heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jytte

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:14

geen sporen.. hij is goed aan de hulpen, zoals het hoort, en is aan verfijning nog niet toe :D

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:17

Ook geen sporen, heb ze wel. Ik vind dat mijn merrie eerst bijna perfect op kuit moet kunnen lopen voordat ik die weer om doe :) . Of laat ik het zo zeggen, ik wil geen sporen om hebben om haar vooruit te prikken.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:44

Het is idd waar dat heel veel mensen sporen gebruiken.
Meestal zonder reden..
Ik rij zonder, ik ben een recreative ruiter die vooral buitenritten maakt en daarbij heb ik geen sporen nodig. :)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:54

Ik rijd ook niet met sporen.
Heb het vroeger op de manege wel eens gedaan, en ja dat was om het paard vooruit te krijgen. :o Gelukkig ben ik er wel achter gekomen dat dit absoluut niet de goede manier is en dus ben ik gestopt met sporen te gebruiken voor dit doeleind. :Y)
Nu heb ik al een hele poos niet meer met sporen gereden en ga dat ook niet doen totdat ik het echt nodig vind dat mijn hulpen meer verfijnd worden.. :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:00

xROMY schreef:
Het is idd waar dat heel veel mensen sporen gebruiken.
Meestal zonder reden..
:)

ik vind niet dat je dat kan beslissen voor een ander eigenlijk.
tenzij iemand openlijk uitspreekt het alleen te gebruiken omdat het mooi is of om het paard vooruit te trappen

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:10

Ik rij ook met sporen, op het leasepaardje dat ik rijd, op het paard van mijn moeder en op mijn eigen paard.

Op het paardje van mijn moeder is het omdat ik daar de wat hogere oefeningen kan oefenen, en daarvoor heb je dat spoortje nodig, omdat ze als je dat gewoon op kuit doet nog wel eens in de war kan raken.

Op die tuiger van ons rij ik soms met spoortjes soms niet, maar op dat paard gebruik ik ze verder niet specifiek. Met buitenritten is het wel eens handig want hij heeft wel eens de neiging stil te gaan staan en niet op zweep en kuit te reageren, en op het spoortje wel waardoor hij dan wel doorloopt langs iets, als ik dat spoortje niet had had ik al wel een aantal keren in een hele rotsituatie gezeten denk ik.

En op dat leasepaard omdat hij heel erg groot is, en daar is amper tegenop te rijden sommige momenten. Toen sprak ik er laatst met een jurylid over die daarvoor mijn proef had gejureerd en die gaf me de tip toch eens spoortjes te proberen, omdat je dan net meer uit zo'n paard kunt krijgen.
Dat gaat eigenlijk heel erg goed, soms moet je bijvoorbeeld met wijken, heel even het spoortje gebruiken en dan kun je weer gewoon verder.
Dat is wel heel handig :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:45

ik heb mn welsh x arabier pony een tijdje met sporen gereden. hij is bang van de zweep (was ie al toen ik hem kreeg) dus gaf hem af en toe een spoortje als hij niet op mn been reageerde. tegenwoordig gaat het zonder sporen ook prima :)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:20

Spoorloos :)
haha :P
nee ik rij niet met sporen want ik heb ze niet nodig wel rij ik met een zweepje ik weet niet hoe het komt ik hoef er nooit een hulp mee te geven maar als ik hem niet vast heb is mijn pony niet vooruit te branden het gaat hem enk ik om het idee :P

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:45

Ik rijd ook zonder sporen :)
De hulpen kun je ook geven zonder spoor.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:50

Zelf rijd ik nooit met sporen, je moet gewoon proberen dat je paard meer gaat reageren op je been en niet op die sporen!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:57

Ik rij alleen met sporen als ik zijgangen ga oefenen.
En met me wedstrijden.
Dan kan ik me hulpen toch wat kleiner en netter houden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:59

Ik rijd zelf met wielsporen. Deze rollen over de huid heen en (mits ze blijven rollen) kunnen ze zich niet vastzetten.

Ik rijd ook wel eens zonder sporen en dit gaat ook prima, al merk ik dat als ik een echt goede travers of appuyement wil rijden, ik gewoon met spoor net iets beter door kan komen.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:05

Ik rij ook niet met sporen, gaat prima zonder dus waarom zou ik ze dan omdoen :+
Alleen moet nu wel met sporen rijden op wedstrijd (M1) maar verder gebruik ik ze niet :P
Vind dat echt een domme regel..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:30

je mag ook met dummysporen rijden,QueenE
ben je daar ook weer vanaf :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:37

ja!! dummysporen zijn wel een oplossing, alleen dom dat je dan niet gewoon zonder mag.....

elsyie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:28

ik rijd met sporen, vooral als ik buitenrijd. Heb het zelf mogenmeemaken dat mijn paard zonder sporen voor geen goud langs bepaalde obstakels wil lopen en gewoon stokstijf blijft staan (wordt dus extra zeikerig) , terwijl met sporen hij er wel langs wil lopen. Kortom hij neemt me in de maling als ik ze niet om heb.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:31

Ik rij nooit met sporen, heeft ook niet zoveel zin op een ijslander, je komt toch niet bij zijn buik in de buurt met die dingen. Hij is heel goed aan het been, dus het is ook echt niet nodig.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:23

Ik vind het raar dat je mensen in de B/L al met sporen ziet rijden.
Ook op jonge paarden enz.

Ik vind dat je paard aan je been moet zijn, en is hij dat niet, train er dan voor.
Sporen heb je pas nodig als je perfectie wenst, en krijgt.

In de B/L/M is dat nog nergens voor nodig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:45

waarom is dat niet nodig in de B/L/M?
dat kan jij niet voor een ander bepalen.

als iemand het maar niet gebruikt om het paard vooruit te prikken.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:45

Omdat je het in de B/L prima zonder spoortje kunt afleggen.
De oefeningen hierbij zijn nog niet zo moeilijk hanteerbaar dat er nodige perfectie op de hulp nodig is.
Alhoewel in de M/Z begrijp ik het als je een spoortje draagt.
B/L vind ik onzinnig.

Mag ik vragen bij welke oefeneningen in het B/L zodanige perfectie is dat er een spoortje nodig is?
Om stelling te vragen? Dat heet oefenen op het been, goede reactie.

Mensen gebruiken vaak een spoortje om 1 naar voren te rijden, wat jij dus al zegt, en 2 omdat het makkelijker is.

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:33

Wij rijden pas met sporen als het nodig is, voor de wedstrijdpaarden die op hoger niveau getraind worden bv. voor de verfijning dan inderdaad.

We kijken goed naar het paard, en wat er van het paard verwacht wordt. En daarbij kijken welke trainingsmethode het beste bij het paard past. Dit is heel verschillend! Maar de paarden die we momenteel met spoortjes rijden zijn er maar 2, en die worden allebei op M niveau getraind :+

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:44

Ik geef het toe: toen mijn manege instructeur zei dat ik op een paard waar ik regelmatig op reed beter met korte sporen kon gaan rijden vond ik dat als tiener inderdaad stoer (niet iedereen op de manege mocht met sporen rijden). Nu bijna tien jaar later ben ik bezig een 5 jarige merrie te beleren, maar gewoon spoorloos (ondanks dat ze met dit warme weer liever lui dan moe is). Vind het mooi staan sporen, maar als je zonder kan, zeker zonder rijden!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:36

@Amy, dat vind ik inderdaad een echt goede manier. Zoals jij aangeeft, voor de verfijning :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:40

Niet iedereen rijdt met sporen hoor...

Ik rij nu M1 dressuur, maar ik moet met sporen rijden. Ik rij veel liever zonder eigenlijk want met sporen heeft mijn pony gewoon te veel reactie op mijn been. Thuis rij ik ook altijd zonder, op wedstrijd heb ik van die mini sporen met een klein knopje erop. Ideaal dus. :) Vind het alleen jammer dat ik ze had moeten kopen.
Zonder zweep vanaf de M vind ik echt goed, dat mogen ze zelfs wel in de B al doen, maar met sporen vind ik nergens op slaan.. Je hoort een paard zo aan de been te hebben dat je die verfijning al zonder sporen hebt.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:54

Moet je in de M dan persee sporen hebben? Dat is toch niet officieel verplicht? :)