Wetenschap & gevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Wetenschap & gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:46

detour schreef:
KiWiKo schreef:
laat mij maar lekker op mijn gevoel afgaan........... heeft me geen windeieren gelegd........

wat is nou wetenschap als je dat op moet wegen tegen gevoel?

Zo denk ik er precies eender over. Knipoog
Samengaan kan ook prima (net als reguliere geneeskunde en alternatieve in mijn optiek Knipoog )..

het gaat ook zeker samen! Geloof dat dat aan het begin van het topic al duidelijk was Haha! Het kan elkaar echter ook tegenwerken, beide kanten op.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:21

Even tussendoor reageren, het is hier nu erg druk en ik ben straks weer een paar dagen weg. (Werken met en leren over ... paarden.)

@Zwerte, pak het niet te persoonlijk op, een discussie tikken geeft een zekere afstandelijke houding. Daar ben ik, en jij denk ik ook, heel bewust van. Het is erg goed om dat steeds te checken.
In elk geval is mijn doel zeker niet om iemand persoonlijk af te kraken, ik hoop dat dit duidelijk genoeg over komt en is gekomen.
Ik heb grote bewondering voor je posts en je gedachtengang, de toon is gezet en dat maakt me erg blij. Denk dat andersom ook zo te lezen.

Waar ik zelf naar op zoek ben zijn de argumenten, want het is mijn persoonlijke doel hier werkelijk iets mee te gaan doen.
Ik sta te springen om die kennis te delen, maar... met argumenten en gefundeerd.
Het beste doe ik dat naast een paard, samen kunnen we dan iets laten zien. Dat geldt voor ieder willekeurig paard.

@Shadow0, eigenlijk hetzelfde als hierboven. Je scherpe vragen en kritiek zijn uitermate (uh in eerste omstantie een tikje vervelend wel ;) ) interessant. Heel vervelend dat je zo veel last heb van je arm, en ik hoop dat het de betere kant op gaat. Ondanks de nu en dan scherpe kanten is je betrokkenheid en je enthousiasme daarover heel erg leuk !

Met het discussieren over dit onderwerp denk ik dat we gezamenlijk aan iets toekomen, iets zeer fascinerends. Hopelijk ben ik in staat om hier werkelijk in de praktijk iets mee te doen. Jullie helpen daar allemaal bij. In het belang van het paard, en vanuit dezelfde passie voor dat paard.
Voor hen die dat willen denk ik, ambitieus als ik ben, een bijdrage te kunnen leveren.

Voor anderen hoop ik mijn visie en 'andere' kijk voldoende te kunnen beargumenteren, en dat is moielijker dan ik aanvankelijk dacht. Ja

Dank jullie allen, tot nu toe, voor de interessante discussie! Die is voorlopig niet afgelopen denk ik !

Als ik voor mezelf spreek heb ik de afgelopen dagen veel geleerd, heel veel zelfs ! Waarvoor mijn dank.

Uiteindelijk ben ik degene die 'de commotie' heeft veroorzaakt met het openen van dit topic.
Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:28

PT, wat studeer je en wil je hiermee gaan doen "later als je groot bent"?

yegmerc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 00:46

Bianca6 schreef:
pdjonghe schreef:
Om even bij te treden in de idee van kameraadschap. Ik niet of iemand het forum van "The art of natural dressage" kent? Het is te vinden op volgend adres: http://www.artofnaturaldressage.com/index.php. Ook daar wordt veel gewerkt vanuit kameraadschap. En ik moet zeggen, er worden heel wat mooie resultaten geboekt. Echter wel altijd met een zeker idee van leiderschap in het achterhoofd. Want zeg nu zelf, een stoeipartijtje met je paard-vriend zou ook wel eens slecht kunnen aflopen, hoe goed jullie kameraadschap ook is.

Mag ik heel even heel brutaal 'inbreken'? Bloos
Bij AND zit geen idee van leiderschap in het achter (-of voor) hoofd Knipoog het gaat erom dat je gewoon samen bent en van elkaar leert. Op Youtube staan bijvoorbeeld filmpjes waar je kan zien dat je als volledig gelijkwaardig kameraad kan stoeien zonder dat het slecht afloopt Haha! Kwestie van op elkaar ingespeeld zijn.

Ik kan zien dat je geen ervaring hebt met paarden Bianca, je hebt nog geluk dat je dit met een merrie doet. Paarden en zeker hengsten kunnen je zien als speeltje en over je heen walsen, zonder slechte bedoelingen, maar niet wetende dat de mens niet zo krachtig is als een paard. Wordt dan een soort Tom en Jerry film. Ik zie trouwens overal veel commentaar van je betreffende rijtechnieken maar zie alleen filmpjes van je naast het paard. Kan je upberhaupt wel rijden ??? En zo ja laat iedereen eens meegenieten van jouw "natural way" of riding !!!!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 06:44

Dat is niet zo'n aardige opmerking. Nors opkijken

(Afgezien van het feit dat ik me er wel in kan vinden)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:58

Ben benieuwd wie Yegmerc is.

Best een bijzondere binnenkomer in een discussiedraad en op een forum.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:17

Paardentango schreef:
Dat is niet zo'n aardige opmerking. Nors opkijken

(Afgezien van het feit dat ik me er wel in kan vinden)

Ik niet: Op basis van correct (met empathie, ´gevoel´) toegepaste wetenschappelijk onderbouwd kennis van paardenethologie ga ik met onze harem, dus ook hengst om.
Kennis van zijn natuurlijke gedrag en -eigenschappen situationeel afhankelijk correct toegepast = probleemloze en welwillende rolverdeling tussen mens en dier.
Kénnis van natuurlijk met gevoel toegepast Haha!

Kennis, kunde en vaardigheid: wetenschap, gevoel, ervaring = integraal geheel.

Zonder kennis van zaken kan je deze niet met gevoel toepassen Pling

hc

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:32

Huertecilla schreef:

hc

Ja Afgod
Wederom PRACHTIG verwoord! Helemaal die 1e zin, hoe bedenk je het? Hele topic in 1 zin samengevat. Kern van het geheel, kan er verder ook niks aan toevoegen maar deze omschrijving ga ik onthouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:22

Huertecilla schreef:

hc

Ik vroeg me eerder al af of ik op dit topic zou reageren, maar zou het niet beter kunnen verwoorden dan dit. Lachen

Je kunt zowel de term 'wetenschap' als 'gevoel' misbruiken door je daarachter te verschansen. Zo riepen veel vissers zich jarenlang achter 'vissen kunnen geen pijn voelen, want dat is niet wetenschappelijk bewezen, dus zo'n haak is niet zielig' - terwijl er gewoon niet of verkeerd getest werd en inmiddels blijkt dat de beesjes toch echt die haak wel merken. Als ze gewoon ook hun gevoel en inlevingsvermogen hadden laten spreken, dan hadden ze dat waarschijnlijk al eerder 'geweten'.
Net als dat er nog steeds paardentrainers zijn die alle wetenschappelijke kennis over hoe paarden tijdens hun methode beloond en gecorrigeerd worden stelselmatig ontkennen, omdat zij helemaal niet aan belonen of corrigeren doen maar alles puur op basis van communicatie, gevoel en lichaamstaal bereiken. En dat terwijl ze net zo goed druk toevoegen en weghalen om hun paard te stimuleren iets te doen.

De kunst is denk ik echter zoals HC al schreef, om het kind niet met het badwater weg te gooien en te roepen dat wetenschap/gevoel onzin/heilig is, maar om voor beide kanten open te staan. Want beide kunnen leren je om je continu bewust te blijven van wat je nu werkelijk doet als je met je paard bezig bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:24

maar zonder gevoel kan je nog zoveel kennis hebben.......... maar gaat het toch echt niet goedkomen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:59

Precies! Ik denk dat je gevoel perfect kunt gebruiken om de wetenschap als je die in praktijk toepast te controleren, en andersom net zo. Als je als mens zowel logisch kunt nadenken als je gevoel kunt laten spreken - waarom zou je je dan in vredesnaam tot slechts een van die mogelijkheden beperken als je met je paard omgaat? 8)

Tannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:03

Zwerte schreef:
Nog steeds een verschil in definitie volgens mij! Erg moeilijk uit te leggen maar volgens mij gaat mijn definitie van zelfbewustzijn een stapje verder dan de jouwe. Dat dieren individuen zijn, zijn we het hier allemaal over eens volgens mij. Alleen komt dit volgens mij door ervaringen, genetische aanleg, omgeving etc en niet zozeer door eigen keuzes en bewustheid van eigen keuzes in het bijzonder. Een paard zal bijvoorbeeld volgens mij niet denken "laat ik dit paard voorzichtig benaderen omdat hij bang is" maar zal het paard met voorzichtigheid benaderen omdat de ervaring hem geleerd heeft dat deze bange paarden nogal boos uit te hoek kunnen komen (om een (slecht) voorbeeld te noemen... kan ff geen betere verzinnen) En daar zit het ontbreken van zelfbewustzijn nou net. Het paard weet zeker dat het de ander niet is, kan onderscheid maken in de ander en zichzelf. Maar of het bewust is van eigen handelingen en daaruit keuzes kan maken? Nee dat denk ik niet.

Dat is dus het probleem met de wetenschap. Ze willen objectief zijn maar dan kun je dus geen subjectieve dingen onderzoeken. Persoonlijkheid, zelfbewustzijn, emoties zijn allemaal dingen die je niet wetenschappelijk kunt onderzoeken. Zo kun je volgens mij ook niet wetenschappelijk vaststellen dat wij een eigen persoonlijkheid hebben en vrije keuzes kunnen maken. Je kunt het niet bewijzen, wel vermoeden op basis van analogie-redeneringen.
Waarom zouden wij wel zelfbewustzijn hebben en primaten en dolfijnen ook en paarden niet?
Zijn de andere dieren dan puur het product van genen en omgeving?
Ik denk dat zij zeker een bepaalde mate van zelfbewustzijn hebben en ik denk dat dat veel verder gaat dan wij waar kunnen nemen. Maar hoe dat precies zit is moeilijk vast te stellen.
Het spiegelverhaal gaat op voor dieren die visueel ingesteld zijn, maar hoe werkt dat met dieren die meer op het gehoor werken of op de geur?

Waarom voelt een paard zich aangetrokken tot een ander paard en niet tot weer een ander? Je ziet echte vriendschappen tussen paarden. Dat kun je toch ook niet verklaren zonder enige vorm van zelfbewustzijn.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 14:17

Het brengt me op de gedachte dat wetenschap aanvankelijk bedoeld is om de situatie onder controle te kunnen krijgen. Op zichzelf natuurlijk heel handig, als je het belangrijk vindt om controle te hebben over iets.

Het subjectieve gedeelte echter, het gevoel, is nogal persoonlijk. Ik vind persoonlijk een op zijn billen zittend paard paardonterend, en een ander zegt juist weer PRACHTIG ! Dat je dat een paard kan leren, en is reuze enthousiast.

Niemand heeft gelijk want het is ieders eigen smaak, dus hebben beide gelijk voor wat betreft hun individuele smaak. Wat het paard er van vindt, tsjah.. hoe vraag je dat ?

Komt iets uit het innerlijke proces, het levenpsroces, van het specifieke dier uit of is alles aangeleerd ? Dergelijke vragen kunnen denk ik alleen maar subjectief worden beantwoord.
Wat is karakter, of temperament, en bestaat dat allemaal wel ? Of is alles louter toeval. ik denk van niet. Alles kun je ontwikkelen, maar je doel hangt voor eengrot deel af van de capaciteiten van paard en trainer samen.

De grote gemene deler is er wel, maar of die nou werkelijk van groot belang is vraag ik me hardop af. Zijn het nou vaak niet juist de uitzonderingen waar we allemaal mee te maken hebben?
De uitzonderingen die niet passen in de grote gemene deler.

Wetenschap, in de zin van kennis hebben van, is essentieel voor een verantwoorde omgang met de ander, maar wat je niet weet moet je eigenlijk wel even vragen voor je verder gaat. Anders krijg je misverstanden, en die leveren frustratie op en uiteindelijk vaak zelfs agressie. Met 600 kg tegen ietsje minder wordt dat nogal gevaarlijk.
Handiger is het om elkaar een beetje meer te snappen, en het paard te ontwikkelen in plaats van het insnoeren ofwel het 'de bek snoeren' om het wenselijk gedrag te laten vertonen.

Maar ieder voor zich, kwestie van smaak en eigen kunnen... en willen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:57

maikeltje schreef:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:56

Tannetje schreef:
Persoonlijkheid, zelfbewustzijn, emoties zijn allemaal dingen die je niet wetenschappelijk kunt onderzoeken.
Dat is niet helemaal waar.
Maar het is wel zo dat een groot deel van deze vragen eerder filosofisch van aard zijn dan empirisch (meetbaar). Op zich maakt dat het wetenschappelijke gehalte niet minder, ook filosofie is iets wat zich open stelt voor kritisch zelfonderzoek - en juist daarin verschilt het van het kritiekloze 'gevoel'.

Citaat:
Waarom voelt een paard zich aangetrokken tot een ander paard en niet tot weer een ander? Je ziet echte vriendschappen tussen paarden. Dat kun je toch ook niet verklaren zonder enige vorm van zelfbewustzijn.

Het is een interessante vraag Ja Maar kun je uitleggen waarom jij vindt dat zelfbewustzijn nodig is voor iets dat voornamelijk gericht is op de ander?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 04:56

maikeltje schreef:
maikeltje schreef:

Leuk dat je dat vraagt, Maikeltje kijk gerust even zelf op mijn website.
Daarvoor kun je op een van de blauwe tekstjes die onderaan bij mijn naam staan klikken met je muis, dan kom je vanzelf op de website terecht. Heel makkelijk Haha!
Daar kun je precies vinden wat ik doe en waar ik voor sta.

Groter dan de 1.65 ga ik niet worden denk ik !

Dacht eigenlijk je dat al lang wel eens gedaan had, ik kijk ook altijd even verder, gewoon uit nieuwsgierigheid en belangstelling voor een ander.

Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 05:00

@Shadow, als tegenvraag zou ik stellen hoe is het mogelijk om van een ander uit te gaan als je zelf niet bewust bent van een 'zelf'.

Dat een paard een persoonlijkheid heeft weet toch eigenlijk iedereen wel uit de praktijk. Paarden hebben dan wel stereotiep gedrag als diersoort, maar met daarin vele individuele verschillen. Dat duidt toch redelijk nogal veel op de aanwezigheid van meerdere capaciteiten dan zuiver instinctiefmatig en aangeleerd gedrag ?

Paardengedrag is een complex systeem, het is, ook al willen we dat niet graag zo, toch het paard zelf wat zijn gedrag bepaalt. Op basis van de omgeving en de veranderingen die het paard opmerkt en daarmee zijn gedrag aanpast. Dat is niet onbewust, maar zijn voor het paard toch zeker overwogen en daarmee bewuste stappen die het doet. Uitgesloten is angst, want ieder wezen wat bang is stopt met denken en leren en handelt alleen maar, het reduceren van angst is helaas in de praktijk iets waar de meeste ruiters ook zoveel moeite mee hebben.

Paarden leven ook niet, in het wild, in open anonieme gezelschappen leven maar in een geïndividualiseerde gemeenschap. Paarden zoeken dus niet alleen elkaars gezelschap, maar vormen wel of niet een gemeenschap. Een vreemde wordt niet klakkeloos geaccepteerd. Niet vanwege die vreemde, maar omdat de paarden zelf een mening hebben blijkbaar. De ene mogen ze duidelijk en de ander weer niet, of niet zo.
Het doet er toe wie.

Ofwel een paard 'mosselt niet'. Waarmee ik bedoel dat een paard niet zomaar klakkeloos bij en ander hoort omdat de ander toevallig ook paard is. De mossel doet dat wel, die heeft geen verstand zoals een paard dat wel heeft. De mossel is zich niet echt ergens van bewust.
Een paard wel, die is zich heel goed bewust van welke situatie dan ook. Ze slapen ook maar 23 min per 24/u, ze blijven dus veel wakker.
Bewust en alert.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:26

[quote="PaardentangoPaarden leven ook niet, in het wild, in open anonieme gezelschappen leven maar in een geïndividualiseerde gemeenschap. Paarden zoeken dus niet alleen elkaars gezelschap, maar vormen wel of niet een gemeenschap. Een vreemde wordt niet klakkeloos geaccepteerd. Niet vanwege die vreemde, maar omdat de paarden zelf een mening hebben blijkbaar. De ene mogen ze duidelijk en de ander weer niet, of niet zo.
Het doet er toe wie.
[/quote]

...en koppel dat nu aan de relatie met de ruiter en welzijn.

Stukje wetenschap koppelen aan gevoel.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:29

Paardentango schreef:
@Shadow, als tegenvraag zou ik stellen hoe is het mogelijk om van een ander uit te gaan als je zelf niet bewust bent van een 'zelf'.

Ik vind dat niet zo problematisch eigenlijk. De onderliggende vraag is natuurlijk: wat is zelfbewustzijn. Maar ik zou daar op antwoorden dat het is dat je jezelf kunt zien 'alsof je een ander bent', dat je je dus bewust bent dat je een eigen perspectief hebt dat verschilt van anderen. (De beginselen van een Theory of Mind).

Bij baby's is het bijvoorbeeld heel duidelijk dat ze dat vermogen om abstract en buiten zichzelf hierover na te denken nog niet ontwikkeld hebben... Zo is het voor veel peuters die net beginnen met praten nog moeilijk om te begrijpen dat 'ik' geen naam is, maar een verwijzing, die iets heel anders betekent als mama het zegt dan als papa het gebruikt. Sommige kinderen met verstandelijke beperkingen krijgen dat zelfs nooit goed onder de knie. (Nou is dit NIET de absolute grens tussen zelfbewustzijn en niet, maar het hangt er volgens mij wel mee samen.)
Maar ver voordat kinderen dat goed kunnen, kunnen ze allang mensen herkennen - dat kunnen ze immers al na een paar dagen, misschien een paar uur... En daar kan ook genegenheid uit voortkomen, een voorkeur voor de ene boven de andere. Allemaal zonder een bewustzijn dat je zelf 'ook zo'n menswezen' bent.

Citaat:
Dat een paard een persoonlijkheid heeft weet toch eigenlijk iedereen wel uit de praktijk. Paarden hebben dan wel stereotiep gedrag als diersoort, maar met daarin vele individuele verschillen. Dat duidt toch redelijk nogal veel op de aanwezigheid van meerdere capaciteiten dan zuiver instinctiefmatig en aangeleerd gedrag ?

Ja, en dat is in deze discussie dan ook al honderd keer bevestigd en nergens betwist. MAAR dit duidt nog niet automatisch op zelfbewustzijn. Dus zou je willen uitleggen waarom dit leidt tot zelfbewustzijn?
Of wat jij onder zelfbewustzijn verstaat?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:50

Daar komt denk ik het grootste euvel vandaan. De interpretaties van paardengedrag. 'Alle paarden zijn hetzelfde' wordt vaak als basisaanname gebruikt.
Als je inderdaad generaliseert en denkt dat alle paarden gelijk zijn en doen kan je wel eens voor aparte verrassingen komen te staan.
Als je gewoon uitgaat van een 'ik' binnen de soort, en het besef van een 'ik' aan kan en durft te nemen kom je op een breder spectrum voor wat betreft mogeljke oplossingen en sturing in het gedrag.

Het wordt niet moeilijker, maar juist interessanter en je kunt creatiever zijn. Als je echter niet verder wil denken dat soortgebonden gedrag dan beperk je jezelf, en het paard.

Paarden, en kuddes en groepen paarden zijn geen statische maar dynamische groepen. Er zit een ontwikkeling in de groep en de hiërarchische verhoudingen. Dit zijn de dynamische processen binnen die groep.
In het voorbeeld van het kind zou je kunnen stellen dat een jong paard, en daar neig ik wel in om een beetje mee te gaan misschien minder bewuste en nog onontwikkelde capaciteiten kan hebben. Die zijn wel volop in ontwikkeling.

Een oudere hengst van 8 jaar en ouder heeft imo een heel duidelijk zelfbewustzijn, terwijl een veulen dat in mindere mate zou kunnen hebben. Het veulen heeft zolang het drinkt ook nog geen enkele rol in een groep. Dat komt later. Dat ontwikkelt zich per individu verscillend.

Een vergelijking trekken met het menselijk brein en de ontwikkeling daarvan is een stukje mogelijk, maar met gezond verstand weet iedereen dat er in die ontwikkeling bij dieren een grens ligt. Alleen niet in de basis.
In de praktijk vergelijk ik paarden vaker met kinderen tot een jaar of vier en soms vijf. Omdat daar zoveel overeenkomsten in zijn in gedrag en ontwikkeling.

Ben het ook met je eens dat er veel samenhangt maar waar de ontwikkeling van mensen verder gaat, kunst, cultuur etc. Het bewustzijn van kinderen vind ik ook erg lastig. Aan de ene kant denk ja, en aan de andere kant denk ik weer heel vaak, op basis van gedrag van kinderen, 'nou.. is dit kind zich niet bewust van een 'ik''? (sprekend over jonge kinderen >5 jaar)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:03

we vallen lekker in herhaling hier he? Het hele zelfbewustzijn verhaal hebben we al tig keer besproken volgens mij en ik ben bang dat we daar geen compromis in kunnen vinden... Ik vind de conclusie dat individualiteit wijst op zelfbewustzijn veel te ver gaan. De omschrijving van shadow vind ik heel mooi verwoorden wat echt zelfbewustzijn is!

Zelfde geld voor keuze van partners. Wie zegt dat dit niet biologisch bepaald is? Ik heb nog steeds van niemand een goed argument gehoord waarom dit moet wijzen op een zelfbewustzijn.

Nog wat quotes van meerdere mensen om niet het risico te lopen dat ik "op de man ga spelen":
Citaat:

Eh ik mag toch hopen dat niet elk paard stereotyp gedrag vertoond... dat is toch heel wat anders dan hetgene wat jij bedoeld! En hetgene wat jij bedoeld vind ik niet automatisch wijzen op meer capaciteiten dan zuiver biologisch eigenlijk! Wederom zie ik de link niet....

Citaat:
Je kunt het niet bewijzen, wel vermoeden op basis van analogie-redeneringen.
Waarom zouden wij wel zelfbewustzijn hebben en primaten en dolfijnen ook en paarden niet?

Hier spreek je jezelf tegen! Tenminste, voor zover ik weet... volgens mij hebben paarden namelijk een minder sterk ontwikkeld limbisch systeem. Hier kan dus het verschil in zelfbewustzijn liggen!

Citaat:
Als je inderdaad generaliseert en denkt dat alle paarden gelijk zijn en doen kan je wel eens voor aparte verrassingen komen te staan.
Als je gewoon uitgaat van een 'ik' binnen de soort, en het besef van een 'ik' aan kan en durft te nemen kom je op een breder spectrum voor wat betreft mogeljke oplossingen en sturing in het gedrag.

Het wordt niet moeilijker, maar juist interessanter en je kunt creatiever zijn. Als je echter niet verder wil denken dat soortgebonden gedrag dan beperk je jezelf, en het paard.

Mag ik eerlijk zeggen dat ik dit een beetje beledigend vind overkomen? Ik vind hier niet erg subtiel in verscholen dat "wij" niet verder WILLEN denken. Het niet met je eens zijn wil niet zeggen dat we niet verder willen denken hoor. Ook het niet erkennen van een zelfbewustzijn (met deze argumenten!) houd niet in dat we een paard niet als individu kunnen zien en hierop in kunnen spelen. Het houd zeker niet in dat elk paard gelijk is! Soortgebonden gedrag kan erg variabel zijn!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:08

Wetenschappelijk onderzoek geeft geen helder uitsluitsel of paarden wel/geen concept van zelf hebben.
Het is nét niet, nét wel.

Er zijn sterke aanwijzingen dat de reskultaten gelimiteerd zijn door de keuze van de proefdieren. De ontwikkeling van de intelligente is ssterk afhankelijk van de omgeving waarin het paard opgroied en dat beïnvloedt de resultaten enorm.

Ik heb hier op Bokt ooit een topic over geopend nav een waarneming dat mijn hengst zichzélf lijkt te herkennen in een spiegel. Niet zomaar een paard, niet eens een andere hengst maar zichzélf. Heel interessant aspect.

Of een paard nu net wel/net niet zelfbewust is, maakt niet zóveel uit want in ieder geval is een paard een heel intelligent en emotioneel ontwikkeld dier. Dat legt een heel zware verantwoordelijkheid voor het welzijn van dit dier op de houder.
Dát is een wetenschappelijk feit en als je gevoel door je paard hebt respecteer je dit Haha!

hc

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:14

Huertecilla schreef:
Wetenschappelijk onderzoek geeft geen helder uitsluitsel of paarden wel/geen concept van zelf hebben.
Het is nét niet, nét wel.

Er zijn sterke aanwijzingen dat de reskultaten gelimiteerd zijn door de keuze van de proefdieren. De ontwikkeling van de intelligente is ssterk afhankelijk van de omgeving waarin het paard opgroied en dat beïnvloedt de resultaten enorm.

Ik heb hier op Bokt ooit een topic over geopend nav een waarneming dat mijn hengst zichzélf lijkt te herkennen in een spiegel. Niet zomaar een paard, niet eens een andere hengst maar zichzélf. Heel interessant aspect.

Of een paard nu net wel/net niet zelfbewust is, maakt niet zóveel uit want in ieder geval is een paard een heel intelligent en emotioneel ontwikkeld dier. Dat legt een heel zware verantwoordelijkheid voor het welzijn van dit dier op de houder.
Dát is een wetenschappelijk feit en als je gevoel door je paard hebt respecteer je dit Haha!

hc

Ik denk ook dat het niet eens veel uitmaakt. Een paard is zeker een individu, intelligent en emotioneel zeer sterk. Of er nou een zelfbewustzijn is of niet, veranderd hier eigenlijk niet zo heel veel aan. Wel kleine details in de omgang denk ik.
Erg interessant trouwens, dat van je hengst! Hoe kon je zien dat hij zichzelf leek te herkennen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:22

Zwerte schreef:
Hoe kon je zien dat hij zichzelf leek te herkennen?

Staat in het betreffende topic. Het spijt me, maar ik ga het niet herhalen.

Het is herhaalbaar met hem dus ik denk dat híj zelfbewust is.
De dames tonen het niet, doch dat is geen bewijs van afwezigheid.
Wellicht is het enige verschil dat hij extroverter is.

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:37

Puh, puh als je alles gelijk als beledigend opvat dan kun je beter geen discussie aangaan denk ik. Ik vind de ontkenning van een 'ik' besef eerder beledigend naar paarden, maar ik weet dat vele mensen er toch ècht zo over denken.

ALs je jezelf ergens in beperkt hoeft dat echt niet beledigend te zijn, wat je niet ziet, dat is er niet. Dus hou je er ook geen rekening mee.

Jammer Zwerte dat je het zo interpreteert.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 26-10-08 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt