Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:33

damian23 schreef:
Had hier iemand laatst niet een vraag over een scheef hangende staart? Ik las daar toevallig gisteren nog wat over. Losgelatenheid kan je ook herkennen aan een pendelende staart. De staart maakt deel uit van de wervelkolom en een scheve staart duidt bijna altijd op verkramping/spanning.
:)* dacht dus exacte dezelfde richting uit als jij.
Volgens reactie's hier hoeft dat blijkbaar niet alleen een fysieke spanning te zijn, maar kan ook mentaal.

Misschien weet Sanne hier nog meer over ?

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:41

Ik denk ook wel dat fysieke spanning ook mee speelt. Kijk maar eens naar jezelf. Als ik erg gespannen bent gaat mijn onderrug vastzitten. Of een stijve nek van de spanning.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:52

Daarnaast gebruikt het paard zijn staart als communicatie middel. Zoals ook staat beschreven in het stuk van simpelman. Het paard gebruikt zijn staart om zijn emotionele toestand aan te duiden bij voorbeeld: stress en of andere emotionele staat. De houding geeft dus ook de emotionele staat van je paard aan bij het rijden en in de omgang. Beetje het zelfde als bij honden. Dus er is zeker een verband met apanning en staart houding.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:08

DarkoFoitzik schreef:
Daarnaast gebruikt het paard zijn staart als communicatie middel. Zoals ook staat beschreven in het stuk van simpelman. Het paard gebruikt zijn staart om zijn emotionele toestand aan te duiden bij voorbeeld: stress en of andere emotionele staat. De houding geeft dus ook de emotionele staat van je paard aan bij het rijden en in de omgang. Beetje het zelfde als bij honden. Dus er is zeker een verband met apanning en staart houding.
Yup, klopt helemaal, stukkie P.taal.

Maar het ging hier over een staart die altijd een kant uitstaat en niet recht naar beneden hangt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:15

dan kun je natuurlijk de vraag stellen of het paard de staart scheef draagt om een emotionele staat aan te geven onder het zadel? houdt hij zijn start ook scheeft als hij op stal staat of op de wei? Ik denk dat het paard daarmee de spanning aangeeft in zijn lijf.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:19

Peetstap schreef:
DarkoFoitzik schreef:
Yup, klopt helemaal, stukkie P.taal.

Maar het ging hier over een staart die altijd een kant uitstaat en niet recht naar beneden hangt.

Ik ben het helemaal met jullie allemaal eens, maar ik denk wel dat je naar het geheel moet kijken.

Waarom staat een staart scheef?
Dat kan in de staart zelf zitten. Trauma, littekenweefsel, dit kan de staart scheef maken.
De staart zit vast aan de punt van het heiligbeen. Als het heiligbeen of het bekken scheef is, of eigenlijk beter gezegd, scheef beweegt, dan wordt de staart vaak ook scheef gehouden.
Hetzelfde gebeurt er als de rugbespiering scheef wordt gebruikt (wat vaak het geval is bij spanning, zoals simpelman zo mooi kan beschrijven) of bij scheef gebruik van het lijf (door zadel, ruiter, kreupelheid etc.)

Mentale spanning bij paarden uit zich altijd lichamelijk. Een paard die de rug hol trekt, trekt automatisch ook de spieren rondom de staart aan. Gevolg: scheve, iets omhoog staande staart. Vaak zie je als paarden ontspannen, ook gelijk de staart zakken en rechter worden.

Je hebt ook paarden (dit is het merendeel van de paarden) die al zolang met spanning gereden zijn, dat die fysiek gewoon in die spanningshouding blijven lopen (terwijl ze soms al wel mentaal de ontspanning hebben gevonden). Het bindweefsel dat over de rugbespiering loopt is verbonden met de bilspieren (en dus ook weer met de staart). Bij zo'n paard met chronische, fysieke spanning, zie je dat dat bindweefsel heel strak wordt. Er is dan eigenlijk een constante tractie. Bij zo'n paard kan dan de staart scheef blijven staan.
Hoe langer je in een ontspannen houding blijft rijden, hoe meer de spieren ontspannen en het lijf meer symmetrisch gebruikt wordt, hoe minder tractie er op het bindweefsel komt. De staart zal dan over een langere periode steeds rechter achter het lijf komen, maar dat kan dus wel weken/maanden duren.

Over het algemeen dus een hele goede graadmeter, die staart :D Alleen staar je er niet blind op, er zijn genoeg redenen dat zo'n staart scheef kan blijven staan, ook als je wel goed bezig bent :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:20

Mijn jonge paard draait de staart overdreven naar kant waar je je been aanlegt of waar je met longeren staat.
Voor mij een teken dat het werk nog niet vanzelfsprekend is maar dat ze nog (te) veel nadenkt over wat ze denkt dat van haar verwacht wordt. Een soort over-ijver in feite, dus nog geen volledige ontspanning.
Overigens was haar staart fysiek scheef toen ze uit de opfok kwam, maar dat is opgelost.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:31

Is dat hetzelfde paard dat ziek is, Sizzle? Weet je al meer over haar?

Bij mijn IJslander is vandaag een (goede) osteopaat geweest. Zij heeft mijn pony in september behandeld en had al gezegd dat er waarschijnlijk nog een behandeling nodig was. Ik heb besloten eerst dit traject af te ronden. Dan kan ik eventueel in de kliniek ook melden dat osteopathie niet geholpen heeft.

Ze heeft mijn paard aan de longe zien lopen en hij houdt inderdaad zijn rug/lendenen/bekken vast. Ze heeft hem helemaal nagekeken en hij zat weer vast in zijn lendenen en linker si-gewricht. Máár... wel minder dan vorige keer! Dat zou je op zich niet verwachten als er een medisch probleem onder ligt. Wellicht komt het door zijn onvoordelige bouw (en wellicht door zadel en mijzelf?). Ook schijnen er wel meer IJslanders te zijn die zo economisch galopperen. Ze zijn gefokt vervoersmiddel en ritten van wel 12 uur per dag. Ze moeten dus wel economisch lopen en makkelijk uit te zitten zijn voor de ruiter.

Hij is in ieder geval weer los gemaakt en je kon zijn rug weer zien bewegen <3 Nu is het zaak om dit zo te houden....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 16:36

Goed @Jennyxx.

Ieder paard/ras heeft zijn sterke en zijn zwakke punten.
Het is aan de ruiter om de zwakke kanten te verbeteren.
Nu voorwaarts rijden.

Het klinkt al bijna dogmatisch, maar voorwaarts neerwaarts op gebogen lijnen met stelling en buiging versterkt de zwakke punten vanzelf.
Het is eerlijk en gezond werken, actief, mét inspanning in ontspanning.

Voorwaarts. :)
Leer hem om actief voor je uit te gaan aan de longe.
Eerst met zoveel druk als nodig, wanneer hij de bedoelding door heeft dan neem je de druk zoveel mogelijk terg.
Zoek naar een zweefmoment in draf.
Je houvast hier is dat hij achter zoveel mogelijk IN de afdruk van zijn voorvoet moet stappen.
Dat kan alleen maar als er een zweefmoment is.
Er zijn paarden die hier 50cm overstappen!

Je galop is nog van geen belang, die komt pas goed als de basis goed is, je krijgt hem er gratis bij.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:58

Bedankt, Simpelman. Ik ga hem longeren. Draf is zijn beste gang. Dus hopelijk gaat dit goed.

De osteopaat gaf nog als tip om het werken aan de hand ook weer op te pakken. Toen hij ooit beter liep, deed ik dit namelijk ook. Al is het alleen maar om hem op te warmen en extra los te krijgen. Van de veearts moest ik ook achterwaarts en ubertreten aan de hand mee pakken. Dus dat kan ik dan ook gelijk doen.

Heb er zin in :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:00

Aan de hand werken is zo waardevol dat wordt Door vele onderschat..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:22

Jenny, nee ander paard.

Van mijn biopt heb ik nog steeds niets gehoord.
Op het moment helpt ze me om mijn andere paard te longeren (komt bij me in het midden staan). Dan voelt ze zich heel belangrijk en daardoor blijft ze op het moment tevreden :+

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:27

biscaya schreef:

Hangt ook allemaal van het paard zelf af vind ik. Mijn pony doe ik er enorm plezier mee, wij zijn zo samen zoet. Maar mijn paard vind er helemaal niks aan -O- Het is overduidelijk dat het 2 verschillende types zijn qua leren, denken en doen. Het gaat mij nog wel eventjes duren eer ik beide hun handleiding uitgelezen heb :list: En dan heb ik mijn pony al 10 jaar.. Haha :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:55

* Sanne: bedankt voor je onderbouwde uitleg, het niet zo simple als het lijkt.

* mbt een lekkere losse draf: we hebben hier een paardje (ruintje) die dat zo fijn laat horen als ie lekker gaat swingen... de bekende kokergeluiden :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:57

biscaya schreef:

Goed & echt regelmatig trainen aan de hand wordt heeeeel weinig gedaan.. |(

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:01

Peetstap schreef:

* mbt een lekkere losse draf: we hebben hier een paardje (ruintje) die dat zo fijn laat horen als ie lekker gaat swingen... de bekende kokergeluiden :j

Daar heeft Simpelman toch wel een andere verklaring voor gegeven enkele maanden geleden.. Wat het nu Fake ontspanning? :o?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:07

Simpelman schreef:
Het klinkt al bijna dogmatisch, maar voorwaarts neerwaarts op gebogen lijnen met stelling en buiging versterkt de zwakke punten vanzelf.
Het is eerlijk en gezond werken, actief, mét inspanning in ontspanning.
Het is in dit topic al eerder besproken of het wel correct is, maar ik gebruik de volte's vaak om paardje vriendelijk het bitje mee te laten nemen naar voren en beneden.
Krijg daarbij kado dat hoofd zakt, en stelling erin komt doordat binnenhand wat van de hals af gaat.
Buitenteugel gaat daarbij gevend mee tegen hals aan.
Weet niet of dit verstandig is ? , het voelt wel goed aan in ieder geval en pas dit al jaren toe.
Kom ik uit die volte en paard blijft lang & laag dan komt er op beide teugels weer gelijk contact.

Heb wel es probleem dat paardje hoofd kantelt, en soms achter bit kruipt, weet niet goed door hoe dat op te lossen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:08

SheeNegro schreef:
Peetstap schreef:

Daar heeft Simpelman toch wel een andere verklaring voor gegeven enkele maanden geleden.. Wat het nu Fake ontspanning? :o?

In giraf stressie stand met oortjes erop maakt ie geen geluid... :z :z

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:09

Peetstap schreef:
biscaya schreef:

Goed & echt regelmatig trainen aan de hand wordt heeeeel weinig gedaan.. |(

Ik vind het dus juist ontzettend leuk! En mijn pony ook, we rijden amper (max 1 keer per schat ik nu) en heb les in WADH. Mijn pony gaat zo ontzettend vooruit hiermee, dat ik het niet wil 'verpesten' door erop te gaan zitten. Hij kan nu dingen, die ie voorheen nooit gekund heeft. Door 'verkeerd' inrijden (manegeruiter, geen passend zadel, zo scheef gereden dat ie niet rechtsom kon buigen en galoperen..)

Dit afwisselen met longeren, hoofdzakelijk in de stretch, alleen halster en longe. Nu zijn we vorige week de galop meer gaan meepakken, en dat gaat zo fijn! Nu springt ie goed aan, en galoppeert door tot ik het commando weer geef te gaan draven. Dit zijn dus afwisselend een halve volte galop, drie keer herhalen, en dan weer twee rondjes galop achter elkaar.

Vind het gewoon zo gaaf om te zien hoe mijn pony verandert: mentaal, en ook zijn bespiering.

Mijn verzorg pony (hier ook foto's van geplaatst) vind het WADH nog niet leuk, die moet ik echt enthousiast maken. Dat is toch wel een groot verschil, die twee.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:20

Peetstap: uit het andere topic uitgespit, enkele reacties bij elkaar

Citaat:
Je thermometer is het geluid van de koker, dat moet verdwijnen en de verticaal.
Het maximum punt van oprichting dat je paard nu aankan vind je terug op het moment waar hij achter de verticaal gaat komen.
Alle oprichting komt van achter uit, de voorkant is als een slappe hengel die een beetje doorhangt tot aan de hand.
Hoe meer echte oprichting hoe lichter voor wordt, in een correcte passage komt het paard doordat het de hals sterk opricht zelfs weer duidelijk voor de loodlijn.

Citaat:
Wat interessant van die koker trouwens, dus hij heeft juist spanning als je die hoort! Nooit geweten. Vandaag heb ik hem niet gehoord trouwens

Over dat geluid van de koker, ik heb juist het gevoel dat hij het doet als hij lekker loopt... Hij begon vandaag weer even maar toen was hij echt super mooi vwnw. Hij deed het niet de hele tijd.

Citaat:
Oh en nog een vraagje Simpelman, je zei dat het geluid van de koker door gebrek aan ontspanning komt, heb je ook een onderbouwing daarvoor? Ik vraag het me al jaren af, dus ik ben heel benieuwd naar het 'snap' gedeelte.

Citaat:
Het is mij ervaring dat wanneer je de koker hoort er spanning en terughoudendheid in het paard is.
Wanneer je hem zich veilig laat voelen en vraagt zich te geven en los te laten, dan stopt dat geluid.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:37

Citaat:
Het is mij ervaring dat wanneer je de koker hoort er spanning en terughoudendheid in het paard is.
Wanneer je hem zich veilig laat voelen en vraagt zich te geven en los te laten, dan stopt dat geluid.

He, bedankt voor het bij elkaar zoeken !, maar sta nu wel voor nieuw :? raadsel...
bovenstaande klopt n.l. niet met mijn eigen ervaringen (en niet alleen met ons huidige paardje)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:40

Mijne deed ook regelmatig kokeren (ja zo heet het schijnbaar :') ) maar nu hij vaker écht ontspannen is, hoor je hem niet meer.

Vandaag ook weer heer-lijk gereden. Net zoals dinsdag continu een enorme veer in de draf, het kwartje lijkt te zijn gevallen. Een galopje meegepakt vandaag, en net voor de andere kreeg hij spanning (voertijd) dus in stap verder laten ontspannen en afgestapt.

Wat kan een mens blij worden van gewoon lekker simpel paardrijden :)F

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:42

Ook ik heb de ervaring dat het kokergeluid swoesj-swoesj-swoesj op spanning duidt. ik heb jarenlang andermans paarden gelongeerd, en áls ik dat meemaakte was dat steevast net aan het begin van de longeersessie. Als de hals ging zakken en de rug ging deinen (kortom: er ontspanning kwam) verdween dat.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:42

Ik heb altijd begrepen dat dit geluid ontstaat door teveel spanning in een aantal buikspieren. En mijn ervaring is dan ook dat paarden dit alleen doen als ze zich ergens vastzetten

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:43

Wat is het kokergeluid?? :?