Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Snoevie schreef:een hulpteugel behoort een paard nooit naar beneden te trekken trouwens..........imo moet hij begrenzen
als een paard naar beneden word getrokken is de hulpteugel verkeerd afgesteld.
Anoeska schreef:Mensen die niet begrijpen hoe hulpteugels werken moeten er sowieso een eind uit de buurt blijven. Als je denkt dat ze er alleen voor zijn om een paard naar beneden te trekken, dan heb je inderdaad bij hulpteugels niets te zoeken. In deskundige handen of onder goede begeleiding is er niets mis mee, ook niet bij manege paarden.

Anoeska schreef:Heel simpel: als je rijdt met welke hulpteugel dan ook, en die trekt je paard in een bepaalde houding. Dan doe je het niet goed. Dus een manege die paarden zo laat lopen doet het niet goed.
Een manege die pony's met een bijzetje aan een longeerlijn doen, om het een nieuwe ruiter iets makkelijker te maken, of paardjes een martingaaltje geeft, zodat nog wat wiebelige ruiterhanden wat minder direct inwerken. Daar zie ik niets verkeerds in. Maar altijd onder deskundige begeleiding.
Snoevie schreef:xpenny,dat dat touwtje dan te strak zat is dan toch de fout van degene die het vast heeft gezet,en niet dat het touwtje op zich een fout hulpmiddel is?

Woestein schreef:Vroeger reed ik op een manege waar in de beginners en half gevorderder lessen bijna elk paard een hulp teugel had.
De reden was dat ze op deze manier hun rug op de juiste manier gebruikte.
Uiteraard werd er heel goed er op gelet dat elk paard goed voorwaarts liep en op deze manier konden de ruiters beter leren zitten (onafhankelijk) zonder de hele tijd in het paard zijn mond te zitten.
In de gevorderde lessen en het carrousel liepen zonder hulp teugel.
Ik moet zeggen dat dit alle zonder uitzondering goed getrainde en mooi bespierde dieren waren en soepel in hun lichaam en beweging.
Ook liepen de meeste al vele jaren mee zonder medische klachten.
Dus als er goed op wordt gelet en uiteraard de juiste hulp teugel bij het juiste paard kan het een hulp middel zijn om het dier beter te laten lopen.
Dan heb ik nog het tegen overgstelde ervaring.
Aangezien de lesklanten en de instructie maar 1 doel voor ogen hadden (in de krul) werd elk paard met vaste wijde en lage handen gereden waardoor ruiters voorover zaten, uit balans en de paarden/pony's een constante heen en weer beweging maakten met het hoofd (je weet wel.. links... rechts...links.... rechts...)
Dan zie ik liever een hulp teugel zodat de ruiter met zijn/haar handjes van de mond af blijft.... en zich kan bezig houden met een onafhankelijke en stabiele zit.