/foto's GRAAG! :D

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:18

@ Hannah, ik heb een paar pagina's terug ook een keer foto's geplaatst, maar nooit een reaktie erop gehad van jou geloof ik. ;-)
Maar alleen kijken mag ook hoor.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:19

Onze bak is goed te doen, heb ook met de sneeuw goed kunnen rijden.. Alleen voor paarden met ijzers was het geen doen..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 09:46

Oh, dan moet ik zeker nog even terug kijken Jeannine.
(het kan best hoor dat ik dat gemist heb, ik ben de laatste tijd megadruk en 't lukte niet altijd om bokt helemaal bij te houden)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:39

Maakt niet uit, het is toch tijd voor nieuwe, want we zijn erg vooruitgegaan de afgelopen tijd :-)

Fijne jaarwisseling iedereen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:25

Wij hebben alleen een buitenbak. Meestal geen probleem maar nu wel even lastig, ook omdat Koek rondom beslag heeft en die sneeuw natuurlijk klontert.

Koek houd zichzelf wel in conditie:

Afbeelding

Leuk hoor zo een paard die met je aan het spelen is :D Ik wilde haar eigenlijk even binnen halen om lekker warm lijnzaad te geven en een dikkere deken op te doen. Na zo een speelkwartiertje kan je haar wel gewoon pakken hoor.

Edit: een goede 2010 allemaal! In goede gezondheid voor mens en dier.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:39

Wat is het rustig hierzo opeens :-)

@ Fransje, leuk filmpje zeg!

Ik heb vandaag met de grondoefeningen de draf maar weer eens meegepakt. Altijd lekker om warm te worden :-)
Het ging echt best goed en ik kon zelf een stukje rechtdoor op schoudervoor. Hij bleef op een keurig tempo draven, alleen vraag ik mij af hoe het dan zit met het tempo, want hij kan natuurlijk niet zo heel hard draven.
Ik had wel het idee dat hij actief draafde en zijn achterhand deed goed mee.
Daarna heb ik hem nog even gelongeerd met dubbele lijnen hij liep best fijn. Alleen linksom heeft hij de neiging om op zijn binnenschouder te vallen en maakt hij de volte kleiner en ik vind het dan heel lastig om hem te corrigeren.
Je hebt natuurlijk maar een beperkt aantal hulpen?
Maar al met al zag het er volgens mij wel goed uit.

Ik had zondag willen filmen, maar mijn bijrijdster kon helaas niet. Nog even geduld dus. Het is ook zo vroeg donker.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:23

HannahFrouk schreef:
Hier de filmpjes van vandaag, ter lering ende vermaak. Vooral dat eerste dan! Want het ging vandaag dus eigenlijk helemaal niet zo best. Maar dacht zo, ik hoef natuurlijk ook niet alleen filmpjes te plaatsen van die keren dat het goed gaat. Dus ik zou zo zeggen, kom maar met het commentaar.

PS Susupluus bedankt weer voor het filmen!

Hoi, ik reageer even op een post van al wat weken geleden, want ik heb eindelijk even tijd om dit topic door te spitten. Ooit heb ik mezelf voorgesteld in dit topic, dus dat doe ik niet nog een keer. Ik ben dus een andere Fransje :P
Ik zag je filmpjes Hannah, en ik weet niet precies in welk stadium je zit, maar ik heb het idee dat je hetzelfde probeert als ik met Noa. Wat me daarbij opvalt is dat je vanuit een veel hogere hals/neuspositie buiging vraagt dan ik als ik met Noa werk. Ik ben ook bezig met buiging vragen (steeds verder) op de volte en heb van mijn instructrice geleerd dat ze laag met haar hals en neus moet, dus voorwaarts neerwaarts. Neus voor de loodlijn zodat ze goed haar rugspieren moet oprekken. Vanuit daar steeds meer stelling vragen, zodat ze goed met haar achterbeen gaat intreden. Als ik naar jouw filmpjes kijk, dan valt het me op dat je paard zijn rug niet kan strekken omdat je zo hoog blijft met het buiging vragen. Wat ik heb geleerd is dat het rechtrichten in eerste instantie voor het paard voelt alsof wij met onze neus op de knieeen naar voren buigen en met onze handen de grond aanraken. Je rekt dus de hele rugspier op.
Verder heb ik geleerd dat mijn 'looppad' exact recht naast het paard moet zijn en dat je dus echt voet voor voet zet, dan voel je nl ook als je paard op jouw gaat leunen of op zijn binnenschouder omdat jij je pad exact houdt. Maar daar schreef je al iets over geloof ik...

Ik heb wel een filmpje met mijn instructrice http://www.youtube.com/watch?v=O9F392greX0 en http://www.youtube.com/watch?v=TBnGlhqsZP8 let niet op het geklets, dit was de eerste rechtrichtles die ik kreeg een aantal maanden geleden. Maar ik loop nog steeds met haar vanuit deze positie alleen vraag ik telkens meer stelling, na een paar weken de voorgaande positie te hebben bevestigd, wat elke keer even moeilijkheden oplevert voor Noa, ze rent ervoor weg en krult haar hals helemaal op en ze dribbelt opzij enzo... maar als ik rustig doorga voel ik op een gegeven moment het kwartje bij haar vallen. Net zoiets als bij mijn yogales: tijdens de les denk je Aaaargh ik ga dood en na de les denk je, hmm lekker, dit zou ik elke dag moeten doen :P

Wat ik verder ook doe is dat ik met een zweepje zachtjes tik tegen haar buik zodat ze haar buikspieren goed aantrekt en daarmee haar rug beter gebruikt. Op de filmpjes zie je dat de instructrice nnog kriebelt omdat Noa in eerste instantie nogal heftig reageerde op de zweep.

O ja over de kaptoom: ik zag dat die nogal verschoof op een filmpje, wat ik heb geleerd (sorry wordt een beetje saai maar ik moet het wel even vermelden omdat ik de wijsheid ook niet in pacht heb en aan het leren ben) is dat de kaptoom veel strakker mag zitten dan een hoofdstel, zodat je met een kleine druk op de neusriem gelijk contact maakt met de neus van je paard, en dat deze dus ook niet kan verschuiven.

Longeren wil ik ook gaan doen, maar ik denk dat dit pas zin heeft als je paard flinke buiging aan de hand kan zonder dat je daar nog druk voor hoeft te geven. Ik moet er ook nog een tijd voor gaan oefenen want Noa rent nu aan de longe alleen maar hoofdschuddend wat rondjes, dat heeft op dit moment voor ons in ieder geval nog helemaal geen zin.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:37

Ik heb even een vraagje... als het gaat om het paard laag te laten lopen aan de hand (kaptoom), bijvoorbeeld het filmpje in de post hierboven.

Ik begrijp waarvoor het nodig is, maar ben ik de enige die over zijn eigen voeten gaat struikelen als ik zo loop? Op de een of andere manier loop ik zelf helemaal niet meer lekker en wordt het helemaal drie keer niets, maar rechtoplopend lukt het ook niet echt helemaal. Dus, gewoon een kwestie van oefenen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:52

Hey mede-fransje :D

Zo te zien heb jij les van Kim. Dat is een oud-stalgenootje van mij :D

Toen ik Koek voor het eerst zo laag in moest stellen om de rugspieren op te rekken kreeg ik zelf bijna een hernia. Ik liep zelf helemaal voor over gebogen. Toen bij Cookie het kwartje gevallen was, hoefde ik zelf minder te bukken. Inmiddels zoekt Koek zelf het lage punt op als ik dat vraag, ik geef haar dan meer teugel. Stelling vragen gaat dan door een kleine ophouding.

Ik vraag mij overigens af of een tikje tegen de buik zorgt dat de buikspieren beter aantrekken. Volgens mij worden die meer aangetrokken als ze meer op de achterhand komen en het been er goed onder zetten.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:50

fransje23 schreef:
Hey mede-fransje :D

Zo te zien heb jij les van Kim. Dat is een oud-stalgenootje van mij :D

Toen ik Koek voor het eerst zo laag in moest stellen om de rugspieren op te rekken kreeg ik zelf bijna een hernia. Ik liep zelf helemaal voor over gebogen. Toen bij Cookie het kwartje gevallen was, hoefde ik zelf minder te bukken. Inmiddels zoekt Koek zelf het lage punt op als ik dat vraag, ik geef haar dan meer teugel. Stelling vragen gaat dan door een kleine ophouding.

Ik vraag mij overigens af of een tikje tegen de buik zorgt dat de buikspieren beter aantrekken. Volgens mij worden die meer aangetrokken als ze meer op de achterhand komen en het been er goed onder zetten.

Hee andere Fransje. Ja dat klopt, ik wil haar verder hier niet met naam en toenaam noemen vanwege de privacy zal ik maar zeggen!
Inderdaad loop ik al veel minder laag met haar mee dan de eerste weken, want ze doet het nu veel meer zelf. Ik kijk veel naar Marijke de Jong die ook een zweepje gebruikt http://www.youtube.com/watch?v=4dZyr4i8I3s&feature=related en Kim werkt volgens haar methode dus eigenlijk van Bent B.
Ik heb wel eens mijn nagels onder in haar buik gezet (ja klinkt hardvochtig maar voor peerd klein prikje hoor :P ) en dan zie je dat ze haar rug boller maakt. Noa is heel gevoelig dus die gebruikt dan actiever haar buikspieren waardoor ze ook actiever haar achterbeen onderplaatst. Tenminste dat is dan de bedoeling he?
Ik reageerde op de filmpjes van HannahFrouk omdat ik het idee had dat haar paard zijn rug nog erg hol trekt, en dan kan hij veel moeilijker buigen is dat niet zo?

Er is al veel over gezegd maar ik ben dit weer echt zat, Noa heeft gewoon een humeur omdat ze niet uit de voeten kan (ze staat op een wei zonder gras maar ze moet daar heel voorzichtig lopen vanwege hobbelbobbel) en de bak is precies nog 1 rondje begaanbaar waar iedereen op staat te longeren :( WINTER GA WEG! (hihi)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:58

wij kunnen nu in de winter helemaal nop, alle bakken onwijs hard en bevroren en glad net als buiten, enkel de longeerbak is op de volte goed te doen dus wat ik nu maar ervan maak is lang en laag longeren, balkjes (echt alle mogelijke manieren om balkjes neer te leggen) en nouja, gek genoeg lijkt ze balkjes ontzettend leuk te vinden nu ze eindelijk begript dat ze er overheen moet draven en niet hoeft te springen als een konijn, of een hert, of gewoon alle drie de balkjes tegelijk in één sprong over hoeft haha :D

Dus op den duur hoef je minder hoog te lopen, nouja, Ruphina gaat sowieso het liefst stofzuigen met der hoofd dus we hebben er inmiddels veel minder problemen mee, maar vroeg me af hoe jullie het voor elkaar kregen zonder je eigen rugklachten te ontwikkelen haha :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:33

KDS schreef:
Dus op den duur hoef je minder hoog te lopen, nouja, Ruphina gaat sowieso het liefst stofzuigen met der hoofd dus we hebben er inmiddels veel minder problemen mee, maar vroeg me af hoe jullie het voor elkaar kregen zonder je eigen rugklachten te ontwikkelen haha :)

Hoi KDS, nou stofzuigen is het ook weer niet, het zit er ergens tussenin. Op mijn filmpje zie je dat mijn instructrice Noa ook corrigeert als ze weer te laag gaat. Marijke de Jong's Clinic op Youtube is echt heel erg duidelijk, daar kan je ook eens kijken wat nou de positie ong moet zijn. O ik zat ook nog even in het ebook te lezen van Marijke de J. en daar staat dus in: Als het paard in de lengte buigt, laat het zijn rug los, zodat het paard zijn hals ontspannen voorwaarts neerwaarts laat zakken. Dus eerst de rug dan de hals. (Ik had het andersom opgeschreven geloof ik)

Je moet met het ernaast lopen idd goed opletten dat je niet teveel verkrampt, want dat voelt je paard ook en dan kan hij ook niet ontspannen. Maar ik zal je eerlijk zeggen dat ik de eerste weken best spierpijn had! Dat is nu wel minder. Wat ik deed was veel uitrusten tussendoor, zowel voor paard als voor mij. Soms gewoon na 2 rondjes halve ophouding en lekker effe staan met zijn tweeen. Noa stond dan ook heel even bij te komen van de pilates :D

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:22

maar het scheelt dat ruphina bij het rijden graag laag gaat, als ik ernaast loop had ze eerst de neiging te hoog te gaan, toen had ze door hoe ze lager kon, en nu zitten we er goed tussen in maar de hoogte van haar hoofd regel ik min of meer via haar achterhand en haar rug, een omdat ik zo min mogelijk om haar hoofd heb, mar iets om haar nek, maar ook omdat als ik aan haar hoofd ga zitten ze steeds geirriteerder wordt in plaats van ontspannen.
In dat geval moet ik eerst door die fase van irritatie heen voor ze goed gaat lopen, als ik niets aan haar hoofd doe duurt het misschien langer om haar op de positie die ik als einddoel zie te krijgen, maar gaat het wel heel rustig en ontspannen en dus met een losse rug. Ik denk dat voor haar er meer op ontspanning gelet moet worden en dus om het 'werken met de kaptoom of halster of hoofdstel' heen gewerkt moet worden. Wat wel lastig is helaas.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:47

Fransje70, ik krijg heel sterk de indruk dat je instructrice enkel bezig is om een lange en lage hoofd/hals positie te bereiken door het hoofd lang en laag te vragen, klopt dat?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:51

Woodstock schreef:
Fransje70, ik krijg heel sterk de indruk dat je instructrice enkel bezig is om een lange en lage hoofd/hals positie te bereiken door het hoofd lang en laag te vragen, klopt dat?

Ja dat klopt, zoals eerder gezegd dat filmpje was de eerste les voor mij en voor Noa een aantal maanden geleden, die een rugblessure heeft gehad (scheve wervel) en heel veel spanning had in rug en hals door rijden met slof. De eerste stap was dus haar hals/neus laag te krijgen op de volte zodat ze haar rug ging loslaten. Ze had het er even moeilijk mee maar ze pakte het al snel op. We zijn nu al weer een paar stappen verder met stelling en buiging op de volte.
Noa is bij mijn weten nooit zo gereden/beleerd, dus alles is nieuw voor haar. Ze is met spierkracht en slof gedwongen laag te blijven dus toen ik haar kocht had ze erg veel spanning. Dat is nu al stukken beter.