we vallen lekker in herhaling hier he? Het hele zelfbewustzijn verhaal hebben we al tig keer besproken volgens mij en ik ben bang dat we daar geen compromis in kunnen vinden... Ik vind de conclusie dat individualiteit wijst op zelfbewustzijn veel te ver gaan. De omschrijving van shadow vind ik heel mooi verwoorden wat echt zelfbewustzijn is!
Zelfde geld voor keuze van partners. Wie zegt dat dit niet biologisch bepaald is? Ik heb nog steeds van niemand een goed argument gehoord waarom dit moet wijzen op een zelfbewustzijn.
Nog wat quotes van meerdere mensen om niet het risico te lopen dat ik "op de man ga spelen":
Citaat:
Dat een paard een persoonlijkheid heeft weet toch eigenlijk iedereen wel uit de praktijk. Paarden hebben dan wel stereotiep gedrag als diersoort, maar met daarin vele individuele verschillen. Dat duidt toch redelijk nogal veel op de aanwezigheid van meerdere capaciteiten dan zuiver instinctiefmatig en aangeleerd gedrag ?
Eh ik mag toch hopen dat niet elk paard stereotyp gedrag vertoond... dat is toch heel wat anders dan hetgene wat jij bedoeld! En hetgene wat jij bedoeld vind ik niet automatisch wijzen op meer capaciteiten dan zuiver biologisch eigenlijk! Wederom zie ik de link niet....
Citaat:
Je kunt het niet bewijzen, wel vermoeden op basis van analogie-redeneringen.
Waarom zouden wij wel zelfbewustzijn hebben en primaten en dolfijnen ook en paarden niet?
Hier spreek je jezelf tegen! Tenminste, voor zover ik weet... volgens mij hebben paarden namelijk een minder sterk ontwikkeld limbisch systeem. Hier kan dus het verschil in zelfbewustzijn liggen!
Citaat:
Als je inderdaad generaliseert en denkt dat alle paarden gelijk zijn en doen kan je wel eens voor aparte verrassingen komen te staan.
Als je gewoon uitgaat van een 'ik' binnen de soort, en het besef van een 'ik' aan kan en durft te nemen kom je op een breder spectrum voor wat betreft mogeljke oplossingen en sturing in het gedrag.
Het wordt niet moeilijker, maar juist interessanter en je kunt creatiever zijn. Als je echter niet verder wil denken dat soortgebonden gedrag dan beperk je jezelf, en het paard.
Mag ik eerlijk zeggen dat ik dit een beetje beledigend vind overkomen? Ik vind hier niet erg subtiel in verscholen dat "wij" niet verder WILLEN denken. Het niet met je eens zijn wil niet zeggen dat we niet verder willen denken hoor. Ook het niet erkennen van een zelfbewustzijn (met deze argumenten!) houd niet in dat we een paard niet als individu kunnen zien en hierop in kunnen spelen. Het houd zeker niet in dat elk paard gelijk is! Soortgebonden gedrag kan erg variabel zijn!