Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deejj

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:14

En zelf gebruikt ik mijn zweep niet, vind het onhandig en voorwaarts is die van zichzelf

Cheeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:47

Ik gebruik mijn zweep als Shakira na twee keer drijven niet reageerd, dan geef ik haar een zacht tikje. Niet om te straffen of dergelijke, want naar mijn mening kun je "stout" gedrag het beste negeren en juist ontzettend goed belonen als ze iets goed doet

Lindsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:56

Als een paard niet goed reageert op mijn hulpen krijgt hij van mij een klein tikje bij.
Ik geef nooit van die harde meppen.
Ik krijg altijd helemaal rillingen als iemand echt van die petsen geeft.

Jokemarthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:01

Ik gebruik m'n zweep voor het luisteren naar m'n binnenbeen.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:44

Ik gebruik het alleen bij mijn pony als hij iets niet snapt, als extra hulp dus.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:45

Cheeems schreef:
Ik gebruik mijn zweep als Shakira na twee keer drijven niet reageerd, dan geef ik haar een zacht tikje. Niet om te straffen of dergelijke, want naar mijn mening kun je "stout" gedrag het beste negeren en juist ontzettend goed belonen als ze iets goed doet

PRECIES :+

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:45

Hulpen verfijnen, en soms als mijn pony naar een andere bokt, als kleine straf. Ik ga niet meteen keihard meppen... Doe ik eigenlijk nooit.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:53

Ik heb een keer een oud springzweepje kapot geslagen op de reet van een stronteigenwijze 4-jarige :+ Ben ik nu een dierenmishandelaar? :D

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:06

Als ie erg oud is denk ik van niet.
Die breken namelijk ietsje sneller dan de nieuwere volgens mij.
Kijk, als je elke dag een nieuwe zweep moet kopen na een tik, dan is er iets mis denk ik :+

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:22

Het bijtikken om de wissel te leren is wel handiger met zweep. Wel en lange, want je moet bij z'n achterhand kunnen komen. En natuurlijk om het aanleren van de piaf, is dit wel eens handig gereedschap.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:28

Siamsmeesje schreef:
Als je je zweep nodig hebt om te straffen en harder te gaan, heb je het hele idee achter het rijden niet begrepen |o
Zelf gebruikte ik m'n zweep alleen om aandacht te vragen, of even een kleine correctie/aanwijzing.
Maar slaan als straf? Nooit! Dat kan zelfs tegen je gaan werken, want dat dier weet dan het verschil niet meer tussen straf en een aanwijzing :n

Waarom niet??. Zweep is altijd een soort van straf of voor het niet reageren op het been of dwars doen of andere manier van niet luisteren (dus ook aandacht vragen is bij mij stout). Dit weet mijn paard ook een zweep betekend voor hem dat hij fout/stout is. Bij die van mij geef ik echt maar een heeeeel klein tikje en hij is er weer bij. Slaan is vaak niet nodig een iets nadrukkelijkere tik is voldoende. Alhoewel met springen en weigeren slaan echt nodig is.

Ik zie bij je reactie ook geen verschil in een tikje geven en slaan. Tikje kan corrigerend zijn bv meer actief achter of schouder erbij. Slaan dan is hij echt FOUT en dat houdt voor mij ook gevaarlijk in (bv weigeren met springen). Een paard weet bij dit consequent doen heus wel het verschil. Alleen hebben de meeste mensen hebben erg veel moeite met consequent doen tegen hun paard en tja dan snapt een paard het niet.

Beide is nooit een probleem als je het juist en op het juiste moment toepast.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:33

Ik gebruik mijn zweep om het binnenachterbeen af en toe even bij te tikken of om mijn paard wakker te kriebelen.
Nooit om te straffen, daar is 'ie niet voor!
Op buitenrit neem ik hem ook wel mee voor het geval we een lastige hond in de sokken hebben hangen
of om opdringerige automobilisten op afstand te houden. Dat valt me wel op, zo'n 10 jaar geleden hadden andere weggebuikers
heilig respect voor paarden maar tegenwoordig rijden ze je gewoon op je hakken, echt niet normaal. :?

edit: tiepfout!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:26

kelly_Utah schreef:
Als ie erg oud is denk ik van niet.
Die breken namelijk ietsje sneller dan de nieuwere volgens mij.
Kijk, als je elke dag een nieuwe zweep moet kopen na een tik, dan is er iets mis denk ik :+

Haha, ik heb het kreng al sinds ik voor het eerst op en paard stapte :D Vond het wel zonde dat'ie kapot was. Dit paard in kwestie stond bij ons op stal om omgeschoold te worden van monster tot fatsoenlijk dressuurpaard. De eerste keer is hij met me aan de vlucht gegaan door het weiland, de tweede keer viel ik eraf, de derde keer viel ik eraf, de vierde keer viel ik eraf, de vijfde keer viel ik eraf, en de zesde keer viel ik eraf en brak ik mijn arm. Ja, dan gaat er bij mij toch wel een knop om. Ik had al last van mijn rug en als die klootzak mij 6 keer tegen het hek smijt, dan is het ook een keertje over. Gewacht tot mijn arm genezen was en toen ben ik erop gestapt.. Hij ging weer lopen vervelen dus heb ik een zweep gepakt en hem één keer goed laten weten met wie hij te maken had. No way dat ik nog een keer gaan vallen. Toen was het zweepje kapot, maar het paard deed ineens heel normaal. Toen is hij uiteindelijk teruggegaan naar de eigenaar omdat ik er niet meer op wou _O-

Kpjekoffieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:28

ik gebruik een zweep om hem bijv. ergens langs te krijgen als hij echt niet durft en voor aanwijzingen en actief houden

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:38

Ik gebruik hem om het paard (als ie sloom is) actiever te houden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:11

Een zweep is niet om te straffen, maar juist om een aanwijzing te geven. Even een hulpje! Om net even de achterhand er iets bij te kriebelen in een zijgang o.i.d.!

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:51

Om mijn vriend mee te slaan }>
Hahahaha

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:31

Honden op afstand houden :D maar vooral om hem actief te houden en af en toe om het achterbeen iets meer te activeren. Mis m'n zweep toch wel in mn proeven :o

Donilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:38

meestal gewoon een tikje op z'n schouder, als t echt nodig is. als ik een zweepje in m'n hand heb onder t rijden is hij al vlot zat eigenlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:50

Ik rij nooit met zweep, die staat stof te happen in de kast.
Bij mijn paard is het niet nodig, en al zou ik hem meenemen ga ik zandhappen ;-)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:01

ik gebruik zweep bij jonge paarden en paarden die moeilijk doen. paarden die goed luisteren naar beenhulpen hebben geen zweep nodig behalve bij wedstrijden.
het is ook afhankelijk van elk soort paard. bij lui paard die moeilijk luistert naar beenhulpen is zweep goede hulp. bij jonge paarden ook omdat meeste jonge paarden geen beenhulpen kennen enkel zweep. dus moet je bij jonge paarden drukken met je benen en dan klein tikje geven zodat ze het verband kennen.

xxlovekyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:09

Bijcorrigeren, ik heb een jong paard dus kan niet zonder :)

Roccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:24

Elinexx schreef:
Ik gebruik hem om het paard (als ie sloom is) actiever te houden.

Ik net zo.

GabySharif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:39

Ik gebruik mijn zweepje wanneer mijn paardje niet vooruit wil hihi. Meestal moet ik in de les twee keer aantikken met mijn benen en wanneer hij dan niet reageerd een tikje geven. Dan moet ik weer terug naar stap en het opnieuw proberen. Nu heb ik mijn zweepje bijna niet meer nodig !!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:50

Om te slaan ~~}> ~~}>