[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:02

Babootje schreef:
hynderfrou schreef:
En wissel grote voltes af met duidelijke rechte stukken om je pony te kunnen recht-richten.

Om maar gelijk een misverstand te voorkomen: rechtuit rijden is niet synoniem aan "recht richten".

De "recht richters" hebben wat aangericht. :(
Iedereen heeft het er over en bijna iedereen bedoelt er wat anders mee.

Net als het "voorwaarts neerwaarts".
Staat nu zelfs in de B proeven zo omschreven het "voorwaarts neerwaarts" strekken van de hals.
Moet zijn "het strekken" van de hals.
Voorwaarts neerwaarts wil zeggen voorwaarts drijven tijdens de aanzet tot hals strekken.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 19-05-15 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:04

Simpelman schreef:
Gewoon lekker rijden en niet teveel "dressuren", buitenritten, een paar sprongetjes, nieuwe dingen ondernemen.
Aan het eind van het werk focus je je je een periode op één ding, bijvoorbeeld wending om de voorhand, vraag het zijwaarts gaan en stap af na één pas onder enthousiast gejuig.
Doe dat 3 dagen en zie dan wat er gebeurt als je zijwaarts vraagt.
Hij zal er tijdens andere oefeningen al naar uitkijken, je zult hem er misschien van moeten weerhouden het te doen.
Dat is het principe, jij "weet" nu hoe paarden werken.

dankjewel voor de tips, ik kan hier zeker wat mee! Veel afwisselen deden we gelukkig al. nu dus meer op 1 ding richten tegelijk binnen de trainingen en het korter houden, maar onder grote beloning

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:07

Marleen_vA schreef:
Simpelman schreef:
Gewoon lekker rijden en niet teveel "dressuren", buitenritten, een paar sprongetjes, nieuwe dingen ondernemen.
Aan het eind van het werk focus je je je een periode op één ding, bijvoorbeeld wending om de voorhand, vraag het zijwaarts gaan en stap af na één pas onder enthousiast gejuig.
Doe dat 3 dagen en zie dan wat er gebeurt als je zijwaarts vraagt.
Hij zal er tijdens andere oefeningen al naar uitkijken, je zult hem er misschien van moeten weerhouden het te doen.
Dat is het principe, jij "weet" nu hoe paarden werken.

dankjewel voor de tips, ik kan hier zeker wat mee! Veel afwisselen deden we gelukkig al. nu dus meer op 1 ding richten tegelijk binnen de trainingen en het korter houden, maar onder grote beloning

Ik had eens een paard dat onder geen beding rechtsom wilde galopperen.
Toen het me lukte om het hem 3 passen te laten doen ben ik er in de galop afgesprongen en op de grond aangekomen, liggend natuurlijk, gaan juichen.
Nooit meer een probleem gehad met de rechtergalop. :)

Speel met je paard.

Marleen_vA

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:14

Hahahaha, dat moet wel een heel grappig gezicht/moment zijn geweest!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:16

Marleen_vA schreef:
Hahahaha, dat moet wel een heel grappig gezicht/moment zijn geweest!

Dat vond dat paard ook.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:28

Simpelman schreef:
Net als het "voorwaarts neerwaarts".
Staat nu zelfs in de B proeven zo omschreven het "voorwaarts neerwaarts" strekken van de hals.
Moet zijn "het strekken" van de hals.
Voorwaarts neerwaarts wil zeggen voorwaarts drijven tijdens de aanzet tot hals strekken.

Dat bedoelen ze er toch ook gewoon mee Simpelman? Vanuit het voorwaarts neerwaarts strekken van de hals?
Zo heb ik het altijd wel opgevat. De totale oefening omvat zowel de aanzet naar als het strekken van de hals.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:36

Wanneer je het als normaal Nederlands leest staat dat er niet.
En!, zo wordt het door een heel groot percentage van de mensen dus ook niet begrepen.
"Iedereen" heeft het over "voorwaarts neerwaarts", strekt, zo mogelijk, de hals en vrijwel niemand heeft door dat het om het voorwaarts gaat.

Het vanuit het voorwaarts gereden zijn, neerwaarts strekken van de hals is iets anders dan het voorwaarts neerwaarts strekken van de hals.

Degeen die dit opgeschreven heeft, in de proef, wist dat waarschijnlijk zelf ook niet....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:47

Ja, het lastige is dat je dat nooit terugleest op je protocol. Dan staat er een 6je zonder commentaar. Maar als je de hele oefening goed uitvoert vertaalt zich dat wel in een hoger cijfer. In de proef zelf staat het niet genoemd maar in de toelichting in het proevenboekje bij hals strekken wordt wel uitgelegd hoe het hals strekken wordt beoordeeld in het totale beeld van de oefening.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:54

Het probleem is dat de combinatie van de woorden "voorwaarts neerwaarts" een heel oude expressie is uit de dressuur, waarvan insiders heel goed begrijpen wat deze inhoudt.

Zo gauw je die term in een andere rijkunstige vorm gebruikt weet niemand meer wat ermee bedoeld wordt.
Bij het voorwaarts neerwaarts gereden zijn hoeft het paard zijn hals helemaal niet te strekken, hij hoeft er alleen maar naar te verlangen het te doen.
Het is een basis werkhouding, het is het uitwaaieren van de schoft naar voren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:11

Tja hoe je het ook wendt of keert, voorwaarts neerwaarts is gewoon een onderdeel van het hals strekken. Zonder voorwaarts neerwaarts kom je niet tot een correcte oefening hals strekken. Het is onlosmakelijk verbonden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:15

Natuurlijk @Babootje, maar je leest nog al wat topics mee.
En wat zie je dan?

Waar is het voorwaarts in het neerwaarts?
Neerwaarts sloffen of voorwaarts met een holle rug.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:40

Simpelman schreef:
bijvoorbeeld wending om de voorhand,
he, opmerkelijk dit te lezen +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:42

Je hebt wel gelijk. Weinig (maar dat zei ik eerder ook al) zie je een correct uitgevoerde hals strekken.
Geen impuls, geen contact, niet recht gericht, niet voldoende strekken etc. Dit onderdeel is zo belangrijk, zo aan de basis, dat dit wat mij betreft een zwaardere beoordeling zou moeten krijgen. Zo zwaar dat men eigenlijk niet zou moeten kunnen promoveren naar hogere dressuurklasse als dat niet in orde is. Zodat je niet kunt promoveren als je maar genoeg "puntjes" bij elkaar gesprokkeld hebt. Maar zouden wedstrijdresultaten op dat onderdeel apart bijgehouden moeten worden. En dat gaat het KNHS vrees ik niet apart administreren. In de M verdwijnt dit onderdeel uit de dressuurproeven, omdat men ervan uitgaat dat je dat onderdeel dan onder de knie zou moeten hebben. Helaas is dat in veel gevallen niet zo.
Dat heeft tot gevolg dat als je in het Z rondkijkt je heel wat amazones/ruiters aantreft, waarbij de basis niet in orde is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:45

Tja.. goed hals strekken... heb even 3 lessen een instructrice gehad die het afdeed als kunstje en dat moest ik maar in mijn eigen tijd oefenen... en die heeft meerdere paarden naar ZZ-licht gereden en geeft ook behoorlijk wat mensen les in de omgeving.

Of instructeur die vindt dat het toch maar 1 onderdeel in de proef is dus als dat niet lukt dan compenseer je gewoon ergens anders.

Tja.. als instructeurs die zelfs als goed staan aangeschreven al zulke dingen verkondigen... hoe moet je dan als amateur weten of je goed bezig bent of niet.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 19-05-15 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:48

Ik lees al een tijdje mee, maar heb nu toch een vraagje :)

Er wordt gesproken over voorwaarts-neerwaarts, waarbij het paard niet altijd daadwerkelijk zijn hoofd neerwaarts heeft, maar het 'verlangen' om het hoofd te laten zakken. (als ik het goed begrijp).
Het feit dat je een paard altijd zo veel mogelijk 'op de achterhand' wilt hebben klinkt voor mij dan eigenlijk tegenstrijdig. Aan de ene kant wil je dus neerwaarts, maar tegelijk ook op de achterhand.

Of moet ik hierbij de hals en het lichaam los zien? Dus het paard draagt zichzelf en is op de achterhand, maar bij het halsstrekken is de tendens van de hals en het hoofd naar beneden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:50

Nou dan ben ik een van degenen die niet goed begrijjp wat er MIS is aan de term VWNW, ook niet na de uitleg van Simpelman. Je paard laat voorwaarts zijnde de hals vanuit de schoft in een mooie boog naar beneden "vallen"" en strekt hierbij de neus naar voren. Je houdt hem hierbij voorwaarts met een licht contact.
Wat is daar mis mee? Of liever... waar begrijp ik het dan niet in een term als VWNW?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:51

terpentijn schreef:
Nou dan ben ik een van degenen die niet goed begrijjp wat er MIS is aan de term VWNW, ook niet na de uitleg van Simpelman. Je paard laat voorwaarts zijnde de hals vanuit de schoft in een mooie boog naar beneden "vallen"" en strekt hierbij de neus naar voren. Je houdt hem hierbij voorwaarts met een licht contact.
Wat is daar mis mee? Of liever... waar begrijp ik het dan niet in een term als VWNW?

Dat bedoelt simpleman ook maar is niet hetzelfde als halsstrekken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:53

Dan begrijp ik niet wat er met halsstrekken bedoeld wordt, vind dit erg verwarrend, wat is het verschil dan exact? Gebeurt dat dan niet met VW NW zoals ik het net omschreef? Of is dat "halsstrekken" meer iets zoals je aan begin en einde van je training aan het losrijden bent, met een lange teugel?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:33

Om te leren voelen hoe je als ruiter controle krijgt over de voorrug en de schoft moet je het hals strekken op ieder gewenst moment en vanuit iedere gang leren uitvoeren.
Heb je dit begrepen en onder controle dan volstaat het je paard in deze houding te brengen en hem tegelijkertijd te begrenzen in het strekken van de hals.
Dat samen met het voorwaarts gaan voor aandrijvende hulpen heet aanleuning.
Waar je je hand nu ook plaatst je paard volgt het bit tot aan de begrenzing.
Je bent nu voorwaarts neerwaarts aan het rijden, maar je ziet er niets van.

Ga ontspannen rechtop op een stoel zitten, kijk recht voor je uit, breng nu de achterkant van je nek naar boven en iets naar voren, strek je uit.
Observeer wat er allemaal in lichaam gebeurt.
Er is een hele reeks van aanpassingen in de manier waarop je je lichaam nu draagt.
Uiterlijk gebeurt er maar heel weinig, je nek komt een heel klein stukje omhoog, maar je spant je buikspieren aan, laat je bovenrug los, hebt de neiging je bekken onder te kantelen.

Dat is wat we willen dat een paard doet wanneer het gereden wordt.
We laten het paard strekken naar het bit, het steekt de nek naar voren, dit is 1 à 2 cm voor het punt waarop het zou zijn zonder die neiging om te strekken.
Wanneer een paard dit voor het eerst begint te doen dan gaat het wankelen, het wordt gammel in de achterhand, door het kantelen van het bekken buigt het in de knieën, en verliest nu zijn evenwicht dat het normaal handhaaft met stijve knieën maar nu moet handhaven met de spieren van zijn achterhand.
Dit is het begin van het gaan op de achterhand.
Onmogelijk te bereiken met een aangespannen voorrug.
En dit is ook het antwoord op de vraag van @kchristi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:45

Bedankt, Simpelman, voor het uitgebreide antwoord!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:58

terpentijn schreef:
Dan begrijp ik niet wat er met halsstrekken bedoeld wordt, vind dit erg verwarrend, wat is het verschil dan exact? Gebeurt dat dan niet met VW NW zoals ik het net omschreef? Of is dat "halsstrekken" meer iets zoals je aan begin en einde van je training aan het losrijden bent, met een lange teugel?

Ook in het hals strekken mag het contact niet los zijn. Je moet aanleuning hebben, omdat - ook in het hals strekken - het paard de hand moet volgen. Dus, aan een los teugeltje laten stofzuigeren is geen voorwaarts neerwaarts en mist ook de waarde van de oefening (namelijk dat de rugspieren ontspannen en de buikspieren aanspannen) Om een dressuuroefening als hals strekken goed te kunnen uitvoeren moet het paard voorwaarts neerwaarts kunnen gaan. Hals strekken en vrije stap zijn beide "voor waarts neerwaarts" oefeningen omdat het uitgangspunt voorwaarts neerwaarts is.
Bij voorwaarts neerwaarts mag de neus op of voor de LL en mag het hoofd ter hoogte van de boeg. Je ziet -zoals Simpelman zegt - bij het voorwaarts neerwaarts niet zoveel van wat je "neerwaarts" zou noemen. Belangrijkste voorwaarde is de aanleuning, rugspieren ontspannen, buikspieren aangespannen, kantelen van het bekken (afhankelijk van de graad van africhting).
Bij het hals strekken moet het paard met de neus voor de LL naar kniehoogte, maar moet het voorwaarts neerwaarts (dus de aanleuning, de ontspannen rugspieren, aangespannen buikspieren etc) in tact blijven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:16

Ha, @babootje, dat is nu eens duidelijke taal, ik kreeg in het verleden ooit al eens soort sneer van Simpelman omdat "men" (ik dus in het geval toen) het VWNW principe niet zou begrijpen, door jouw uitleg die ieg zonder wollig taalgebruik is, is me het VERSCHIL tussen VWNW en halsstrekken-op-zich tenminste wél duidelijk geworden. Het is een nuanceverschil, maar een belangrijk verschil, maar dat is sowieso met paardrijden. Blij met je input!
Van dhr Simpelman zou ik nog wel eens willen weten wat hij eigenlijk tegen heeft op "rechtrichters", aangezien ik hem daar vaker tegen heb zien ageren. dat hij het een uit de context gelichte hype vindt, is me allang duidelijk, maar waar in de paardenopleiding komt het belang van "een rechtgericht paard" dan aan de orde, anders dan in de rigide structuur en volgorde van het Skala?
Volgens mij kan een niet rechtgericht paard helemaal niet ontspannen over de rug naar de teugel reiken in de juiste zin van het woord, en dus ook niet op de juiste wijze "aan de teugel" komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:37

Ik kan me de weerzin van Simpelman tegen "rechtrichters" wel een beetje voorstellen. Het werd een soort van nieuwe "hype" met alle goeroes die daarvan mee profiteren, terwijl er in feite niets nieuws onder de zon is.

"Een recht gericht paard is recht op de rechte lijn en zoveel gebogen op de gebogen lijn als die lijn van hem vraagt" Dat wil zeggen, dat de afdrukken van de achtervoeten in het spoor van de afdrukken van de voorvoeten treden.
Maar als een paard scheef bespierd is dan moet je hem eerst recht maken. D.w.z. zowel horizontaal als verticaal in evenwicht brengen. Daar zijn allerlei oefeningen voor. Stelling en buiging, schouder voor en binnenwaarts zijn bijvoorbeeld recht richtende oefeningen (om de spieren aan beide kanten goed te ontwikkelen). In zowel de klassieke als moderne dressuur zit hierin geen verschil imo.
En in je laatste zin heb je grotendeels gelijk. Heb ik het niet over een kets scheef paard, maar een paard dat een beetje scheef is kan best ontspannen. Maar vanuit die ontspanning werk je dan stukje bij beetje naar een juiste aanspanning en aanleuning.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:41

Ook hier gaat het om terminologie.
"Recht richten" is een rijkunstige term die staat voor het gelijkmatig ontwikkelen van beide zijden zodat we het paard meer en meer kunnen verzamelen en oprichten.
Dus niet op één en een half been een verzamelde draf doen.
Om (beide zijden) te kunnen ontwikkelen hebben we nodig losgelatenheid en tact, aanleuning, nageeflijkheid en Schwung.
Met voorgaande "gereedschappen kun je dus pas gaan "recht richten".

Voor dat een paard recht gericht IS, dus links net zo sterk en soepel als rechts, STELLEN we het meer en meer zoveel mogelijk recht.
Dat wil zeggen we plaatsen de voorhand recht voor de achterhand maar dat wil niet zeggen dat beiden zijden dan ook even sterk zijn.
Voor het rtecht stellen hebben we nodig losgelatenheid, aanleuning en nageeflijkheid.

Dat wat in de "recht richt wereld" gebeurt is zich vastzettende paarden tot losgelatenheid brengen en ze dan recht stellen.
Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, dat is goed, het is L niveau, maar het is niet rijkunstig recht richten, dat kost een aantal jaren =Z niveau.

En ik denk niet dat ik naar @Terpentijn sneer, mogelijk ben ik het soms niet met hem eens en dat is toch iets anders?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:39

Van mijn kant weer een filmpje.. Uiteraard geprobeerd aan jullie tips te werken, maar ik zie wel dezelfde valkuilen naar voren komen..

Tips aan mezelf:
- Houding: bovenlijf te veel naar voren, moet meer vanuit een balans en vanuit mijn centrum
- Houding: benen te onrustig en ook te veel drijvend (moet meer reactie krijgen op de vragen)
- Ontspanning: verschil tussen links en rechts, ik merk dat ik zelf linksom lastiger vind, terwijl Alvaro linksgebogen is
- Galop: meer zitten
- Tempo: soms te gehaast, ik heb altijd het gevoel dat hij terug sukkelt, echt het juiste tempo vinden vind ik lastig

Positieve punten:
- Ik vind dat er af en toe fijne ontspannen stukjes tussen zitten
- Activiteit is op sommige stukken goed
- Sommige stukjes begint hij al wat in te buigen op de volte
- Achterwaarts begint er als hulp ook steeds beter in te komen

Wat vinden jullie? :)