Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:17

natural_ schreef:
Het zal misschien werken dat geloof ik heus, maar ik vind het niet eerlijk.. Zo gebruiken straks mensen zonder verstand de zweep voor elk klein verzet en dan krijg je inderdaad zoals er nu op het hoogste niveau gereden wordt op een vrij oneerlijke manier, het spijt me.. Ik ben daar misschien een meer endurance ruiter voor, maar er komt een dag dat ik wel verder met een paard komt waar een ander zich geen raad meer mee weet (het klinkt misschien penny, maar dat is gewoon mijn streven) en echt niet dat ik dat hele natural gedoe wel top vind, maar beter zo als te hard!

Wat doe jij als je endurance paard omhoog komt en gaat staken? De meesten lopen nl door hun pijngrens heen; het gemiddelde endurance paard van klasse III of IIII is echt versleten, zo enorm zijn de afstanden en zoveel leed doe je je dier aan.. Ach gut

Dan maar een pedagogisch verantwoorde tik tussen de ortjes, oogjes, of waar de pats dan ook mocht vallen, mocht het een opvoedkundig probleem zijn. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:18

natural_ schreef:
Ik zeg niet dat ik het toelaat, maar ik zoek de rede als het blijkt dat het echt niet aan verleden ligt (goed onderzoek gedaan) en het blijkt inderdaad een debiel te zijn, dan krijgt hij inderdaad gewoon een knal! Mensen denken er alleen te makkelijk over, zo van oh we meppen het er meteen wel uit, terwijl je niet weet waarom het paard het doet..

Als ik chagerijnig ben en brutaal betekend het niet meteen dat ik zo ben, maar het kan ook zijn dat ik een probleem heb dat me dwarszit. Dan ros je toch ook niet meteen iemand op zijn smoel?

Mensen- en paardentaal liggen miles ver uit elkaar! Knipoog

( Al twijfel ik wel eens meer en meer aan de vermogens van de mens, hoor, tegenwoordig wordt er steeds meer fysiek opgelost Clown )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:27

Onassa schreef:
Nu heb ik en vraagje aan de echte goede en doorgewinterde ruiters (Bijv Kim en Sul)

Onassa is een Engels volbloed.
Met 2 jaar op de baan gelopen, ongeluk in de military, over de kop geslagen (kom je uiteraard pas allemaal leter te weten).
wat gebleken is uit foto's is dat de Kissing spines heeft.
(al jaren terug is die diagnose gesteld)
Tevens is ze ook een headshaker.
Momenteel word ze geregelt onder handen genomen door een osteopaat.
probeer haar weer een beetje op te pakken nu na ruim 2 jaar op de wei.
Wat zij altijd erg deed was erg dwars zijn, rug wegdrukken, kop in de lucht en bokken als een malloot.
Met opstappen kwam er wel eens een forse stijger uit.
Toch wil ik op de een of andere manier de moed nog niet opgeven.
Ik vind het heel moeilijk om in te schatten wat nu verzet is, of wanneer ze pijn heeft.
Ze is geen makkelijke dame, maar met wel een vrij hoge pijngrens.
In de wei kan ze alles, springt rond en bokt en doet alsof ze een veulen is.
Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wat ik zelf nog kan doen en ben ook eerlijk gezegt een beetje het vertrouwen in haar kwijt.
Maar ergens heb ik nog zo de drang om nog lekker met haar te kunnen rijden, al is het maar rekreatief maar dan zonder die fratsen.

wat zouden jullie mij aanraden???

Hoi (misschien dan wel minder ervaren dan Kim en Sul, maar laat ik ook even reageren als Volbloedmuts Haha! )

Heb renpaarden getraind en een paar gehad, waarvan eentje dus later ook oud leed had; zij reed point to points in Ierland, trainde haar daar en nam haar mee. Dit is de zwaarste vorm van racen; en echt- mijn dier had pijn, daar kwam ik via een osteopate achter. Voelde me echt schuldig over een aantal dingen, echter muv steigeren; zij had pijn linksom op de volte; ze was dan soms een kermisattractie, voornl in galop. (Hetzelfde gevoel als kabouter Plop in een centrifuge Clown )..

Als ik lees wat jou dier heeft mee gemaakt, klinkt het vanuit mij keihard maar ik vrees dat je haar beter neit meer kunt rijden; Volbloeds gaan nl altijd door, je kunt echt makkelijk over hun pijngrens heengaan.

Sterkte ermee! Ach gut

(Helaas heeft menig exrenpaard wel wat schade aan hun carriere over gehouden, hoor.)

ff Tussendoor: wat zijn jullie gewéldig bezig geweest, Mando, je bent echt grappig en die Billy is ook een droogkloot..Huilen van het lachen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:49

Nee ik was vervelend... Koe

Ik rij met een springzweepje om zijn schouder te begrenzen voor zijn rechter galop.
Als ik hem op zijn hol zou slaan dan kan je er donder opzeggen dat ik zand lig te happen.
Ik probeer het ook maar niet Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:08

Dan vind ik jou grappig als je vervelend bent!
Zandhappen vind ik ook geen lolletje..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:27

Kiwiko, heb je even pb gestuurd, dank voor je reaktie.

Detour, ook jij bedankt, en ik merk ook met Onassa idd dat op voltes rijden een crime voor haar is.
Hmmm misschien dat de tijd eraan komt dat ik me er echt bij neer moet gaan leggen dat het rijden verleden tijd gaat worden.
De osteo is ook mijn laatste strohalm nog, want dan heb ik alles al geprobeert.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:28

detour schreef:
Dan vind ik jou grappig als je vervelend bent!
Zandhappen vind ik ook geen lolletje..

Dank je wel... vind jou ook lief hoor Knipoog

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:33

jemig wat gaat het hier snel zit een avondje niet te bokken, en meteen worden er 6 pagina's vol geschreven Haha!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:36

natural_ schreef:
Het zal misschien werken dat geloof ik heus, maar ik vind het niet eerlijk.. Zo gebruiken straks mensen zonder verstand de zweep voor elk klein verzet en dan krijg je inderdaad zoals er nu op het hoogste niveau gereden wordt op een vrij oneerlijke manier, het spijt me.. Ik ben daar misschien een meer endurance ruiter voor, maar er komt een dag dat ik wel verder met een paard komt waar een ander zich geen raad meer mee weet (het klinkt misschien penny, maar dat is gewoon mijn streven) en echt niet dat ik dat hele natural gedoe wel top vind, maar beter zo als te hard!
hoezo word er op het hoogste nivau oneerlijk gereden ?? ik vind met name met dressuur ( ik spring zelf hoor Knipoog) dan moet je toch echt wel in harmonie ( jezus wat klink ik oud) met je paard rijden en omgaan anders krijg je die ontspanning nooit voor elkaar, klinkt inderdaad een beetje penny Clown

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:24

Ik zie in alle leeftijden en catagorien stijgeren gebeuren ik zie geen verschil daarin.

Denk Naturals en soortgelijken vaak de discussie met een paard niet aangaan. Bij springen en dressuur komt dit toch vaker voor vooral als er steeds meer gevraagt voor.
Als ik simpel als een dooie door de bak mijn rondjes rij doet hij het ook niet. Maar ja echt verder kom je dan ook niet. Maar ga ik wat vragen dus net wat rechter net de achterhand er wat meer onder enz... Dan kom je aan zijn lijf en spieren en dat kan zo'n reactie geven.
Ook als sommige paarden bang zijn willen ze wel omhoog komen maar dat mag nog niet mogen. Het is gewoon gevaarlijk gedrag.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:30

Prisca schreef:
Ik zie in alle leeftijden en catagorien stijgeren gebeuren ik zie geen verschil daarin.

Denk Naturals en soortgelijken vaak de discussie met een paard niet aangaan. Bij springen en dressuur komt dit toch vaker voor vooral als er steeds meer gevraagt voor.
Als ik simpel als een dooie door de bak mijn rondjes rij doet hij het ook niet. Maar ja echt verder kom je dan ook niet. Maar ga ik wat vragen dus net wat rechter net de achterhand er wat meer onder enz... Dan kom je aan zijn lijf en spieren en dat kan zo'n reactie geven.
Ook als sommige paarden bang zijn willen ze wel omhoog komen maar dat mag nog niet mogen. Het is gewoon gevaarlijk gedrag.

ja dat klopt dat je dan niet verder komt ben het volkomen met je eens en wat doen naturals dan die gaan het dan oneerlijk noemen maar ik vind dat als je je paard gewoon aan pakt en eerlijk tegenover elkaar bent je je allebij een heel fijn leven hebt Haha!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:57

liberty22 schreef:
ja dat snap ik ook echt hoor , maar toch vind ik wel dat bokt daar voorzichtig mee moet zijn .
De mensen die veel paarden zadelmak maken komen mischien eens een keer een echte banketstaaf van een paard tegen maar goed hoe vaak komt de gemiddelde ruiter nou zo een paard tegen , over het algemeen zijn zulke paarden best zeldzaam.

Tuurlijk moet je niet als beginnend ruiter denken dat wanneer je paard alleen al met zijn hoofd beweegd "ha!nu moet ik hem tussen de oren tikken" Clown .
Dat ben ik absoluut me je eens, maar dat steigerende paard zeldzaam zijn niet.
Ik zie vaak zat dat jonge paarden ongeveer een maand of 5/6 na zadelmak maken trucjes gaan bedenken om onder het werk uit te komen.
Bij de een is het ervandoor schieten, de ander bokt en een derde steigert de tent uit (en noem maar op).
Mijn oplossing is altijd om het zo snel mogelijk op te lossen voordat er gevaarlijke situaties gaan komen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:35

danieke94 schreef:
natural_ schreef:
hoezo word er op het hoogste nivau oneerlijk gereden ?? ik vind met name met dressuur ( ik spring zelf hoor Knipoog) dan moet je toch echt wel in harmonie ( jezus wat klink ik oud) met je paard rijden en omgaan anders krijg je die ontspanning nooit voor elkaar, klinkt inderdaad een beetje penny Clown

Omdat een paard er niet voor gemaakt is om dergelijke afstanden te lopen, ongeacht de conditie. Ontstaat slijtage. Ook maar gehoord van een paarden arts en osteopate.. Knipoog

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:42

nobel1 schreef:
liberty22 schreef:
ja dat snap ik ook echt hoor , maar toch vind ik wel dat bokt daar voorzichtig mee moet zijn .
De mensen die veel paarden zadelmak maken komen mischien eens een keer een echte banketstaaf van een paard tegen maar goed hoe vaak komt de gemiddelde ruiter nou zo een paard tegen , over het algemeen zijn zulke paarden best zeldzaam.

Tuurlijk moet je niet als beginnend ruiter denken dat wanneer je paard alleen al met zijn hoofd beweegd "ha!nu moet ik hem tussen de oren tikken" Clown .
Dat ben ik absoluut me je eens, maar dat steigerende paard zeldzaam zijn niet.
Ik zie vaak zat dat jonge paarden ongeveer een maand of 5/6 na zadelmak maken trucjes gaan bedenken om onder het werk uit te komen.
Bij de een is het ervandoor schieten, de ander bokt en een derde steigert de tent uit (en noem maar op).
Mijn oplossing is altijd om het zo snel mogelijk op te lossen voordat er gevaarlijke situaties gaan komen.

ja maar dat is puberaal gedrag we hadden het over behoorlijk gestoorde stijgeraars die daardoor een gevaar voor zichzelf zijn en anderen.
Ach en moet je zulks puberaal gedrag dan zo hard in de kiem smoren?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:51

liberty22 schreef:
ja maar dat is puberaal gedrag we hadden het over behoorlijk gestoorde stijgeraars die daardoor een gevaar voor zichzelf zijn en anderen.
Ach en moet je zulks puberaal gedrag dan zo hard in de kiem smoren?

Gestoorde steigeraars leren dat gedrag ooit aan en meestal begint dat met puberaal gedrag.
En dat is de reden dat ik dit soort puberaal gedraag gelijk in de kiem smoor Knipoog
Wat al eerder gezegd is : liever het paard een corrigerende tik tussen de oren geven dan het eruit willen aaien en zo een levensgevaarlijk peerd creeeren. Ja

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:09

detour schreef:
natural_ schreef:
Als ik chagerijnig ben en brutaal betekend het niet meteen dat ik zo ben, maar het kan ook zijn dat ik een probleem heb dat me dwarszit. Dan ros je toch ook niet meteen iemand op zijn smoel?

vond deze wel grappig want als iemand chagerijnig is ros ik die niet, als iemand gevaarlijk tegen mij doet ros ik die wel:D

Net als bij paarden dus.

Een paard dat gewoon even om hoog komt ros ik niet, die kun je dan wel naar voren rijden en is het over. Een paard dat gevaarlijk omhoog komt die niet meer op hulpen reageerd en mij dus in gevaar brengt ros ik wel.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:07

Ik wou dat ik een paard jaren geleden op het juiste moment op z'n kop geslagen had, want ik kan me nog erg goed herinneren hoe het voelt om een heel paard op je af te zien komen vallen toen 'ie achterover sloeg. En dat wil ik niet nog een keer meemaken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:17

Radisha55 schreef:
Ik vind het helemaal juist als de tik maar op het juiste moment komt..

Alleen weet het gros van de ruiters niet wanneer het juiste moment is. Scheve mond
En dan heb ik het niet alleen over steigeren, maar ook over ander gedrag.
Ik zie daarin zoveel fouten....... Met als gevolg, een paard wat helemaal in de war raakt, geen benul heeft waarom hij een dreun kreeg. Verdrietig

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:25

natural schreef :
[/quote]
danieke94 schreef:

detour schreef:
Omdat een paard er niet voor gemaakt is om dergelijke afstanden te lopen, ongeacht de conditie. Ontstaat slijtage. Ook maar gehoord van een paarden arts en osteopate.. Knipoog

zij heeft niet speciaal endurance geschreven maar : dan krijg je inderdaad zoals nu OP HET HOOGSTE NIVEAU word gereden Haha! endurance weet ik geen zak van Haha!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:27

Wanneer de tik eerlijk gegeven word (dus alleen wanneer het écht nodig zou moeten zijn omdat het anders gewoon gevaarlijk kan worden) ben ik het er mee eens.
Ik zou het zelf niet durven, gelukkig nooit gehoeven ook. Maar wanneer ik een paard zou hebben dat gemeen steigerde zou iemand hem best op zijn plek mogen zetten ja.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:49

danieke94 schreef:
natural schreef :

danieke94 schreef:

detour schreef:

zij heeft niet speciaal endurance geschreven maar : dan krijg je inderdaad zoals nu OP HET HOOGSTE NIVEAU word gereden Haha! endurance weet ik geen zak van Haha![/quote]

???

ik snap het niet geloof ik. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:51

Hihi, je bent geloof ik niet de enige die er de ballen nog van snapt Haha!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:59

hihi zij zei dat alle sporten op een hoog niet niveau op een oneerlijke manier wordt gereden, dus toen zei ik van waarom op hoog niveau en toen begon detour van ja lange afstanden zijn niet goed voor het paard. dus toen zei ik dat ze het niet alleen over endurance had. maarja dat is offtopic Haha!
Laatst bijgewerkt door _danieke_ op 06-01-09 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:01

Op een hoog niet nivo? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Inderdaad zijn lange afstanden niet goed voor een paard, daar ben ik het volledig mee eens. Van dressuur op hoog nivo slijten ze stukken minder dan van endurance.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:04

tsja, je mag er toch vanuit gaan dat de dames en heren die op hoog nivo dresseren de paarden keurig beleren, anders zijn ze op voor ze úberhaupt dat nivo halen!..

Die wannabees , dát vind ik enge ruiters!