moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:33

Vudress, jij vindt het geen trekken, ik vind het jammer dat je niet van mij wilt aannemen dat het wel zo is. Wat voor beeld krijg jij bij een ruiter die tijdens het halthouden zijn teugels op maat moet maken en op die lengte de handen een decimeter of 3 naar zich toe moet halen (op de dijen, erachter is ook gezien)?? En dan terwijl je dit doet (al halthoudend en niet in een overgang) geen been mag geven. Wat voor beeld krijg jij daarbij??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:36

@ Bandida............ ben je niet bang je paard kapot te rijden als je er met zulke bespiering op gaat zitten?

Ik ben ervan overtuigd dat paarden door dressuurmatig correct te rijden de juiste spieren opbouwen om de ruiter goed te kunnen dragen........ DAT is waar dressuur in welke vorm dan ook om draait.

En ik moet heel eerlijk zeggen dat als ik jouw paard er zo bij zie staan, dat dit voor mij een reden zou zijn om er vooral niet op te gaan zitten behalve voor dressuurmatige training.......

ik zal zo een foto plakken van mijn enigste eigenste die nu 2 jaar uit het werk op het land staat......... en vergelijk de bespiering eens
hier nog volop in het werk (dit is niet een hele beste foto, maar wel een waar je zien kan hoe de bespiering is)

Afbeelding

hier al twee jaar werkeloos
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:37

Tja Kim, spreekt boekdelen.....

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 18:16

spreekt idd boekdelen... je hebt bespiering en je hebt bespiering...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:48

Bandida schreef:
De vraag was of moderne dressuur slecht is voor een paard, en ik zeg heel nadrukkelijk ja. Ik neem inderdaad niet deel aan een discussie om vervolgens halfweg mijn menig te wijzigen, ik verdedig mijn standpunt.

Joh ga dan lekker boscrossen ofzo.... Ik wordt zo moe van types zoals jij (er zitten er nog een aantal hier op bokt met net zo'n radicale houding als jij die ook denken de wijsheid in pacht te hebben)

Ik heb gewoon een passie voor dressuur, net als velen hier. Ik vind het leuk te discussieren over training en allerlei andere aspecten die te maken hebben met dressuurrijden. Maar discussieren met types zoals jij vind ik echt zo zinloos. Wat denk je nou zelf? Je gaat eerst iemands passie afkraken, diegene bestempelen als mishandelaar, en dat verwacht je dat die mensen open staan voor jou opinie? Get real!!!!

Tegen alle dressuurliefhebbers hier zou ik willen zeggen: laten we lekker doordiscussieren over (nuance)verschillen tussen verschillende dressuurstromingen. Maar laten we vooral voor ogen houden dat we allemaal van dressuur en onze paarden houden. Ik vind dressuur prachtig, zowel de moderne stroming als de klassieke (als we dan toch onderscheid moeten maken). Hoe je het ook draait of keert; de stromingen hebben toch allemaal gewoon dezelfde oorsprong (het skala). Ik denk dus dat we beter kunnen kijken op welke punten we wat van elkaar kunnen leren, dan te veroordelen of iemand nu uiteindelijk een wedstrijd of een riddertest/show/gewoon thuis in de bak wil rijden.

Ik denk dat we ons in ieder geval samen hard moeten maken tegen types als Bandida die alle vormen van dressuur zwart proberen te maken en ons afschilderen als mishandelaars! Ook die eeuwige hetze tegen bitgebruikers moet maar eens afgelopen zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:55

amen!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:55

jasmijn78 schreef:
Bandida schreef:
De vraag was of moderne dressuur slecht is voor een paard, en ik zeg heel nadrukkelijk ja. Ik neem inderdaad niet deel aan een discussie om vervolgens halfweg mijn menig te wijzigen, ik verdedig mijn standpunt.

Joh ga dan lekker boscrossen ofzo.... Ik wordt zo moe van types zoals jij (er zitten er nog een aantal hier op bokt met net zo'n radicale houding als jij die ook denken de wijsheid in pacht te hebben)

Ik heb gewoon een passie voor dressuur, net als velen hier. Ik vind het leuk te discussieren over training en allerlei andere aspecten die te maken hebben met dressuurrijden. Maar discussieren met types zoals jij vind ik echt zo zinloos. Wat denk je nou zelf? Je gaat eerst iemands passie afkraken, diegene bestempelen als mishandelaar, en dat verwacht je dat die mensen open staan voor jou opinie? Get real!!!!

Tegen alle dressuurliefhebbers hier zou ik willen zeggen: laten we lekker doordiscussieren over (nuance)verschillen tussen verschillende dressuurstromingen. Maar laten we vooral voor ogen houden dat we allemaal van dressuur en onze paarden houden. Ik vind dressuur prachtig, zowel de moderne stroming als de klassieke (als we dan toch onderscheid moeten maken). Hoe je het ook draait of keert; de stromingen hebben toch allemaal gewoon dezelfde oorsprong (het skala). Ik denk dus dat we beter kunnen kijken op welke punten we wat van elkaar kunnen leren, dan te veroordelen of iemand nu uiteindelijk een wedstrijd of een riddertest/show/gewoon thuis in de bak wil rijden.

Ik denk dat we ons in ieder geval samen hard moeten maken tegen types als Bandida die alle vormen van dressuur zwart proberen te maken en ons afschilderen als mishandelaars! Ook die eeuwige hetze tegen bitgebruikers moet maar eens afgelopen zijn.

_/-\o_

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:22

en voor jullie:

vooral de natuur en de anatomie van het paard negeren, en lekker doorgaan met wat jullie doen...

En zo is er weer een lekker volwassen einde gekomen aan deze discussie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:24

en voor jou.......... hou jij het er maar bij dat jij de enige bent die niks te leren meer heeft :D :D :D

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:27

callunairis schreef:
en voor jullie:

vooral de natuur en de anatomie van het paard negeren, en lekker doorgaan met wat jullie doen...

En zo is er weer een lekker volwassen einde gekomen aan deze discussie

Oh maar als je het zo bekijkt, is het paard gewoon niet op aarde gezet voor dressur + diens vorm, klassiek òf modern.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:35

de oefening uit de klassieke (oorspronkelijke) dressuur zijn oefeningen die uit de 'natuur' komen...
langduring in de krul daarentegen...

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:36

KiWiKo schreef:
en voor jou.......... hou jij het er maar bij dat jij de enige bent die niks te leren meer heeft :D :D :D

oh integendeel, heb ik ook nooit beweerd.
Wat ik wel beweer is dat ik mij verdiept heb in de anatomie van het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:37

Eigenlijk vond ik de opmerkingen van Jasmijn78 wel treffend, vooral die waar ze het idee opwerpt om hier in het topic geen ruzie te maken :).

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:40

callunairis schreef:
de oefening uit de klassieke (oorspronkelijke) dressuur zijn oefeningen die uit de 'natuur' komen...

Vertel, paard kiest er niet voor om onder de man dressur te doen hoor, blijft een wens van de mens. Ik zie in de natuur nooit een paard langdurig verzameld zijn zoals in de klassieke dressuur èn moderne dressuur.
Ik verdedig de moderne dressuur òf de klassiekke niet, bijde heeft voor en tegen, imo.
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 12-03-09 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:41

callunairis schreef:

echt???? goh, nooit geweten dat de oefeningen natuurlijke bewegingen zijn van een paard zeg.... ......... en als ik jou nou eens vertel, dat als een paard in de natuur afzet in welke gang dan ook, dat dan het hoofd van nature in de zogenaamde LDR houding gaat.....
callunairis schreef:
KiWiKo schreef:

oh integendeel, heb ik ook nooit beweerd.
Wat ik wel beweer is dat ik mij verdiept heb in de anatomie van het paard...

en wie zegt ik en andere bokkers niet dan??? Misschien heb ik me wel meer verdiept in anatomie dan jij :D

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:42

Geloof dat ik toch met kiwiko eens ben :j

Ik heb daarom ook niets meer aan dit toe te voegen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:42

callunairis schreef:

Ik was altijd in de overtuiging dat de klassieke dressuur voortkwam uit oefeningen die voor de mens bruikbaar waren op het oorlogsveld?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:46

KiWiKo schreef:
@ Bandida............ ben je niet bang je paard kapot te rijden als je er met zulke bespiering op gaat zitten?

Absoluut niet, ik maak me geen zorgen om dat paard. Jullie zien één foto uit 2003 en denken daar iets over mij uit af te leiden?
Nu ja, ben niet verbaasd..

Nogmaals.. het gaat niet over mij, is van geen enkel belang. En mijn kritiek op dressuur had ik ook gehad als ik nul paarden had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:49

callunairis schreef:

Als je je huiswerk van je anatomielesjes goed had gedaan, zou je toch moeten weten dat er een heel verschil is tussen "in de krul" en nageeflijk rijden. Een nageeflijk paard loopt los door het hele lijf, een paard in de krul niet, die duikt alleen maar achter de loodlijn.
Verder is het nooit zo dat een paard in de training continu in een rollkürhouding loopt (hyperflexie)
Deze oefening is louter om de spieren los te werken en te rekken. Precies wat mensen doen voor ze beginnen met een uurtje pittig sporten, die rekken hun spieren ook van te voren om blessures te voorkomen, en hier is dat niet anders.
Ik ben echt verbaasd over zoooooveel onkunde op een hoopje ;) en als we onder verdiepen in de anatomie moeten verstaan, de wervelstorm van links die over onze hoofden zijn uitgestort, welnu, dan ben ik de weg kwijt, en ik vrees dat ik slechts een van de velen ben ;)
Tot slot Callunairis, je hebt het dan wel steeds over dat je je hebt verdiept in de anatomie, maar kun je daar iets specifieker in zijn? Ik wil wel wat meer concrete info dan..... overigens zal ik niet zeggen dat ook ík me níet heb verdiept in de anatomie en het bewegingsapparaat.

voor ik het vergeet, dan nog de slotvraag, wat je bedoelde met het precies natypen van mijn reactie op de foto's van Toronto, het paard van Kiwiko, ten tijde dat hij nog volop in het werk stond, en de foto na twee jaar lanterfanten. Just curious ;)

alsemgeest, jouw opmerking over de herkomst van de klassieke dressuur is 100% correct. De moderne dressuur, LDR, komt meer in de buurt van de natuur...... in tegenstelling tot de klassieke dressuur ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:59

jasmijn78 schreef:

Oh kijk, ik ben al een type.. great.

Die 'eeuwige hetze' is er omdat ze gegrond is. en ik zal je meer zeggen, ze gaat ook niet meer weg.

De spiegel kan pijn doen..meer ga ik er niet meer over zeggen, tijd brengt raad en ik weet al wie aan het langste lontje gaat trekken. :evaw:

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:01

Fijn voor jou......... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:06

Ach weet je wat pas erg is, dat is driekwart van de paarden van naturals, die niet meer normaal kunnen stappen en draven, tactfouten maken, en zodanig worden belast op de voorhand dat het overgrote deel echt kapot gaat aan artrose ;)
Om over de hype boomzadels die de druk niet verdelen en bitloze optomingen die én scherp werken op de neus én over onvoldoende of helemaal geen release beschikken maar te zwijgen. Maar goed, we dwalen af.
Eén ding heeft de ervaring mij wel geleerd, een correct gereden paard wat goed door het hele lijf loopt en alle vier benen evenredig belast, kan gruwelijk lang mee........

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:09

suleilitha schreef:
Ach weet je wat pas erg is, dat is driekwart van de paarden van naturals, die niet meer normaal kunnen stappen en draven, tactfouten maken, en zodanig worden belast op de voorhand dat het overgrote deel echt kapot gaat aan artrose ;)
Om over de hype boomzadels die de druk niet verdelen en bitloze optomingen die én scherp werken op de neus én over onvoldoende of helemaal geen release beschikken maar te zwijgen. Maar goed, we dwalen af.
Eén ding heeft de ervaring mij wel geleerd, een correct gereden paard wat goed door het hele lijf loopt en alle vier benen evenredig belast, kan gruwelijk lang mee........

Ik ben het volledig met je eens, had je vast niet verwacht (van zo'n type).

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:09

Wat ik bedoelde met 'de foto spreekt boekdelen' is dat haar paard dan wel bespierd is, maar niet op de voor 'klassieke' dressuur juiste plaats...

Maar ik meng mij niet meer in discussie met mensen die er op uit zijn andere mensen naar beneden te halen. Dus hierbij stop ik dan ook

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:10

met 'haar' paard, bedoel ik dus het paard van kiwiko